This study was carried out to identify and improve the corporate reputation of the forestry organization of the Bartın province (Bartın Forestry Enterprise Directorate, Ulus Forestry Enterprise Directorate, and Bartın Nature Conservation and National Parks Branch Directorate) in the eyes of external stakeholders. A survey form consisting of three parts was prepared. The survey forms were filled with 308 people from the external stakeholders of the forestry organization (sector enterprises, public institutions, NGOs, auction customers, city and village people) through face-to-face interviews and e-mails. The collected data were evaluated via descriptive statistics, correlation analysis, factor analysis, and the Kruskal-Wallis H test. The analysis of the answers of 55 statements/questions having a 5-point Likert scale and the evaluations performed indicated that the corporate reputation level of the Bartın forestry organization in the eyes of external stakeholders is at a "medium-high" level with a Likert score of 181.07. In addition to the six dimensions (emotional attraction, products and services, financial performance, vision and leadership, work environment, and social responsibility) developed by Fombrun (1996), “institutional relations” as a seventh dimension was used to measure corporate reputation. The factor analysis showed that the most important factors affecting the corporate reputation of the forestry organization, in order of importance are: 1) Institutional relations, 2) products and services, 3) vision and leadership, 4) financial performance, 5) social responsibility, 6) work environment and 7) emotional attraction. The results showed that 68.92% of the corporate reputation of the forestry organization of the Bartın province was explained by these seven factors. Besides, while the total corporate reputation differs significantly at the level of 99% according to the stakeholder group to which the participants belong, their activity area, relationship with the forestry organization, the number of employees, duty, and gender of the participant, it does not differ according to the age and education level of the participants. Finally, some improvement directions were identified to increase the corporate reputation of the forestry organization in the province of Bartın.
Corporate reputation Forestry organization External stakeholders Sustainable forestry Bartın
This study was produced from the Master's study titled “Inter-industry Relations and Corporate Reputation of Bartın Forestry Organization” conducted in the Forest Engineering Department of the Graduate Education Institute of Bartın University.
Bu çalışma, Bartın ilindeki ormancılık örgütünün (Bartın Orman İşletme Müdürlüğü, Ulus Orman İşletme Müdürlüğü ve Bartın Doğa Koruma ve Milli Parklar Şube Müdürlüğü) dış paydaşları gözünde kurumsal itibarını belirlemek ve bunu artırmaya yönelik katkılar sağlamak amacıyla yapılmıştır. Bu amaçla üç bölümden oluşan bir anket formu hazırlanmıştır. Anket formları, ormancılık örgütü dış paydaşlarından (sektör işletmeleri, kamu kurumları, STK’lar, ihale müşterileri, şehir ve köy halkı) 308 kişi üzerinde yüz yüze görüşme ve e-mail yöntemiyle uygulanmıştır. Elde edilen veriler betimleyici istatistikler, korelasyon analizi, faktör analizi ve Kruskal-Wallis H testi ile değerlendirilmiştir. Anket formundaki 5’li Likert ölçekli 55 önermeye/soruya verilen cevapların analizine ve yapılan değerlendirmelere göre, Bartın ili ormancılık örgütünün dış paydaşlar gözündeki kurumsal itibar düzeyinin 181,07 Likert puanı ile “orta-yüksek” düzeyde olduğu saptanmıştır. Çalışmada, kurumsal itibarı ölçmede, Fombrun (1996) tarafından geliştirilen altı boyuta (duygusal cazibe, ürün ve hizmetler, finansal performans, vizyon ve liderlik, çalışma ortamı, sosyal sorumluluk) ek olarak, “kurumsal ilişkiler” şeklinde yedinci bir boyut daha kullanılmıştır. Faktör analizi sonucunda ormancılık örgütünün kurumsal itibarını etkileyen en önemli faktörler önem sırasına göre; 1) Kurumsal ilişkiler, 2) Ürün ve hizmetler, 3) Vizyon ve liderlik, 4) Finansal performans, 5) Sosyal sorumluluk, 6) Çalışma ortamı ve 7) Duygusal cazibe şeklinde belirlenmiştir. Böylece Bartın ili ormancılık örgütünün kurumsal itibarının %68,92’sinin bu yedi ortak faktörle açıklandığı saptanmıştır. Ayrıca toplam kurumsal itibar, katılımcıların mensup olduğu paydaş grubuna, faaliyet alanına, ormancılık örgütü ile ilişkisine, çalışan sayısına, katılımcının görevine ve cinsiyetine göre %99 düzeyinde anlamlı farklılık gösterirken, katılımcıların yaşına ve eğitim düzeyine göre farklılık göstermediği tespit edilmiştir. Elde edilen bulgulara dayanarak Bartın ilindeki ormancılık örgütünün kurumsal itibarını artırmaya yönelik birtakım öneriler geliştirilmiştir.
Kurumsal itibar Ormancılık örgütü Dış paydaşlar Sürdürülebilir ormancılık Bartın
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Orijinal Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Eylül 2022 |
Kabul Tarihi | 19 Temmuz 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 23 Sayı: 3 |