Background and Objective: Smoking addiction is among the most important
public health problems worldwide. Physicians have great responsibility for
fighting with smoking due to both taking an active role in treatment and being
a role model for the community. The aim of the present study was to investigate
the prevalence of using tobacco and tobacco products, and the influencing
factors in medical faculty students. Methods:
This cross-sectional analytical study was conducted with 993 medical students
in 2017-2018 academic year. Results:
Of the 993 students included in the study, 41.1% were male (n=408) and 58.9%
(n=585) were female. While the frequency of smoking was
12.3%, ratio of the students who tried to smoke but did not continue was 26.5%,
ratio of non-smokers was 58.4% and ratio of the students who quit was 2.8%. In the study,
22.5% of male students and 5.1% of female students were found to be smokers. Smoking rate was the highest in the 6th
grade students with a ratio of 19.4%. A significant relationship was found
between smoking status and being a higher grade student, the environment, the
close friends, the fathers’ and siblings’ being smokers (p<0.05). The main factors for starting smoking was found to be the effect of
the close environment (42.6%) followed by stress (24.6%). Conclusion: The present study has revealed
that smoking prevalence and smoking dependence increased in 6th
grade medical faculty students. Stress and the environment are the most important influencing
factors. Education level of medical faculty students about smoking cessation
and the harmful effects of smoking should be improved and they should be aware
of their responsibility about smoking cessation.
Amaç: Sigara bağımlılığı tüm dünyada önemli halk sağlığı sorunlarından biridir.
Sigara ile olan mücadelede, hem tedavide aktif olarak yer almaları, hem de
topluma rol model olmaları nedeni ile hekimlere önemli görevler düşmektedir.
Çalışmamızın amacı tıp fakültesi öğrencilerinde tütün ve tütün ürünleri
kullanım sıklığını araştırmak ve etkileyen faktörleri belirlemektir. Yöntem: Kesitsel tipteki bu analitik
çalışma 2017-2018 eğitim ve öğretim yılında tıp fakültesinde okuyan 993 öğrenci
ile yapılmıştır. Bulgular: Çalışmaya
alınan 993 öğrencinin %41.1’i erkek (n=408), %58.9’u (n=585) ise kız
öğrenciydi. Öğrenciler arasında sigara içme sıklığı %12.3 iken, deneyip
sürdüremeyenler %26.5, hiç içmeyenler %58.4 ve bırakanlar %2.8 sıklıkta idi. Bu
çalışmada erkek öğrencilerin %22.5’inin, kız öğrencilerin %5.1’inin sigara
içmekte olduğu saptandı. Sigara içme sıklığı %19.4 ile 6. sınıfta en yüksek
idi. Sigara içme durumu ile öğrencinin sınıfının ileri olması, yaşadığı ortam,
yakın arkadaş grubunun, babanın ve kardeşlerin sigara içmesi arasında anlamlı
ilişki vardı (p<0.05). Sigaraya başlamada en önemli etkenler yakın çevrenin
etkisi (%42.6) ve stres (%24.6) olarak bulunmuştur. Sonuç: Çalışmamızda tıp fakültesi öğrencilerinin sigara kullanma
sıklığının ve sigara bağımlılığının 6. sınıfta arttığı bulunmuştur. Stres ve
çevre sigarayı başlatan en önemli etkenlerdir. Tıp fakültesi öğrencilerinin
sigara bıraktırma ve sigaranın zararları ile ilgili eğitimlerinin
arttırılmalıdır ve sigara bıraktırma açısından sorumluluklarının farkında
olmalılardır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İç Hastalıkları |
Bölüm | Orijinal Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Haziran 2019 |
Gönderilme Tarihi | 7 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |
Sağlığın ve birinci basamak bakımın anlaşılmasına ve geliştirilmesine katkıda bulunacak yeni bilgilere sahip yazarların İngilizce veya Türkçe makaleleri memnuniyetle karşılanmaktadır.