Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Reliability and Validity of Turkish Version of Scale of Patient Overall Satisfaction with Primary Care Physicians (SPOSPCP)

Yıl 2017, Cilt: 11 Sayı: 3, 159 - 163, 20.09.2017
https://doi.org/10.21763/tjfmpc.336138

Öz

Background: Primary health care is the first point of
entrance into the health care system for individuals and families who are
seeking health care and a holistic approach to their health problems. The
systematic evaluations of care is a mean to improve quality of primary health
care. Patient satisfaction scales are one of these evaluation methods. The aim
of this study was to translate and adapt the SPOSPCP to Turkish and examine its
validity and reliability. Materials and
Methods:
This study was conducted among 920 patients, who applied to a
family health center in Ankara, Turkey in 2015. The scale was translated to
Turkish by a panel of reviewers. Confirmatory factor analysis was used in the
study. The validity of the scale was determined by the validity coefficient and
the reliability by alpha internal consistency coefficient.  Results:
The Cronbach’s alpha of the scale was 0.96. There was a high correlation
between the scores of the scale and EUROPEP. The scale was considered to be
reliable and valid. Conclusion: The
Turkish version of SPOSPCP can be applied to healthy Turkish population and is
a proper questionnaire to evaluate satisfaction levels of patients about the
primary health care physicians.


Giriş: Birincil sağlık bakımı, sağlık problemlerine holistik bir
yaklaşım ve çözüm arayan kişi ve ailelerin sağlık sistemine ilk giriş
noktasıdır. Bu bakımın kalitesinin arttırılmasının bir yolu sistematik bir
şekilde araştırılmasıdır. Bu araştırmayı yapmanın bir yolu ise hasta
memnuniyeti ölçekleridir.
Bu çalışmanın amacı Scale of Patient Overall Satisfaction with Primary Care
Physicians isimli ölçeğin Türkçe’ye tercüme edilmesi ve geçerlik ve
güvenilirliğinin test edilmesidir.
Gereç ve Yöntem: Bu çalışma 2015 yılında Ankara’da bir
aile sağlığı merkezine başvuran 920 kişide yapılıştır. Ölçek oluşturulan bir
jüri tarafından Türkçeye çevrilmiştir. Çalışmada doğrulayıcı faktör analizi
kullanılmıştır. Ölçeğin geçerliliği “geçerlilik katsayısı” ve güvenilirliği de
“Cronbach
alfa
güvenilirlik katsayısı” ile değerlendirilmiştir.
Bulgular: Çalışmamızda
Cronbach alfa güvenilirlik katsayısını 0,96 olarak bulduk. Geçerlilik ve
güvenilirliği test edilen ölçekle benzer bir ölçek olan EUROPEP ölçeği
sonuçları arasında yüksek düzeyde korelasyon saptanmıştır. Bu nedenle SPOSPCP
ölçeğinin Türkçe çevirisinin geçerli ve güvenilir olduğu kabul edilmiştir.
Sonuç: “Hastaların
Birinci Basamak Hekimlerinde Genel Memnuniyet Ölçeği” 18-75 yaş arası Türk
popülasyonunun Aile Hekimlerinden memnuniyetini değerlendirmek için uygun bir
ankettir.

Kaynakça

  • 1. Bilgel N, Tunç E. Aile hekimliği: tanımı, tarihçesi, amacı, önemi. Bilgel N. Aile Hekimliği. 1st ed. Bursa, Turkey: Medikal Tıp Kitabevi; 2006. pp. 1-6.
  • 2. Vedsted P, Sokolowski I, Heje HN. Data quality and confirmatory factor analysis of the Danish EUROPEP questionnaire on patient evaluation of general practice. Scandinavian journal of primary health care. 2008;26(3):174-80.
  • 3. Edirne T, Avcı DK, Atmaca B. Van İlinde birinci basamakta hasta memnuniyeti: Ankete dayalı kesitsel çalışma. Türkiye Aile Hekimliği dergisi 2009;13(3):137-147.
  • 4. Ersoy K, Kavucubağı G. Sağlık Kurumlarında Kalite Yönetimi, 1. Ulusal Sağlık Kuruluşları ve Hastane Yönetimi Sempozyumu, 4-7 May 1994; İzmir, Turkey: Dokuz Eylül University; 1994. pp. 349-353.
  • 5. Kıdak LB, Aksaraylı B. Yatan hasta memnuniyetinin değerlendirilmesi ve izlenmesi: eğitim ve araştırma hastanesi uygulaması. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2008; 10:(3):87-119.
  • 6. Emhan A, Bez Y, Dülek Ö. The satisfaction levels of the patients admitted to a university hospital. Dicle Medical Journal. 2010;37(3):241-247.
  • 7. Paycı S, Ünlüoğlu İ. Dünyada ve Türkiye’ de Aile Hekimliği Uygulamaları,TC Sağlık Bakanlığı, Aile Doktorları İçin Kurs Notları, 1st ed. Ankara, Turkey: 2004. pp. 23- 30.
  • 8. Roberts JS, Coale JG, Redman RR. A history of the Joint Commission on Accreditation of Hospitals. Jama. 1987;258(7):936-40.
  • 9. Ünalan D, Öztürk A, Tolga Y, Tasdelen C, Yazlak Z, Ögüt E ve ark. Kayseri Devlet Hastanesi’nden Poliklinik Hizmeti Alan SSK Mensubu Erişkin Hastalarda Memnuniyet Durumu. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi. 2008;3(8):85-98.
  • 10. Nesanır N, Dinç G. Patient satisfaction level of the patients who were hospitalized in Manisa city. TAF Prev Med Bull, 2008; 7(5):419-428.
  • 11. Özer A, Çakıl E. Sağlık hizmetlerinde hasta memnuniyetini etkileyen faktörler. Tıp Araştırma Dergisi. 2007; 5(3):140-143.
  • 12. Kavuncubaşı Ş, Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi. Siyasal kitapevi. Ankara, Turkey. 2000; pp. 291-304.
  • 13. Proctor E, Morrow-Howell N, Albaz R, Weir C. Patient and family satisfaction with discharge plans. Medical care. 1992;30(3):262-75.
  • 14. Lewis JR. Patient views on quality care in general practice: literature review. Social science & medicine (1982). 1994;39(5):655-70.
  • 15. Hojat M, Louis DZ, Maxwell K, Markham FW, Wender RC, Gonnella JS. A brief instrument to measure patients' overall satisfaction with primary care physicians. Family medicine. 2011;43(6):412-7.
  • 16. Çakmur H. Measurement-Reliability-Validity in Research. TAF Prev Med Bull. 2012;11(3):339-44.
  • 17. Hayran M, Hayran M. Sağlık araştırmaları için temel istatistik. Ankara, Turkey. Omega Araştırma; 2011; pp:29-31
  • 18. Sümer, N. Yapısal eşitlik modelleri: Temel kavramlar ve örnek uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları. 2000; 3(6), 49-74.
  • 19. Cole DA. Utility of confirmatory factor analysis in test validation research. Journal of consulting and clinical psychology. 1987;55(4):584-94.
  • 20. Sümer N. Yapısal eşitlik modelleri: Temel kavramlar ve örnek uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları. 2000. 3(6), 49-74.
  • 21. Aktürk Z, Dağdeviren N, Şahin EM, Özer C, Yaman H, Göktaş O et al. Hastalar hekimleri değerlendiriyor: Europep Ölçeği. Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 2002; 3(16):153-160.
  • 22. Lin, CY. Psychometric properties and gender invariance of the Chinese version of the self report pediatric quality of life inventory version 4.0: short form is acceptable. Quality of Life Research, 2012;21(1): 177-182.
  • 23. Shrout PE, Fleiss JL. Intraclass correlations: uses in assessing rater reliability. Psychological bulletin, 1979;86(2): 420.

