Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Evaluation of monument trees of Antalya in terms of space and meaning

Yıl 2021, , 342 - 352, 30.09.2021
https://doi.org/10.18182/tjf.876715

Öz

In this article, some information was given about monumental trees detected in Antalya so far and 12 of them were introduced. When we look at the findings, the physical characteristics such as height, age, location and meaning of monumental trees consisting of Taurus cedar (Cedrus libani A. Rich), tall juniper (Juniperus excelsa Bieb.), Eastern plane (Platanus orientalis L.) and Anatolian chestnut (Castanea sativa) were evaluated. Suggestions were made for the students to contribute to the increase of nature and tree sensitivity of monumental trees by creating educational trips and suitable spaces.

Kaynakça

  • Acar, İ., 2015. Kızılağaç’ta bir doğa anıtı: Lübnan sediri, Antalya Kültür ve Turizm Dergisi, Yıl:5 Sayı:29, s.96
  • Asan, Ü., 1991. Doğal ve Kültürel Miraslarımızdan Anıt Ağaç ve Ormanlarımız. Yeşile Çerçeve, 6: 22-24.
  • Asan, Ü., 1993. Mistik ve Folklorik Yönüyle Anıt Ağaçlarımız. Yeşile Çerçeve, 23: 13-15.
  • Asan, Ü., 2010. İstanbul’un Doğal Mirası Anıt Ağaçlar, İBB. Kültür Yayınları, İstanbul.
  • Albian, N., Berwick, C., 2004. Forêt et religion au Japon: d'une vision singulière de l'arbre à une gestion particulière de la forêt. Revue Forestière Française. 56(6): 563-572.
  • Bayar, E., Türker, H., Genç, M., 2012. Gölhisar–Burdur Anıt Ağaçları: Göller Bölgesi Anıt Ağaç Varlığına Yeni İlaveler. Bartın Orman Fakültesi Dergisi, 14(22): 83-95.
  • Baytop, A., 2003. Türkiye’de Botanik Tarihi Araştırmaları. Çetin Matbaacılık, İstanbul.
  • Bogush, A, 2021. Ahşap oturma bankı örneği, garden bench in rural landscape, https://www.123rf.com/photo_14879747_garden-bench-in-rural-landscape.html
  • Bernabei, M., 2015. The age of the olive trees in the Garden of Gethsemane. Journal of Archaeological Science, 53: 43-48.
  • Chadwick, P. L., 2008. Information Board, Eymore Wood / CC BY-SA 2.0, Ahşap bilgilendirme panosu örneği.
  • Cihanger, D., 2013. Trees In The Urban Context: A Study On The Relationship Between Meaning and Design. Master Thesis, The Graduate School Of Natural and Applied Sciences Of Middle East Technical University, Ankara.
  • Cengiz, Y., Başaran, M.A., Işık, K. 2007. 20. Yüzyılda Antalya'da Ormanlar, Ormancılık ve Korunan Alanlar. 20. Yüzyılda Antalya Sempozyumu, 22-24 Kasım 2007, Antalya, s. 550-609.
  • Crews, J., 2003. Le symbolisme de la forêt et des arbres dans le folklore. Perception des forêts. Unasylva, 213(54): 37- 43.
  • ÇŞB, 2020. Anıt Ağaçlar, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, https://www.anitagaclar.gov.tr., Erişim: 07.01.2021. Dreamstime, 2021 Ahşap oturma bankı örneği. ID: 166103572. https://www.dreamstime.com/image-green-farm-landscape-olive-tree-handmade-wooden-table-benches-image166103572, Erişim: 27.08.2021.
  • Garcia, C., Pascal, J-P., Kusgalappa, C.G., 2006. Les forêts sacrées du Kodagu en Inde: Écologie et religion. Bois et Forêts des Tropiques, 288: 5-13.
  • Genç, M., Güner, Ş.T., 2001. Anıt Ağaç Envanteri ve Seçimi İçin Yeni Bir Yöntem. I. Ulusal Ormancılık Kongresi Bildiriler Kitabı, 19-20 Mart 2001, Ankara, 234-251.
  • Dirik, H., Erdoğan, R., Altınçekiç, H.S., Altınçekiç, S., 2014. Kent Ağaçlarının İşlevleri, Koruma Önemi ve Değer Belirleme Yaklaşımları. Artvin Çoruh Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, 15(2): 161-174.
  • Dirik, H., 2014. Arborikültür (Kentsel Ağaç Kültürü), İstanbul Üniversitesi Orman Fakültesi Yayın No:5200, Orman Fakültesi Yayın No:509, İstanbul, s.566.
  • Kantarcı, D., 1984. Türkiye’de En Yaşlı Sedir Ağacı -Ambar Katran, İstanbul Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, Cilt, 34, Sayı:2, s.49-58
  • KTB, 2020. Antalya İl Kütür Turizm Müdürlüğü, Kültür ve Turizm Bakanlığı https://antalya.ktb.gov.tr/TR-67914/dogal-guzellikleri.html, Erişim: 10.01.2021.
  • Miguel, D., 2021. 40+ Extraordinary Outdoor Bench Projects, DIY Projects.https://i.pinimg.com/originals/dd/d5/f6/ddd5f64931f9d93a5b0ad999fcfed62a.jpg, Erişim: 27.08.2021.
  • Musselman, L.J., 2003. Les arbres dans le Coran et la Bible. Perception des forêts Unasylva, 213(54): 45-52.
  • Pardo, C., 2005. Du rural à l’urbain. Intégrations, usages et gestions de l’arbre dans les paysages de la méditerranée nord-occidentale. Thèse presentée à l’Université Paul Valery - Montpellier III Arts et Lettres, Langues et Sciences Humaines et Sociales UFR III. Département de Géographie et d’Aménagement pour obtenir le grade de docteur spécialité: Géographie, Soutenue le: Décembre 2005., 606 p.
  • Pixers, 2021. Ahşap bilgilendirme panosu örneği, https://pixers.pl/plakaty/drewniana-tablica-informacyjna-36976401, Erişim: 27.08.2021.
  • Pxhere, 2021. Yürüyüş patikası, örneği, https://pxhere.com/ es/photo/165725, Erişim: 27.08.2021.
  • Sène, E.H., 2003. Arbres, forêts, croyances et religions en Afrique de l’Ouest Sahélienne. Perceptions des forêts. Unasylva 54(213):44
  • Swamy., P.S., Kumar, M., Sundarapandıan, S.M., 2003. Spirtualité et écologie des bois sacrés au Tamil Nadu, Inde. Perception des forêts. Unasylva, 54(213): 53-58.
  • TOB, 2020a. Antalya Milli Parklar Şube Müdürlüğü Arşiv Kayıtları, Tarım ve Orman Bakanlığı, Antalya.
  • TOB, 2020b. İstatistikler, Tarım ve Orman Bakanlığı, Ankara, https://www.tarimorman.gov.tr/DKMP/Belgeler/dkmp/resmiistatistikler/korunanalanistatistikleri/2017/istatistikitablolar/tabiataniti.xls, Erişim: 05.01.2021.
  • Tez, Z., 2008. Biyolojinin Kültürel Tarihi. Doruk Yayınları ISBN: 978–975–553–487–9, İstanbul.
  • Zımba, A., 2021. https://www.haberler.com/cinar-agaci-ozellikleri-neler-cinar-yapragi-12717780-haberi/. Erişim: 10.01.2021.

Antalya anıt ağaçlarının mekân ve anlam açısından değerlendirilmesi

Yıl 2021, , 342 - 352, 30.09.2021
https://doi.org/10.18182/tjf.876715

Öz

Bu makalede, Antalya ilinde bugüne kadar tespit edilen anıt ağaçlara ait bazı bilgiler verilmiş ve 12 anıt ağaç tanıtılmıştır. Araştırma alanında yapılan tespitlere bakıldığında, Toros sediri (Cedrus libani A. Rich), Boylu ardıç (Juniperus excelsa Bieb.), Doğu çınarı (Platanus orientalis L.) ve Anadolu kestanesi (Castanea sativa) türlerinden oluşan anıt ağaçların, bulundukları, yer, yaş, boy gibi fiziksel özellikler ve anlam açısından değerlendirmelere yer verilmiştir. Çalışmada anıt ağaçların doğa ve ağaç duyarlılığının arttırılmasında öğrencilere eğitici gezi ve uygun mekanlar oluşturarak katkı koyabilmesi yönünde öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Acar, İ., 2015. Kızılağaç’ta bir doğa anıtı: Lübnan sediri, Antalya Kültür ve Turizm Dergisi, Yıl:5 Sayı:29, s.96
  • Asan, Ü., 1991. Doğal ve Kültürel Miraslarımızdan Anıt Ağaç ve Ormanlarımız. Yeşile Çerçeve, 6: 22-24.
  • Asan, Ü., 1993. Mistik ve Folklorik Yönüyle Anıt Ağaçlarımız. Yeşile Çerçeve, 23: 13-15.
  • Asan, Ü., 2010. İstanbul’un Doğal Mirası Anıt Ağaçlar, İBB. Kültür Yayınları, İstanbul.
  • Albian, N., Berwick, C., 2004. Forêt et religion au Japon: d'une vision singulière de l'arbre à une gestion particulière de la forêt. Revue Forestière Française. 56(6): 563-572.
  • Bayar, E., Türker, H., Genç, M., 2012. Gölhisar–Burdur Anıt Ağaçları: Göller Bölgesi Anıt Ağaç Varlığına Yeni İlaveler. Bartın Orman Fakültesi Dergisi, 14(22): 83-95.
  • Baytop, A., 2003. Türkiye’de Botanik Tarihi Araştırmaları. Çetin Matbaacılık, İstanbul.
  • Bogush, A, 2021. Ahşap oturma bankı örneği, garden bench in rural landscape, https://www.123rf.com/photo_14879747_garden-bench-in-rural-landscape.html
  • Bernabei, M., 2015. The age of the olive trees in the Garden of Gethsemane. Journal of Archaeological Science, 53: 43-48.
  • Chadwick, P. L., 2008. Information Board, Eymore Wood / CC BY-SA 2.0, Ahşap bilgilendirme panosu örneği.
  • Cihanger, D., 2013. Trees In The Urban Context: A Study On The Relationship Between Meaning and Design. Master Thesis, The Graduate School Of Natural and Applied Sciences Of Middle East Technical University, Ankara.
  • Cengiz, Y., Başaran, M.A., Işık, K. 2007. 20. Yüzyılda Antalya'da Ormanlar, Ormancılık ve Korunan Alanlar. 20. Yüzyılda Antalya Sempozyumu, 22-24 Kasım 2007, Antalya, s. 550-609.
  • Crews, J., 2003. Le symbolisme de la forêt et des arbres dans le folklore. Perception des forêts. Unasylva, 213(54): 37- 43.
  • ÇŞB, 2020. Anıt Ağaçlar, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, https://www.anitagaclar.gov.tr., Erişim: 07.01.2021. Dreamstime, 2021 Ahşap oturma bankı örneği. ID: 166103572. https://www.dreamstime.com/image-green-farm-landscape-olive-tree-handmade-wooden-table-benches-image166103572, Erişim: 27.08.2021.
