Aim: The use of social media, especially Instagram, has become widespread in the medical field. The aim of this study was to evaluate Achilles tendon surgery from patients' perspectives by examining public posts on Instagram.
Material and Methods: A retrospective analysis was made of the Instagram posts of patients with the hashtags #achillestendonsurgery and #achillestendonrepair between December 2018 and October 2021. In total, 234 posts (181 photographs, 53 videos) were evaluated and compared in terms of gender, sharing format (video, photo), sharing tone (negative, positive, neutral), content (activities of daily living, rehabilitation, cast/brace, hospital room, surgical site), country and popularity (the number of views for videos, the number of likes for photographs).
Results: Posts in video format and a positive tone, posts on the rehabilitation process, and posts about male patients were found to have higher numbers of likes and views than other posts. The content of the shares were respectively; activity of daily living 36.8%(n=86), physical therapy 29.9%(n=70), cast/brace 20.1%(n=47), surgical site 7.7%(n=18), and hospital room 5.6%(n=13). The media tone of the posts was 40.2%(n=94) positive, 6.4%(n=15) negative, and 53.4%(n=125) neutral.
Conclusions: Patients avoided making negative posts on their Instagram after Achilles tendon surgery, and often shared experiences of postoperative rehabilitation processes and daily living activities.
Amaç: Sosyal medyanın özellikle de instagramın, tıp alanında yaygın olarak kullanılmaya başlamıştır. Bu çalışmanın amacı, Instagram'daki herkese açık paylaşımları incelemek ve aşil tendon cerrahisini hastaların bakış açısıyla değerlendirmektir.
Yöntemler: Aralık 2018 ve Ekim 2021 tarihleri arasında, #achillestendonsurgery ve #achillestendonrepair etiketleri kullanılarak, hastaların Instagram gönderileri, geriye dönük olarak analiz edildi. Toplam 234 gönderi (181 fotoğraf, 53 video) cinsiyet, biçim (video, fotoğraf), paylaşım tonu (olumsuz, olumlu, nötr), içerik (günlük yaşam aktivitesi, rehabilitasyon, alçı/korse, hastane odası, cerrahi alan), ülke ve popülerlik (videoların görüntülenme sayısı ve fotoğrafların beğeni sayısı) açısından değerlendirilmiştir.
Bulgular: Video formatındaki ve pozitif tondaki paylaşımların, rehabilitasyon süreci ile ilgili paylaşımların ve erkek hastalara ait paylaşımlarının diğer paylaşımlara göre daha fazla beğeni ve izlenme aldığı tespit edildi. Paylaşımların içeriği sırasıyla; günlük yaşam aktivitesi %36,8(n=86), fizik tedavi %29,9(n=70), alçı/breys %20,1(n=47), ameliyat yeri %7,7(n=18), hastane odası %5,6(n)=13) idi. Gönderilerin medya tonu %40,2(n=94) olumlu, %6,4 (n=15) olumsuz ve %53,4(n=125) nötrdü.
Sonuçlar: Hastalar aşil tendonu ameliyatından sonra Instagram'da olumsuz paylaşımlar yapmaktan kaçınmışlardır. Ameliyat sonrası rehabilitasyon süreçleri ve günlük yaşam aktivitelerine ilişkin deneyimlerini sıklıkla paylaşmışlardır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Mart 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 14 Sayı: 1 |
e-ISSN: 2149-8296
The content of this site is intended for health care professionals. All the published articles are distributed under the terms of
Creative Commons Attribution Licence,
which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited.