Bu makale, Sitisiri Mongkolsiri’nin 2023 yapımı Hunger adlı filmi üzerinden sınıf, iktidar ve özneleşme kavramlarını eleştirel film analizi yöntemiyle incelemektedir. Film, gastronomi dünyasında yükselme arzusu taşıyan genç bir kadın şefin, sınıfsal sınırları, kültürel iktidar mekanizmalarını ve etik ikilemleri aşmaya çalışmasını konu edinir. Başkarakter Aoy’un geleneksel mutfaktan çıkarak ultra elit mutfağa geçişi, yalnızca profesyonel bir başarı hikâyesi değil; aynı zamanda ideolojik bir çatışma, kimlik inşası ve bireysel özneleşme sürecidir. Film boyunca yemek yalnızca biyolojik bir ihtiyaç değil, toplumsal statüyü belirleyen bir göstergeye, sınıfsal temsile ve güç nesnesine dönüşür. Şef Paul karakteri üzerinden inşa edilen otoriter mutfak yapısı, estetikle tahakkümün nasıl iç içe geçtiğini göstermektedir. Makale; Michel Foucault’nun biyopolitika, Judith Butler’ın özneleşme ve Homi Bhabha’nın melezlik kuramları çerçevesinde filmi çok katmanlı biçimde analiz eder. Eleştirel film analizi yöntemiyle gerçekleştirilen bu araştırma, yemek temsilleri üzerinden iktidar yapılarını çözümlemeyi ve sinema alanına kültürel-politik bir perspektiften katkı sunmayı amaçlamaktadır. Bu bağlamda çalışma, sinemada gastronomi temelli anlatıların sadece lezzet ya da görsel estetik değil, aynı zamanda ideolojik içerimler taşıdığını ortaya koyar.
This article examines the concepts of class, power and subjectivation through the critical film analysis methodology of the 2023 film Hunger by Sisisiri Mongkolsiri. The film is about a young female chef who aspires to rise in the gastronomy world and tries to overcome class boundaries, cultural power mechanisms and ethical dilemmas. The transition of the protagonist Aoy from traditional cuisine to ultra-elite cuisine is not only a professional success story but also a process of ideological conflict, identity construction and individual subjectivation. Throughout the film, food becomes not only a biological need but also a signifier of social status, class representation and object of power. The authoritarian kitchen structure constructed through the character of Chef Paul shows how aesthetics and domination are intertwined. The article analyzes the film in a multi-layered manner within the framework of Michel Foucault’s biopolitics, Judith Butler’s subjectivation and Homi Bhabha’s hybridity theories. This research, which was conducted using the critical film analysis method, aims to analyze power structures through food representations and contribute to the field of cinema from a cultural-political perspective. In this context, the study reveals that gastronomy-based narratives in cinema carry not only taste or visual aesthetics but also ideological implications.
Hunger social class subjectification power kitchen representations
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Medya Endüstrisi Çalışmaları |
Bölüm | Araştırma Makalesi / Teorik Makale |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 25 Temmuz 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 26 Temmuz 2025 |
Gönderilme Tarihi | 17 Haziran 2025 |
Kabul Tarihi | 17 Temmuz 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 2 Sayı: 2 |