  • Garcia, C., Pascal, J-P., Kusgalappa, C.G., 2006. Les forêts sacrées du Kodagu en Inde: Écologie et religion. Bois et Forêts des Tropiques, 288: 5-13.
  • Genç, M., Güner, Ş.T., 2001. Anıt Ağaç Envanteri ve Seçimi İçin Yeni Bir Yöntem. I. Ulusal Ormancılık Kongresi Bildiriler Kitabı, 19-20 Mart 2001, Ankara, 234-251.
  • Dirik, H., Erdoğan, R., Altınçekiç, H.S., Altınçekiç, S., 2014. Kent Ağaçlarının İşlevleri, Koruma Önemi ve Değer Belirleme Yaklaşımları. Artvin Çoruh Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, 15(2): 161-174.
  • Dirik, H., 2014. Arborikültür (Kentsel Ağaç Kültürü), İstanbul Üniversitesi Orman Fakültesi Yayın No:5200, Orman Fakültesi Yayın No:509, İstanbul, s.566.
  • Kantarcı, D., 1984. Türkiye’de En Yaşlı Sedir Ağacı -Ambar Katran, İstanbul Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, Cilt, 34, Sayı:2, s.49-58
  • KTB, 2020. Antalya İl Kütür Turizm Müdürlüğü, Kültür ve Turizm Bakanlığı https://antalya.ktb.gov.tr/TR-67914/dogal-guzellikleri.html, Erişim: 10.01.2021.
  • Miguel, D., 2021. 40+ Extraordinary Outdoor Bench Projects, DIY Projects.https://i.pinimg.com/originals/dd/d5/f6/ddd5f64931f9d93a5b0ad999fcfed62a.jpg, Erişim: 27.08.2021.
  • Musselman, L.J., 2003. Les arbres dans le Coran et la Bible. Perception des forêts Unasylva, 213(54): 45-52.
  • Pardo, C., 2005. Du rural à l’urbain. Intégrations, usages et gestions de l’arbre dans les paysages de la méditerranée nord-occidentale. Thèse presentée à l’Université Paul Valery - Montpellier III Arts et Lettres, Langues et Sciences Humaines et Sociales UFR III. Département de Géographie et d’Aménagement pour obtenir le grade de docteur spécialité: Géographie, Soutenue le: Décembre 2005., 606 p.
  • Pixers, 2021. Ahşap bilgilendirme panosu örneği, https://pixers.pl/plakaty/drewniana-tablica-informacyjna-36976401, Erişim: 27.08.2021.
  • Pxhere, 2021. Yürüyüş patikası, örneği, https://pxhere.com/ es/photo/165725, Erişim: 27.08.2021.
  • Sène, E.H., 2003. Arbres, forêts, croyances et religions en Afrique de l’Ouest Sahélienne. Perceptions des forêts. Unasylva 54(213):44
  • Swamy., P.S., Kumar, M., Sundarapandıan, S.M., 2003. Spirtualité et écologie des bois sacrés au Tamil Nadu, Inde. Perception des forêts. Unasylva, 54(213): 53-58.
  • TOB, 2020a. Antalya Milli Parklar Şube Müdürlüğü Arşiv Kayıtları, Tarım ve Orman Bakanlığı, Antalya.
  • TOB, 2020b. İstatistikler, Tarım ve Orman Bakanlığı, Ankara, https://www.tarimorman.gov.tr/DKMP/Belgeler/dkmp/resmiistatistikler/korunanalanistatistikleri/2017/istatistikitablolar/tabiataniti.xls, Erişim: 05.01.2021.
  • Tez, Z., 2008. Biyolojinin Kültürel Tarihi. Doruk Yayınları ISBN: 978–975–553–487–9, İstanbul.
  • Zımba, A., 2021. https://www.haberler.com/cinar-agaci-ozellikleri-neler-cinar-yapragi-12717780-haberi/. Erişim: 10.01.2021.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm Orijinal Araştırma Makalesi
Yazarlar

