Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

PROBLEMS AND POSSIBLE REMEDIES IN PRIMARY AND SECONDARY SCHOOLS IN REGARD TO SCHOOL PRINCIPAL’S PERCEPTIONS

Yıl 2021, , 500 - 509, 25.09.2021
https://doi.org/10.30520/tjsosci.952290

Öz

Today, where a great change is experienced in every field, change has become an important factor for organizations to continue their existence. The vital importance of change in the existence of the organization comes to the fore in educational organization comes to the fore in educational organizations as in other systems. The adoption of new understandings in management has become increasingly important in educational organizations.The aim of this research is to determine the existing problems in schools by referring to the perceptions of school administrators and to develop possible solutions. Qualitative research consists of 10 school administrators workng in primary and secondary schools in Düzce city center. Data were collected with a structured interview form. Data analysis was made with the content analysis method and codes and themes were created from the answers in the interview forms. At the and of the research, it has been determined that the problems encountered in the schools are related to communication, physical condition and management skills and these problems are at different levels according to the type of schools, the number of teachers and students, and the social economic dimension.

Kaynakça

  • Aslanargun, E., & Bozkurt, S. (2012). Okul müdürlerinin okul yönetiminde karşılaştığı sorunlar. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 11(2),349-368.
  • Aydın, S. (2017). Özel eğitim kurumlarında yaşanan eğitsel-yönetsel yetersizlikler ve çözüm önerileri (Master's thesis, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı).
  • Balcı, A. (2009). Sosyal bilimlerde araştırma. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Balyer, A. (2012) Çağdaş Okul Müdürlerinin Değişen Rolleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, (KEFAD) 13 (2), 75-93.
  • Demirtaş, H., Üstüner, M., & Niyazi, Ö. (2007). Okul yönetiminde karşılaşılan sorunların öğrenci ve okul ile ilgili değişkenler açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi,51(51),421-455.
  • Duban, N., & Yelken, T. Y. (2010). Öğretmen adaylarının yansıtıcı düşünme eğilimleri ve yansıtıcı öğretmen özellikleriyle ilgili görüşleri. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2), 343-360.
  • Eraslan, L. (2011). Liderlikte post-modern bir paradigma: dönüşümcü liderlik. Journal of Human Sciences, 8(1), 1-32.
  • Fidanboy, C. Ö. (2020). Örgütlerin kesikli teknolojik değişimlere uyumu: teknoloji ve örgüt ilişkisine düşünsel bir bakış. Akademik Hassasiyetler, 7(14), 341-360.
  • Genç, S. Z., & Eryaman, M. Y. (2008). Değişen değerler ve yeni eğitim paradigması. Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 89-102.
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Manevi temelli sosyal hizmet araştırmaları dergisi, 1(1), 62-80.
  • Kaymaz, L. (2014). İlköğretim kurumları yöneticilerinin karşılaştıkları idari sorunların iş doyumları ve mesleki tükenmişlik düzeyleri ile ilişkisi (Okul yöneticileri üzerine bir araştırma) (Master's thesis, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı).
  • Ökmen, M. (2005). Küreselleşme sürecinde yerelleşme eğilimleri ve yerel yönetimler. Yerel Yönetimler Üzerine Güncel Yazılar-I: Reform, 539-565.
  • Saban, A., Ersoy, A., Özden, M., Bozkurt, M., Ersoy, A., Akar, H., & Yahşi, Z. (2017). Eğitimde nitel araştırma desenleri. Anı Yayıncılık.
  • Şekerci, M., & Aypay, A. (2009). İlköğretim okulu yöneticilerinin yönetim becerileri ile grup etkililiği arasındaki ilişki. Kuram ve uygulamada eğitim yönetimi, 57(57), 133-160.
  • Tabak, A., Sığrı, Ü., Eroğlu, A., & Hazır, D. (2009). Örgütlerde yöneticilerin dönüştürücü liderlik algılamalarının problem çözme becerilerine etkisi: kamu sektöründe bir uygulama. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(2), 387-397.
  • Tahaoğlu, F. & Gedikoğlu, T. (2009). İlköğretim okulu müdürlerinin liderlik rolleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 15 (58), 274-298.
  • Tekindal, M., & Şerife, U. (2020). Nitel araştırma yöntemi olarak fenomenolojik yaklaşımın kapsamı ve sürecine yönelik bir derleme. Ufkun Ötesi Bilim Dergisi, 20(1), 153-172.
  • Turan, H. Y. (2007). Çankaya İlçesi’nde görev yapan ilköğretim okul müdürlerinin yönetim işlevlerinde karşılaştıkları sorunlar ve sorun çözme uygulamaları. Doktora tezi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Eğitim Yönetim Teftişi Planlaması ve Ekonomisi Bilim Dalı Eğitim Yönetimi ve Teftişi Programı,1-192.
  • Öğülmüş, S. ve Özdemir, S. (1995). Sınıf ve okul büyüklüğünün öğrenciler üzerindeki etkisi. Eğitim Yönetimi, 1(2), 261–271.
  • Uluğ, G. (2015). Ortaokul ve liselerde görev yapan okul müdürlerinin okul güvenliğine ilişkin rolleri (Master's thesis, Hasan Kalyoncu Üniversitesi).
  • Uysal, A. (2001). İlköğretim okulu müdürlerinin yöneticilik ve liderlik davranışları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Yıldız Teknik Üniversitesi. İstanbul.
  • Yaman, E. (2006). Eğitim sistemindeki sorunlardan bir boyut: büyük sınıflar ve sınıf yönetimi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(3), 261-274.
  • Yıldırım, A ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. 7.Baskı. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Zincirli, M. (2020). Yöneticilerin algılarına göre okullardaki örgütsel iklim. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 30(2), 231-246.

OKUL YÖNETİCİLERİNİN ALGILAMALARINA GÖRE İLKÖĞRETİM VE ORTAÖĞRETİM OKULLARINDAKİ SORUNLAR VE OLASI ÇÖZÜM YOLLARI

Yıl 2021, , 500 - 509, 25.09.2021
https://doi.org/10.30520/tjsosci.952290

Öz

Her alanda büyük bir değişimin yaşandığı günümüzde örgütlerin varlıklarını sürdürebilmeleri adına değişim önemli bir unsur haline gelmiştir. Değişimin örgüt varlığındaki hayati önemi diğer sistemlerde olduğu gibi eğitim örgütlerinde de ön plana çıkmaktadır. Yöneticilikte yeni anlayışların benimsenmesi eğitim örgütlerinde her geçen gün önemini arttırır hale gelmiştir. Bu araştırmada amaç okullardaki mevcut sorunları okul yöneticilerinin algılamalarına başvurarak belirleyebilmek ve olası çözüm yolları geliştirebilmektir. Araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu Düzce il merkezindeki ilköğretim ve ortaöğretim okullarında görev yapan 10 okul yöneticisinden oluşmaktadır. Yapılandırılmış görüşme formu ile veriler toplanmıştır. İçerik analizi yöntemi ile veri analizi yapılmış ve görüşme formlarındaki cevaplardan kodlar ve temalar oluşturulmuştur. Araştırma sonunda okullarda karşılaşılan sorunların iletişim kaynaklı, fiziksel şartlar kaynaklı ve yönetim becerileri kaynaklı sorunlar olduğu ve bu sorunların da okulların türü, öğretmen ve öğrenci sayısı ve sosyal-ekonomik boyuta göre farklı düzeyde olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Aslanargun, E., & Bozkurt, S. (2012). Okul müdürlerinin okul yönetiminde karşılaştığı sorunlar. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 11(2),349-368.
  • Aydın, S. (2017). Özel eğitim kurumlarında yaşanan eğitsel-yönetsel yetersizlikler ve çözüm önerileri (Master's thesis, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı).
  • Balcı, A. (2009). Sosyal bilimlerde araştırma. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Balyer, A. (2012) Çağdaş Okul Müdürlerinin Değişen Rolleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, (KEFAD) 13 (2), 75-93.
  • Demirtaş, H., Üstüner, M., & Niyazi, Ö. (2007). Okul yönetiminde karşılaşılan sorunların öğrenci ve okul ile ilgili değişkenler açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi,51(51),421-455.
  • Duban, N., & Yelken, T. Y. (2010). Öğretmen adaylarının yansıtıcı düşünme eğilimleri ve yansıtıcı öğretmen özellikleriyle ilgili görüşleri. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2), 343-360.
  • Eraslan, L. (2011). Liderlikte post-modern bir paradigma: dönüşümcü liderlik. Journal of Human Sciences, 8(1), 1-32.
  • Fidanboy, C. Ö. (2020). Örgütlerin kesikli teknolojik değişimlere uyumu: teknoloji ve örgüt ilişkisine düşünsel bir bakış. Akademik Hassasiyetler, 7(14), 341-360.
  • Genç, S. Z., & Eryaman, M. Y. (2008). Değişen değerler ve yeni eğitim paradigması. Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 89-102.
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Manevi temelli sosyal hizmet araştırmaları dergisi, 1(1), 62-80.