Reliability and Validity of Turkish Version of Scale of Patient Overall Satisfaction with Primary Care Physicians (SPOSPCP)

Yıl 2017, Cilt: 11 Sayı: 3, 159 - 163, 20.09.2017
https://doi.org/10.21763/tjfmpc.336138

Öz

Background: Primary health care is the first point of
entrance into the health care system for individuals and families who are
seeking health care and a holistic approach to their health problems. The
systematic evaluations of care is a mean to improve quality of primary health
care. Patient satisfaction scales are one of these evaluation methods. The aim
of this study was to translate and adapt the SPOSPCP to Turkish and examine its
validity and reliability. Materials and
Methods:
This study was conducted among 920 patients, who applied to a
family health center in Ankara, Turkey in 2015. The scale was translated to
Turkish by a panel of reviewers. Confirmatory factor analysis was used in the
study. The validity of the scale was determined by the validity coefficient and
the reliability by alpha internal consistency coefficient.  Results:
The Cronbach’s alpha of the scale was 0.96. There was a high correlation
between the scores of the scale and EUROPEP. The scale was considered to be
reliable and valid. Conclusion: The
Turkish version of SPOSPCP can be applied to healthy Turkish population and is
a proper questionnaire to evaluate satisfaction levels of patients about the
primary health care physicians.


Giriş: Birincil sağlık bakımı, sağlık problemlerine holistik bir
yaklaşım ve çözüm arayan kişi ve ailelerin sağlık sistemine ilk giriş
noktasıdır. Bu bakımın kalitesinin arttırılmasının bir yolu sistematik bir
şekilde araştırılmasıdır. Bu araştırmayı yapmanın bir yolu ise hasta
memnuniyeti ölçekleridir.
Bu çalışmanın amacı Scale of Patient Overall Satisfaction with Primary Care
Physicians isimli ölçeğin Türkçe’ye tercüme edilmesi ve geçerlik ve
güvenilirliğinin test edilmesidir.
Gereç ve Yöntem: Bu çalışma 2015 yılında Ankara’da bir
aile sağlığı merkezine başvuran 920 kişide yapılıştır. Ölçek oluşturulan bir
jüri tarafından Türkçeye çevrilmiştir. Çalışmada doğrulayıcı faktör analizi
kullanılmıştır. Ölçeğin geçerliliği “geçerlilik katsayısı” ve güvenilirliği de
“Cronbach
alfa
güvenilirlik katsayısı” ile değerlendirilmiştir.
Bulgular: Çalışmamızda
Cronbach alfa güvenilirlik katsayısını 0,96 olarak bulduk. Geçerlilik ve
güvenilirliği test edilen ölçekle benzer bir ölçek olan EUROPEP ölçeği
sonuçları arasında yüksek düzeyde korelasyon saptanmıştır. Bu nedenle SPOSPCP
ölçeğinin Türkçe çevirisinin geçerli ve güvenilir olduğu kabul edilmiştir.
Sonuç: “Hastaların
Birinci Basamak Hekimlerinde Genel Memnuniyet Ölçeği” 18-75 yaş arası Türk
popülasyonunun Aile Hekimlerinden memnuniyetini değerlendirmek için uygun bir
ankettir.

