Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İlahiyat Fakültesi Arapça Hazırlık Sınıfı Öğrencilerinin Öğretim Yılı Başında Arapçaya ve Arapça Dersine Dair Düşünce, Beklenti ve Hedefleri (Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Örneği)

Yıl 2023, , 195 - 226, 31.12.2023
https://doi.org/10.33718/tid.1370484

Öz

Bu araştırmanın konusu ilahiyat fakültesi Arapça hazırlık sınıfı öğrencilerinin öğretim yılı başında Arapçaya yaklaşımlarını tespit etmektir. Arapçaya yaklaşımları düşünce, beklenti ve hedef kategorilerinde ele alınmıştır. Öğrencilerin özellikle sene başında Arapçaya yaklaşımlarını belirlemedeki amaç, henüz bu eğitimi almadan öğrencilerin nasıl bir yaklaşımla derslere başladıklarını ortaya çıkarmaktır. Araştırma sonunda elde edilecek sonuçların Arapça eğitimi ve öğretiminin iyileştirilmesi yönünde, bu dersi veren öğretim elemanlarına alana ilişkin bir veri sağlayacağı umulmaktadır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama deseni kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini, Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nde 2020-2021 eğitim öğretim yılında Arapça hazırlık eğitimi alan 126 öğrenci oluşturmaktadır. Veriler, yukarıda belirlenen üç kategoride toplamda 18 sorudan oluşan Likert tipi yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Verilerin analizinde SPSS programından yararlanılmıştır. Araştırmanın sonunda öğrencilerin sene başında Arapça dersine karşı yaklaşımlarına düşünceler ve beklentiler kategorileri hedefler kategorisine göre yüksek oranda olumlu yanıt verdiği görülmüştür. Bu durum öğrencilerin sene başında Arapça hazırlık sınıfına yüksek motivasyonla geldiği şeklinde yorumlanmıştır.

Kaynakça

  • Almakhzoumi, Amal A. “İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Arapçaya Yönelik Motivasyonu ve Başarıları”, D.E.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi 8 (1994), 393-412.
  • Anadolu İmam Hatip Lisesi Meslek Dersleri Öğretim Programları (T.C. Milli Eğitim Bakanlığı, 2018).
  • Arpaçukuru, Osman - Üzümcü, Muzaffer. “İlahiyat Fakültesi Hazırlık Sınıfı Öğrencilerinin Arapça Dersine İlişkin Tutumları (Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi Örneği)”, Tasavvur 6/2 (2020), 853-886.
  • Balcı, Tahir - Balcı, Umut. “Almanca Öğretmenliği Hazırlık Sınıfı Öğrencilerinin Beklenti ve Başarı Durumlarının Analizi”, Çukurova II. Uluslararası Multidisipliner Çalışmalar Kongresi Tam Metin Kitabı, 2019, 114-123.
  • Creswell, John W. - Creswell, J. David. Araştırma Tasarımı: Nitel, Nicel ve Karma Yöntem Yaklaşımları, thk. Engin Karadağ (Ankara: Nobel Yayınları, 2021), 147.
  • Demirci, Selahattin vd., Arapça 9 (Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, 2022).
  • Dündar, Ahmet İhsan. “İlahiyat Fakültesi Arapça Hazırlık Sınıfı Öğrencilerinin Arapça Dersine İlişkin Tutumlarının İncelenmesi (Bursa Uludağ Üniversitesi, İlahiyat Fakültesi Örneği)”, RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 0/25 (2022), 844-868. DOI: 10.29000/rumelide.1037512.
  • Özcan, Yusuf - Yapıcı, Asım. “İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Arapça Dersine İlişkin Tutumlarının İncelenmesi (Ç.Ü. İlahiyat Fakültesi Örneği)”, Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 16/2 (2016), 113-142.
  • Uçar, M. Ertuğrul. “Öğrenme Psikolojisi ile İlgili Temel Kavramlar”, Eğitim Psikolojisi, ed. Şerife Işık (Ankara: Pegem Akademi, 2020), 312.
  • Uçar, Recep. “İlahiyat Fakültelerinde Okutulan Arapça Dersine Karşı Tutum Ölçeği Geliştirme Çalışması”, İnönü Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Güz 2013/4(2), 127-144.
  • Uçar, Recep. “İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Arapça Dersine Karşı Tutumları (İnönü Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Örneği)”, Marife 15/2 (2015), 371-394.
  • Yılmaz, Hacı. “Arapçayı Seçmeli Ders Olarak Alan Öğrencilerin Bu Ders Hakkındaki Görüş ve Beklentileri”, EKEV Akademi Dergisi 23/78 (2019), 277-297.

