Aim: It is aimed to determine the attitudes and behaviors of physicians who receive family medicine research assistant training in Ankara province regarding academic literacy and to reveal the factors affecting them.
Material and Methods: 188 Family Medicine research assistants studying in Ankara were included in the study. A 23-question survey and Academic Literacy Scale (ALS) forms were sent to the participants electronically.
Results: 68.62% of the participants got educated on scientific research in their institution and 36.18% outside their institution, 59.0% of physicians have never attended a congress during their residency training and 67.61% of them had never been a researcher in scientific research. ALS scores of those who were trained in scientific research in a course, congress and symposium or at the hospital they work in were found to be significantly higher (p<0.05). As the frequency of article reading increased, it was observed that the scale scores increased significantly (p<0.05).
Conclusion: We found that the participation rates of the research assistants in scientific meetings such as congresses and courses, the number of articles they read, and the number of those who obtained information by using scientific databases were low. We would like to draw attention to the importance of academic literacy in Family Medicine education and to emphasize the importance of assistants to engage in scientific activities from the first years of residency.
Family Practice Residency research assistant Academic literacy
Amaç: Bu çalışma ile; Ankara ilinde Aile Hekimliği uzmanlık eğitimi alan hekimlerin akademik okuryazarlık ile ilgili tutum ve davranışlarını belirlemek ve bunları etkileyen faktörleri ortaya koymak amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Çalışmaya 188 aile hekimi uzmanlık öğrencisi katılmıştır. Ankara’da eğitim alan Aile Hekimliği uzmanlık öğrencileri çalışmaya dahil edilmiştir. Elektronik ortamda katılımcılara 23 soruluk anket ve Akademik Okuryazarlık Ölçeği (AOÖ) formları gönderilmiştir.
Bulgular: Katılımcıların %68,62’sı kurumlarında, %36,18’si kurumları dışında bilimsel araştırma konusunda eğitim almıştır. Çalışmaya katılan hekimlerin %59’u uzmanlık eğitimleri süresince hiç kongreye katılmamış, %67,61’sı hiç bilimsel araştırmada araştırmacı olarak bulunmamıştır. Çalıştıkları kurumda veya kurumları haricinde kurs, kongre ya da sempozyumda bilimsel araştırma konusunda eğitim alanların AOÖ puanları yüksek bulundu (p<0,05). Makale okuma sıklığı arttıkça ölçek puanlarında artış olduğu görüldü (p<0,05).
Sonuç: Uzmanlık öğrencilerinin kongre, kurs gibi bilimsel toplantılara katılım oranları, makale okuma sayılarının düşük olduğunu saptadık. Akademik okuryazarlığın Aile Hekimliği eğitimindeki önemine dikkat çekmek ve asistanlığın ilk yıllarından itibaren asistanların bilimsel aktivitelerde bulunmalarının önemini vurgulamak istiyoruz.
Aile Hekimliği Asistan Uzmanlık eğitimi Akademik okuryazarlık
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Aile Hekimliği |
Bölüm | Özgün Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |
e-ISSN: 2149-8296
The content of this site is intended for health care professionals. All the published articles are distributed under the terms of
Creative Commons Attribution Licence,
which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited.