Research Article
BibTex RIS Cite

Uluslararası Öğrencilerin Türk Ekonomisine Katkıları: İstanbul’da Kendi Hesabına Okuyan Öğrenciler Örneği

Year 2024, , 203 - 220, 30.09.2024
https://doi.org/10.52241/TJDS.2024.0078

Abstract

2020 yılında küresel ekonomiye 370 milyar dolarlık katkıda bulunduğu tahmin edilen uluslararası öğrencilere ev sahipliği yapmak her zamankinden daha fazla önem ve rekabet gerektirmektedir. Türkiye de bu rekabete ayak uydurabilmek adına uluslararası öğrenci varlığını artırmak istemiş ve son 20 yıldaki payını yüzde 0,83’ten yüzde 2,9’a çıkarmıştır. Türkiye’nin yumuşak gücünü artıran uluslararası öğrenciler aynı zamanda Türk ekonomisine etki etmektedir. Bu çalışma, İstanbul’daki vakıf ya da devlet üniversitelerinde eğitim gören uluslararası öğrencilerin Türk ekonomisine olan katkılarını ortaya koymayı amaçlamaktadır. Online anket çalışmasına dayanan çalışmaya göre uluslararası öğrenciler; toplam harcamalarının yüzde 72’sini üniversite ödemesi, barınma ihtiyacı ile gıda ve içecek için gerçekleştirmiştir. Bir öğrencinin yıllık harcama miktarının 8.172 dolar olarak ortaya çıktığı çalışmada, 2023 yılında Türkiye’de eğitim gören yaklaşık 285 bin burssuz öğrencinin toplamda 2 milyar 345 milyon dolarlık harcama yaptığı varsayılmaktadır. Bu verilere dayanarak, son 4 yılda, Türkiye’deki uluslararası öğrencilerin Türk ekonomisine katkısının gerek öğrenci sayındaki artış gerekse artan maliyetler nedeniyle dolar bazlı yüzde 135 oranında arttığı tespit edilmiştir.