  • Kaymaz, L. (2014). İlköğretim kurumları yöneticilerinin karşılaştıkları idari sorunların iş doyumları ve mesleki tükenmişlik düzeyleri ile ilişkisi (Okul yöneticileri üzerine bir araştırma) (Master's thesis, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı).
  • Ökmen, M. (2005). Küreselleşme sürecinde yerelleşme eğilimleri ve yerel yönetimler. Yerel Yönetimler Üzerine Güncel Yazılar-I: Reform, 539-565.
  • Saban, A., Ersoy, A., Özden, M., Bozkurt, M., Ersoy, A., Akar, H., & Yahşi, Z. (2017). Eğitimde nitel araştırma desenleri. Anı Yayıncılık.
  • Şekerci, M., & Aypay, A. (2009). İlköğretim okulu yöneticilerinin yönetim becerileri ile grup etkililiği arasındaki ilişki. Kuram ve uygulamada eğitim yönetimi, 57(57), 133-160.
  • Tabak, A., Sığrı, Ü., Eroğlu, A., & Hazır, D. (2009). Örgütlerde yöneticilerin dönüştürücü liderlik algılamalarının problem çözme becerilerine etkisi: kamu sektöründe bir uygulama. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(2), 387-397.
  • Tahaoğlu, F. & Gedikoğlu, T. (2009). İlköğretim okulu müdürlerinin liderlik rolleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 15 (58), 274-298.
  • Tekindal, M., & Şerife, U. (2020). Nitel araştırma yöntemi olarak fenomenolojik yaklaşımın kapsamı ve sürecine yönelik bir derleme. Ufkun Ötesi Bilim Dergisi, 20(1), 153-172.
  • Turan, H. Y. (2007). Çankaya İlçesi’nde görev yapan ilköğretim okul müdürlerinin yönetim işlevlerinde karşılaştıkları sorunlar ve sorun çözme uygulamaları. Doktora tezi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Eğitim Yönetim Teftişi Planlaması ve Ekonomisi Bilim Dalı Eğitim Yönetimi ve Teftişi Programı,1-192.
  • Öğülmüş, S. ve Özdemir, S. (1995). Sınıf ve okul büyüklüğünün öğrenciler üzerindeki etkisi. Eğitim Yönetimi, 1(2), 261–271.
  • Uluğ, G. (2015). Ortaokul ve liselerde görev yapan okul müdürlerinin okul güvenliğine ilişkin rolleri (Master's thesis, Hasan Kalyoncu Üniversitesi).
  • Uysal, A. (2001). İlköğretim okulu müdürlerinin yöneticilik ve liderlik davranışları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Yıldız Teknik Üniversitesi. İstanbul.
  • Yaman, E. (2006). Eğitim sistemindeki sorunlardan bir boyut: büyük sınıflar ve sınıf yönetimi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(3), 261-274.
  • Yıldırım, A ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. 7.Baskı. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Zincirli, M. (2020). Yöneticilerin algılarına göre okullardaki örgütsel iklim. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 30(2), 231-246.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Selda Kalyoncu Demir 0000-0003-2962-0388

Yayımlanma Tarihi 25 Eylül 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Kalyoncu Demir, S. (2021). OKUL YÖNETİCİLERİNİN ALGILAMALARINA GÖRE İLKÖĞRETİM VE ORTAÖĞRETİM OKULLARINDAKİ SORUNLAR VE OLASI ÇÖZÜM YOLLARI. The Journal of Social Science, 5(10), 500-509. https://doi.org/10.30520/tjsosci.952290