Aim: It is a
sign of pleasure for the institution to choose the hospital again. In this
study, demographic variables such as gender, age, educational status and
satisfaction factors as physician, physical facility and employee's factors
which are thought to be effective on the re-preference of the hospital are
aimed to be explained by the logistic regression analysis
Material and Methods: The sample
of the study included 1349 patients who applied to the outpatient clinics of
Kırıkkale University Medical Faculty Hospital. Patients were determined by
stratified random sampling method.
Results: The
demographic variables were found to be statistically significant (p <0.05) for gender, age and
educational status for re-preference of the hospital. Physician and physical
facility factors were found to be statistically significant but employee's
factor was not important in re-preference.
Conclusion:
As a
result of this study, the re-preference of the hospital was determined with
respect to the gender, age and educational status of the patient, as well as the
level of satisfaction of the patient for physician and the hospital physical
facilities. Health institutions should be in an effort to develop new
strategies, taking into consideration the variables that are important to
re-preference.
Re-preference of the hospital; patient satisfaction; health care
Amaç: Hastanenin
tekrar tercih edilmesi kurum açısından memnuniyetin bir göstergesidir. Bu
çalışmada hastanenin tekrar tercih edilmesi üzerinde etkili olduğu düşünülen
cinsiyet, yaş, eğitim durumu gibi demografik değişkenler ile birlikte
memnuniyet faktörleri olarak belirlenmiş olan hekim, fiziki olanak ve çalışan
personelin etkisinin lojistik regresyon analizi ile açıklanması amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntemler: Araştırmanın
örneklemine Kırıkkale Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastanesi polikliniklerine
başvuran 1349 hasta dahil edilmiştir. Hastalar tabakalı rasgele örnekleme
yöntemi ile belirlenmiştir.
Bulgular: Hastanenin
tekrar tercih edilmesinde demografik değişkenlerden cinsiyet, yaş ve eğitim
durumu değişkenlerinin istatistiksel olarak önemli (p<0,05) olduğu bulunmuştur. Memnuniyet faktörlerinden ise fiziki
olanak ve hekim faktörünün istatistiksel olarak önemli olduğu, çalışan
personelin tekrar tercihte önemli olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Sonuçlar: Bu
çalışmanın sonucunda, hastanenin tekrar tercih edilmesinde hastanın cinsiyet,
yaş ve eğitim durumu ile birlikte hekimlerden ve hastane fiziki olanaklarından
duydukları memnuniyet düzeyinin önemli olduğu belirlenmiştir. Sağlık kurumları tekrar tercihte
önemli olan bu değişkenleri göz önüne alarak yeni stratejiler geliştirme çabası
içinde olmalıdır.
Hastanenin tekrar tercih edilmesi Hasta memnuniyeti Sağlık hizmetleri
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Özgün Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 9 Sayı: 3 |
e-ISSN: 2149-8296
The content of this site is intended for health care professionals. All the published articles are distributed under the terms of
Creative Commons Attribution Licence,
which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited.