Bu araştırmanın amacı, Türkiye, Çin ve Japonya’da eğitimde özelleştirme politikalarını karşılaştırmak ve eğitimde özelleşme politikaları açısından bu ülkeler arasındaki benzerlik ve farklılıkları ortaya koyarak politika yapıcılara ve araştırmacılara yeni bir bakış açısı sunmaktır. Verilerin toplanmasında Dünya Bankası, OECD, UNICEF, MEB, YÖK ve TÜİK raporları ve veri tabanlarının yanında MEB, MEXT (Japonya Eğitim, Kültür, Spor, Bilim ve Teknoloji Bakanlığı), MOE (Çin Eğitim Bakanlığı), MOJ (Çin Yasa ve Yönetmelikler Veri Tabanı) resmi internet sitelerinden ve yapılmış bilimsel çalışmalar kullanılmıştır. Araştırmanın sonucuna göre Türkiye’de eğitim halen bir kamu hizmeti olarak algılanmakta ve eğitim büyük oranda devlet tarafından sağlanmaktadır. Ancak Türkiye’de okul öncesi hariç tüm kademelerde özel okul oranı ve öğrenci oranı yıldan yıla artış göstermiştir. Türkiye’de oran olarak en fazla özel okul ve öğrenci, okul öncesinde en az ise ilkokul kademesinde, Japonya’da en fazla mesleki ve teknik eğitim kademesinde en az ilkokul kademesinde, Çin’de ise en fazla okul öncesi en az ilkokul kademesindedir. Japonya ve Çin’e göre Türkiye, Gayri Safi Yurt İçi Hasıla’dan eğitime daha fazla pay ayırmaktadır. Eğitim finansmanı olarak özel sektörün payı Japonya’da Türkiye ve Çin’den daha fazladır. Japonya, Türkiye ve Çin’e göre özelleştirmenin daha fazla etkisinde kalmıştır. Her üç ülkede de eğitim finansmanının çoğunluğu devlet tarafından karşılanmaktadır. Japonya’da özel yükseköğretim kurumlardaki öğrenci oranı Türkiye ve Çin’e göre oldukça yüksektir Her üç ülkede de eğitimde özel sektörü teşvik etmek amacıyla yasal dayanak oluşturulmuş ve eğitimde özel sektör teşvik edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Şubat 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |