Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2017, Cilt: 11 Sayı: 3, 186 - 193, 20.09.2017
https://doi.org/10.21763/tjfmpc.336155

Öz

Kaynakça

  • 1. Akdemir N. Dinlenme ve uyku düzensizliklerinde hemşirelik bakımı. In: Akdemir N, Birol L, Editors. İç Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı. 2. baskı. Ankara: Basım evi: Sistem ofset; 2004. s: 129-134.
  • 2. Aung K, Nurumal M, SitiNurhizwanybintiZainal. Sleep quality and academic performance of nursing students. IOSR-JNHS 2016; 6(1): 145-149.
  • 3. Altıntaş H, Sevencan F, Aslan T, Cinel M, Çelik E, Onurdağ F. HÜTF dönem dört öğrencilerin uyku bozukluklarının ve uykululuk hallerinin Epworth Uykululuk Ölçeği ile değerlendirilmesi. Sted 2006; 15(7):114.
  • 4. Stenzel JS. Sleep quality and negative associated behaviors of college students: A cross-sectional study. The Spectrum: A Scholars Day Journal 2015; 3(10): 1-11.
  • 5. James Bawo O, Omoaregba Joyce O, Igberase Osayi O. Prevalence and correlates of poor sleep quality among medical students at a Nigerian university. Annals of Nigerian Medicine 2011; 5(1):1-5.
  • 6. Lai P, Say Y. Associated factors of sleep quality and behavior among students of Two Tertiary Institutions in Northern Malaysia. Malaysia 2013; 68(3): 196-203.
  • 7. Chen TY, Chou NS, Chang HA, Pan PY, Yeh YW, Yeh CB et al. Effects of a selective educational system on fatigue, sleep problems, daytime sleepiness and depression among senior high school adolescents in Taiwan. Neuropsychiatric Disease and Treatment 2015;11:741-50.
  • 8. Alapin I, Fichten CS, Libman E, Creti L, Bailes S, Wright J. How is good and poor sleep in older adults and college students related to daytime sleepiness, fatigue, and ability to concentrate? Journal of Psychosomatic Research 2000; 49(5): 381-390.
  • 9. Lund HG, Reider BD, Whiting AB, Prichard JR. Sleep patterns and predictors of disturbed sleep in a large population of college students . Journal of Adolescent Health 2010; 46(2):124-132
  • 10. Bingöl N. Hemşirelerin uyku kalitesi, iş doyumu düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Cumhuriyet Üniversitesi, 2006. s:3.
  • 11. Karakoç B. Uyku kalitesi üzerine bir çalışma: Özel dal hastanesi sağlık çalışanları örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. T.C Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2009. s: 26.
  • 12. Silva M, Chaves C, Duarte J, Amaral O & Ferreira M. Sleep quality determinants among nursing students. Procedia - Social and Behavioral Sciences 2016; 217: 999–1007.
  • 13. Karatay G, Baş GN, Aldemir H, Akay M, Bayır M, Onaylı H. Hemşirelik bölümü öğrencilerinin uyku alışkanları ve etkileyen etmenlerin incelenmesi. HSP 2016; 3(1): 16-22.
  • 14. Fernández-Mendoza J, Vela-Bueno A, Vgontzas AN, Olavarrieta-Bernardino S, Ramos-Platón MJ, Bixler EO et al. Nighttime sleep and daytime functioning correlates of the insomnia complaint in young adults. J Adolesc 2009; 32(5):1059-74.
  • 15. Saygılı S, Çil Akıncı A, Arıkan H, Dereli E. Üniversite öğrencilerinde uyku kalitesi ve yorgunluk. Electronic Journal of Vocational Colleges Aralık 2011; 88-94.
  • 16. Yazdi et al. 2016. Sleep hygiene practices and their relation to sleep quality in medical students of Qazvin University of medical sciences. Journal of Caring Sciences, 2016, 5(2), 153-160
  • 17. Agargun MY, Kara H, Anlar O. Pittsburgh Uyku Kalitesi İndeksinin geçerliği ve güvenirliği. Türk Psikiyatri Dergisi 1996;7(2):107-115.
  • 18. Suen L.K., K.L. Hon and W.W. Tam. Association between sleep behavior and related factors among university students in Hong Kong. Chronobiol Int 2008; 25(5): 760-775.
  • 19. Yarmohammadi S, A mirsardari A, Akbarzadeh A, Sepidarkish M, Hashemian AH. Evaluating the relationship of anxiety, stress and depression with sleep quality of students residing at the dormitories of Tehran University of Medical Sciences in 2013. World Journal of Medical Sciences 11 (4): 432-438, 2014 DOI: 10.5829/idosi.wjms.2014.11.4.84272.
  • 20. Pallos H.N. Yamada Y. Doi Y, Okawa M. Sleep habits, prevalence and burden of sleep disturbances among Japanese graduate students. Sleep Biol Rhythms 2004; 2(1): 37-42.
  • 21. Sajadi A, Farsi Z, Rajai N. The relationship between sleep quality with fatigue severity and academic performance of nursing students. Nursing Practice Today 2014; 1(4):213-220.
  • 22. Çalıyurt O. Sirkadiyen uyku uyanıklık düzenini etkileyen iş ve çalışma gruplarında uyku kalitesinin değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Uzmanlık Tezi. T.C. Trakya Üniversitesi Tıp Fakültesi Psikiyatri Anabilim Dalı, 1998. s:32.
  • 23. Xu Z, H Su, Y Zou, Y, Chen J, Wu J & Chang W. Sleep quality of Chinese adolescents: Distribution and its associated factors. Journal of Paediatrics and Child Health 2012; 48(2): 138-145.
  • 24. Kang J, Chen S. Effects of an irregular bedtime schedule on sleep quality, daytime sleepiness, and fatigue among university students in Taiwan. BMC Public Health 2009; 9(248): 1-6.
  • 25. Pagel JF, Kwaitkowski CF. Sleep complaints affecting school performance at different educational levels. Front Neurol. 2010; 16: 125.
  • 26. Gikunda RM, Abura GO, Kiriungi L, Muchiri JM. The effect of sleep quantity on performance of students in public universities, Kenya. Merit Res. J. Edu. Rev.2014; 2(6): 113-118.
  • 27. Lowry M, Dean K, Manders K. The link between sleep quantity and academic performance for the college student. Univ Minnesota Undergraduate J Psych. 2010; 3: 16-19.
  • 28. El Desouky EM, Lawend JA, Awed HAM. Relationship between quality of sleep and academic performance among female nursing students. IOSR 2015; 4(4): 01-09.

Evaluation of The Factors Which Affect the Sleep Habit and Quality of Health College Students

Yıl 2017, Cilt: 11 Sayı: 3, 186 - 193, 20.09.2017
https://doi.org/10.21763/tjfmpc.336155

Öz

Introduction: This descriptive study has been made in order to
evaluate the factors which affect the sleep habit and quality of Balıkesir
University Health College students. Method:
The study was carried out between 23 March and 15 April 2017. Students who
receive education in nursing and midwifery departments of Balikesir University
Health College have taken part in the research. Nursing students took the
survey, formed by researchers by reviewing the literature, in classroom
environment. Descriptive analysis was made and continuous data were compared
with student-t and ANOVA tests. Results:
The average age of the students in this study is 21.4 ± 1.8 and 84.1% of
students are female and 65.7% of students are nursing students. 37.6% of students
taken part in this study stated that their academic achievement is good, 69.7%
of students said their incomes and expenses are equal and 65.9% of students
expressed that they stay in dorm. It is determined that 62.7 of students have
poor sleep quality according to the students ' PUKI points average. It has been
found out that 51.4% of the students wake up at the least once at night, 18.7%
lived sleep problem in the past and 51% sleep 6-7 hours at night. Students who
are in the first class degree, who state their academic achievement is bad,
students who have gastrointestinal discomfort in the last month who and have
acute infection and psychological problem have meaningfully higher PUKİ points
averages than students who are not at the first grade, who state their academic
achievement is very good, students who didn't have gastrointestinal discomfort
in the last month and students who didn't live acute infection and
psychological problem (p < 0.05) Also students who smoke/use alcohol, drink
more than five cups of coffee/tea per day, wake up at the least once time at
night, had sleep problem in the past, are always late for lessons and eat
something before sleep have meaningfully higher PUKİ points averages
statistically than students who don't smoke/use alcohol, don't drink more than
five cups of coffee/tea per day, don't wake up at night, didn't live sleep
problem in the past, are not late for the lessons and don't eat something
before sleep(p < 0.05). Conclusion: It
is determined that students have significant sleep problems; class, academic
achievement, physical and psychological discomfort, using cigarette/alcohol,
tea consumption, having sleep problems at night, waking up without rest and
snacking before bed are related to sleep quality. It is advised to inform
nursing and midwifery students, who are taking health discipline education,
about importance of sleep and factors related to sleep quality.

Giriş: Bu tanımlayıcı çalışmanın amacı,
Balıkesir Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin uyku alışkanlıklarını
ve kalitesini etkileyen faktörleri değerlendirmektir. Yöntem:  Çalışma 23 Mart-15
Nisan 2017 tarihleri arasında yürütülmüştür. Araştırmaya Balıkesir Üniversitesi
Sağlık Yüksekokulunda öğrenim gören hemşirelik ve ebelik öğrencileri
alınmıştır. Araştırmacılar tarafından literatür taranarak oluşturulan anket
formu hemşirelik öğrencilerine sınıf ortamında uygulanmıştır. Tanımlayıcı
analiz yapılıp sürekli veriler student-t ve ANOVA testleri ile
karşılaştırılmıştır. Bulgular: Bu
çalışmada öğrencilerin yaş ortalaması 21,4 ± 1,8 olup %84,1’ini kız ve %65,7’si
hemşirelik bölümü öğrencileri oluşturmaktadır. Öğrencilerin %37,6’sı akademik
başarısının iyi olduğunu, %69,7’si gelirlerinin giderlerine denk olduğunu, %65,9’u
yurtta kaldığını ifade etmiştir. Öğrencilerin PUKI puan ortalamasına göre
62,7’sinin kötü uyku kalitesine sahip olduğu saptanmıştır. Öğrencilerin
%51.4’ünün gece en az bir defa uyandığı, %18,7’sinin geçmişte uyku sorunu
yaşadığı, %51’inin gece 6-7 saat uyuduğu bulunmuştur. Araştırmada birinci
sınıfların diğer sınıflara göre, akademik başarısını kötü olarak belirtenlerin
çok iyi olarak belirtenlere göre, son bir ayda gastrointestinal rahatsızlık
yaşayanların yaşamayanlara göre ve akut enfeksiyon geçiren ve psikolojik bir
sorun yaşayanların yaşamayan gruba göre Pittsburgh Uyku Kalitesi İndeksi puan
ortalamaları istatistiksel olarak anlamlı derecede yüksek çıkmıştır (p <
0,05). Ayrıca sigara/alkol kullananların kullanmayanlara göre, günlük beş
bardaktan fazla çay/kahve tüketenlerin tüketmeyenlere göre, gece en az bir defa
uyananların uyanmayanlara göre, geçmişte uyku sorunu yaşayanların uyku sorunu
yaşamayanlara göre, derslerine her zaman geç kalanların geç kalmayanlara göre
ve gece uyumadan önce atıştıranların atıştırmayanlara göre Pittsburgh Uyku
Kalitesi İndeksi puan ortalamaları istatistiksel olarak anlamlı derecede yüksek
çıkmıştır (p < 0,05). Sonuç:
Öğrencilerin önemli ölçüde uyku sorunlarının olduğu; sınıf, akademik başarı,
fiziksel ve psikolojik rahatsızlık, sigara/alkol kullanımı, çay tüketimi, gece
uyku sorunu yaşama, dinlenmiş olarak uyanamama, yatmadan önce atıştırma ile
uyku kalitesinin ilişkili olduğu görülmüştür. Sağlık disiplini eğitimi alan
hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin uykunun önemi ve uyku kalitesi ile ilişkili
faktörler konusunda bilgilendirilmesi önerilmektedir.


