Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hasta ve Hemşirelerin Hemşirelik Bakım Kalitesine İlişkin Algıları

Yıl 2018, Cilt: 9 Sayı: 2, 103 - 109, 12.06.2018
https://doi.org/10.18663/tjcl.380674

Öz

Amaç:
Bu araştırma, hasta ve hemşirelerin hemşirelik bakım kalitesine ilişkin
algılarını belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir.



Gereç
ve Yöntemler:
Tarama modelinin kullanıldığı bu çalışma
bir üniversite hastanesinin yataklı tedavi birimlerinde çalışan araştırmaya
katılmaya gönüllü olan 103 hemşire ve tedavi gören 114 hasta ile
gerçekleştirilmiştir. Araştırma verileri kişisel bilgi formu ve Bakım
Davranışları Ölçeği-24’ kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizinde
tanımlayıcı istatistikler ve bağımsız iki örnek t-testi kullanılmıştır.



Bulgular:
Hastaların
hemşirelik bakım kalitesi algısı toplam puan ortalaması 4.94±0.84, hemşirelerin
ise 5,23±0,52 olarak hesaplanmıştır. Hasta ve hemşirelerin en yüksek puanı
bilgi-beceri alt boyutundan (sırasıyla 5,13±0,77; 5,53±0,47), en düşük puanı
ise bağlılık alt boyutundan aldıkları (sırasıyla 4,75±0,94; 5,03±0,66)
saptanmıştır. Hasta ve hemşirelerin hemşirelik bakım kalitesi algıları arasında
fark olup olmadığını belirlemek için yapılan bağımsız iki örnek t-testi
sonucunda  (t: 3,039 p: 0,003 ) gruplar
arasında anlamlı bir fark olduğu belirlenmiştir (p<0,05).



Sonuçlar:
Araştırma sonucunda, hasta ve hemşirelerin hemşirelik bakım kalitesine ilişkin
algıları olumlu olmakla birlikte hastaların hemşirelik bakım kalitesi algısı
hemşirelerden düşük çıkmıştır. 

