Aim: The aim of this study is to investigate the effect of birth education given to pregnant women and the birth plan applied together with the education on birth self-efficacy. Methods: The study was conducted as a randomised controlled trial at seven Family Health Centers in Turkey. The pregnant women in the sample were divided into three groups. Group 1 received only childbirth education (Group Education-Group-ED), Group 2 received childbirth education and a birth plan (Group Education & Plan-Group-ED&P), and Group 3 was the control group, all of which included 51 pregnant women. The childbirth education was divided into two sessions of 40-50 minutes each. The Personal Information Form and the Childbirth Self-Efficacy Inventory were used to collect the data between April and September 2017. Results: When the pregnant women's intragroup self-efficacy mean scores were compared after the intervention, it was determined that the pregnant women's birth self-efficacy levels in Group ED and Group ED&P increased significantly (P<0.05), whereas there was no statistically significant increase in the pregnant women's self-efficacy levels in the control group (P>0.05). When the pregnant women's intergroup self-efficacy mean scores were compared after the intervention, it was discovered that Group ED's childbirth self-efficacy level was higher than that of the control group (P<0.05). It was also determined that the pregnant women in Group ED&P had similar levels of childbirth self-efficacy to those in the control and Group ED (P>0.05). Conclusion: The findings show that providing only childbirth education during pregnancy is the most effective method for increasing the childbirth self-efficacy of pregnant women. (Clinical trials number: NCT04525430)
Amaç: Bu çalışmanın amacı, (2) doğum eğitimi ile uygulanan doğum planının ve (1) yalnız uygulanan doğum eğitiminin gebelerin doğum öz-yeterliliklerini nasıl etkilediğini araştırmaktır. Yöntem: Araştırma, Türkiye'de yedi Aile Sağlığı Merkezinde randomize kontrollü olarak yürütülmüştür. Örneklemi oluşturan gebeler 3 gruba ayrıldı. Grup 1'e sadece doğum eğitimi (Grup Doğum Eğitimi-Grup-DE), grup 2'ye doğum eğitimi verildi ve doğum planı uygulandı (Grup Doğum Eğitimi & Plan-Grup-DE&P), grup 3 ise kontrol grubuydu. Her bir gruba 51 gebe dahil edildi. Doğum eğitimi, her biri 40-50 dakika süren iki oturumdan oluşuyordu. Veriler Nisan-Eylül 2017 tarihleri arasında Kişisel Bilgi Formu ve Doğum Öz-Yeterlik Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Bulgular: Gebelerin grup içi öz yeterlik puan ortalamaları karşılaştırıldığında; girişim sonrası Grup DE ve Grup DE&P'deki gebelerin doğum öz yeterlik düzeylerinin önemli düzeyde arttığı (P<0.05), kontrol grubundaki gebelerin ise öz yeterlik düzeylerinde istatistiksel olarak önemli bir artış olmadığı belirlendi (P>0.05). Gebelerin gruplar arası öz yeterlik puan ortalamaları karşılaştırıldığında; müdahale sonrası Grup DE'nin doğum öz-yeterlilik düzeyinin kontrol grubuna göre daha yüksek olduğu belirlendi (P<0.05). Ayrıca Grup DE&P'deki gebelerin doğum öz-yeterlik düzeylerinin, kontrol grubu ve Grup DE'ye benzer olduğu belirlendi (P>0.05). Sonuç: Bulgular, gebelikte sadece doğum eğitimi verilmesinin gebelerin doğum öz-yeterliliğini artırmada en etkili yöntem olduğunu göstermektedir. (Clinical trials kimlik numarası: NCT04525430)
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Orijinal Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Haziran 2022 |
Gönderilme Tarihi | 7 Ekim 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 16 Sayı: 2 |
Sağlığın ve birinci basamak bakımın anlaşılmasına ve geliştirilmesine katkıda bulunacak yeni bilgilere sahip yazarların İngilizce veya Türkçe makaleleri memnuniyetle karşılanmaktadır.
Turkish Journal of Family Medicine and Primary Care © 2024 by Aile Hekimliği Akademisi Derneği is licensed under CC BY-NC-ND 4.0