In recent years, the service industry has progressed dramatically. In parallel to this progress, the importance of passenger transportation as a service industry is increasing day by day. In markets where the competition is growing like an avalanche, the most important factor that can provide competitive advantage to business enterprises is the quality of the service offered. In this vein, this research aims to find out consumer preferences on intercity transportation and determine the quality of the service they received as a result of their travel experiences via SERVPERF scale. Furthermore, by evaluating comparatively the individual differences of consumers and the quality of transportation service type they received Airway-Highway , the differences emerged were determined. The population of this research consists of the individuals residing in and having at least a vacation experience in Erzurum. For these purposes, 221 people were surveyed. The collected data were analyzed via SPSS 20.0 Statistical Package for the Social Sciences . The research findings are thought to make contribution both to academic literature and business enterprises operating in transportation industry
Transportation Service Service Quality SERVPERF Scale Erzurum
Son yıllarda hizmet sektörünün hızlı bir yükselişe geçtiği görülmektedir. Bu yükselişe paralel olarak bir hizmet sektörü olan yolcu taşımacılığının önemi de gün geçtikçe artmaktadır. Rekabetin çığ gibi büyüdüğü piyasalarda işletmelere rekabet üstünlüğü sağlayabilecek en önemli unsur ise sunulan hizmetin kalitesidir. Bu bağlamda tüketicilerin şehirlerarası ulaşım tercihlerinin belirlenmesi ve seyahat deneyimleri neticesinde aldıkları hizmetin kalitesinin SERVPERF ölçeği yardımıyla tespit edilmesi amaçlanmaktadır. Ayrıca tüketicilerin bireysel farklılıkları ile aldıkları ulaşım hizmeti türünün havayolukarayolu kalitesi karşılaştırmalı olarak değerlendirilerek ortaya çıkan farklılıklar da tespit edilmiştir. Araştırmanın evrenini Erzurum ilinde ikamet eden ve daha önce en az bir kez tatil tecrübesi edinen bireyler oluşturmaktadır. Bu amaçlar dahilinde 221 kişi ile yüz yüze görüşülerek, hazırlanan anket formu uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS 20.0 paket programında analiz edilmiştir. Sonuçların hem akademik literatüre hem de ulaşım sektöründe faaliyet gösteren işletmelere katkı sağlayacağı düşünülmektedir
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 5 Sayı: 5 |
The International New Issues in Social Sciences, is international, Scientific, peer-reviewed Journal.
Tini-SOS journal is to evaluate scientific articles in the field of social sciences, especially based on field studies structured in accordance with scientific criteria, and conducts studies to publish studies that provide appropriate measures.