Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yapay Zekâ ve Yaratıcılık Ekseninde Karakter Tasarımı

Yıl 2025, Cilt: 9 Sayı: 17, 20 - 32, 28.02.2025
https://doi.org/10.30520/tjsosci.1607379

Öz

Yapay zekâ günümüze kadar olan süreçte yaratıcılık gerektiren alanlara ilham kaynağı olmuş ve birçok alanın parçası haline gelmeye başlamıştır. Yapay zekânın hızla etkisine girmeye başlayan karakter tasarımları, fiziksel, psikolojik, sosyal, kültürel özelliklerin canlı/cansız varlıklara aktarılarak görsel bir iletişim biçiminin oluşturulması olarak tanımlanabilir. Birçok tasarım alanında olduğu gibi karakter tasarımında da yaratıcılık önemli bir konuma sahiptir. Yaratıcılığın insana özgü bir kavram olduğu düşünüldüğünde yapay bir zekâ yaratıcı olabilir mi? Bu araştırma geçmişten günümüze yapay zekâ ve yaratıcılık ekseninde karakter tasarım sürecine odaklanmayı amaçlamaktadır. Bu bağlamda yapay zekanın gelmiş olduğu noktayı bir tasarımcı bakış açısıyla olumlu ve eleştirel eksende örnekler üzerinden ortaya koymaktadır. Makalede yapay zekâ ile bir uygulama çalışması yapılarak yapay zekânın karakter tasarımı üzerindeki sınırları ve potansiyelleri üzerine değerlendirmelerde bulunulmuştur. Çalışmada yapay zekânın insan yaratıcılığı için ilham verici bir kaynak olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılmış olup, basılı ve elektronik (internet tabanlı) kaynaklar incelenmiş ve bir uygulama projesi yapılmıştır.

Kaynakça

  • Bellman, R. E. (1978). A Introduction to Artificial Intelligence: Can Computers Think? Boyd & Fraser Publishing.
  • Boden, M. A. (2004). The Creative Mind: Myths and Mechanisms. Routledge Press.
  • Boden, M. A. (1998) Creativity and artificial intelligence. Artificial Intelligence 103:347-56.
  • Boden, M. A. (2009). Computer Models of Creativity. AI Magazine, 30 (3), 23-34. doi:10.1609/aimag. v30i3.2254.
  • Cohen, H. (1982). How to Make a Drawing. http://www.haroldcohen.com/aaron/publications/how2make.pdf (Erişim tarihi: 24. 04. 2019)
  • Guliyeva, K. (2021). History, Methodology and Hypothesis of Artificial Intelligence. China-USA Business Review, 20 (4), 167-176.
  • Han, J., Shi, F., Childs, P. R. N. (2016). The Combinator: A Computer-Based Tool For Idea Generation. DS 84: Proceedings of the Design 14th International Design Conference 639-648.
  • Kurzweil, R. (2018). İnsanlık 2.0. Alfa Yayınları.
  • McCorduck, P. (2004). Machines Who Think. A K Peters Ltd.
  • McCarthy, J. (2007), What is Artificial Intelligence? https://www-formal.stanford.edu/jmc/whatisai.pdf (Erişim tarihi: 08.04.2020).
  • Sawyer, R. K. (2014). Explaining Creativity: The Science of Human Innovation. Oxford University Press.
  • Segmiller, D. (2008). Digital Character Painting Using Photoshop CS3. Charles River Media.
  • Sönmez, V. (1993). Yaratıcı okul, öğretmen, öğrenci. Yaratıcılık ve eğitim, 145-154.
  • Tien, L. C., Chiou, C. C., Lee, Y. S., (2018). Emotional Design in Multimedia Learning: Effects of Multidimensional Concept Maps and Animation on Affect and Learning. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education 14(12) doi:10.29333/ejmste/94229.
  • Turing, A. (1950). Computing Machinery and Intelligence. Mind, 59(236), 433-460. https://www.jstor.org/stable/2251299 (Erişim tarihi: 22.11.2019).
  • Yanık, O. (2007). Yaratıcılık. RYD Bamm.
  • Zambak, A. F. (2019). Yapay zekâ: Hayaller ve Gerçekler. https://www.youtube.com/watch?v=-j8EFDRcNLo (Erişim tarihi: 22.11.2019)
  • https://disney.fandom.com/wiki/Encanto (Erişim tarihi: 10. 03.2024).