Reyhan Erdoğan 0000-0001-8524-4650

Ebru Açıkalın Bu kişi benim 0000-0002-4957-2857

Ceren Selim 0000-0001-7694-2449

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2021
Kabul Tarihi 8 Ağustos 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Erdoğan, R., Açıkalın, E., & Selim, C. (2021). Antalya anıt ağaçlarının mekân ve anlam açısından değerlendirilmesi. Turkish Journal of Forestry, 22(3), 342-352. https://doi.org/10.18182/tjf.876715
AMA Erdoğan R, Açıkalın E, Selim C. Antalya anıt ağaçlarının mekân ve anlam açısından değerlendirilmesi. Turkish Journal of Forestry. Eylül 2021;22(3):342-352. doi:10.18182/tjf.876715
Chicago Erdoğan, Reyhan, Ebru Açıkalın, ve Ceren Selim. “Antalya anıt ağaçlarının mekân Ve Anlam açısından değerlendirilmesi”. Turkish Journal of Forestry 22, sy. 3 (Eylül 2021): 342-52. https://doi.org/10.18182/tjf.876715.
EndNote Erdoğan R, Açıkalın E, Selim C (01 Eylül 2021) Antalya anıt ağaçlarının mekân ve anlam açısından değerlendirilmesi. Turkish Journal of Forestry 22 3 342–352.
IEEE R. Erdoğan, E. Açıkalın, ve C. Selim, “Antalya anıt ağaçlarının mekân ve anlam açısından değerlendirilmesi”, Turkish Journal of Forestry, c. 22, sy. 3, ss. 342–352, 2021, doi: 10.18182/tjf.876715.
ISNAD Erdoğan, Reyhan vd. “Antalya anıt ağaçlarının mekân Ve Anlam açısından değerlendirilmesi”. Turkish Journal of Forestry 22/3 (Eylül 2021), 342-352. https://doi.org/10.18182/tjf.876715.
JAMA Erdoğan R, Açıkalın E, Selim C. Antalya anıt ağaçlarının mekân ve anlam açısından değerlendirilmesi. Turkish Journal of Forestry. 2021;22:342–352.
MLA Erdoğan, Reyhan vd. “Antalya anıt ağaçlarının mekân Ve Anlam açısından değerlendirilmesi”. Turkish Journal of Forestry, c. 22, sy. 3, 2021, ss. 342-5, doi:10.18182/tjf.876715.
Vancouver Erdoğan R, Açıkalın E, Selim C. Antalya anıt ağaçlarının mekân ve anlam açısından değerlendirilmesi. Turkish Journal of Forestry. 2021;22(3):342-5.