Tüm dünya ülkelerine yayılmış elektronik bir ağa sahip uluslararası en geniş polis örgütü olan INTERPOL, sınırı aşan suçlarla ciddi şekilde mücadele etmek için güvenlik güçleri olarak Jandarma, Polis ve adli makamlara önemli imkânlar sunmaktadır. INTERPOL’ün kilit işlevlerinden biri, kendi ülkelerinde tutuklanmaları gerektiği için iadesi istenenler hakkında “Kırmızı bülten” ve “caydırıcı ve önleyici” kapsamındaki tedbirleri diğer ülkelere duyurmaktır. Talep edilen kişi hakkında; elektronik bir arama çağrısı olarak kişinin yerini ve tutuklanmasını, iadesini, teslim edilmesini veya benzeri bir yasal işlem yapılması için hareketinin kısıtlanmasını istemek amacıyla INTERPOL Genel Sekreterliği tarafından “Kırmızı Bülten”ler yayınlanmaktadır. INTERPOL’ün yayınladığı istatistiklere göre, Kırmızı Bültenlerin sayısının son on yılda sürekli bir şekilde artmaktadır. Verilere göre, ülkelerdeki artan suçluluk oranları kırmızı bültenlerdeki artışın arkasındaki ana neden gibi gözükmemektedir. Bazı ülkelerin siyasi muhalifler hakkında uydurma suçlar üzerinden politik baskı kurduğu iddia edilmektedir. Eğer şahıslarla ilgili INTERPOL’e bildirilen suçlar gerçek değilse, INTERPOL’ün kendi otoritesi baltalanırken, masum insanlar aylarca gözaltına alınacak, aileleri mahrum bırakılacaktır. INTERPOL’ün imkânları, politik mültecileri izlemek veya barışçıl kampanyacıları susturmak için ülkeler tarafından kötüye kullanıldığında bu durum hem yasadışı ve hem de uluslararası insan haklarına aykırı olacaktır. Ayrıca, INTERPOL Anayasasının 3. Maddesinde; “Örgütün siyasi, askeri, dini veya ırksal nitelikte herhangi bir müdahale veya faaliyette bulunması kesinlikle yasaktır.” İlgili maddeye göre INTERPOL, ülkelerin iç siyasetine alet edilmemelidir. Bu çalışmada, uluslararası suçlarla mücadele eden INTERPOL mekanizmasının kötüye kullanımdan korunması gerektiği vurgulanacaktır. İnsan haklarının, uluslararası hukukun sorumlulukları dâhilindeki suçlarla mücadele eden ülkeler için bir öncelik olduğu hatırlatılarak hukuki bir çerçevede incelenecektir.
INTERPOL İnsan Hakları Hukuku Kırmızı Bülten Suçların Suiistimali Uluslararası Hukuk
As the largest international police organization with electronic networks spanning nearly every country in the world, the International Criminal Police Organization (INTERPOL) provides valuable tools for security forces gendarme, police, and prosecutors to combat serious cross border crime effectively. One of INTERPOL’s key functions is the circulation of ’wanted person alerts’ including ‘Red Notices’ and ’Diffusions’, which countries can use to seek a person’s arrest with a view to extradition. INTERPOL’s published statistics indicate that use of the “Red Notice” has increased steadily over the course of the last decade. According to the data, the increasing guilt rates in countries is not the main reason behind this increase. Some countries have been criticized for producing fake crimes against their own people and using this mechanism to destroy political rivals. If the crimes about people are not real, INTERPOL’s own authority will being undermined while innocent people will be being detained for months on end - separated from their families, reputations destroyed and lives ruined. Article 3 of INTERPOL’s Constitution provides; “It is strictly forbidden for the Organization to undertake any intervention or activities of a political, military, religious or racial character.” This article clearly states that INTERPOL should not be used in politics. In this study, it will be emphasized that the INTERPOL mechanism which has fighting international crimes must be protected from abusing. And it will be underlined that human rights are a priority for countries in the fighting against to crimes within the responsibilities of international human rights law.
Abuse of Crimes Human Rights Law International Law INTERPOL Red Notice
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Hukuk |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Ocak 2021 |
Gönderilme Tarihi | 15 Temmuz 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 4 Sayı: 6 |