Kaynakça

  • 1. Aytar G, Yeşildal N. Yatan hasta memnuniyeti. Düzce Tıp Fakültesi Dergisi 2004; 3: 10-14.
  • 2. Gilmartin J, Wright K. The nurse’s role in day surgery: a literature review. International Nursing Review 2007; 54: 183-90.
  • 3. Aksakal T, Bilgili N. Hemşirelik hizmetlerinden memnuniyetin değerlendirilmesi; jinekoloji servisi örneği. Erciyes Tıp Dergisi 2008; 30: 242-49.
  • 4. Yılmaz M. Sağlık bakım kalitesinin bir ölçütü: hasta memnuniyeti. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2001; 5: 69-74.
  • 5. Karadağ G, Uçan Ö. Hemşirelik eğitimi ve kalite. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi 2006; 1: 42-51.
  • 6. Engster D. Care ethics and animal welfare. J Soc Psychol 2006; 37: 521.
  • 7. Öner Altıok H, Şengün F, Üstün B. Bakım: Kavram Analizi. DEUHYO ED 2011; 4: 137-40.
  • 8. Tutuk A, Al D, Doğan S. Hemşirelik öğrencilerinin iletişim becerisi ve empati düzeylerinin belirlenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2002; 6: 36-41.
  • 9. Dinç L. Hemşirelik hizmetlerinde etik yükümlülükler. Hacettepe Tıp Dergisi 2009; 40: 113-19.
  • 10. Arslan Ç, Kelleci M. Bir üniversite hastanesinde yatan hastaların hemşirelik bakımından memnuniyet düzeyleri ve ilişkili bazı faktörler. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2011; 14
  • 11. Dönmez YC. Kaliteli Perioperatif Hemşirelik Bakım Skalası’nın Türk hemşire ve hastaları için geçerlik ve güvenirliğinin incelenmesi. Yayınlanmış Doktora Tezi, Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği, İzmir; 2006.
  • 12. Walker J, Brooksby A, McInerny J, Taylor A. Patient perceptions of hospital care: Building confidence., faith and trust. Journal of Nursing Management 1999; 6: 193-200.
  • 13. Cerit B. Hastaların hemşirelik bakımından memnuniyet düzeyi. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi 2016; 3: 27–36
  • 14. Algıer L, Abbasoğlu A, Hakverdioğlu G, Ökdem G, Göçer S. Hastaların ve hemşirelerin, hemşirelik girişimlerinin önemini algılamaları. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2005; 9: 33-41.
  • 15. Kurşun Ş, Kanan N. Bakım davranışları ölçeği-24’ün Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2012; 15: 299-335.
  • 16. Dinç L. Bakım kavramı ve ahlaki boyutu. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi 2010; 17: 74-82.
  • 17. Kurşun Ş. Genel Cerrahi Servisinde Hasta ve Hemşireler Tarafından Hemşirelik Bakım Kalitesinin Algılanması. Yayınlanmış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği, İstanbul; 2010.
  • 18. Papastavrou E, Efstathiou G, Charalambous A. Nurses’ and patients’ perceptions of caring behaviors: quantitative systematic review of comparative studies. J Adv Nurs 2011; 67: 1191–205.
  • 19. Papastavrou E, Efstathiou G, Tsangari H et al. A cross-cultural study of the concept of caring through behaviors: patients’ and nurses’ perspectives in six different EU countries. J Adv Nurs 2012; 68: 1026–37.
  • 20. He T, Du Y, Wang L, Zhong ZF, Ye XC, Liu XH. Perceptions of caring in China: patient and nurse questionnaire survey. International nursing review 2013; 60: 487-93.
  • 21. Kiliç M, Öztunç G. Comparison of nursing care perceptions between patients who had surgical operation and nurses who provided care to those patients. International Journal of Caring Sciences 2015; 8: 625-33.
  • 22. Burtson PL, Stichler JF. Nursing work environment and nurse caring: relationship among motivational factors. Journal of Advanced Nursing 2010; 66: 1819-31.
  • 23. Zhao SH, Akkadechanunt T, Xue XL. Quality nursing care as perceived by nurses and patients in a Chinese hospital. Journal of Clinical Nursing 2009; 18: 1-7.
  • 24. Wu Y, Larrabee JH, Putman HP. Caring Behaviour Inventory. A reduction of the 42 item instrument. Nursing Research 2006; 55: 18-25.
  • 25. Lee MA, Yom YH. A comparative study of patients’ and nurses’ perceptions of the quality nursing services, satisfaction and intent to revisit the hospital: a questionnaire survey. Int J Nurs Stud 2007; 44: 545-55.
  • 26. Aydın H. Acil serviste hasta ve hemşirelerin bakım davranışlarının değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği, İstanbul; 2013.
  • 27. Göğüş F. Cerrahi hastaların ve cerrahi hemşirelerinin bakım davranışı değerlendirmelerinin karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği, Ankara; 2016.
  • 28. Karlou C, Papathanassoglou E, Patiraki E. Caring behaviours in cancer care in Greece. Comparison of patients’, their care givers’ and nurses’ perceptions. European Journal of Oncology Nursing 2015; 19: 244-50.
  • 29. Christopher KA, Hegedus K. Oncology patients’ and oncology nurses’ perceptions of nurse caring behaviors. European Journal of Oncology Nursing 2000; 4: 196-204.
  • 30. Kol E, Geçkil E, Arıkan C ve ark. Türkiye’de hemşirelik bakım algısının incelenmesi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2017; 8: 163-72.
  • 31. Goh ML, Vehvıläınen-julkunen K. Hospitalised patients’ satisfaction with their nursing care: an ıntegrative review. Singapore Nursing Journal 2016; 43: 11-28
  • 32. Kocatepe V, Uğur E, Karabacak Ü. Yoğun Bakım ve Palyatif Bakım Ünitelerinde Çalışan Hemşirelerin Sürekli Öfke ve Öfke İfade Tarzları ile Bakım Davranışları Arasındaki İlişki. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi 2017; 25: 13-20.
  • 33. Wysong PR, Driver E. Patients’ perceptions of nurses’ skill. Critical Care Nurse 2009; 29: 24–37
  • 34. Zaim H, Tarım M. Hasta memnuniyeti: kamu hastaneleri üzerine bir alan araştırması. Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi 2010; 59: 1–24.
  • 35. Karasar N. Bilimsel araştırma yöntemi. 22. Basım. Ankara Nobel Kitabevi; 2011: 77.
  • 36. Drahošová L, Jarošová D. Perception of nursing behaviour by surgery nurses and patients in a chosen region of the Czech Republic. Kontakt 2015; 17: 18-23.