Kaynakça

  • 1. Akdemir N. Dinlenme ve uyku düzensizliklerinde hemşirelik bakımı. In: Akdemir N, Birol L, Editors. İç Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı. 2. baskı. Ankara: Basım evi: Sistem ofset; 2004. s: 129-134.
  • 2. Aung K, Nurumal M, SitiNurhizwanybintiZainal. Sleep quality and academic performance of nursing students. IOSR-JNHS 2016; 6(1): 145-149.
  • 3. Altıntaş H, Sevencan F, Aslan T, Cinel M, Çelik E, Onurdağ F. HÜTF dönem dört öğrencilerin uyku bozukluklarının ve uykululuk hallerinin Epworth Uykululuk Ölçeği ile değerlendirilmesi. Sted 2006; 15(7):114.
  • 4. Stenzel JS. Sleep quality and negative associated behaviors of college students: A cross-sectional study. The Spectrum: A Scholars Day Journal 2015; 3(10): 1-11.
  • 5. James Bawo O, Omoaregba Joyce O, Igberase Osayi O. Prevalence and correlates of poor sleep quality among medical students at a Nigerian university. Annals of Nigerian Medicine 2011; 5(1):1-5.
  • 6. Lai P, Say Y. Associated factors of sleep quality and behavior among students of Two Tertiary Institutions in Northern Malaysia. Malaysia 2013; 68(3): 196-203.
  • 7. Chen TY, Chou NS, Chang HA, Pan PY, Yeh YW, Yeh CB et al. Effects of a selective educational system on fatigue, sleep problems, daytime sleepiness and depression among senior high school adolescents in Taiwan. Neuropsychiatric Disease and Treatment 2015;11:741-50.
  • 8. Alapin I, Fichten CS, Libman E, Creti L, Bailes S, Wright J. How is good and poor sleep in older adults and college students related to daytime sleepiness, fatigue, and ability to concentrate? Journal of Psychosomatic Research 2000; 49(5): 381-390.
  • 9. Lund HG, Reider BD, Whiting AB, Prichard JR. Sleep patterns and predictors of disturbed sleep in a large population of college students . Journal of Adolescent Health 2010; 46(2):124-132
  • 10. Bingöl N. Hemşirelerin uyku kalitesi, iş doyumu düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Cumhuriyet Üniversitesi, 2006. s:3.
  • 11. Karakoç B. Uyku kalitesi üzerine bir çalışma: Özel dal hastanesi sağlık çalışanları örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. T.C Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2009. s: 26.
  • 12. Silva M, Chaves C, Duarte J, Amaral O & Ferreira M. Sleep quality determinants among nursing students. Procedia - Social and Behavioral Sciences 2016; 217: 999–1007.
  • 13. Karatay G, Baş GN, Aldemir H, Akay M, Bayır M, Onaylı H. Hemşirelik bölümü öğrencilerinin uyku alışkanları ve etkileyen etmenlerin incelenmesi. HSP 2016; 3(1): 16-22.
  • 14. Fernández-Mendoza J, Vela-Bueno A, Vgontzas AN, Olavarrieta-Bernardino S, Ramos-Platón MJ, Bixler EO et al. Nighttime sleep and daytime functioning correlates of the insomnia complaint in young adults. J Adolesc 2009; 32(5):1059-74.
  • 15. Saygılı S, Çil Akıncı A, Arıkan H, Dereli E. Üniversite öğrencilerinde uyku kalitesi ve yorgunluk. Electronic Journal of Vocational Colleges Aralık 2011; 88-94.
  • 16. Yazdi et al. 2016. Sleep hygiene practices and their relation to sleep quality in medical students of Qazvin University of medical sciences. Journal of Caring Sciences, 2016, 5(2), 153-160
  • 17. Agargun MY, Kara H, Anlar O. Pittsburgh Uyku Kalitesi İndeksinin geçerliği ve güvenirliği. Türk Psikiyatri Dergisi 1996;7(2):107-115.
  • 18. Suen L.K., K.L. Hon and W.W. Tam. Association between sleep behavior and related factors among university students in Hong Kong. Chronobiol Int 2008; 25(5): 760-775.
  • 19. Yarmohammadi S, A mirsardari A, Akbarzadeh A, Sepidarkish M, Hashemian AH. Evaluating the relationship of anxiety, stress and depression with sleep quality of students residing at the dormitories of Tehran University of Medical Sciences in 2013. World Journal of Medical Sciences 11 (4): 432-438, 2014 DOI: 10.5829/idosi.wjms.2014.11.4.84272.
  • 20. Pallos H.N. Yamada Y. Doi Y, Okawa M. Sleep habits, prevalence and burden of sleep disturbances among Japanese graduate students. Sleep Biol Rhythms 2004; 2(1): 37-42.
  • 21. Sajadi A, Farsi Z, Rajai N. The relationship between sleep quality with fatigue severity and academic performance of nursing students. Nursing Practice Today 2014; 1(4):213-220.
  • 22. Çalıyurt O. Sirkadiyen uyku uyanıklık düzenini etkileyen iş ve çalışma gruplarında uyku kalitesinin değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Uzmanlık Tezi. T.C. Trakya Üniversitesi Tıp Fakültesi Psikiyatri Anabilim Dalı, 1998. s:32.
  • 23. Xu Z, H Su, Y Zou, Y, Chen J, Wu J & Chang W. Sleep quality of Chinese adolescents: Distribution and its associated factors. Journal of Paediatrics and Child Health 2012; 48(2): 138-145.
  • 24. Kang J, Chen S. Effects of an irregular bedtime schedule on sleep quality, daytime sleepiness, and fatigue among university students in Taiwan. BMC Public Health 2009; 9(248): 1-6.
  • 25. Pagel JF, Kwaitkowski CF. Sleep complaints affecting school performance at different educational levels. Front Neurol. 2010; 16: 125.
  • 26. Gikunda RM, Abura GO, Kiriungi L, Muchiri JM. The effect of sleep quantity on performance of students in public universities, Kenya. Merit Res. J. Edu. Rev.2014; 2(6): 113-118.
  • 27. Lowry M, Dean K, Manders K. The link between sleep quantity and academic performance for the college student. Univ Minnesota Undergraduate J Psych. 2010; 3: 16-19.
  • 28. El Desouky EM, Lawend JA, Awed HAM. Relationship between quality of sleep and academic performance among female nursing students. IOSR 2015; 4(4): 01-09.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Orijinal Makaleler
Yazarlar

Sibel Ergün

Songül Duran

Merve Gültekin Bu kişi benim

Sinem Yanar Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 20 Eylül 2017
Gönderilme Tarihi 25 Ağustos 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 11 Sayı: 3

Kaynak Göster

Vancouver Ergün S, Duran S, Gültekin M, Yanar S. Evaluation of The Factors Which Affect the Sleep Habit and Quality of Health College Students. TJFMPC. 2017;11(3):186-93.

Cited By











Sağlığın ve birinci basamak bakımın anlaşılmasına ve geliştirilmesine katkıda bulunacak yeni bilgilere sahip yazarların İngilizce veya Türkçe makaleleri memnuniyetle karşılanmaktadır.