Character Design In Relation With Artificial Intelligence And Creativity

Yıl 2025, Cilt: 9 Sayı: 17, 20 - 32, 28.02.2025
https://doi.org/10.30520/tjsosci.1607379

Öz

Artificial intelligence has been a source of inspiration in areas requiring creativity and has begun to become a part of many fields. Character designs, which are rapidly coming under the influence of artificial intelligence, can be defined as creating a form of visual communication by transferring physical, psychological, social and cultural characteristics to living/inanimate objects. As in many design fields, creativity has an important place in character design. Considering that creativity is a uniquely human concept, can an artificial intelligence be creative? This research aims to focus on the character design process on the axis of artificial intelligence and creativity from past to present. In this context, it reveals the point that artificial intelligence has reached from a designer's point of view through examples on a positive and critical axis. In the article, an application study was carried out with artificial intelligence and evaluations were made on the limits and potentials of artificial intelligence on character design. The study concluded that artificial intelligence is an inspiring source for human creativity. Qualitative research method was used in the study, printed and electronic (internet-based) sources were analysed and an application project was carried out.

Kaynakça

  • Bellman, R. E. (1978). A Introduction to Artificial Intelligence: Can Computers Think? Boyd & Fraser Publishing.
  • Boden, M. A. (2004). The Creative Mind: Myths and Mechanisms. Routledge Press.
  • Boden, M. A. (1998) Creativity and artificial intelligence. Artificial Intelligence 103:347-56.
  • Boden, M. A. (2009). Computer Models of Creativity. AI Magazine, 30 (3), 23-34. doi:10.1609/aimag. v30i3.2254.
  • Cohen, H. (1982). How to Make a Drawing. http://www.haroldcohen.com/aaron/publications/how2make.pdf (Erişim tarihi: 24. 04. 2019)
  • Guliyeva, K. (2021). History, Methodology and Hypothesis of Artificial Intelligence. China-USA Business Review, 20 (4), 167-176.
  • Han, J., Shi, F., Childs, P. R. N. (2016). The Combinator: A Computer-Based Tool For Idea Generation. DS 84: Proceedings of the Design 14th International Design Conference 639-648.
  • Kurzweil, R. (2018). İnsanlık 2.0. Alfa Yayınları.
  • McCorduck, P. (2004). Machines Who Think. A K Peters Ltd.
  • McCarthy, J. (2007), What is Artificial Intelligence? https://www-formal.stanford.edu/jmc/whatisai.pdf (Erişim tarihi: 08.04.2020).
  • Sawyer, R. K. (2014). Explaining Creativity: The Science of Human Innovation. Oxford University Press.
  • Segmiller, D. (2008). Digital Character Painting Using Photoshop CS3. Charles River Media.
  • Sönmez, V. (1993). Yaratıcı okul, öğretmen, öğrenci. Yaratıcılık ve eğitim, 145-154.
  • Tien, L. C., Chiou, C. C., Lee, Y. S., (2018). Emotional Design in Multimedia Learning: Effects of Multidimensional Concept Maps and Animation on Affect and Learning. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education 14(12) doi:10.29333/ejmste/94229.
  • Turing, A. (1950). Computing Machinery and Intelligence. Mind, 59(236), 433-460. https://www.jstor.org/stable/2251299 (Erişim tarihi: 22.11.2019).
  • Yanık, O. (2007). Yaratıcılık. RYD Bamm.
  • Zambak, A. F. (2019). Yapay zekâ: Hayaller ve Gerçekler. https://www.youtube.com/watch?v=-j8EFDRcNLo (Erişim tarihi: 22.11.2019)
  • https://disney.fandom.com/wiki/Encanto (Erişim tarihi: 10. 03.2024).
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ezgi Şen Atiker 0000-0003-2886-7098

Erken Görünüm Tarihi 25 Şubat 2025
Yayımlanma Tarihi 28 Şubat 2025
Gönderilme Tarihi 25 Aralık 2024
Kabul Tarihi 20 Ocak 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 17

Kaynak Göster

APA Şen Atiker, E. (2025). Yapay Zekâ ve Yaratıcılık Ekseninde Karakter Tasarımı. The Journal of Social Science, 9(17), 20-32. https://doi.org/10.30520/tjsosci.1607379