Objective: The study was conducted to examine the effect of genital hygiene education given to adolescent female students on the genital hygiene behaviors of adolescents.
Method: This one-group pre-test post-test quasi-experimental model study was conducted between May 9 - June 7, 2022, with 103 female students who could communicate verbally and who voluntarily agreed to participate in the study. Genital hygiene training was given to the students. Data were collected using a personal information form and genital hygiene behavior scale (GHBS).
Results: The percentage of students who were in the age group of 15-16 years was 64.1%, 75.3% were in the 10th grade, 69.9% had mothers who had completed primary/secondary education, and 50.5% had menarche at the age of 12-13 years. General hygiene, menstrual hygiene, awareness of abnormal findings sub-dimensions and total GHBS scores were found to be statistically significantly higher in the post-test than in the pre-test (p<0.05).
Conclusion: As a result of the study, it was determined that students had incorrect, inadequate practices regarding genital hygiene, and the education provided increased the correct hygiene behaviors. In line with these results training should be planned to raise awareness on reproductive health, general hygiene, genital and menstrual hygiene, especially in institutions such as schools, hostels and dormitories where adolescent girls are together collectively.
Amaç: Araştırma adolesan dönemdeki kız öğrencilere verilen genital hijyen eğitiminin adolesanların genital hijyen davranışlarına etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Tek gruplu ön test son test yarı deneysel modeldeki çalışma, 9 Mayıs -7 Haziran 2022 tarihleri arasında sözlü iletişim kurabilen ve araştırmaya katılmayı gönüllü olarak kabul eden 103 kız öğrenci ile gerçekleştirildi. Öğrencilere genital hijyen eğitimi verildi. Veriler kişisel bilgi formu ve genital hijyen davranışları ölçeği (GHDÖ) kullanılarak toplanmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin %64.1'i 15-16 yaş grubunda, %75.3'ü 10. sınıfta öğrenim görmekte, %69.9'unun annesi ilkokul/ortaöğretim mezunu ve %50.5'inin menarş yaşı 12-13 yaştır. Genel hijyen, adet hijyeni, anormal bulguların farkındalığı alt boyutları ve toplam genital hijyen davranışı ölçeği puanlarının son testte ön teste göre istatistiksel olarak anlamlı düzeyde yüksek olduğu belirlenmiştir (p<0.05).
Sonuç: Araştırma sonucunda öğrencilerin genital hijyen konusunda yanlış, yetersiz uygulamalara sahip olduğu, verilen eğitimin doğru hijyen davranışlarını arttırdığı belirlenmiştir. Bu sonuçlar doğrultusunda özellikle adolesan kızların toplu halde bulunduğu okul, pansiyon, yurt gibi kurumlarda üreme sağlığı, genel hijyen, genital ve adet hijyeni konularında farkındalık yaratmaya yönelik eğitimler planlanmalıdır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sağlığın Geliştirilmesi, Aile Hekimliği |
Bölüm | Orijinal Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 27 Mayıs 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 28 Mayıs 2024 |
Gönderilme Tarihi | 25 Ekim 2023 |
Kabul Tarihi | 16 Şubat 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 18 Sayı: 2 |
Sağlığın ve birinci basamak bakımın anlaşılmasına ve geliştirilmesine katkıda bulunacak yeni bilgilere sahip yazarların İngilizce veya Türkçe makaleleri memnuniyetle karşılanmaktadır.
Turkish Journal of Family Medicine and Primary Care © 2024 by Aile Hekimliği Akademisi Derneği is licensed under CC BY-NC-ND 4.0