Sinema birçok kavramı içerisinde barındıran, bu kavramları kendi bağlamlarıyla inceleyen, analiz eden ve yorumlayan, bunu gerçekleştirirken ise kimi zaman eleştirel, kimi zaman gerçekçi kimi zaman ise manipülatif çerçeveler oluşturabilen bir sanattır. Dolayısıyla sinemanın bu çok yönlü ve katmanlı halleri, anlatılar içerisinde de birçok farklı kimliğe değinilmesini mümkün kılmaktadır. Bu kimliklerden biri de öteki kimliğidir. Kadın, yaşlı, engelli, cüce ya da trans bireylerin oluşturduğu bu kategoride çoğu kez LGBTİ+ kimliklerin ötekiliğin ötesinde bir yaklaşımla filmlere eklemlendiği görülebilmektedir. Bu noktada bu çalışmanın amacı Türk Sineması özelinde travesti kimliğini ötekilik çerçevesinde ele almaktır. Bu doğrultuda Dönersen Islık Çal (1992), Gece, Melek ve Bizim Çocuklar (1994) ve Güneşi Gördüm (2009) filmleri bilinçli örneklem yoluyla belirlenmiştir. İlgili yapımlar bu çalışmanın argümanı ile paralel özellikler göstermeleri nedeniyle tercih edilmiştir. Filmler ötekilik kapsamında oluşturulan kategoriler üzerinden ele alınmış ve bu nedenle betimsel analizden faydalanılmıştır. Sonuç olarak, ismi geçen filmler özelinde travesti kimliğinin öteki kimliklerinin de ötekisi olduğunu ortaya koyan iz düşümlerin olduğu gözlemlenmiştir.
Cinema is an art that encompasses many concepts, examines, analyzes, and interprets these concepts within their contexts. In doing so, it can create frameworks that are sometimes critical, sometimes realistic, and sometimes manipulative. These multifaceted and layered forms of cinema make it possible to address many different identities within the narratives. One of these identities is the identity of the "other." In this category, women, the elderly, disabled, dwarf, or transgender individuals often include LGBTI+ identities, which are portrayed beyond mere otherness in films. The aim of this study is to examine the transvestite identity within the framework of otherness in Turkish cinema. For this purpose, the films "Dönersen Islık Çal" (1992), "Gece, Melek ve Bizim Çocuklar" (1994), and "Güneşi Gördüm" (2009) were selected through purposeful sampling. These films were chosen because they parallel the argument of this study. The films were analyzed through the categories created within the scope of otherness, utilizing descriptive analysis. As a result, it has been observed that there are projections in these films that reveal the transvestite identity as the other of other identities.
Bu çalışma etik beyan gerektiren çalışmalar arasında yer almamaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 28 Eylül 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2024 |
Gönderilme Tarihi | 23 Ağustos 2024 |
Kabul Tarihi | 16 Eylül 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |