School landscape areas, which occupy an important place in urban green spaces, have an impact on students' perception of the environment and facilitate the establishment of positive relationships between children and nature. Additionally, they play an important role in sustaining the urban ecosystem thanks to their plant species and diversity. School landscape areas, which have positive effects on the physical, social, and mental development of students who shape the future of society, are expected to contribute to children's access to a healthy environment. Therefore, when planning and designing school landscape areas, it is important to create environments that enable children to learn about sustainability and environmental awareness through experience. The aim of this study is to determine the plant species and diversity and their uses in school landscape areas. In this context, the current status of 41 secondary school landscape areas located in the city center of Isparta was determined, and the plant designs of school landscape areas and the preferred plant materials used were examined, and plant diversity indices were calculated. A total of 52 different tree species, 28 different shrub species, 5 different climbing plants, and 15 different herbaceous and groundcover plant species were identified in school landscape areas. Of the 100 plants identified, 54 were exotic and 46 were native. Additionally, out of 41 secondary schools, 1 school had no plants at all. Based on the data obtained, the study aimed to establish a foundation for plant selection to increase plant species and diversity in schools and contribute to educational activities.
Kentsel yeşil alanlar içinde önemli bir yer tutan okul bahçeleri öğrencilerin çevre algısı üzerinde etkili olmakta ve çocuklarla doğa arasında olumlu ilişkiler kurulmasını kolaylaştırmaktadır. Ayrıca bitki tür ve çeşitliliği sayesinde kentsel ekosistemin sürdürülmesinde önemli bir rol oynamaktadır. Toplumun geleceğini oluşturan öğrencilerin fiziksel, sosyal ve ruhsal gelişimlerinde olumlu etkileri bulunan okul bahçelerinin çocukların sağlıklı bir ortamda bulunmalarına katkı sunması beklenmektedir. Bu nedenle, okul peyzaj alanlarında planlama ve tasarım yaparken çocukların sürdürülebilirlik ve çevre bilincini yaşayarak öğrenmesini sağlayacak ortamların okullarında oluşturulması önemlidir. Bu çalışmanın amacı, okul peyzaj alanlarındaki bitki tür ve çeşitliliğinin ve kullanım amaçlarının belirlenmesidir. Bu doğrultuda, Isparta kent merkezinde yer alan 41 ortaokul bahçelerinin mevcut durumunu belirlenerek, okul bahçelerinin bitkisel tasarımları, kullanılan bitki materyali tercihleri incelenmiş ve bitki çeşitliliği endeksleri hesaplanmıştır. Okul peyzaj mekanlarında 52 farklı ağaç türü, 28 farklı çalı türü, 5 farklı sarılıcı ve tırmanıcı bitki ve 15 farklı otsu ve yer örtücü bitki çeşidi tespit edilmiştir. Tespit edilen 100 bitkiden 54 tanesi exotic, 46 tanesi doğal bitkidir. Ayrıca 41 ortaokul içerisinde 1 okulda hiç bitki bulunmamaktadır. Elde edilen verilere göre çalışma, okulların bitki tür ve çeşitliliğini artırmak ve eğitim-öğretim faaliyetlerine katkı sağlamak amacıyla bitki seçimlerinde temel oluşturulması amaçlanmıştır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Ormancılık (Diğer) |
Bölüm | Orijinal Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 25 Haziran 2025 |
Kabul Tarihi | 2 Eylül 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 26 Sayı: 3 |