Amaç: Araştırma, kanser hastalarının oral antineoplastik ilaç kullanımına ilişkin bilgi ve uygulamalarını değerlendirmek amacıyla kesitsel çalışma olarak yapılmıştır.
Gereç ve Yöntemler: Araştırmanın örneklemini Ankara Numune Eğitim ve Araştırma Hastanesi ile Ankara Yıldırım Beyazıt Eğitim ve Araştırma Hastanesi Onkoloji polikliniklerinde, oral antineoplastik ilaç kullanan 100 kişi oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak literatür bilgisinden yararlanılarak araştırmacı tarafından hazırlanan “Hasta Görüşme Formu” ve “İlaca İlişkin Bilgilerini Değerlendirme Formu” kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde ki-kare testi kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırmaya katılan bireylerin yaş ortalaması 51.5±7,1 ’dir. Bireylerin %48’inin oral antineoplastik ilaç olarak kapesitabin kullandığı, %51’inin kür sayısının 0-3 aralığında olduğu görülmektedir. Hastaların %93’ü ilaç ile ilgili bilgileri poliklinikte ilaç yazılması esnasında doktor tarafından, %50 si ayaktan kemoterapi alma ünitesinde hemşire tarafından sözlü eğitim şeklinde almaktadır. Bireylerin %71’inin ilacı aynı saatte almadıklarını ifade ettikleri görülmüştür. İlacı aynı saatte almama nedenleri arasında %51 oranı ile unutkanlık ilk sırada yer almaktadır. Erkeklerin kadınlara göre aynı saatte ilaç alma konusunda daha başarılı olduğu (p<0.05) ve eğitim düzeyi artıkça aynı saatte ilaç kullanma durumlarının arttığı görülmektedir (p<0.05). Bunun yanında sadece sözel olarak bilgi alanların, hem sözel hem yazılı bilgi alanlara göre ‘aynı saatte ilaç kullanma’ oranlarının daha düşük olduğu görülmektedir (p<0.05).
Sonuç: Eğitim seviyesi düşük olan kişilerin aynı saatte ilaç kullanma konusunda başarısız olduğu ve hastanın kür sayıları arttıkça aynı saatte ilaç kullanmada başarılarının azaldığı belirlenmiştir. Kadınların erkeklere göre ilaç kullanımında daha fazla yardım aldığı ve tüm bireylerde eğitim seviyesi düştükçe ilaç kullanımında yardım almanın arttığı belirlenmiştir. Ayrıca bireylerin yaşı arttıkça ilaç almayı daha çok unuttukları belirlenmiştir
Aim: Study was conducted as descriptive to evaluate information and practice about oral antineoplastics drug used of cancer patients.
Material and Methods: There research sample consists of 100 people who use oral antineoplastic drugs in Ankara Numune and Ankara Yıldırım Beyazıt Education and Research Hospital Oncology wards. Patient conversation form and evaluation of dring information form, which was developed by the investigator according to literature, was used as a data obtaining an instrument. In the evaluation of data percentage and chi-square tests was used.
Results: Average age of the person that participates in surveying is 51.5±7,1. We observed that 48% of participants use capecitabine as oral antineoplastic, and 51% of participants have cure number between 0-3. 93% of participant sex pres that they informed about medicine by the doctor when prescribed, and 50% by the nurse at the outpatient clinic. It is observed71% of participant stake medicine not in time. As the reason for this case, forget fullness is on the top with a 51% rate. It is observed male more successful than female for taking medicine in time (p<0.05) and the rate of taking medicine in time is increasing with education level (p<0.05). Besides, we observed that the rate of taking medicine in time is lower for participants that informed verbally than informed verbal and written.
Conclusion: This study suggests that individuals have a low educational level successful in drug-taking at the same hour and the long period of drug-taking decrease this success. Female take assistance drug use more than male and taking assistance increases while the educational level decrease in both genders.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Özgün Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 11 Sayı: 5 |
e-ISSN: 2149-8296
The content of this site is intended for health care professionals. All the published articles are distributed under the terms of
Creative Commons Attribution Licence,
which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited.