Teorik Makale
BibTex RIS Kaynak Göster

Interaction of Cinema and Poetry From an Aesthetic Perspective

Yıl 2025, Cilt: 9 Sayı: 17, 42 - 51, 28.02.2025
https://doi.org/10.30520/tjsosci.1572669

Öz

This study examines the interaction between cinema and poetry from an aesthetic perspective using an interdisciplinary approach. The research aims to uncover how cinema is influenced by poetry and how this interaction is reflected in cinematic structures by focusing on linguistic, imagistic, and narrative elements of both art forms. Cinema and poetry are analyzed as unique means of expression through essential components such as imagery, language, and meaning production. National and international examples were classified to artistically explore the stylistic and narrative patterns of these disciplines. The study details how the foundational elements of poetry are reflected on the cinematographic plane, highlighting the role of imagery across art forms and the theoretical basis of poetic cinema. Findings reveal that poetic cinema fosters an aesthetic understanding arising from the fusion of both disciplines, enhancing the harmony between imagery and language. In conclusion, the interaction between poetry and cinema creates new narrative forms while preserving the distinctiveness of each art form, thereby broadening the possibilities for artistic expression.

Kaynakça

  • Asiltürk, T. C. (2003). Dil Eğitimi ve Öğretiminde Şiirin ve Şiirsel Sinemanın Önemi. (Doktora tezi). YÖK Tez Merkezi.
  • Asiltürk, T. C. (2006). Sinemada Şiirsel Anlatım. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Asiltürk, T. C. (2007). Düşünce, İnsan Dili ve Sanat Dili. Sosyal Bilimler Dergisi, 1 (1), 191 – 213.
  • Ayhan, E. (1996). Dipyazılar. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Büker, S., & Onaran, O. (1985). Sinema Kuramları. Özarslan Z (Der.). Ankara: Dost Kitapevi Yayınları.
  • Büker, S. (2012). Sinemada Anlam Yaratma. İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Can, A. (2015). Şiir Üzerine Yapılan Çalışmalarda İmge Terimi. Yeni Türk Edebiyatı, 12, 10.
  • Cevizci, A. (2013). Felsefe Terimleri Sözlüğü. İstanbul: Paradigma Yayıncılık.
  • Cuddon, J.A. (1999). Edebiyat Terimleri ve Edebiyat Teorisi İmaj Sözlüğü içinde (s: 413). Penguen Kitap.
  • Ek Dergi. (2018). Şiir - Sinema yada Adlandırma - Deformasyon. Erişim Tarihi: 11.05.2024. https://www.ekdergi.com/siir-sinema-ya-da-adlandirma-deformasyon/
  • Erçetinöz, A. (2009). Çağdaş Türk Sinemasında Varoluş Olgusu: Reha Erdem Sineması’nın Anlamı ve Estetiği. (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Tez Merkezi.
  • Esen, Ş.K. (2010) Türk Sinemasının Kilometre Taşları, İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Frampton, D. (2013). Filmozofi. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Geçgel, H. (2006). Ece Ayhan Şiirinde Sinema ve Müzik Etkisi. Hayal Kültür Sanat Edebiyat Dergisi, 16.
  • Güner, G. (2014, Ağustos 26). Şiir ile Sinema. 15 Nisan 2024 tarihinde https://www.sanattanyansimalar.com/yazarlar/gunay-guner/siir-ile-sinema/237/ adresinden erişildi.
  • Kagan, M. (1993). Estetik ve Sanat Dersleri (A. Çalışlar, Çev.). Ankara: İmge Kitapevi.
  • Karataş, T. (2007). Ansiklobedik Edebiyat Terimleri Sözlüğü. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Mitry, J. (1989). Sinema Estetiği ve Psikolojisi. (O. Adanır, Çev.) İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Yayınları.
  • Özsoy, M. (2017). Şiirsel Sinema: Andrey Tarkovski - John Gianvito. Sinefilozofi Dergisi, 3, 171 -172.
  • Ran, N. (2000). Memleketimden İnsan Manzaraları (Şiir) İstanbul: Adam Yayınları.
  • Saussure, F. D. (1985). Genel Dilbilim Dersleri (B.Vardar, Çev.). Ankara: Birey ve Toplum Yayınları.
  • Saussure, F. D . (2001). Genel Dilbilim Dersleri (B.Vardar, Çev.). İstanbul: Multilingual Yayınları.
  • Savaş, H. (1995). Şiir - Sinema İlişkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Tarkovskı, A. (1992). Mühürlenmiş Zaman (F. Ant, .Çev.) İstanbul: Afa Yayınları. Torun, A. (2016). Kiorastami’de Gösterilmeyenin Görüntüsü, Şiir ve Şirin. International Journal of Social Science, 49, 115 -128. Tunalı, D., & Oluk Ersümer, A. (2021). Şiirin Sineması: Edip Cansever Şiirinin Nesnel Bağlılaşım Yoluyla Filmsel İmgeye Yaklaşması. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, 11 (1), 64 -84. doi: 10.7456/11101100/004

Estetik Açıdan Sinema ve Şiir Etkileşimi

Yıl 2025, Cilt: 9 Sayı: 17, 42 - 51, 28.02.2025
https://doi.org/10.30520/tjsosci.1572669

Öz

Bu çalışmada, sinema ve şiirin estetik düzlemdeki etkileşimleri disiplinlerarası bir yaklaşımla incelenmiştir. Araştırma, her iki sanat dalının dilsel, imgesel ve anlatısal unsurlarına odaklanarak, sinemanın şiirden nasıl etkilendiğini ve bu etkileşimin sinematografik yapıdaki izdüşümlerini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Sinema ve şiir, kendilerine has ifade biçimleri ve sanatsal özgünlükleri ile ele alınmış; imge, dil ve anlam üretimi gibi temel unsurlar üzerinden analiz edilmiştir. Ulusal ve uluslararası düzeyde seçilen örnekler, disiplinlerin üslup ve anlatım kalıplarını sanatsal bir perspektifte inceleme amacıyla sınıflandırılmıştır. Araştırma, şiirin kurucu unsurlarının sinematografik düzlemde nasıl yansıtıldığını, imgenin sanatlar arası rolünü ve şiirsel sinema olgusunun teorik temelini detaylandırmaktadır. Elde edilen bulgular, şiirsel sinemanın, her iki disiplinin birleşiminden doğan estetik bir anlayış geliştirdiğini ve bu anlayışın imgesellik ile dil arasındaki uyumu güçlendirdiğini göstermektedir. Sonuç olarak, şiir ve sinema arasındaki etkileşimin, her iki sanat dalının özgünlüklerini koruyarak yeni anlatı biçimleri oluşturduğunu ve sanatsal ifade olanaklarını genişlettiğini söylemek mümkündür.

Etik Beyan

Makalemin Etik İlkeler ve Yayın Politikasına uygun olduğunu beyan ederim.

Destekleyen Kurum

Çalışma herhangi bir destek almamıştır.

Teşekkür

Teşekkür edilecek bir kurum veya kişi bulunmamaktadır.

Kaynakça

  • Asiltürk, T. C. (2003). Dil Eğitimi ve Öğretiminde Şiirin ve Şiirsel Sinemanın Önemi. (Doktora tezi). YÖK Tez Merkezi.
  • Asiltürk, T. C. (2006). Sinemada Şiirsel Anlatım. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Asiltürk, T. C. (2007). Düşünce, İnsan Dili ve Sanat Dili. Sosyal Bilimler Dergisi, 1 (1), 191 – 213.
  • Ayhan, E. (1996). Dipyazılar. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Büker, S., & Onaran, O. (1985). Sinema Kuramları. Özarslan Z (Der.). Ankara: Dost Kitapevi Yayınları.
  • Büker, S. (2012). Sinemada Anlam Yaratma. İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Can, A. (2015). Şiir Üzerine Yapılan Çalışmalarda İmge Terimi. Yeni Türk Edebiyatı, 12, 10.
  • Cevizci, A. (2013). Felsefe Terimleri Sözlüğü. İstanbul: Paradigma Yayıncılık.
  • Cuddon, J.A. (1999). Edebiyat Terimleri ve Edebiyat Teorisi İmaj Sözlüğü içinde (s: 413). Penguen Kitap.
  • Ek Dergi. (2018). Şiir - Sinema yada Adlandırma - Deformasyon. Erişim Tarihi: 11.05.2024. https://www.ekdergi.com/siir-sinema-ya-da-adlandirma-deformasyon/
  • Erçetinöz, A. (2009). Çağdaş Türk Sinemasında Varoluş Olgusu: Reha Erdem Sineması’nın Anlamı ve Estetiği. (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Tez Merkezi.
  • Esen, Ş.K. (2010) Türk Sinemasının Kilometre Taşları, İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Frampton, D. (2013). Filmozofi. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Geçgel, H. (2006). Ece Ayhan Şiirinde Sinema ve Müzik Etkisi. Hayal Kültür Sanat Edebiyat Dergisi, 16.
  • Güner, G. (2014, Ağustos 26). Şiir ile Sinema. 15 Nisan 2024 tarihinde https://www.sanattanyansimalar.com/yazarlar/gunay-guner/siir-ile-sinema/237/ adresinden erişildi.
  • Kagan, M. (1993). Estetik ve Sanat Dersleri (A. Çalışlar, Çev.). Ankara: İmge Kitapevi.
  • Karataş, T. (2007). Ansiklobedik Edebiyat Terimleri Sözlüğü. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Mitry, J. (1989). Sinema Estetiği ve Psikolojisi. (O. Adanır, Çev.) İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Yayınları.
  • Özsoy, M. (2017). Şiirsel Sinema: Andrey Tarkovski - John Gianvito. Sinefilozofi Dergisi, 3, 171 -172.
  • Ran, N. (2000). Memleketimden İnsan Manzaraları (Şiir) İstanbul: Adam Yayınları.
  • Saussure, F. D. (1985). Genel Dilbilim Dersleri (B.Vardar, Çev.). Ankara: Birey ve Toplum Yayınları.
  • Saussure, F. D . (2001). Genel Dilbilim Dersleri (B.Vardar, Çev.). İstanbul: Multilingual Yayınları.
  • Savaş, H. (1995). Şiir - Sinema İlişkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Tarkovskı, A. (1992). Mühürlenmiş Zaman (F. Ant, .Çev.) İstanbul: Afa Yayınları. Torun, A. (2016). Kiorastami’de Gösterilmeyenin Görüntüsü, Şiir ve Şirin. International Journal of Social Science, 49, 115 -128. Tunalı, D., & Oluk Ersümer, A. (2021). Şiirin Sineması: Edip Cansever Şiirinin Nesnel Bağlılaşım Yoluyla Filmsel İmgeye Yaklaşması. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, 11 (1), 64 -84. doi: 10.7456/11101100/004
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sanat Teorisi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Murat Eker 0000-0002-3921-6226

Erken Görünüm Tarihi 25 Şubat 2025
Yayımlanma Tarihi 28 Şubat 2025
Gönderilme Tarihi 31 Ekim 2024
Kabul Tarihi 15 Şubat 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 17

Kaynak Göster

APA Eker, M. M. (2025). Estetik Açıdan Sinema ve Şiir Etkileşimi. The Journal of Social Science, 9(17), 42-51. https://doi.org/10.30520/tjsosci.1572669