Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu olan Ergenlerde Sosyal Medya Kullanım Alışkanlıkları ve Sosyal Medya Bağımlılığı, Benlik Saygısı ve Algılanan Sosyal Destek İlişkisi

Yıl 2016, Cilt: 10 Sayı: 3, 142 - 147, 19.10.2016
https://doi.org/10.21763/tjfmpc.16425

Öz

Bu araştırma, dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu olan ergenlerin sosyal medya kullanım alışkanlıklarını belirlemek ve sosyal medya bağımlılığı, benlik saygısı ve algılanan sosyal destek arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemini, Mersin Üniversitesi, Tıp Fakültesi, Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Polikliniği’ne Mart 2016-Mayıs 2016 tarihleri arasında başvuran ergenler arasından çocuk ve ergen psikiyatri uzmanı tarafından DSM - V ölçütlerine göre tanı alan, çalışmaya katılmaya gönüllü 12-18 yaş arasındaki tedavi almakta alan 75 ergen oluşturmaktadır. Katılımcıların 26 tanesi kız, 49 tanesi erkektir. Katılımcılara sosyo-demografik bilgi formu, Rosenberg benlik saygısı ölçeği ve algılanan sosyal destek ölçekleri uygulanmıştır. Çalışma kapsamında dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu olan ergenlerin demografik bilgileri ile sosyal medya kullanım alışkanlıkları ile ilgili veriler paylaşılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular incelendiğinde, ergenlerde sosyal medya bağımlılığı ile benlik saygısının negatif yönde anlamlı bir ilişki olduğu ve algılanan sosyal destekle, sosyal medya bağımlılığı arasında anlamlı bir ilişki olmadığı bulunmuştur. Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu olan ergenlerin sosyal medya bağımlılığına eğilimlerini engellemek amacıyla tedavi sürecine uyum gösterilmesi, ebeveynler tarafından ergenlik döneminin uygun ele alınması, uygun sosyal desteğin sağlanması ve ergenin benlik saygısını arttırmaya yönelik yapıcı yaklaşımların öneminin büyük olduğu düşünülmektedir. 

Kaynakça

  • TÜİK. Hane Halkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması, 2015. http://www.tuik.gov.tr/ZipGetir.do?id=18660 (Erişim tarihi:16.05.2015)
  • Landers R. N., Lounsbury J. W. An investigation of Big Five and narrow personality traits in relation to Internet usage. Computers in Human Behavior 2006;22: 283–293.
  • Kaşıkçı, D., Çağıltay, K., Karakuş, T., Kurşun, E., ve Ogan, C. Türkiye ve Avrupa'daki çocukların İnternet alışkanlıkları ve güvenli İnternet kullanımı. Eğitim ve Bilim 2014; 39: 230-243.
  • Kuss DJ, Griffiths MD, Binder JF. Internet addiction in students: Prevalence and risk factors. Comput Hum Behav 2013; 29(3):959-966.
  • Ayas, T., Horzum, M. B.. İlköğretim öğrencilerinin sanal zorba ve mağdur olma durumu. İlköğretim Online 2012; 11(2): 369-380.
  • Griffiths M.D. Internet addiction: fact or fiction? Psychologist 1999; 12:246-250.
  • Holden C. Behavioral addictions: Do they exist? Science. 2001;294:980–982.
  • APA, Dıagnostıc and Statıstıcal Manual of Mental Dısorders Fıfth Edıtıon:DSM-5 Arlington, VA, American Psychiatric Association, 2013; 461-481.
  • Öztürk, Ö., Odabaşıoğlu, G., Eraslan, D., Genç, Y., Kalyoncu, Ö.A.. İnternet Bağımlılığı: Kliniği ve Tedavisi, Bağımlılık Dergisi 2007; 8 (1): 36-41.
  • Tsitsika A, Critselis E, Louizou A, Janikian M, Freskou A, Marangou E, Kormas G, Kafetzis D. Determinants of Internet addiction among adolescents: a case-control study. Scientific World Journal 2011; 11:866-874.
  • Tahiroglu AY, Celik GG, Fettahoglu C, Yildirim V, Toros F, Avci A, Ozatalay E, Uzel M. Problematic internet use in the psychiatric sample compared community sample. Archives of Neuropsychiatry 2010; 47:241-246.
  • Yoo HJ, Cho SC, Ha J, Yune SK, Kim SJ, Hwang J, Chung A, Sung YH, Lyoo IK. Attention deficit hyperactivity symptoms and internet addiction. Psychiatry Clin Neurosci 2004; 58: 487-494.
  • Karaman, K., Kurtoğlu, M. Öğretmen adaylarının internet bağımlılığı hakkındaki görüşleri. Akademik XI. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri Harran Üniversitesi, Şanlıurfa, 2009; 641-650.
  • Özcan, N., Buzlu, S. Problemli internet kullanımını belirlemede yardımcı bir araç: İnternet bilişsel durum ölçeği`nin üniversite öğrencilerinde geçerlik ve güvenirliği. Bağımlılık Dergisi 2005; 6(1): 19-26.
  • Çuhadaroğlu F. Adölesanlarda Benlik Saygısı. Uzmanlık Tezi, Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi, Ankara, 1986; 70-75.
  • Eker D., Arkar H., Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek Ölçeğinin Faktör Yapısı, Geçerlilik ve Güvenirliliği. Türk Psikoloji Dergisi 1995; 10: 45-55
  • Mascheroni G, Ólafsson K. Net Children Go Mobile: Risks and opportunities. Second Edition. Milano: Educatt, 2014. http://netchildrengomobile.eu/ncgm/wp-content/uploads/2013/07/DEF_NCGM_SecondEdition_Report.pdf (Erişim Tarihi: 10.05.2016,)
  • Sozio M, Ponte C, Sampaio I, Senne F, Ólafsson K, Alves S, Garroux C. Children and Internet use: A comparative analysis of Brazil and seven European countries. Net Children Go Mobile. Milan, 2015. netchildrengomobile.eu/ncgm/wp-content/uploads/.../FullReportBrazilNCGM.pdf (Erişim Tarihi: 10.05.2016)
  • Dumas D, Pelletier A. Study of self-perception in hyperactive children. The American Journal of Maternal/Child Nursing, 1999; 24:12-19.
  • Barkley RA. Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Fourth Edition. London: The Guilford Press; 2014; 122-144.
  • Thadani, D.R., Cheung M.K. Online Social Network Addiction: Theoretical Development and Testing of Competing Models, Proceedings of the 44th Hawaii International Conference on System Sciences, 2011; 1-9.
  • Meena P. S., Mittal P. K. Solanki R. K. Problematic use of social networking sites among urban school going teenagers. Industrial Psychiatry Journal 2012; 21(2): 94.
  • Caplan SE. Preference for online social interaction: a theory of problematic internet use and psychosocial well-being. Commun Res 2003; 30(6):625-648.
  • Mikami, A. Y., Szwedo, D. E., Allen, J. P., Evans, M. A., Hare, A. L. Adolescent peer relationships and behavior problems predict young adults’ communication on social networking websites. Developmental Psychology 2010; 46: 46–56.

