Report
BibTex RIS Cite

Halk Sağlığı Uzmanları Derneği YouTube Kanalı ve Webiner Etkinlikleri

Year 2022, Volume: 20 Issue: 3, 485 - 497, 01.12.2022
https://doi.org/10.20518/tjph.1053570

Abstract

Halk Sağlığı Uzmanları Derneği (HASUDER), Halk Sağlığı Okulu tarafından düzenlenen programlar kendi Youtube kanalında yayınlanmaktadır. Bu rapor ile 08.10.2012-31.12.2020 tarihleri arasındaki kanalın videolarının ve webiner etkinliklerinin izlenme özelliklerinin incelenmesi amaçlanmıştır. 2012-2020 yıllarında Kanal HASUDER’in YouTube üzerinden yayınlanmış webinerlerin; konu, izlenme sayısı, izlenme süresi, izleyicilerin cinsiyet-yaş özelliklerine göre dağılımları incelenmiştir. YouTube üzerinde kayıt altına alınan veriler kullanılmıştır. 2012-2020 yılların içinde en fazla görüntüleme sayısı ve süresi 2020 yılına ait videolarda olmuştur. 2012-2020 yılları arasında en fazla görüntülenme sayısına ve süresine biyoistatistik alanında ulaşılmışken, en fazla ortalama görüntüleme süresi bulaşıcı hastalık konularında olmuştur. Kadın cinsiyete sahip izleyicilerin oranları, 2012-2020 arasındaki tüm yıllarda erkeklerden fazladır. 2012-2020 yıllarında izleyiciler arasında 18-24 ve 25- 34 yaş grupları diğer gruplara göre daha fazla iken 2019 yılında 55-67 yaş grubundaki (%56.3) kişilerin diğer yaş gruplarından daha fazla olduğu gözlemlenmiştir. HASUDER Kanal’ın izlenme durumu yıllar içinde artış göstermiştir. Webinerlerin konuları izlenmeyi etkileyen en önemli faktörlerden biridir. 2020 yılında yaşanılan pandemi ile Kanal HASUDER’in bulaşıcı hastalıklarla ilgili konulara ağırlık vermesi ve en fazla ortalama görüntüleme süresine ilgili konularda ulaşılması; kanala ilginin yıllar ve pandeminin etkisiyle arttığını göstermektedir.

Thanks

Dr. Öğr. Üyesi Sinan Yılmaz’a süreç içinde olan katkıları için teşekkür ederiz.

References

  • Cornell R. The onrush of technology in education: the professor’s new dilemma. Educ Technol. 1999; 39:60-4.
  • Garrison DR, Anderson T, Archer W. Critical inquiry in a text based environment: computer conferencing in higher education. Internet Higher Educ. 1999; 2:87-105.
  • Eric Buxton & James De Muth (2012) Adult Learners’ Perceptions of a Professional Development Program Comparing Live Distance Learning Versus Live Local Learning, The Journal of Continuing Higher Education, 60:1, 12-19.
  • Eric C. Buxton, Erik C. Burns and James E. De Muth. Professional Development Webinars for Pharmacists. American Journal of Pharmaceutical Education October 2012, 76 (8) 155.
  • Mayorga EP, Bekerman JG, Palis AG. Webinar software: a tool for developing more effective lectures (online or in-person). Middle East Afr J Ophthalmol. 2014;21(2):123-127.
  • Elkind MS. Teaching the next generation of neurologists. Neurology. 2009;72(7):657-663.7.
  • Kanal Performansı Hakkında Genel Bilgi Edinme. https://support.google.com/youtube/answer/9314414?hl=tr. Erişim Tarihi:24.02.2022497 Webiner etkinlikleri Turk J Public Health 2022;20(3).
  • Gegenfurtner A, Ebner C. Webinars in higher education and professional training: A meta-analysis and systematic review of randomized controlled trials. Educational Research Review,2019.
  • İstatistiklerle Kadın 2020. Türkiye İstatistik Kurumu. 05 Mart 2021. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Istatistiklerle Kadin-2020-37221. Erişim Tarihi:13.08.2022
  • İstatistiklerle Kadın 2019. Türkiye İstatistik Kurumu. 06 Mart 2020. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Istatistiklerle Kadin-2019-33732. Erişim Tarihi:13.08.2022
  • Hari Prasetyono TO, Christian A. Multiscreen to screen webinar for education beyond border: A review. Ann Med Surg (Lond). 2020 Nov; 59:237-241.
  • Carrick FR, Abdulrahman M, Hankir A et all. Randomize Controlled Study of a Remote Flipped Classroom Neuro-otology Curriculum. Frontiers in Neurology 24 July 2017. https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fneur.2017.00349/full Erişim Tarihi:13.08.2022.
  • Cornelius S, Gordon C. Facilitating learning with web conferencing recommendations based on learners’ experiences. Educ Inf Technol (2013) 18:275–285.
  • Verma A, Verma S, Garg P, Yadav S, Banoth B. Webinar as Future of Continued Medical Education: a Survey. Indian J Surg. 2021 May 17;84(Suppl 1):1-2