References

  • Aktas, Y. ve Sahin, S. (3 Temmuz 2019). Turkey aims to rise number of international students. Anadolu Ajansı. https://www.aa.com.tr/en/education/turkey-aims-to-rise-number-of-international-students/1522563. (12.02.2024)
  • Apaydın, A., Erhan, Ç., Kestel, S., Hazar, S. ve Çörtoğlu, F. S. (2012). Ankara Kenti Yabancı Öğrencilerle Zenginleşiyor. Türk İstatistik Derneği Ankara Üniversitesi Avrupa Toplulukları Araştırma ve Uygulama Merkezi Avrasya Enderun Eğitim ve Araştırma Vakfı.
  • ApplyBoard. (9 Mart 2023). Te Impact of International Students on Destination Economies in 2023. htttps://www.applyboard.com/applyinsights-article/the-impact-of-international-students-on-destination-economies-in-2023. (11.02.2024)
  • Baş, H. ve Eti, S. (2020). Türkiye’de uluslararası öğrencilerin istihdamı: Hukuki boyut ve koşullara dair bir araştırma. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 20(46), 105-132.
  • Ghanbary, R. (2017). Hacettepe Üniversitesinde Eğitim Gören Uluslararası Öğrencilerin Profili, İhtiyaçları ve Sorunları. [Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü].
  • Gönültaş, M., Kul, A., & Al-Khatib , A. (2023). Uluslararası Öğrencilerin Uyum Problemleri ve Bu Problemlerle Baş Etme Stratejileri: Bir Durum Çalışması. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 60-69. https://doi.org/10.21666/muefd.1096957
  • Gümüş, N., & Onurlubaş, E. (2019). Uluslararası Öğrencilerin Tüketim Harcamalarının Şehir Ekonomisine Katkısının İncelenmesi: Kastamonu Üniversitesi Örneği. Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 174-192.
  • Güzel, B. (2021). Yükseköğretimde Toplum Örgütlenmesi: Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Uluslararası Öğrenci Topluluğu Örneği. Toplum Ve Sosyal Hizmet, 32(3), 1215-1240. https://doi.org/10.33417/tsh.755297
  • International Affairs Canada. (2020). Economic impact of international education in Canada – 2020 Update Ftezinal Report. Canmac Economics Limited
  • İstanbul Planlama Ajansı (İPA). (2023). Öğrenci Yaşam Maliyeti Araştırması. https://ipa.istanbul/yayinlarimiz/genel/arastirma-ogrenci-yasam-maliyeti-arastirmasi-2/. (15.02.2024)
  • Kandemir, A., & Aydın, B. (2020). Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Eğitimi ile İlgili Yönetici ve Öğretmen Görüşleri. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(2), 497-521. https://doi.org/10.19171/uefad.554653
  • Karaca, A. (2021). Yabancı Uyruklu Üniversite Öğrencilerine Yönelik Tutum Ölçeği’nin Geliştirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 19(1), 465-486. https://doi.org/10.37217/tebd.847558
  • Kıroğlu, K., Kesten, A. ve Elma, C. (2010). Türkiye’de Öğrenim Gören Yabancı Uyruklu Lisans Öğrencilerinin Sosyo-Kültürel ve Ekonomik Sorunları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), ss. 26-39.
  • Levent, F. & Karaevli, Ö. (2014). Uluslararası Öğrencilerin Eğitimine Yönelik Politikalar ve Türkiye İçin Öneriler. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi. 38 (38). 97-118. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/maruaebd/issue/387/2626.
  • Ministers’ Media Centre. (12 Aralık 2023). Interview - ABC Melbourne Mornings. https://inisters.edudcation.gov.au/clare/interview-abc-melbourne-mornings. (12.02.2024)
  • OECD. (2021). Turkey. Education at a Glance 2021 : OECD Indicators. https://www.oecd-ilibrary.org/sistes/bf1a85fe-en/index.html?itemId=/content/component/bf1a85fe-en. (10.02.2024)
  • OECD. (2022). International Migration Outlook 2022. https://www.oecd-ilibrary.org/sites/30fe16d2-en/1/3/7/index.html?itemId=/content/publication/30fe16d2-csp_=97175d429ae5e4e04cd3cccbbfc84945&itemIGO=oecd&itemContentType=book. (10.02.2024)
  • Sayıkoğlu Uçar, M., Yıldırım, N. H., & Güngör, A. (2022). Düzce Üniversitesinde Lisans Eğitimi Alan Afrika Kökenli Öğrencilerin Problem Alanları ve Başa Çıkma Yöntemleri. Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(2), 654-672. https://doi.org/10.55179/dusbed.1020579
  • Süygün, M. S., & Kaplan, F. (2021). Uluslararası Öğrencilerle Uluslararası Ticaret. Gümrük Ve Ticaret Dergisi, 8(25), 25-35.
  • Tekin, E. (2019). Çalışma hayatında uluslararası öğrenciler: İstanbul örneği (Doctoral dissertation, Marmara Universitesi).
  • Te official website of the New Zealand Government. (30 Ekim 2018). International education contributes $5.1 billion to New Zealand economy. https://www.beehive.govt.nz/release/international-edudcation-contributes-51-billion-new-zealand-economy. (13.02.2024)
  • Te Pie News. (16 Mayıs 2023). UK international student contribution soars to £42bn. https://thepie(- news.com/news/uk-international-student-contribution-soars-to-42bn/. (10.02.2024)
  • Topal, F. - Tauscher, S. (2020). Uluslararası Öğrencilerin Akademik ve Sosyal Yaşamlarında Karşılaştıkları Sorunlar Üzerine İnceleme. Akademik İncelemeler Dergisi 15/1 (Nisan 2020), 309-344. https://doi.org/10.17550/akademikincelemeler.624380.
  • Universities UK. (16 Mayıs 2023). International students boost UK economy by £41.9 billion. https://www. universitiesuk.ac.uk/latest/news/international-students-boost-uk-economy. (10.02.2024)
  • U.S. Department of State. (13 Kasım 2023). United States Announced as Leading Destination for International Students, Annual Impact to U.S. Economy is $38 Billion and 335,000 Jobs. https://www.state.gov/united-states-announced-as-leading-destination-for-international-students-annual-impact-to-u-s-economy-is-38-billion-and-335000-jobs/. (12.02.2024)
  • Usta, S., Sayın, Y. ve Güzelipek, Y.A. (2017). Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Kente ve Üniversiteye Uyumu: Karaman İli Örneği. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi(3), 565-577.
  • Yardımcıoğlu, F., Beşel, F. ve Savaşan, F. (2017). Uluslararası Öğrencilerin Sosyo-Ekonomik Problemleri ve Çözüm Önerileri (Sakarya Üniversitesi Örneği). Akademik İncelemeler Dergisi 12 (1), ss.203-254
  • Yıldız, M. (18 Ekim 2019). Türkiye’ye Eğitim Amacıyla Gelen Yabancı Öğrenciler Ekonomiye 1 Milyar Dolar azandırıyor!. https://paratic.com/turkiye-yabanci-ogrenci-ekonomi-1-milyar-dolar-kazana -diriyor. (12.02.2024)
  • YÖK. (28 Kasım 2022). Yükseköğretimde Uluslararasılaşma ve Türkiye’deki Üniversitelerin Uluslararası Gö-rünürlüğü Çalıştayı Düzenlendi. https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2022/yuksekogretimide-uluslararasilasma-ve-turkiye-deki-universitelerin-uluslararasi-gorunurlulugunu-artirma-calistayi.aspx. (11.02.2024)
  • YTB. Uluslararası Öğrenciler. https://ytb.gov.tr/daireler/uluslararasi-ogrenciler. (03.03.2024)

