Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’de Mevcut İlk ve Orta Öğretim Programlarının Jeomiras ve Jeopark Bilincinin Oluşmasına Etkileri

Yıl 2017, Cilt: 60 Sayı: 1, 107 - 116, 01.01.2017
https://doi.org/10.25288/tjb.297849

Öz

Jeolojik korumanın ana unsurları olan Jeomiras ve Jeopark, üzerinde yaşadıkları fiziki çevreyi kişi ve toplumlara anlatabilmenin yöntemi veya uygulamaları olarak ele alınabilir. Çevreyi doğru tanımamanın en yaygın sonucu doğal afetlerdir. Öte yandan, artan nüfus ile onun doğurduğu hızlı yapılaşma ve çeşitlenen hammadde tüketimi doğanın hızlı tahribatına, dolayısıyla yerkürenin geçmişi için belge niteliğinde olan jeolojik ögelerin ortadan kalkmasına yol açmaktadır. Jeolojik miras olan bu varlıkların yok olması ise yerkürenin anlaşılmasını güçleştirmektedir. Jeopark ve jeolojik miras, ergin bireylerin uğraşlarıdır, kısmen eğitim içerir. Gelişmiş toplumlarda ise doğa koruma bilinci, okul öncesinden başlayarak ilk ve orta öğretimde verilir, kalıcı ve gerçekçi olanı budur. Bu konuda başlı başına dersler olduğu gibi, Fen Bilgisi, Çevre, Yaşam, Biyoloji, Coğrafya vb derslerin kapsamları amaca uygun olarak zenginleştirilmiştir. Ülkemizdeki durumun tespiti için ilköğretim ve ortaöğretim dersleri ve ders kapsamları incelenmiştir. Sonuç ümit verici olmaktan uzaktır. Müfredatta Jeolojik Koruma, Jeopark, Jeolojik Miras kavramları  kelime olarak bile yoktur.

Kaynakça

  • Burek, C.V., Prosser, C. D. 2008. The History of Geoconservation. Geological Society, Spec. Pub. 300, London, 312 s.
  • MEB (Milli Eğitim Bakanlığı), (2006). İlköğretim Fen ve Tekonoloji Dersi, (6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: MEB Yayınevi
  • MEB, (2009). Sosyal Bilgiler Dersi, 4.-5. Sınıf Programı. Ankara: MEB Yayınevi
  • MEB, (2009). Sosyal Bilgiler Dersi, 6.-7. Sınıf Programı. Ankara: MEB Yayınevi
  • MEB, (2010). İlköğretim Kurumları Haftalık Ders Çizelgesi. Ankara: MEB Yayınevi
  • MEB, M. E. (2010). Ortaöğretim Kurumları Haftalık Ders Çizelgesi. Ankara: MEB Yayınevi
  • MEB, (2011). Ortaöğretim Coğrafya Dersi (9, 10, 11 ve 12. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: MEB Yayınevi
  • MEB, (2011) Ortaokul Çevre Eğitimi Dersi Öğretim Programı. Ankara: MEB Yayınevi
  • MEB, (2015). İlkokul Hayat Bilgisi Dersi, (1, 2 ve 3. Sınıflar) Öğretim Programı.Ankara: MEB Yayınevi
  • Doughyt, P. 2008. How things began: the origin of geological conservation. İç: The History of Geoconservation (Ed. C.V. Burek ve C.D. Prosser), Geol. Soc.Spec.Pub. 300, London, s. 7-16
  • Demir, E., & Yalçın, H. (2014). Türkiye’de çevre eğitimi. Türk Bilimsel Derlemeler Dergisi, 7(2), 07-18.
  • Erikstad, L. 2008 History of geoconservation in Europe. İç: The History of Geoconservation (Ed. C.V. Burek ve C.D. Prosser), Geol. Soc.Spec.Pub. 300, London, s. 249-256
  • Kazancı, N. 2010. Jeolojik Koruma: Kavramlar ve Terimler, Jeolojik Mirası Koruma Derneği, Ankara, 60 s.
  • Kazancı, N., Şaroğlu, F., Suludere, F. 2015. Jeolojik Miras ve Türkiye Jeositleri Çatı Listesi, MTA Dergisi 151:263-272
  • Özgen Erdem, N.Ö. 2015. Jeoparklar ve Küresel Ağlar ile Bütünleşmenin Önemi, TMMOB Jeoloji Mühendisleri Odası, Haber Bülteni, 2015/2, Ankara, s.5
  • ProGeo Group. 1998. A first attempt at a geosites framework for Europe–an IUGS initiative to support recognition of World heritage and European geodiversity. Geologica Balcanica 28, 5-32
  • Wimbledon, W. A. P. 1996 National site election, a stop on the road to a European Geosite List. Geologica Balcanica 26, 15-27
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Yer Bilimleri ve Jeoloji Mühendisliği (Diğer)
Bölüm Makaleler - Articles
Yazarlar