Public Health Professionals Association YouTube Channel and Webinar Events

Year 2022, Volume: 20 Issue: 3, 485 - 497, 01.12.2022
https://doi.org/10.20518/tjph.1053570

Abstract

Programs organized by the Association of Public Health Specialists (HASUDER), School of Public Health are broadcast on its own Youtube channel. With this report, it is aimed to examine the viewing characteristics of the videos and webinar events of the channel between 08.10.2012-31.12.2020. Webinars of Kanal HASUDER broadcasted on youtube in 2012- 2020; The subject, the number of views, the duration of watching, the distribution of viewers according to gender-age characteristics were examined. The data recorded on YouTube was used. In the years 2012-2020, the highest number of views and duration were in the videos of 2020. While the highest number of views and duration were reached in the field of biostatistics between 2012 and 2020, the highest average viewing time was in the subjects of infectious diseases. The proportions of female viewers outnumbered males in all years 2012-2020. While the 18-24 and 25-34 age groups were more common among the viewers in 2012-2020, it was observed that the 55-67 age group (56.3%) was more common than the other age groups in 2019. The viewing status of HASUDER Channel has increased over the years. The topics of the webinars are one of the most important factors affecting the viewing. With the pandemic experienced in 2020, Kanal HASUDER’s focus on infectious diseases and reaching the maximum average viewing time on related topics; shows that the interest in the channel has increased with the effect of the years and the pandemic.

References

  • Cornell R. The onrush of technology in education: the professor’s new dilemma. Educ Technol. 1999; 39:60-4.
  • Garrison DR, Anderson T, Archer W. Critical inquiry in a text based environment: computer conferencing in higher education. Internet Higher Educ. 1999; 2:87-105.
  • Eric Buxton & James De Muth (2012) Adult Learners’ Perceptions of a Professional Development Program Comparing Live Distance Learning Versus Live Local Learning, The Journal of Continuing Higher Education, 60:1, 12-19.
  • Eric C. Buxton, Erik C. Burns and James E. De Muth. Professional Development Webinars for Pharmacists. American Journal of Pharmaceutical Education October 2012, 76 (8) 155.
  • Mayorga EP, Bekerman JG, Palis AG. Webinar software: a tool for developing more effective lectures (online or in-person). Middle East Afr J Ophthalmol. 2014;21(2):123-127.
  • Elkind MS. Teaching the next generation of neurologists. Neurology. 2009;72(7):657-663.7.
  • Kanal Performansı Hakkında Genel Bilgi Edinme. https://support.google.com/youtube/answer/9314414?hl=tr. Erişim Tarihi:24.02.2022497 Webiner etkinlikleri Turk J Public Health 2022;20(3).
  • Gegenfurtner A, Ebner C. Webinars in higher education and professional training: A meta-analysis and systematic review of randomized controlled trials. Educational Research Review,2019.
  • İstatistiklerle Kadın 2020. Türkiye İstatistik Kurumu. 05 Mart 2021. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Istatistiklerle Kadin-2020-37221. Erişim Tarihi:13.08.2022
  • İstatistiklerle Kadın 2019. Türkiye İstatistik Kurumu. 06 Mart 2020. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Istatistiklerle Kadin-2019-33732. Erişim Tarihi:13.08.2022
  • Hari Prasetyono TO, Christian A. Multiscreen to screen webinar for education beyond border: A review. Ann Med Surg (Lond). 2020 Nov; 59:237-241.
  • Carrick FR, Abdulrahman M, Hankir A et all. Randomize Controlled Study of a Remote Flipped Classroom Neuro-otology Curriculum. Frontiers in Neurology 24 July 2017. https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fneur.2017.00349/full Erişim Tarihi:13.08.2022.
  • Cornelius S, Gordon C. Facilitating learning with web conferencing recommendations based on learners’ experiences. Educ Inf Technol (2013) 18:275–285.
  • Verma A, Verma S, Garg P, Yadav S, Banoth B. Webinar as Future of Continued Medical Education: a Survey. Indian J Surg. 2021 May 17;84(Suppl 1):1-2
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Care Administration
Journal Section Report
Authors

İlke Üçüncü 0000-0002-9332-6848

Lütfi Saltuk Demir 0000-0002-8022-3962

Bengü Nehir Buğdaycı Yalçın 0000-0002-5243-9790

Melike Yavuz 0000-0001-9037-6770

Nesrullah Azboy 0000-0001-5342-9861

Tacettin İnandı 0000-0002-6837-7432

Alp Ergör 0000-0002-8654-4994

Publication Date December 1, 2022
Submission Date January 6, 2022
Acceptance Date September 28, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 20 Issue: 3

Cite

APA Üçüncü, İ., Demir, L. S., Buğdaycı Yalçın, B. N., Yavuz, M., et al. (2022). Halk Sağlığı Uzmanları Derneği YouTube Kanalı ve Webiner Etkinlikleri. Turkish Journal of Public Health, 20(3), 485-497. https://doi.org/10.20518/tjph.1053570
AMA Üçüncü İ, Demir LS, Buğdaycı Yalçın BN, Yavuz M, Azboy N, İnandı T, Ergör A. Halk Sağlığı Uzmanları Derneği YouTube Kanalı ve Webiner Etkinlikleri. TJPH. December 2022;20(3):485-497. doi:10.20518/tjph.1053570
Chicago Üçüncü, İlke, Lütfi Saltuk Demir, Bengü Nehir Buğdaycı Yalçın, Melike Yavuz, Nesrullah Azboy, Tacettin İnandı, and Alp Ergör. “Halk Sağlığı Uzmanları Derneği YouTube Kanalı Ve Webiner Etkinlikleri”. Turkish Journal of Public Health 20, no. 3 (December 2022): 485-97. https://doi.org/10.20518/tjph.1053570.
EndNote Üçüncü İ, Demir LS, Buğdaycı Yalçın BN, Yavuz M, Azboy N, İnandı T, Ergör A (December 1, 2022) Halk Sağlığı Uzmanları Derneği YouTube Kanalı ve Webiner Etkinlikleri. Turkish Journal of Public Health 20 3 485–497.
IEEE İ. Üçüncü, L. S. Demir, B. N. Buğdaycı Yalçın, M. Yavuz, N. Azboy, T. İnandı, and A. Ergör, “Halk Sağlığı Uzmanları Derneği YouTube Kanalı ve Webiner Etkinlikleri”, TJPH, vol. 20, no. 3, pp. 485–497, 2022, doi: 10.20518/tjph.1053570.
ISNAD Üçüncü, İlke et al. “Halk Sağlığı Uzmanları Derneği YouTube Kanalı Ve Webiner Etkinlikleri”. Turkish Journal of Public Health 20/3 (December 2022), 485-497. https://doi.org/10.20518/tjph.1053570.
JAMA Üçüncü İ, Demir LS, Buğdaycı Yalçın BN, Yavuz M, Azboy N, İnandı T, Ergör A. Halk Sağlığı Uzmanları Derneği YouTube Kanalı ve Webiner Etkinlikleri. TJPH. 2022;20:485–497.
MLA Üçüncü, İlke et al. “Halk Sağlığı Uzmanları Derneği YouTube Kanalı Ve Webiner Etkinlikleri”. Turkish Journal of Public Health, vol. 20, no. 3, 2022, pp. 485-97, doi:10.20518/tjph.1053570.
Vancouver Üçüncü İ, Demir LS, Buğdaycı Yalçın BN, Yavuz M, Azboy N, İnandı T, Ergör A. Halk Sağlığı Uzmanları Derneği YouTube Kanalı ve Webiner Etkinlikleri. TJPH. 2022;20(3):485-97.

13955                                        13956                                                             13958                                       13959                                        28911


TURKISH JOURNAL OF PUBLIC HEALTH - TURK J PUBLIC HEALTH. online-ISSN: 1304-1096 

Copyright holder Turkish Journal of Public Health. This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International LicenseCreative Commons License