Patients’ and Nurses’ Perceptions Relating to the Nursing Care Quality

Yıl 2018, Cilt: 9 Sayı: 2, 103 - 109, 12.06.2018
https://doi.org/10.18663/tjcl.380674

Öz

Aim

This
research was conducted to determine the patients’ and nurses’ perceptions
relating to nursing care quality.



Material
and Methods

This study, using the screening
model,  was conducted with 103 volunteer
nurses working in inpatient treatment units of a university hospital, and 114
volunteer patients received treatment in the same hospital. The data were
collected using personal information form and Caring Behaviours Inventory-24
(CBI-24). Descriptive statistics and independent two samples t-test were used
in the analysis of the data.

Results

Total point averages of the nursing care quality
perceptions of the patients was calculated 4,94±0,84 and 5,23±0,52 for nurses.
Patients and nurses received the highest score from knowledge-skill
sub-dimension (respectively 5,13±0,77; 5,53±0,47), the lowests core from the
dependence sub-scale (respectively 4,75±0,94; 5,03±0,66). A significant
difference (p<0,05) is found between the groups at the end of independent
two samples t-test (t: 3,039 p: 0,003) applied to specify whether there is a
difference between the nursing care quality perceptions of the patient and
nurses.

Conclusion

As
a result of the research, the perceptions of the patient and nurses relating to
nursing care quality are positive as well as the nursing care quality
perception of the patients are lower than the nurses.