Contributions of International Students to the Turkish Economy: The Case of Self-Funded Students in Istanbul

Year 2024, , 203 - 220, 30.09.2024
https://doi.org/10.52241/TJDS.2024.0078

Abstract

Hosting international students, who are estimated to contribute $370 billion to the global economy in 2020, requires more significance and competition than ever before. To keep pace with this competition, Türkiye has sought to increase its international student presence, raising its share from 0.83 % to 2.9 % over the past 20 years. International students, who enhance Türkiye’s soft power, also impact the Turkish economy. This study aims to reveal the contributions of international students studying at foundation or state universities in Istanbul to the Turkish economy. According to the study based on an online survey, international students spend 72 % of their total expenses on university fees, accommodation, and food and beverages. The study found that the annual expenditure of a student is $8,172, with approximately 285,000 non-scholarship students studying in Türkiye in 2023 spending a total of $2.345 billion. Based on these data, it has been determined that the contribution of international students to the Turkish economy has increased by 135 % in dollar terms over the past four years due to both the increase in the number of students and rising costs.

References

  • Aktas, Y. ve Sahin, S. (3 Temmuz 2019). Turkey aims to rise number of international students. Anadolu Ajansı. https://www.aa.com.tr/en/education/turkey-aims-to-rise-number-of-international-students/1522563. (12.02.2024)
  • Apaydın, A., Erhan, Ç., Kestel, S., Hazar, S. ve Çörtoğlu, F. S. (2012). Ankara Kenti Yabancı Öğrencilerle Zenginleşiyor. Türk İstatistik Derneği Ankara Üniversitesi Avrupa Toplulukları Araştırma ve Uygulama Merkezi Avrasya Enderun Eğitim ve Araştırma Vakfı.
  • ApplyBoard. (9 Mart 2023). Te Impact of International Students on Destination Economies in 2023. htttps://www.applyboard.com/applyinsights-article/the-impact-of-international-students-on-destination-economies-in-2023. (11.02.2024)
  • Baş, H. ve Eti, S. (2020). Türkiye’de uluslararası öğrencilerin istihdamı: Hukuki boyut ve koşullara dair bir araştırma. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 20(46), 105-132.
  • Ghanbary, R. (2017). Hacettepe Üniversitesinde Eğitim Gören Uluslararası Öğrencilerin Profili, İhtiyaçları ve Sorunları. [Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü].
  • Gönültaş, M., Kul, A., & Al-Khatib , A. (2023). Uluslararası Öğrencilerin Uyum Problemleri ve Bu Problemlerle Baş Etme Stratejileri: Bir Durum Çalışması. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 60-69. https://doi.org/10.21666/muefd.1096957
  • Gümüş, N., & Onurlubaş, E. (2019). Uluslararası Öğrencilerin Tüketim Harcamalarının Şehir Ekonomisine Katkısının İncelenmesi: Kastamonu Üniversitesi Örneği. Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 174-192.
  • Güzel, B. (2021). Yükseköğretimde Toplum Örgütlenmesi: Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Uluslararası Öğrenci Topluluğu Örneği. Toplum Ve Sosyal Hizmet, 32(3), 1215-1240. https://doi.org/10.33417/tsh.755297
  • International Affairs Canada. (2020). Economic impact of international education in Canada – 2020 Update Ftezinal Report. Canmac Economics Limited
  • İstanbul Planlama Ajansı (İPA). (2023). Öğrenci Yaşam Maliyeti Araştırması. https://ipa.istanbul/yayinlarimiz/genel/arastirma-ogrenci-yasam-maliyeti-arastirmasi-2/. (15.02.2024)
  • Kandemir, A., & Aydın, B. (2020). Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Eğitimi ile İlgili Yönetici ve Öğretmen Görüşleri. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(2), 497-521. https://doi.org/10.19171/uefad.554653
  • Karaca, A. (2021). Yabancı Uyruklu Üniversite Öğrencilerine Yönelik Tutum Ölçeği’nin Geliştirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 19(1), 465-486. https://doi.org/10.37217/tebd.847558
  • Kıroğlu, K., Kesten, A. ve Elma, C. (2010). Türkiye’de Öğrenim Gören Yabancı Uyruklu Lisans Öğrencilerinin Sosyo-Kültürel ve Ekonomik Sorunları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), ss. 26-39.
