The period of primary school has a great importance for the physical and psychological development of children. One of the important determining factor for success in education is the planning and organization of outdoor space as an extension and component of education. However, in the overall context of Turkey, educational institutions display a weak approach to the planning and organization of outdoor spaces at school yards which is far from the requirements of the age, through the inadequacy of green areas, environmental design and hard concrete floors which have been designed without consideration of children's needs. This study has been carried out in order to determine the existing physical condition of 35 primary school yards located at the city center of Trabzon. Outdoor space qualities such as the use of school surrounding area, the adequacy of open and green areas in school yards, the adequacy of land usage for functional and esthetic, outdoor furnishing elements with observation and examined.
Keywords: Trabzon, Elementary school gardens, Open-green space, Design, Furnishing elements
İlköğretim dönemi, çocukların fiziksel ve ruhsal gelişimi açısından büyük öneme sahiptir. Eğitimde başarıyı etkileyecek faktörlerden biri de okul dış mekan organizasyonunun, eğitimin bir parçası olacak şekilde yeniden yapılandırılması zorunluluğudur. Ülke genelinde ilköğretim okul bahçelerinin dış mekan düzenlemelerinde yeşil alanlara ve peyzaj planlama ilkelerine gereken önemin verilmeyişi, çocuklar için uygun olmayan sert ve beton zeminler, eğitim kurumlarında çağın gerektirdiği dış mekan organizasyonlarına dönük yapılanmanın zayıflığı olarak ortaya çıkmaktadır. Bu çalışmada, Trabzon kent merkezinde yer alan 35 ilköğretim okul bahçesinin mevcut fiziksel durumu ortaya konulmuştur. Özellikle okul bahçelerinin açık ve yeşil alan yeterliliği, öğrenci başına düşen yeşil alan miktarı, alan kullanımlarının işlevsel ve görsel yeterliliği, donatı elemanları, okul çevresi alan kullanımları gibi dış mekan özellikleri gözlem ve incelemelerle tespit edilmeye çalışılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Trabzon, İlköğretim okul bahçeleri, Açık-yeşil alan, Tasarım, Donatı elemanları
Trabzon İlköğretim okul bahçeleri Açık-yeşil alan Tasarım Donatı elemanları
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Orijinal Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Nisan 2011 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Cilt: 12 Sayı: 1 |