Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EXAMINATION OF BURNOUT LEVELS OF STUDENTS IN PHYSIOTHERAPY AND REHABILITATION SCHOOL: A SINGLE CENTER STUDY

Yıl 2022, , 56 - 62, 20.04.2022
https://doi.org/10.21653/tjpr.938638

Öz

Purpose: The aim of this study is to determine the burnout levels of the students in Physical Therapy and Rehabilitation School and to examine their burnout levels according to the classes.
Methods: A total of 1156 students (age = 21.36 ± 1.71) studying at XXX University School of Physical Therapy and Rehabilitation between 2016 and 2019 were included in the study. The data were collected using the demographic information form and the Maslach Burnout Inventory-Student Survey (MBI-SS).
Results: While the scores of exhaustion and cynicism among the subtitles of MBI-SS were affected by gender, place of residence, smoking-alcohol use, financial difficulties, and taking lessons from below; the efficacy score was found to be higher in students taking lessons from lower class and financial difficulties (p <0.05). When the MBI-SS subtitles were examined according to the classes, the scores obtained from the subtitle of exhaustion, cynicism, and efficacy increased from the 1st grade to the 4th grade (p <0.001).
Conclusion: Our study shows that students in the first year have the least exhaustion score. Exhaustion, cynicism, and efficacy scores increase in the following years. This increase observed may be due to the number of applied lessons increasing with the grade level.

Kaynakça

  • Maslach C, Leiter MP. Understanding the burnout experience: recent research and its implications for psychiatry. World Psychiatry. 2016;15(2), 103-111.
  • Da Silva RM, Goulart CT, Dias Lopes LF, Serrano PM, Siqueira Costa AL, De Azevedo Guido L. Hardy personality and burnout syndrome among nursing students in three Brazilian Universities—an analytic study. BMC Nurs. 2014; 13(1),1-6.
  • De Oliva Costa EF, Santos SA, De Abreu Santos ATR, De Melo EV, De Andrade TM. Burnout syndrome and associated factors among medical students: A cross-sectional study. Clinics (Sao Paulo). 2012; 67(6): 573–579.
  • Ertek İK, Özkan S, Candansayar S, İlhan MN. Tıp fakültesi öğrencilerinde stres, tükenmişlik ve depresyon. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2020;5(1), 10-20
  • Eroğlu HN, Dündar, M, Kişioğlu AN. Süleyman demirel üniversitesi tıp fakültesi öğrencilerinde tükenmişlik ve kaygı düzeylerinin değerlendirilmesi. Turkiye Klinikleri J Med Sci. 2020; 40(2), 175-182.
  • Aydın D, Akay B, Baydemir S. Hemşirelik öğrencilerinde tükenmişlik ve etkileyen faktörler. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2017;7(1), 19-23.
  • Naçar M, Baykan Z, Çetinkaya F. Erciyes üniversitesi tıp fakültesi birinci ve ikinci sınıf Öğrencilerinde tükenmişlik durumu ve eğitimin etkisi. Tıp Eğitimi Dünyası Dergisi. 2012;35, 9-20.
  • Schaufeli WB, Martinez IM, Marques-Pinto A, Salanova M, Bakker AB. Burnout and engagement in university students: A crossnational study. J Cross Cult Psychol. 2002; 33(5), 464–481.
  • Atalayın Ç, Tezel H, Önal B, Balkıs M, Köse T. Diş hekimliği öğrencilerinde tükenmişlik: ön çalışma. İstanbul Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi Dergisi. 2013; 47(3), 6–18.
  • Kaya ŞD, Arıöz A. Ebe ve hemşire öğrencilerinde tükenmişlik düzeyi ve etkileyen faktörler. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2014; 31, 89–99.
  • Kavlu İ, Pinar R, Acil serviste çalışan hemşirelerin tükenmişlik ve iş doyumlarının yaşam kalitesine etkisi. Turkiye Klinikleri J Med Sci. 2009;29(6), 1543-55.
  • Pınar ŞE, Bilgiç D, Demirel G, Akyüz MB, Karatepe C, Sevim D. Sağlık alanlarında okuyan üniversite öğrencilerinin tükenmişlik ve yaşam doyumları arasındaki ilişki. TAF Preventive Medicine Bulletin. 2015;14(4).
  • İn EÇ, Kula KŞ. Üniversite öğrencilerinin tükenmişlik ve yaşam doyumunun incelenmesi: kırşehir ahi evran üniversitesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2019;32(2), 403-442.
  • Çapri B, Gündüz B, Gökçakan Z. Maslach tükenmişlik envanteri-öğrenci formu’nun (MTE-ÖF) Türkçe’ye uyarlaması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2011; 1 (40), 134–147.
  • Altannir Y, Alnajjar W, Ahmad SO, Altannir M, Yousuf F, Obeidat A, et al. Assessment of burnout in medical undergraduate students in Riyadh, Saudi Arabia. BMC Med Educ. 2019;19(1), 1-8.
  • Fares J, Saadeddin Z, Al Tabosh H, Aridi H, El Mouhayyar C, Koleilat MK, et al. Extracurricular activities associated with stress and burnout in preclinical medical students. J Epidemiol Glob Health. 2016;6(3), 177–185.
  • Chunming WM, Harrison R, MacIntyre R, Travaglia J, Balasooriya C. Burnout in medical students: A systematic review of experiences in Chinese medical schools. BMC Med Educ. 2017;17(1), 1-11.
  • Tlili MA, Aouicha W, Sahli J, Testouri A, Hamoudi M, Mtiraoui A et al. Prevalence of burnout among health sciences students and determination of its associated factors. Psychol Health Med. 2021;26(2), 212-220.
  • Yıldız A, Çiçek İ, Şanlı ME. Sağlık çalışanlarında tükenmişliğin belirleyicileri: sigara ve alkol kullanımına etkisinin incelenmesi. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2018;5(3), 126-132.
  • Dündar C, Köksal EN, Pekşen Y. Tıpta uzmanlık öğrencilerinde tükenmişlik ve etkileyen faktörler: kesitsel bir çalışma. Turkiye Klin J Med Sci. 2017;37(1), 10.
  • Evers K, Chen S, Rothmann S, Dhir A, Pallesen S. Investigating the relation among disturbed sleep due to social media use, school burnout, and academic performance. J Adolesc. 2020;84, 156-164.
  • Gürses HN, Alemdaroğlu İ, Tanrıverdi M. Türkiye’de fizyoterapi ve rehabilitasyon fakülte bölümü/yüksekokullarının incelenmesi ve müfredat analizi. Turk J Physiother Rehabil. 2014;25(1),16-27.
  • Şimşek Ş, Yağcı N, Öztop M, Şekeröz S. Investigating exam anxiety levels of physical therapy and rehabilitation students. Journal of Higher Education and Science, 2020;10(1), 178-182.

FİZİK TEDAVİ VE REHABİLİTASYON YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN TÜKENMİŞLİK DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ: TEK MERKEZLİ ÇALIŞMA

Yıl 2022, , 56 - 62, 20.04.2022
https://doi.org/10.21653/tjpr.938638

Öz

Amaç: Bu çalışmanın amacı, Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Yüksekokulu öğrencilerinin tükenmişlik düzeylerini tespit etmek ve sınıflara göre tükenmişlik düzeylerini incelemektir.
Yöntem: Çalışmaya 2016-2019 yılları arasında XXX Üniversitesi Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Yüksekokulu’nda öğrenim gören 1156 öğrenci (yaş= 21,36 ± 1,71) dahil edildi. Veriler demografik bilgi formu ve Maslach Tükenmişlik Envanteri-Öğrenci Formu (MTE-ÖF) ile toplandı.
Sonuçlar: MTE-ÖF alt başlıklarından tükenme ve duyarsızlaşma skorları cinsiyet, ikamet yeri, sigara- alkol kullanımı, maddi zorluk ve alttan ders alma durumundan etkilenirken; yetkinlik skoru ise alttan dersi olan ve maddi sıkıntısı olan öğrencilerde daha yüksek bulundu (p<0,05). Sınıflara göre MTE-ÖF alt kategorileri incelendiğinde tükenme, duyarsızlaşma ve yetkinlik alt başlığından elde edilen skorlar 1. sınıftan 4. sınıfa gidildikçe artış gösterdi (p<0,001).
Tartışma: Çalışmamız 1. sınıftaki öğrencilerin en az tükenmişlik skoruna sahip olduğunu göstermektedir. Tükenme, duyarsızlaşma ve yetkinlik skorları ilerleyen yıllarda artmaktadır. Gözlenen bu artış, sınıf düzeyi ile birlikte artan uygulamalı ders sayısından kaynaklı olabilir.

Kaynakça

  • Maslach C, Leiter MP. Understanding the burnout experience: recent research and its implications for psychiatry. World Psychiatry. 2016;15(2), 103-111.
  • Da Silva RM, Goulart CT, Dias Lopes LF, Serrano PM, Siqueira Costa AL, De Azevedo Guido L. Hardy personality and burnout syndrome among nursing students in three Brazilian Universities—an analytic study. BMC Nurs. 2014; 13(1),1-6.
  • De Oliva Costa EF, Santos SA, De Abreu Santos ATR, De Melo EV, De Andrade TM. Burnout syndrome and associated factors among medical students: A cross-sectional study. Clinics (Sao Paulo). 2012; 67(6): 573–579.
  • Ertek İK, Özkan S, Candansayar S, İlhan MN. Tıp fakültesi öğrencilerinde stres, tükenmişlik ve depresyon. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2020;5(1), 10-20
  • Eroğlu HN, Dündar, M, Kişioğlu AN. Süleyman demirel üniversitesi tıp fakültesi öğrencilerinde tükenmişlik ve kaygı düzeylerinin değerlendirilmesi. Turkiye Klinikleri J Med Sci. 2020; 40(2), 175-182.
  • Aydın D, Akay B, Baydemir S. Hemşirelik öğrencilerinde tükenmişlik ve etkileyen faktörler. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2017;7(1), 19-23.
  • Naçar M, Baykan Z, Çetinkaya F. Erciyes üniversitesi tıp fakültesi birinci ve ikinci sınıf Öğrencilerinde tükenmişlik durumu ve eğitimin etkisi. Tıp Eğitimi Dünyası Dergisi. 2012;35, 9-20.
  • Schaufeli WB, Martinez IM, Marques-Pinto A, Salanova M, Bakker AB. Burnout and engagement in university students: A crossnational study. J Cross Cult Psychol. 2002; 33(5), 464–481.
  • Atalayın Ç, Tezel H, Önal B, Balkıs M, Köse T. Diş hekimliği öğrencilerinde tükenmişlik: ön çalışma. İstanbul Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi Dergisi. 2013; 47(3), 6–18.
  • Kaya ŞD, Arıöz A. Ebe ve hemşire öğrencilerinde tükenmişlik düzeyi ve etkileyen faktörler. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2014; 31, 89–99.
  • Kavlu İ, Pinar R, Acil serviste çalışan hemşirelerin tükenmişlik ve iş doyumlarının yaşam kalitesine etkisi. Turkiye Klinikleri J Med Sci. 2009;29(6), 1543-55.
  • Pınar ŞE, Bilgiç D, Demirel G, Akyüz MB, Karatepe C, Sevim D. Sağlık alanlarında okuyan üniversite öğrencilerinin tükenmişlik ve yaşam doyumları arasındaki ilişki. TAF Preventive Medicine Bulletin. 2015;14(4).
  • İn EÇ, Kula KŞ. Üniversite öğrencilerinin tükenmişlik ve yaşam doyumunun incelenmesi: kırşehir ahi evran üniversitesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2019;32(2), 403-442.
  • Çapri B, Gündüz B, Gökçakan Z. Maslach tükenmişlik envanteri-öğrenci formu’nun (MTE-ÖF) Türkçe’ye uyarlaması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2011; 1 (40), 134–147.
  • Altannir Y, Alnajjar W, Ahmad SO, Altannir M, Yousuf F, Obeidat A, et al. Assessment of burnout in medical undergraduate students in Riyadh, Saudi Arabia. BMC Med Educ. 2019;19(1), 1-8.
  • Fares J, Saadeddin Z, Al Tabosh H, Aridi H, El Mouhayyar C, Koleilat MK, et al. Extracurricular activities associated with stress and burnout in preclinical medical students. J Epidemiol Glob Health. 2016;6(3), 177–185.
  • Chunming WM, Harrison R, MacIntyre R, Travaglia J, Balasooriya C. Burnout in medical students: A systematic review of experiences in Chinese medical schools. BMC Med Educ. 2017;17(1), 1-11.
  • Tlili MA, Aouicha W, Sahli J, Testouri A, Hamoudi M, Mtiraoui A et al. Prevalence of burnout among health sciences students and determination of its associated factors. Psychol Health Med. 2021;26(2), 212-220.
  • Yıldız A, Çiçek İ, Şanlı ME. Sağlık çalışanlarında tükenmişliğin belirleyicileri: sigara ve alkol kullanımına etkisinin incelenmesi. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2018;5(3), 126-132.
  • Dündar C, Köksal EN, Pekşen Y. Tıpta uzmanlık öğrencilerinde tükenmişlik ve etkileyen faktörler: kesitsel bir çalışma. Turkiye Klin J Med Sci. 2017;37(1), 10.
  • Evers K, Chen S, Rothmann S, Dhir A, Pallesen S. Investigating the relation among disturbed sleep due to social media use, school burnout, and academic performance. J Adolesc. 2020;84, 156-164.
  • Gürses HN, Alemdaroğlu İ, Tanrıverdi M. Türkiye’de fizyoterapi ve rehabilitasyon fakülte bölümü/yüksekokullarının incelenmesi ve müfredat analizi. Turk J Physiother Rehabil. 2014;25(1),16-27.
  • Şimşek Ş, Yağcı N, Öztop M, Şekeröz S. Investigating exam anxiety levels of physical therapy and rehabilitation students. Journal of Higher Education and Science, 2020;10(1), 178-182.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Rehabilitasyon
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Meryem Buke 0000-0002-5700-9407

Nesrin Yağcı 0000-0002-5669-4932

Yayımlanma Tarihi 20 Nisan 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Buke, M., & Yağcı, N. (2022). FİZİK TEDAVİ VE REHABİLİTASYON YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN TÜKENMİŞLİK DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ: TEK MERKEZLİ ÇALIŞMA. Türk Fizyoterapi Ve Rehabilitasyon Dergisi, 33(1), 56-62. https://doi.org/10.21653/tjpr.938638
AMA Buke M, Yağcı N. FİZİK TEDAVİ VE REHABİLİTASYON YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN TÜKENMİŞLİK DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ: TEK MERKEZLİ ÇALIŞMA. Turk J Physiother Rehabil. Nisan 2022;33(1):56-62. doi:10.21653/tjpr.938638
Chicago Buke, Meryem, ve Nesrin Yağcı. “FİZİK TEDAVİ VE REHABİLİTASYON YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN TÜKENMİŞLİK DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ: TEK MERKEZLİ ÇALIŞMA”. Türk Fizyoterapi Ve Rehabilitasyon Dergisi 33, sy. 1 (Nisan 2022): 56-62. https://doi.org/10.21653/tjpr.938638.
EndNote Buke M, Yağcı N (01 Nisan 2022) FİZİK TEDAVİ VE REHABİLİTASYON YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN TÜKENMİŞLİK DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ: TEK MERKEZLİ ÇALIŞMA. Türk Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi 33 1 56–62.
IEEE M. Buke ve N. Yağcı, “FİZİK TEDAVİ VE REHABİLİTASYON YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN TÜKENMİŞLİK DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ: TEK MERKEZLİ ÇALIŞMA”, Turk J Physiother Rehabil, c. 33, sy. 1, ss. 56–62, 2022, doi: 10.21653/tjpr.938638.
ISNAD Buke, Meryem - Yağcı, Nesrin. “FİZİK TEDAVİ VE REHABİLİTASYON YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN TÜKENMİŞLİK DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ: TEK MERKEZLİ ÇALIŞMA”. Türk Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi 33/1 (Nisan 2022), 56-62. https://doi.org/10.21653/tjpr.938638.
JAMA Buke M, Yağcı N. FİZİK TEDAVİ VE REHABİLİTASYON YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN TÜKENMİŞLİK DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ: TEK MERKEZLİ ÇALIŞMA. Turk J Physiother Rehabil. 2022;33:56–62.
MLA Buke, Meryem ve Nesrin Yağcı. “FİZİK TEDAVİ VE REHABİLİTASYON YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN TÜKENMİŞLİK DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ: TEK MERKEZLİ ÇALIŞMA”. Türk Fizyoterapi Ve Rehabilitasyon Dergisi, c. 33, sy. 1, 2022, ss. 56-62, doi:10.21653/tjpr.938638.
Vancouver Buke M, Yağcı N. FİZİK TEDAVİ VE REHABİLİTASYON YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN TÜKENMİŞLİK DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ: TEK MERKEZLİ ÇALIŞMA. Turk J Physiother Rehabil. 2022;33(1):56-62.