Habit of Using Social Media and Correlation of Social Media Addiction, Self Esteem, Perceived Social Support in Adolescent with Attention Deficit Hyperactivity Disorder

Yıl 2016, Cilt: 10 Sayı: 3, 142 - 147, 19.10.2016
https://doi.org/10.21763/tjfmpc.16425

Öz

The aim of this research paper is to determine habit of using the social media and correlation of social media addiction, selfesteem, perceived social support in adolescent with attention deficit hyperactivity disorder. The sample of this research is composed of 75 adolescents who were between 12-18 year-old, diagnosed and treated as attention deficit hyperactivity disorder with respect to DSM-V criterion by a child and adolescent psychiatry expert. They were applied to Mersin University, Child and adolescent psychiatry polyclinic between March 2016-May 2016. 26 of the participants were female, 49 of them were male. Socio-demographic information form, Rosenberg self-esteem scale and perceived social support scale were carried out to the participants. In this study, information about socio-demographic information of adolescent with attention deficit hyperactivity disorder and habits of using social media were presented. The findings of this study revealed that there was a small correlation between social media addiction and self-esteem but there is no correlation between social media addiction and perceived social support in adolescent with ADHD. In order to overcome the tendency of social media addiction in adolescent with ADHD, it is important that patients should comply with treatment, families should handle adolescent period appropriately with proper social support and constructive approaches to support self-esteem of adolescent with ADHD. 