  • Levent, F. & Karaevli, Ö. (2014). Uluslararası Öğrencilerin Eğitimine Yönelik Politikalar ve Türkiye İçin Öneriler. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi. 38 (38). 97-118. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/maruaebd/issue/387/2626.
  • Ministers’ Media Centre. (12 Aralık 2023). Interview - ABC Melbourne Mornings. https://inisters.edudcation.gov.au/clare/interview-abc-melbourne-mornings. (12.02.2024)
  • OECD. (2021). Turkey. Education at a Glance 2021 : OECD Indicators. https://www.oecd-ilibrary.org/sistes/bf1a85fe-en/index.html?itemId=/content/component/bf1a85fe-en. (10.02.2024)
  • OECD. (2022). International Migration Outlook 2022. https://www.oecd-ilibrary.org/sites/30fe16d2-en/1/3/7/index.html?itemId=/content/publication/30fe16d2-csp_=97175d429ae5e4e04cd3cccbbfc84945&itemIGO=oecd&itemContentType=book. (10.02.2024)
  • Sayıkoğlu Uçar, M., Yıldırım, N. H., & Güngör, A. (2022). Düzce Üniversitesinde Lisans Eğitimi Alan Afrika Kökenli Öğrencilerin Problem Alanları ve Başa Çıkma Yöntemleri. Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(2), 654-672. https://doi.org/10.55179/dusbed.1020579
  • Süygün, M. S., & Kaplan, F. (2021). Uluslararası Öğrencilerle Uluslararası Ticaret. Gümrük Ve Ticaret Dergisi, 8(25), 25-35.
  • Tekin, E. (2019). Çalışma hayatında uluslararası öğrenciler: İstanbul örneği (Doctoral dissertation, Marmara Universitesi).
  • Te official website of the New Zealand Government. (30 Ekim 2018). International education contributes $5.1 billion to New Zealand economy. https://www.beehive.govt.nz/release/international-edudcation-contributes-51-billion-new-zealand-economy. (13.02.2024)
  • Te Pie News. (16 Mayıs 2023). UK international student contribution soars to £42bn. https://thepie(- news.com/news/uk-international-student-contribution-soars-to-42bn/. (10.02.2024)
  • Topal, F. - Tauscher, S. (2020). Uluslararası Öğrencilerin Akademik ve Sosyal Yaşamlarında Karşılaştıkları Sorunlar Üzerine İnceleme. Akademik İncelemeler Dergisi 15/1 (Nisan 2020), 309-344. https://doi.org/10.17550/akademikincelemeler.624380.
  • Universities UK. (16 Mayıs 2023). International students boost UK economy by £41.9 billion. https://www. universitiesuk.ac.uk/latest/news/international-students-boost-uk-economy. (10.02.2024)
  • U.S. Department of State. (13 Kasım 2023). United States Announced as Leading Destination for International Students, Annual Impact to U.S. Economy is $38 Billion and 335,000 Jobs. https://www.state.gov/united-states-announced-as-leading-destination-for-international-students-annual-impact-to-u-s-economy-is-38-billion-and-335000-jobs/. (12.02.2024)
  • Usta, S., Sayın, Y. ve Güzelipek, Y.A. (2017). Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Kente ve Üniversiteye Uyumu: Karaman İli Örneği. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi(3), 565-577.
  • Yardımcıoğlu, F., Beşel, F. ve Savaşan, F. (2017). Uluslararası Öğrencilerin Sosyo-Ekonomik Problemleri ve Çözüm Önerileri (Sakarya Üniversitesi Örneği). Akademik İncelemeler Dergisi 12 (1), ss.203-254
  • Yıldız, M. (18 Ekim 2019). Türkiye’ye Eğitim Amacıyla Gelen Yabancı Öğrenciler Ekonomiye 1 Milyar Dolar azandırıyor!. https://paratic.com/turkiye-yabanci-ogrenci-ekonomi-1-milyar-dolar-kazana -diriyor. (12.02.2024)
  • YÖK. (28 Kasım 2022). Yükseköğretimde Uluslararasılaşma ve Türkiye’deki Üniversitelerin Uluslararası Gö-rünürlüğü Çalıştayı Düzenlendi. https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2022/yuksekogretimide-uluslararasilasma-ve-turkiye-deki-universitelerin-uluslararasi-gorunurlulugunu-artirma-calistayi.aspx. (11.02.2024)
  • YTB. Uluslararası Öğrenciler. https://ytb.gov.tr/daireler/uluslararasi-ogrenciler. (03.03.2024)
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Development Studies (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Mehmet Baydemir 0000-0001-6375-9549

Mehmet Ali Bolat

Early Pub Date September 29, 2024
Publication Date September 30, 2024
Submission Date May 24, 2024
Acceptance Date August 19, 2024
Published in Issue Year 2024

Cite

APA Baydemir, M., & Bolat, M. A. (2024). Uluslararası Öğrencilerin Türk Ekonomisine Katkıları: İstanbul’da Kendi Hesabına Okuyan Öğrenciler Örneği. Turkish Journal of Diaspora Studies, 4(2), 203-220. https://doi.org/10.52241/TJDS.2024.0078

Turkish Journal of Diaspora Studies is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).