Suça Sürüklenen Çocuklar İle Suça Sürüklenmeyen Çocukların Algıladıkları Anne Ve Baba Tutumları, Bağlanma Stilleri Ve Benlik Algılarının İncelenmesi
Yıl 2020,
Sayı: 4-5, 89 - 117, 15.06.2020
Ayşe Dilek Öğretir Özçelik
,
Rabia Şengün Afşin
Öz
Bu çalışmada 12-18 yaş grubu suça sürüklenen çocuklar ile aynı yaş grubu suça sürüklenmeyen çocukların algıladıkları anne ve baba tutumları, ebeveyne bağlanma stilleri ve benlik algıları incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini Diyarbakır ve Şanlıurfa ilinde bulunan 102 suça sürüklenen çocuk ile 108 ortaöğretim kurumuna devam eden çocuk oluşturmuştur. Araştırmada çocukların algıladıkları anne ve baba tutumlarını ölçmek için ‘Çocuk Yetiştirme Stilleri Ölçeği’, bağlanma stillerini ölçmek amacıyla ‘Ebeveyn ve Arkadaşlara Bağlanma Envanteri’, benlik algılarını ölçmek amacıyla ise ‘Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği’ ve araştırmacı tarafından hazırlanan ‘Kişisel Bilgi Formu’ kullanılmıştır. Bu çalışmada elde edilen veriler IBM SPSS Statistics 23 paket programı ile analiz edilmiştir. Araştırmada elde edilen bulgulara göre, suça sürüklenen çocuklar ile suça sürüklenmeyen çocukların anne ve baba tutumları, bağlanma stilleri ve benlik saygısı puanı açısından anlamlı farklılıklar vardır.
Kaynakça
- Algan, A. G., &Şendil, G. (2013). Okul Öncesi Çocuklar Ve Ebeveynlerinin Bağlanma Güvenlikleri İle Çocuk Yetiştirme Tutumları Arasındaki İlişkiler. Psikoloji Çalışmaları Dergisi, 33(1), 55-68.
- Baltacı, A. (2011). Çocuk Suçluluğu. Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
- Beijing Kuralları M. 2 (1985). Http://Cocukhaklari.Barobirlik.Org.Tr/Dokuman/ Mevzuat_Uakararlar/ Cocukadaletsistemininuygulanmasi.Pdf Adresinden Erişilmiştir.
- Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., Demirel, F., & Kılıç, E. (2014). Bilimsel
araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem.
- Çocuk Koruma Kanunu(2005) https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuatmetin/1.5.5395.pdf (15.02.2020).
- Çuhadaroğlu, F. (1986). Adolesanlarda Benlik Saygısı. Uzmanlık Tezi, Hacettepe
- Üniversitesi Tıp Fakültesi Psikiyatri Anabilim Dalı, Ankara.
- Dirim, A. (2003). Çocuk Ruh Sağlığı. İstanbul: Esin.
- Doğan, N. (1990). Çocuk Suçluluğu ve Çocuk Mahkemeleri. Adalet Dergisi 81(1).
- Ersin, B. (2010). Lise Öğrencilerinin Suç Eğilimleri İle Anne Baba Tutumları Arasındaki İlişki (Beyoğlu İlçesi Örneği). Yüksek Lisans Tezi, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Günaydın, G., Selçuk, E., Sümer, N.,& Uysal, A. (2005). Ebeveyn Ve Arkadaşlara
- Bağlanma Envanteri Kısa Formu’nun psikometrik açıdan değerlendirilmesi. Türk Psikologlar Derneği Psikoloji Yazıları, 8(16), 13-23.
- Öğretir-Özçelik, Ayşe Dilek. (2017). “Comparative Analysis of the Perception of Parental Styles and Attitudes and Parental Attachment of University Students”, International Journal of Psycho-Educational Sciences, vol. 6-no.1, ss. 23-35.
- Öğretir-Özçelik, Ayşe Dilek ve Fatma Oğuz. (2018). “Ergenlerde Algılanan Anne Baba Tutumu ile Madde Bağımlılığı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, vol. 11, no. 58, Agustos 2018; ss. 535-543.
- Öğretir-Özçelik, Ayşe Dilek ve Cansu Tok. (2018). “Ergenlerin Ebeveyn Bağlanma Stilleri ve Sosyal Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, vol. 11, no. 58, Agustos 2018, ss. 570-579.
- Öğretir-Özçelik, Ayşe Dilek ve Esra Şıvkın. (2019). “Çeşitli Sosyo-Ekonomik Düzeylerdeki Anne Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”, Asya Studies, vol. 9, no. 1, Eylül 2019, ss. 1-14.
- Öğretir Özçelik, Ayşe Dilek ve Hasibe Özlen Demircan. (2019). “Aile”, Ayşe Dilek Öğretir Özçelik (ed.); Çocuk Gelişimi, Ankara, Pegem Yayınevi, ss. 269-300.
- Sevük, H. Y. (1998). Uluslar Arası Sözleşmelerdeki İlkeler Açısından Çocuk Suçluluğu İle Mücadelede Kuramsal Yaklaşım. İstanbul: Beta.
- Subaşı, Doğan ve A.D. Öğretir Özçelik (2019). “Ergenlerin Algıladıkları Anne Baba Tutumlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi”, Çankırı Karatekin Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, vol. 7, no. 1, ss. 25-49.
- Sümer, N. & Güngör, D. (1999). Çocuk yetiştirme stillerinin bağlanma stilleri, benlik
- değerlendirmeleri, ve yakın ilişkiler üzerindeki etkisi. Türk Psikoloji Dergisi, 14, 35- 58.
- Türk Dil Kurumu. (2011). Türkçe Sözlük. Ankara: TDK.
- Türktan, Ş. (2004). İstanbul İli 6. Sınıf Öğrencilerinin Aileye Bağlanma Düzeyleri İle Algılanan Özgüvenleri Ve Okul Başarıları Arasındaki İlişkiler. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
- Uluğtekin, S. (2005). Çocuk Adalet Sisteminde Sosyal İnceleme Raporu. Ankara: Dostlar Dayanışma Derneği Ankara Şubesi Yay.
- Ward, P. (2010). Children In The 1800’s. Boston: Beacon.