Kaynakça

  • TÜİK. Hane Halkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması, 2015. http://www.tuik.gov.tr/ZipGetir.do?id=18660 (Erişim tarihi:16.05.2015)
  • Landers R. N., Lounsbury J. W. An investigation of Big Five and narrow personality traits in relation to Internet usage. Computers in Human Behavior 2006;22: 283–293.
  • Kaşıkçı, D., Çağıltay, K., Karakuş, T., Kurşun, E., ve Ogan, C. Türkiye ve Avrupa'daki çocukların İnternet alışkanlıkları ve güvenli İnternet kullanımı. Eğitim ve Bilim 2014; 39: 230-243.
  • Kuss DJ, Griffiths MD, Binder JF. Internet addiction in students: Prevalence and risk factors. Comput Hum Behav 2013; 29(3):959-966.
  • Ayas, T., Horzum, M. B.. İlköğretim öğrencilerinin sanal zorba ve mağdur olma durumu. İlköğretim Online 2012; 11(2): 369-380.
  • Griffiths M.D. Internet addiction: fact or fiction? Psychologist 1999; 12:246-250.
  • Holden C. Behavioral addictions: Do they exist? Science. 2001;294:980–982.
  • APA, Dıagnostıc and Statıstıcal Manual of Mental Dısorders Fıfth Edıtıon:DSM-5 Arlington, VA, American Psychiatric Association, 2013; 461-481.
  • Öztürk, Ö., Odabaşıoğlu, G., Eraslan, D., Genç, Y., Kalyoncu, Ö.A.. İnternet Bağımlılığı: Kliniği ve Tedavisi, Bağımlılık Dergisi 2007; 8 (1): 36-41.
  • Tsitsika A, Critselis E, Louizou A, Janikian M, Freskou A, Marangou E, Kormas G, Kafetzis D. Determinants of Internet addiction among adolescents: a case-control study. Scientific World Journal 2011; 11:866-874.
  • Tahiroglu AY, Celik GG, Fettahoglu C, Yildirim V, Toros F, Avci A, Ozatalay E, Uzel M. Problematic internet use in the psychiatric sample compared community sample. Archives of Neuropsychiatry 2010; 47:241-246.
  • Yoo HJ, Cho SC, Ha J, Yune SK, Kim SJ, Hwang J, Chung A, Sung YH, Lyoo IK. Attention deficit hyperactivity symptoms and internet addiction. Psychiatry Clin Neurosci 2004; 58: 487-494.
  • Karaman, K., Kurtoğlu, M. Öğretmen adaylarının internet bağımlılığı hakkındaki görüşleri. Akademik XI. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri Harran Üniversitesi, Şanlıurfa, 2009; 641-650.
  • Özcan, N., Buzlu, S. Problemli internet kullanımını belirlemede yardımcı bir araç: İnternet bilişsel durum ölçeği`nin üniversite öğrencilerinde geçerlik ve güvenirliği. Bağımlılık Dergisi 2005; 6(1): 19-26.
  • Çuhadaroğlu F. Adölesanlarda Benlik Saygısı. Uzmanlık Tezi, Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi, Ankara, 1986; 70-75.
  • Eker D., Arkar H., Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek Ölçeğinin Faktör Yapısı, Geçerlilik ve Güvenirliliği. Türk Psikoloji Dergisi 1995; 10: 45-55
  • Mascheroni G, Ólafsson K. Net Children Go Mobile: Risks and opportunities. Second Edition. Milano: Educatt, 2014. http://netchildrengomobile.eu/ncgm/wp-content/uploads/2013/07/DEF_NCGM_SecondEdition_Report.pdf (Erişim Tarihi: 10.05.2016,)
  • Sozio M, Ponte C, Sampaio I, Senne F, Ólafsson K, Alves S, Garroux C. Children and Internet use: A comparative analysis of Brazil and seven European countries. Net Children Go Mobile. Milan, 2015. netchildrengomobile.eu/ncgm/wp-content/uploads/.../FullReportBrazilNCGM.pdf (Erişim Tarihi: 10.05.2016)
  • Dumas D, Pelletier A. Study of self-perception in hyperactive children. The American Journal of Maternal/Child Nursing, 1999; 24:12-19.
  • Barkley RA. Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Fourth Edition. London: The Guilford Press; 2014; 122-144.
  • Thadani, D.R., Cheung M.K. Online Social Network Addiction: Theoretical Development and Testing of Competing Models, Proceedings of the 44th Hawaii International Conference on System Sciences, 2011; 1-9.
  • Meena P. S., Mittal P. K. Solanki R. K. Problematic use of social networking sites among urban school going teenagers. Industrial Psychiatry Journal 2012; 21(2): 94.
  • Caplan SE. Preference for online social interaction: a theory of problematic internet use and psychosocial well-being. Commun Res 2003; 30(6):625-648.
  • Mikami, A. Y., Szwedo, D. E., Allen, J. P., Evans, M. A., Hare, A. L. Adolescent peer relationships and behavior problems predict young adults’ communication on social networking websites. Developmental Psychology 2010; 46: 46–56.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Orijinal Makaleler
Yazarlar

Özlem Uzun Bu kişi benim

Veli Yıldırım Bu kişi benim

Erman Uzun Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 19 Ekim 2016
Gönderilme Tarihi 1 Eylül 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 10 Sayı: 3

Kaynak Göster

Vancouver Uzun Ö, Yıldırım V, Uzun E. Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu olan Ergenlerde Sosyal Medya Kullanım Alışkanlıkları ve Sosyal Medya Bağımlılığı, Benlik Saygısı ve Algılanan Sosyal Destek İlişkisi. TJFMPC. 2016;10(3):142-7.

Cited By















Sağlığın ve birinci basamak bakımın anlaşılmasına ve geliştirilmesine katkıda bulunacak yeni bilgilere sahip yazarların İngilizce veya Türkçe makaleleri memnuniyetle karşılanmaktadır.