Kaynakça

  • 1. Bilgel N, Tunç E. Aile hekimliği: tanımı, tarihçesi, amacı, önemi. Bilgel N. Aile Hekimliği. 1st ed. Bursa, Turkey: Medikal Tıp Kitabevi; 2006. pp. 1-6.
  • 2. Vedsted P, Sokolowski I, Heje HN. Data quality and confirmatory factor analysis of the Danish EUROPEP questionnaire on patient evaluation of general practice. Scandinavian journal of primary health care. 2008;26(3):174-80.
  • 3. Edirne T, Avcı DK, Atmaca B. Van İlinde birinci basamakta hasta memnuniyeti: Ankete dayalı kesitsel çalışma. Türkiye Aile Hekimliği dergisi 2009;13(3):137-147.
  • 4. Ersoy K, Kavucubağı G. Sağlık Kurumlarında Kalite Yönetimi, 1. Ulusal Sağlık Kuruluşları ve Hastane Yönetimi Sempozyumu, 4-7 May 1994; İzmir, Turkey: Dokuz Eylül University; 1994. pp. 349-353.
  • 5. Kıdak LB, Aksaraylı B. Yatan hasta memnuniyetinin değerlendirilmesi ve izlenmesi: eğitim ve araştırma hastanesi uygulaması. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2008; 10:(3):87-119.
  • 6. Emhan A, Bez Y, Dülek Ö. The satisfaction levels of the patients admitted to a university hospital. Dicle Medical Journal. 2010;37(3):241-247.
  • 7. Paycı S, Ünlüoğlu İ. Dünyada ve Türkiye’ de Aile Hekimliği Uygulamaları,TC Sağlık Bakanlığı, Aile Doktorları İçin Kurs Notları, 1st ed. Ankara, Turkey: 2004. pp. 23- 30.
  • 8. Roberts JS, Coale JG, Redman RR. A history of the Joint Commission on Accreditation of Hospitals. Jama. 1987;258(7):936-40.
  • 9. Ünalan D, Öztürk A, Tolga Y, Tasdelen C, Yazlak Z, Ögüt E ve ark. Kayseri Devlet Hastanesi’nden Poliklinik Hizmeti Alan SSK Mensubu Erişkin Hastalarda Memnuniyet Durumu. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi. 2008;3(8):85-98.
  • 10. Nesanır N, Dinç G. Patient satisfaction level of the patients who were hospitalized in Manisa city. TAF Prev Med Bull, 2008; 7(5):419-428.
  • 11. Özer A, Çakıl E. Sağlık hizmetlerinde hasta memnuniyetini etkileyen faktörler. Tıp Araştırma Dergisi. 2007; 5(3):140-143.
  • 12. Kavuncubaşı Ş, Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi. Siyasal kitapevi. Ankara, Turkey. 2000; pp. 291-304.
  • 13. Proctor E, Morrow-Howell N, Albaz R, Weir C. Patient and family satisfaction with discharge plans. Medical care. 1992;30(3):262-75.
  • 14. Lewis JR. Patient views on quality care in general practice: literature review. Social science & medicine (1982). 1994;39(5):655-70.
  • 15. Hojat M, Louis DZ, Maxwell K, Markham FW, Wender RC, Gonnella JS. A brief instrument to measure patients' overall satisfaction with primary care physicians. Family medicine. 2011;43(6):412-7.
  • 16. Çakmur H. Measurement-Reliability-Validity in Research. TAF Prev Med Bull. 2012;11(3):339-44.
  • 17. Hayran M, Hayran M. Sağlık araştırmaları için temel istatistik. Ankara, Turkey. Omega Araştırma; 2011; pp:29-31
  • 18. Sümer, N. Yapısal eşitlik modelleri: Temel kavramlar ve örnek uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları. 2000; 3(6), 49-74.
  • 19. Cole DA. Utility of confirmatory factor analysis in test validation research. Journal of consulting and clinical psychology. 1987;55(4):584-94.
  • 20. Sümer N. Yapısal eşitlik modelleri: Temel kavramlar ve örnek uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları. 2000. 3(6), 49-74.
  • 21. Aktürk Z, Dağdeviren N, Şahin EM, Özer C, Yaman H, Göktaş O et al. Hastalar hekimleri değerlendiriyor: Europep Ölçeği. Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 2002; 3(16):153-160.
  • 22. Lin, CY. Psychometric properties and gender invariance of the Chinese version of the self report pediatric quality of life inventory version 4.0: short form is acceptable. Quality of Life Research, 2012;21(1): 177-182.
  • 23. Shrout PE, Fleiss JL. Intraclass correlations: uses in assessing rater reliability. Psychological bulletin, 1979;86(2): 420.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Orijinal Makaleler
Yazarlar

Begüm Biçer Şahin Bu kişi benim

Süleyman Görpelioğlu

Hülya Yıkılkan

Derya Akbıyık

Cenk Aypak

Yayımlanma Tarihi 20 Eylül 2017
Gönderilme Tarihi 25 Ağustos 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 11 Sayı: 3

Kaynak Göster

Vancouver Biçer Şahin B, Görpelioğlu S, Yıkılkan H, Akbıyık D, Aypak C. Reliability and Validity of Turkish Version of Scale of Patient Overall Satisfaction with Primary Care Physicians (SPOSPCP). TJFMPC. 2017;11(3):159-63.

Sağlığın ve birinci basamak bakımın anlaşılmasına ve geliştirilmesine katkıda bulunacak yeni bilgilere sahip yazarların İngilizce veya Türkçe makaleleri memnuniyetle karşılanmaktadır.