BibTex RIS Kaynak Göster

Outdoor space design supporting healthy development in preschool childhood period

Yıl 2011, Cilt: 12 Sayı: 1, 70 - 76, 18.04.2011

Öz

Existing social and physical environment negatively affects psychical, psychological, mental and social developments of individuals in the preschool childhood period. In the words, the environment does not offer continuous play opportunities for children and does not adequately respond urge to move, sense of their curiosity and discovery, their perception development. Besides the environment limits children's freedom and has isolated them from nature and society. For the healthy development of children, their outdoor playgrounds around residential areas should be organized in accordance with preschool childhood period's developmental stages and ontological needs. In the study, how existing environment affects the healthy development of children is presented. Recommendations on how the necessary conditions supporting the healthy development of children in outdoor space design could be provided by city planning and landscape architecture disciplines are made. Recommendations are related to outdoor space design included natural elements and offered continuous play opportunities..
Keywords: Preschool childhood period, Healthy development, Outdoor space design, Play, Nature

Kaynakça

  • Akın, Z.Ş., 2006. Çocuklar İçin İyileştirme Bahçeleri. Yüksek Lisans tezi, Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara, 118 s.
  • Akkılıç Kansu, N., 2009. Çocuklar ve doğa. Ekoloji-Çevre Kirliliği-Yenilenebilir Enerji İnternet Sitesi
  • (http://www.ekoloji.biz/cevre-dostlari/cocuklar-ve-doga.html), Erişim: 26 Şubat 2010.
  • Bulut, Y., Göktuğ, T.H., 2006. Sağlık bulma yönünde çevresel bir etken olarak iyileştirme bahçeleri. GOÜ Ziraat Fakültesi Dergisi, 23(2): 9-15.
  • Çukur, D., Sılaydın, M.B., 2006. “Oyun aktivitesi - beslenme niteliği – mekan” ilişkisi ve günümüz kentlerinde çocuk yaşam mekanları. Uluslararası Kent ve Sağlık Sempozyumu, 07-09 Haziran 2006, Bursa, ss.373- 374.
  • Çukur, D., 2009. Yeni Bir Toplumsallaştırma Sürecinin Mekansal Anlatımı: Olanak ve Sınırları. Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İzmir, 244 s.
  • Devall, B., 1994. Ekolojik benliğimiz. Der:Günseli Tamkoç, Derin Ekoloji, Ege yay., İzmir, ss.43-56.
  • Ergin, Ş., 1982. Çocuğun Oyun Gereksinimi ve İzmir/Alsancak Semtinde Çocuğa Yönelik Açık/Yeşil Mekân Olanaklarının Artırılması Üzerine Bir Araştırma. Doçentlik Tezi, Ege Üniversitesi, İzmir, 112 s.
  • Ergin, Ş., Çukur, D., 2007. Şehir Planlama’da modül kullanımı ya da bir öncekine yanıt, Egemimarlık, 2 (61): 22-25.
  • Flavell, J. H., Flavell, E. R., Green, F. L., Wılcox, S. A., 1981. The development of three spatial perspective-taking rules. Child Development, 52: 356–358.
  • Fromm, E., 2003. Sahip Olmak ya da Olmak. (A. Arıtan, Çev.). Arıtan Yayınevi, İstanbul, 271 s.
  • Genbilim, 2003. Doğa psikolojiyi nasıl etkiliyor?. GENBİLİM Türkiye Bilim Sitesi
  • (http://www.genbilim.com/content/view/1548/38/), Erişim: 26

Okulöncesi çocukluk döneminde sağlıklı gelişimi destekleyici dış mekan tasarımı

Yıl 2011, Cilt: 12 Sayı: 1, 70 - 76, 18.04.2011

Öz

Mevcut sosyal ve fiziksel çevre, erken çocukluk dönemindeki bireylerin fiziksel, ruhsal, zihinsel ve sosyal gelişimlerini olumsuz etkilemektedir. Başka bir anlatımla, çevre kesintisiz oyuna olanak sunmamakta, hareket etme dürtüsüne, merak ve keşif duygularına, algı gelişimine yeterince yanıt vermemekte, onları sınırlandırmakta, doğadan ve diğer insanlardan yalıtmaktadır. Sağlıklı gelişim için konut yakın çevresi dış mekan oyun alanlarının okulöncesi çocukluk dönemi gelişim özelliklerine ve varlık gereksinimlerine uygun düzenlenmesi gereklidir. Çalışmada, mevcut çevrenin okulöncesi çocukluk döneminde sağlıklı gelişimi nasıl etkilediği ortaya konulmuş; şehir planlama ve peyzaj mimarlığı disiplinlerinin dış mekan tasarımında sağlıklı gelişimi destekleyici gerekli koşulları nasıl sağlayabileceği üzerine öneriler geliştirilmiştir. Öneriler kesintisiz oyuna olanak sunan ve doğal öğeleri içeren dış mekan tasarımıyla ilişkilidir.
Anahtar Kelimeler: Okulöncesi çocukluk dönemi, Sağlıklı gelişim, Dış mekan tasarımı, Oyun, Doğa