The Thoughts, Expectations and Objectives of The Arabic Preparation Class Students of The Faculty of Theology at The Beginning of The School Year (The Case of Tekirdağ Namık Kemal University Faculty of Theology)

Yıl 2023, , 195 - 226, 31.12.2023
https://doi.org/10.33718/tid.1370484

Öz

The subject of this research is to determine the approach of Arabic preparatory class students at the faculty of theology to Arabic at the beginning of the academic year. Their approach to Arabic is discussed in the categories of thought, goal and expectation. The purpose of determining the students' approach to Arabic, especially at the beginning of the year, is to reveal the motivation of the students before they have received this education. It is hoped that the results to be obtained at the end of the research will provide data on the field to the instructors who teach this course in order to improve the education and teaching of Arabic. Survey design, one of the quantitative research methods, is used in the study. The sample of the research consists of 126 students who received Arabic preparatory education in the 2020-2021 academic year at Tekirdağ Namık Kemal University Faculty of Theology. The data are collected with a Likert-type structured interview form consisting of a total of 18 questions in the three categories specified above. SPSS program is used in the analysis of the data. At the end of the research, it is determined that the students responded more positively to their approach to the Arabic course at the beginning of the year in the thoughts and expectations category than in the goals category. This situation was interpreted as the students coming to the Arabic preparatory class at the beginning of the year with high motivation.

Kaynakça

  • Almakhzoumi, Amal A. “İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Arapçaya Yönelik Motivasyonu ve Başarıları”, D.E.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi 8 (1994), 393-412.
  • Anadolu İmam Hatip Lisesi Meslek Dersleri Öğretim Programları (T.C. Milli Eğitim Bakanlığı, 2018).
  • Arpaçukuru, Osman - Üzümcü, Muzaffer. “İlahiyat Fakültesi Hazırlık Sınıfı Öğrencilerinin Arapça Dersine İlişkin Tutumları (Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi Örneği)”, Tasavvur 6/2 (2020), 853-886.
  • Balcı, Tahir - Balcı, Umut. “Almanca Öğretmenliği Hazırlık Sınıfı Öğrencilerinin Beklenti ve Başarı Durumlarının Analizi”, Çukurova II. Uluslararası Multidisipliner Çalışmalar Kongresi Tam Metin Kitabı, 2019, 114-123.
  • Creswell, John W. - Creswell, J. David. Araştırma Tasarımı: Nitel, Nicel ve Karma Yöntem Yaklaşımları, thk. Engin Karadağ (Ankara: Nobel Yayınları, 2021), 147.
  • Demirci, Selahattin vd., Arapça 9 (Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, 2022).
  • Dündar, Ahmet İhsan. “İlahiyat Fakültesi Arapça Hazırlık Sınıfı Öğrencilerinin Arapça Dersine İlişkin Tutumlarının İncelenmesi (Bursa Uludağ Üniversitesi, İlahiyat Fakültesi Örneği)”, RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 0/25 (2022), 844-868. DOI: 10.29000/rumelide.1037512.
  • Özcan, Yusuf - Yapıcı, Asım. “İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Arapça Dersine İlişkin Tutumlarının İncelenmesi (Ç.Ü. İlahiyat Fakültesi Örneği)”, Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 16/2 (2016), 113-142.
  • Uçar, M. Ertuğrul. “Öğrenme Psikolojisi ile İlgili Temel Kavramlar”, Eğitim Psikolojisi, ed. Şerife Işık (Ankara: Pegem Akademi, 2020), 312.
  • Uçar, Recep. “İlahiyat Fakültelerinde Okutulan Arapça Dersine Karşı Tutum Ölçeği Geliştirme Çalışması”, İnönü Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Güz 2013/4(2), 127-144.
  • Uçar, Recep. “İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Arapça Dersine Karşı Tutumları (İnönü Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Örneği)”, Marife 15/2 (2015), 371-394.
  • Yılmaz, Hacı. “Arapçayı Seçmeli Ders Olarak Alan Öğrencilerin Bu Ders Hakkındaki Görüş ve Beklentileri”, EKEV Akademi Dergisi 23/78 (2019), 277-297.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Arap Dili, Edebiyatı ve Kültürü, Arap Dili ve Belagatı
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Osman Arpaçukuru 0000-0002-7514-475X

Hasan Sabri Çeliktaş 0000-0001-5404-4824

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 3 Ekim 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

ISNAD Arpaçukuru, Osman - Çeliktaş, Hasan Sabri. “İlahiyat Fakültesi Arapça Hazırlık Sınıfı Öğrencilerinin Öğretim Yılı Başında Arapçaya Ve Arapça Dersine Dair Düşünce, Beklenti Ve Hedefleri (Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Örneği)”. Trabzon İlahiyat Dergisi 10/2 (Aralık 2023), 195-226. https://doi.org/10.33718/tid.1370484.

Trabzon İlahiyat Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.