Keywords:
Patient;
nurse; nursing care





Kaynakça

  • 1. Aytar G, Yeşildal N. Yatan hasta memnuniyeti. Düzce Tıp Fakültesi Dergisi 2004; 3: 10-14.
  • 2. Gilmartin J, Wright K. The nurse’s role in day surgery: a literature review. International Nursing Review 2007; 54: 183-90.
  • 3. Aksakal T, Bilgili N. Hemşirelik hizmetlerinden memnuniyetin değerlendirilmesi; jinekoloji servisi örneği. Erciyes Tıp Dergisi 2008; 30: 242-49.
  • 4. Yılmaz M. Sağlık bakım kalitesinin bir ölçütü: hasta memnuniyeti. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2001; 5: 69-74.
  • 5. Karadağ G, Uçan Ö. Hemşirelik eğitimi ve kalite. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi 2006; 1: 42-51.
  • 6. Engster D. Care ethics and animal welfare. J Soc Psychol 2006; 37: 521.
  • 7. Öner Altıok H, Şengün F, Üstün B. Bakım: Kavram Analizi. DEUHYO ED 2011; 4: 137-40.
  • 8. Tutuk A, Al D, Doğan S. Hemşirelik öğrencilerinin iletişim becerisi ve empati düzeylerinin belirlenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2002; 6: 36-41.
  • 9. Dinç L. Hemşirelik hizmetlerinde etik yükümlülükler. Hacettepe Tıp Dergisi 2009; 40: 113-19.
  • 10. Arslan Ç, Kelleci M. Bir üniversite hastanesinde yatan hastaların hemşirelik bakımından memnuniyet düzeyleri ve ilişkili bazı faktörler. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2011; 14
  • 11. Dönmez YC. Kaliteli Perioperatif Hemşirelik Bakım Skalası’nın Türk hemşire ve hastaları için geçerlik ve güvenirliğinin incelenmesi. Yayınlanmış Doktora Tezi, Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği, İzmir; 2006.
  • 12. Walker J, Brooksby A, McInerny J, Taylor A. Patient perceptions of hospital care: Building confidence., faith and trust. Journal of Nursing Management 1999; 6: 193-200.
  • 13. Cerit B. Hastaların hemşirelik bakımından memnuniyet düzeyi. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi 2016; 3: 27–36
  • 14. Algıer L, Abbasoğlu A, Hakverdioğlu G, Ökdem G, Göçer S. Hastaların ve hemşirelerin, hemşirelik girişimlerinin önemini algılamaları. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2005; 9: 33-41.
  • 15. Kurşun Ş, Kanan N. Bakım davranışları ölçeği-24’ün Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2012; 15: 299-335.
  • 16. Dinç L. Bakım kavramı ve ahlaki boyutu. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi 2010; 17: 74-82.
  • 17. Kurşun Ş. Genel Cerrahi Servisinde Hasta ve Hemşireler Tarafından Hemşirelik Bakım Kalitesinin Algılanması. Yayınlanmış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği, İstanbul; 2010.
  • 18. Papastavrou E, Efstathiou G, Charalambous A. Nurses’ and patients’ perceptions of caring behaviors: quantitative systematic review of comparative studies. J Adv Nurs 2011; 67: 1191–205.
  • 19. Papastavrou E, Efstathiou G, Tsangari H et al. A cross-cultural study of the concept of caring through behaviors: patients’ and nurses’ perspectives in six different EU countries. J Adv Nurs 2012; 68: 1026–37.
  • 20. He T, Du Y, Wang L, Zhong ZF, Ye XC, Liu XH. Perceptions of caring in China: patient and nurse questionnaire survey. International nursing review 2013; 60: 487-93.
  • 21. Kiliç M, Öztunç G. Comparison of nursing care perceptions between patients who had surgical operation and nurses who provided care to those patients. International Journal of Caring Sciences 2015; 8: 625-33.
  • 22. Burtson PL, Stichler JF. Nursing work environment and nurse caring: relationship among motivational factors. Journal of Advanced Nursing 2010; 66: 1819-31.
  • 23. Zhao SH, Akkadechanunt T, Xue XL. Quality nursing care as perceived by nurses and patients in a Chinese hospital. Journal of Clinical Nursing 2009; 18: 1-7.
  • 24. Wu Y, Larrabee JH, Putman HP. Caring Behaviour Inventory. A reduction of the 42 item instrument. Nursing Research 2006; 55: 18-25.
  • 25. Lee MA, Yom YH. A comparative study of patients’ and nurses’ perceptions of the quality nursing services, satisfaction and intent to revisit the hospital: a questionnaire survey. Int J Nurs Stud 2007; 44: 545-55.
  • 26. Aydın H. Acil serviste hasta ve hemşirelerin bakım davranışlarının değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği, İstanbul; 2013.
  • 27. Göğüş F. Cerrahi hastaların ve cerrahi hemşirelerinin bakım davranışı değerlendirmelerinin karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği, Ankara; 2016.
  • 28. Karlou C, Papathanassoglou E, Patiraki E. Caring behaviours in cancer care in Greece. Comparison of patients’, their care givers’ and nurses’ perceptions. European Journal of Oncology Nursing 2015; 19: 244-50.
  • 29. Christopher KA, Hegedus K. Oncology patients’ and oncology nurses’ perceptions of nurse caring behaviors. European Journal of Oncology Nursing 2000; 4: 196-204.
  • 30. Kol E, Geçkil E, Arıkan C ve ark. Türkiye’de hemşirelik bakım algısının incelenmesi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2017; 8: 163-72.
  • 31. Goh ML, Vehvıläınen-julkunen K. Hospitalised patients’ satisfaction with their nursing care: an ıntegrative review. Singapore Nursing Journal 2016; 43: 11-28
  • 32. Kocatepe V, Uğur E, Karabacak Ü. Yoğun Bakım ve Palyatif Bakım Ünitelerinde Çalışan Hemşirelerin Sürekli Öfke ve Öfke İfade Tarzları ile Bakım Davranışları Arasındaki İlişki. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi 2017; 25: 13-20.
  • 33. Wysong PR, Driver E. Patients’ perceptions of nurses’ skill. Critical Care Nurse 2009; 29: 24–37
  • 34. Zaim H, Tarım M. Hasta memnuniyeti: kamu hastaneleri üzerine bir alan araştırması. Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi 2010; 59: 1–24.
  • 35. Karasar N. Bilimsel araştırma yöntemi. 22. Basım. Ankara Nobel Kitabevi; 2011: 77.
  • 36. Drahošová L, Jarošová D. Perception of nursing behaviour by surgery nurses and patients in a chosen region of the Czech Republic. Kontakt 2015; 17: 18-23.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Özgün Makale
Yazarlar