Kaynakça

  • Akın, Z.Ş., 2006. Çocuklar İçin İyileştirme Bahçeleri. Yüksek Lisans tezi, Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara, 118 s.
  • Akkılıç Kansu, N., 2009. Çocuklar ve doğa. Ekoloji-Çevre Kirliliği-Yenilenebilir Enerji İnternet Sitesi
  • (http://www.ekoloji.biz/cevre-dostlari/cocuklar-ve-doga.html), Erişim: 26 Şubat 2010.
  • Bulut, Y., Göktuğ, T.H., 2006. Sağlık bulma yönünde çevresel bir etken olarak iyileştirme bahçeleri. GOÜ Ziraat Fakültesi Dergisi, 23(2): 9-15.
  • Çukur, D., Sılaydın, M.B., 2006. “Oyun aktivitesi - beslenme niteliği – mekan” ilişkisi ve günümüz kentlerinde çocuk yaşam mekanları. Uluslararası Kent ve Sağlık Sempozyumu, 07-09 Haziran 2006, Bursa, ss.373- 374.
  • Çukur, D., 2009. Yeni Bir Toplumsallaştırma Sürecinin Mekansal Anlatımı: Olanak ve Sınırları. Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İzmir, 244 s.
  • Devall, B., 1994. Ekolojik benliğimiz. Der:Günseli Tamkoç, Derin Ekoloji, Ege yay., İzmir, ss.43-56.
  • Ergin, Ş., 1982. Çocuğun Oyun Gereksinimi ve İzmir/Alsancak Semtinde Çocuğa Yönelik Açık/Yeşil Mekân Olanaklarının Artırılması Üzerine Bir Araştırma. Doçentlik Tezi, Ege Üniversitesi, İzmir, 112 s.
  • Ergin, Ş., Çukur, D., 2007. Şehir Planlama’da modül kullanımı ya da bir öncekine yanıt, Egemimarlık, 2 (61): 22-25.
  • Flavell, J. H., Flavell, E. R., Green, F. L., Wılcox, S. A., 1981. The development of three spatial perspective-taking rules. Child Development, 52: 356–358.
  • Fromm, E., 2003. Sahip Olmak ya da Olmak. (A. Arıtan, Çev.). Arıtan Yayınevi, İstanbul, 271 s.
  • Genbilim, 2003. Doğa psikolojiyi nasıl etkiliyor?. GENBİLİM Türkiye Bilim Sitesi
  • (http://www.genbilim.com/content/view/1548/38/), Erişim: 26
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Derleme
Yazarlar

Duygu Çukur

Yayımlanma Tarihi 18 Nisan 2011
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Cilt: 12 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çukur, D. (2011). Okulöncesi çocukluk döneminde sağlıklı gelişimi destekleyici dış mekan tasarımı. Turkish Journal of Forestry, 12(1), 70-76. https://doi.org/10.18182/tjf.08746
AMA Çukur D. Okulöncesi çocukluk döneminde sağlıklı gelişimi destekleyici dış mekan tasarımı. Turkish Journal of Forestry. Nisan 2011;12(1):70-76. doi:10.18182/tjf.08746
Chicago Çukur, Duygu. “Okulöncesi çocukluk döneminde sağlıklı gelişimi Destekleyici dış Mekan tasarımı”. Turkish Journal of Forestry 12, sy. 1 (Nisan 2011): 70-76. https://doi.org/10.18182/tjf.08746.
EndNote Çukur D (01 Nisan 2011) Okulöncesi çocukluk döneminde sağlıklı gelişimi destekleyici dış mekan tasarımı. Turkish Journal of Forestry 12 1 70–76.
IEEE D. Çukur, “Okulöncesi çocukluk döneminde sağlıklı gelişimi destekleyici dış mekan tasarımı”, Turkish Journal of Forestry, c. 12, sy. 1, ss. 70–76, 2011, doi: 10.18182/tjf.08746.
ISNAD Çukur, Duygu. “Okulöncesi çocukluk döneminde sağlıklı gelişimi Destekleyici dış Mekan tasarımı”. Turkish Journal of Forestry 12/1 (Nisan 2011), 70-76. https://doi.org/10.18182/tjf.08746.
JAMA Çukur D. Okulöncesi çocukluk döneminde sağlıklı gelişimi destekleyici dış mekan tasarımı. Turkish Journal of Forestry. 2011;12:70–76.
MLA Çukur, Duygu. “Okulöncesi çocukluk döneminde sağlıklı gelişimi Destekleyici dış Mekan tasarımı”. Turkish Journal of Forestry, c. 12, sy. 1, 2011, ss. 70-76, doi:10.18182/tjf.08746.
Vancouver Çukur D. Okulöncesi çocukluk döneminde sağlıklı gelişimi destekleyici dış mekan tasarımı. Turkish Journal of Forestry. 2011;12(1):70-6.