Emine Günok Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2017
Gönderilme Tarihi 14 Mart 2017
Kabul Tarihi 27 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 60 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Günok, E. (2017). Türkiye’de Mevcut İlk ve Orta Öğretim Programlarının Jeomiras ve Jeopark Bilincinin Oluşmasına Etkileri. Türkiye Jeoloji Bülteni, 60(1), 107-116. https://doi.org/10.25288/tjb.297849
AMA Günok E. Türkiye’de Mevcut İlk ve Orta Öğretim Programlarının Jeomiras ve Jeopark Bilincinin Oluşmasına Etkileri. Türkiye Jeol. Bült. Ocak 2017;60(1):107-116. doi:10.25288/tjb.297849
Chicago Günok, Emine. “Türkiye’de Mevcut İlk Ve Orta Öğretim Programlarının Jeomiras Ve Jeopark Bilincinin Oluşmasına Etkileri”. Türkiye Jeoloji Bülteni 60, sy. 1 (Ocak 2017): 107-16. https://doi.org/10.25288/tjb.297849.
EndNote Günok E (01 Ocak 2017) Türkiye’de Mevcut İlk ve Orta Öğretim Programlarının Jeomiras ve Jeopark Bilincinin Oluşmasına Etkileri. Türkiye Jeoloji Bülteni 60 1 107–116.
IEEE E. Günok, “Türkiye’de Mevcut İlk ve Orta Öğretim Programlarının Jeomiras ve Jeopark Bilincinin Oluşmasına Etkileri”, Türkiye Jeol. Bült., c. 60, sy. 1, ss. 107–116, 2017, doi: 10.25288/tjb.297849.
ISNAD Günok, Emine. “Türkiye’de Mevcut İlk Ve Orta Öğretim Programlarının Jeomiras Ve Jeopark Bilincinin Oluşmasına Etkileri”. Türkiye Jeoloji Bülteni 60/1 (Ocak 2017), 107-116. https://doi.org/10.25288/tjb.297849.
JAMA Günok E. Türkiye’de Mevcut İlk ve Orta Öğretim Programlarının Jeomiras ve Jeopark Bilincinin Oluşmasına Etkileri. Türkiye Jeol. Bült. 2017;60:107–116.
MLA Günok, Emine. “Türkiye’de Mevcut İlk Ve Orta Öğretim Programlarının Jeomiras Ve Jeopark Bilincinin Oluşmasına Etkileri”. Türkiye Jeoloji Bülteni, c. 60, sy. 1, 2017, ss. 107-16, doi:10.25288/tjb.297849.
Vancouver Günok E. Türkiye’de Mevcut İlk ve Orta Öğretim Programlarının Jeomiras ve Jeopark Bilincinin Oluşmasına Etkileri. Türkiye Jeol. Bült. 2017;60(1):107-16.

Yazım Kuralları / Instructions for Authorshttp://www.jmo.org.tr/yayinlar/tjb_yazim_kurallari.php

Etik Bildirimi ve Telif Hakkı Devir Formu / Ethical Statement and Copyrighy Form https://www.jmo.org.tr/yayinlar/tjb_telif_etik_formlar.php