Birgül Cerit

Simge Çoşkun

Yayımlanma Tarihi 12 Haziran 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Cerit, B., & Çoşkun, S. (2018). Hasta ve Hemşirelerin Hemşirelik Bakım Kalitesine İlişkin Algıları. Turkish Journal of Clinics and Laboratory, 9(2), 103-109. https://doi.org/10.18663/tjcl.380674
AMA Cerit B, Çoşkun S. Hasta ve Hemşirelerin Hemşirelik Bakım Kalitesine İlişkin Algıları. TJCL. Haziran 2018;9(2):103-109. doi:10.18663/tjcl.380674
Chicago Cerit, Birgül, ve Simge Çoşkun. “Hasta Ve Hemşirelerin Hemşirelik Bakım Kalitesine İlişkin Algıları”. Turkish Journal of Clinics and Laboratory 9, sy. 2 (Haziran 2018): 103-9. https://doi.org/10.18663/tjcl.380674.
EndNote Cerit B, Çoşkun S (01 Haziran 2018) Hasta ve Hemşirelerin Hemşirelik Bakım Kalitesine İlişkin Algıları. Turkish Journal of Clinics and Laboratory 9 2 103–109.
IEEE B. Cerit ve S. Çoşkun, “Hasta ve Hemşirelerin Hemşirelik Bakım Kalitesine İlişkin Algıları”, TJCL, c. 9, sy. 2, ss. 103–109, 2018, doi: 10.18663/tjcl.380674.
ISNAD Cerit, Birgül - Çoşkun, Simge. “Hasta Ve Hemşirelerin Hemşirelik Bakım Kalitesine İlişkin Algıları”. Turkish Journal of Clinics and Laboratory 9/2 (Haziran 2018), 103-109. https://doi.org/10.18663/tjcl.380674.
JAMA Cerit B, Çoşkun S. Hasta ve Hemşirelerin Hemşirelik Bakım Kalitesine İlişkin Algıları. TJCL. 2018;9:103–109.
MLA Cerit, Birgül ve Simge Çoşkun. “Hasta Ve Hemşirelerin Hemşirelik Bakım Kalitesine İlişkin Algıları”. Turkish Journal of Clinics and Laboratory, c. 9, sy. 2, 2018, ss. 103-9, doi:10.18663/tjcl.380674.
Vancouver Cerit B, Çoşkun S. Hasta ve Hemşirelerin Hemşirelik Bakım Kalitesine İlişkin Algıları. TJCL. 2018;9(2):103-9.

Cited By





















e-ISSN: 2149-8296

The content of this site is intended for health care professionals. All the published articles are distributed under the terms of

Creative Commons Attribution Licence,

which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited.