Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

An Analysis of The Fourth Kind (2009) Within the Framework of Mise-en-Scène in the Mockumentary Narrative Style

Yıl 2025, Cilt: 4 Sayı: 3, 130 - 140, 18.07.2025

Öz

In cinema, fictional films depict stories that can be real, have been real, or could never happen. Documentaries, on the other hand, claim to represent reality. Mockumentaries are an innovative film genre that blurs the boundaries between reality and fiction, diverging from classical cinematic narratives. Mockumentaries present fictional narratives using the realistic cinematic language of documentaries. While some films can be directly categorized as mockumentaries due to their characteristics, others utilize the language of mockumentaries as a narrative technique. In cinema, the horror genre often adopts the mockumentary style as a means of persuasion and to provoke critical questioning. This is especially evident in the found footage subgenre of horror films, which frequently exhibits features of the mockumentary format. The 2009 American horror film The Fourth Kind, a part of the found footage subgenre, emphasizes from the outset that it portrays a true story, incorporating both fictional and purportedly real footage. However, despite these claims, the film follows a fictional narrative depicting the abduction of individuals by aliens and their experiences during these events. Consequently, it becomes evident that the “real” footage claimed by the film is also fictional. Nonetheless, audience commentary since 2009 suggests that the film’s events continue to provoke debates about their authenticity. Certain scenes in the film are perceived as transforming into a mockumentary due to specific elements in its mise-en-scène. This study examines the use of the mockumentary as a narrative technique in The Fourth Kind through an analysis of its mise-en-scène. The film, selected through purposive sampling, will be analyzed using the mise-en-scène analysis method to explore how elements of the mockumentary genre are employed within its narrative framework.

Kaynakça

  • Aufderheide, P. (2007). Documentary film: a very short introduction. Oxford University Press. Bordwell, D. Thompson, K. Smith, J. (2020). Film art: an introduction (12th edition). McGraw-Hill.
  • Cambridge (2025). Post-truth. 10 Ocak 2025 tarihinde, https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/post-truth adresinden erişildi.
  • Çöm, Ş. (2019). Belgesel sinemada gerçeklik ve sinematografi. Literatürk Academia.
  • Demoğlu, E. (2014). Düş ile gerçek arasında: sahte-belgesel. Doğu.
  • Eldridge, S. (2023, Mayıs 5). Found footage. Britannica. 23 Aralık 2024 tarihinde, https://www.britannica.com/art/found-footage adresinden erişildi.
  • Gibbs, J. (2002). Mise-en-scene: film style and interpretation. Wallflower.
  • Harsin, J. (2018). Post-truth and critical communication studies. Oxford Research Encyclopedias.
  • Heller-Nicholas, A. (2014). Found footage horror films: fear and appearance of reality. McFarland & Company Inc. Kabadayı, L. (2018). Film eleştirisi (3. Baskı). Ayrıntı.
  • Lewis, J. (2014). Essential cinema: an introduction to film analysis. Wadsworth.
  • Mascelli, J. V. (2007). Sinemanın 5 temel öğesi: Sinema filmi çekim teknikleri (2. Baskı). (Çev. Hakan Gür). İmge.
  • McKenzie, K. (2011). Double the passive: the trials of the viewer/subject in cloverfield and the blair witch project. OI3media, 4 (3). 37-43.https://www.yumpu.com/en/document/read/15006504/horror-in-presa-diretta-servizio-di-hosting
  • Nichols, B. (2017). Belgesel sinemaya giriş. (Çev. Duygu Eruçman). Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Osunsanmi, O. (Yönetmen). (2009). The Fourth Kind [Film]. ABD-İngiltere-Bulgaristan: Universal Pictures. Roscoe, J. Hight, C. (2001). Faking it. Manchester University.
  • Turner, P. (2019). Found footage horror films: a cognitive approach. Routledge. Ward, P. (2005). Documentary: the margins of reality. Wallflower.

The Fourth Kind (2009) Filminde Sahte Belgesel Aktarım Biçiminin Mizansen Çözümlemesi Çerçevesinde İncelenmesi

Yıl 2025, Cilt: 4 Sayı: 3, 130 - 140, 18.07.2025

Öz

Sinemada kurmaca filmler gerçekte yaşanabilir, yaşanmış veya asla yaşanamayacak hikayeleri anlatmaktadırlar. Belgeseller ise gerçeklik iddiası taşımaktadırlar. Sahte belgesel, gerçek ile kurmacanın sınırlarının silikleştiği, iç içe geçtiği yenilikçi ve klasik sinema anlatısının dışına çıkan bir film türüdür. Sahte belgeseller, kurmaca bir metni belgesel türünün gerçekçi sinema dilini kullanarak anlatmaktadır. Bazı filmler nitelikleriyle direkt olarak sahte belgesel türüne dahil oluyorken bazıları ise sahte belgeselin dilini bir aktarım biçimi olarak kullanmaktadır. Sinemada korku janrı, sahte belgesel türünün dilini aktarım biçimi olarak kullanarak ikna ve sorgulatma kabiliyetlerinden faydalanmaktadır. Özellikle buluntu film (found-footage) alt türündeki korku filmlerinde sahte belgesel türünün özelliklerine rastlanmaktadır. Buluntu film alt türüne dahil olan, 2009 yapımı The Fourth Kind (Dördüncü Tür) adlı Amerikan yapımı korku filminde gerçek bir olayın anlatıldığı başından itibaren vurgulanmaktadır ve filmin içinde hem kurmaca hem de gerçek olduğu iddia edilen görüntüler yer almaktadır. Ancak film bütün iddialarına rağmen insanların uzaylılar tarafından kaçırılmalarını ve o anlarda yaşadıklarını anlatan kurmaca bir senaryoya sahiptir. Bu durumda gerçek olduğu iddia edilen görüntülerin de gerçek olmadığı anlaşılmaktadır. Buna rağmen 2009 senesinden bu yana izleyiciler tarafından yapılan yorumlarda filmdeki olayların gerçekliğinin sorgulandığına ulaşılabilmektedir. Filmin, izleyiciye sunduğu mizansenindeki özellikleriyle bazı sahnelerde sahte belgesele dönüştüğü düşünülmektedir. Bu çalışmada amaçlı örneklem metoduyla seçilen The Fourth Kind filminde sahte belgesel türünün bir aktarım biçimi olarak kullanımı filmin mizansenindeki ögeler üzerinden mizansen çözümlemesi yöntemiyle incelenecektir.

Teşekkür

Dr. Öğr. Üyesi Gizem Şimşek Kaya

Kaynakça

  • Aufderheide, P. (2007). Documentary film: a very short introduction. Oxford University Press. Bordwell, D. Thompson, K. Smith, J. (2020). Film art: an introduction (12th edition). McGraw-Hill.
  • Cambridge (2025). Post-truth. 10 Ocak 2025 tarihinde, https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/post-truth adresinden erişildi.
  • Çöm, Ş. (2019). Belgesel sinemada gerçeklik ve sinematografi. Literatürk Academia.
  • Demoğlu, E. (2014). Düş ile gerçek arasında: sahte-belgesel. Doğu.
  • Eldridge, S. (2023, Mayıs 5). Found footage. Britannica. 23 Aralık 2024 tarihinde, https://www.britannica.com/art/found-footage adresinden erişildi.
  • Gibbs, J. (2002). Mise-en-scene: film style and interpretation. Wallflower.
  • Harsin, J. (2018). Post-truth and critical communication studies. Oxford Research Encyclopedias.
  • Heller-Nicholas, A. (2014). Found footage horror films: fear and appearance of reality. McFarland & Company Inc. Kabadayı, L. (2018). Film eleştirisi (3. Baskı). Ayrıntı.
  • Lewis, J. (2014). Essential cinema: an introduction to film analysis. Wadsworth.
  • Mascelli, J. V. (2007). Sinemanın 5 temel öğesi: Sinema filmi çekim teknikleri (2. Baskı). (Çev. Hakan Gür). İmge.
  • McKenzie, K. (2011). Double the passive: the trials of the viewer/subject in cloverfield and the blair witch project. OI3media, 4 (3). 37-43.https://www.yumpu.com/en/document/read/15006504/horror-in-presa-diretta-servizio-di-hosting
  • Nichols, B. (2017). Belgesel sinemaya giriş. (Çev. Duygu Eruçman). Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Osunsanmi, O. (Yönetmen). (2009). The Fourth Kind [Film]. ABD-İngiltere-Bulgaristan: Universal Pictures. Roscoe, J. Hight, C. (2001). Faking it. Manchester University.
  • Turner, P. (2019). Found footage horror films: a cognitive approach. Routledge. Ward, P. (2005). Documentary: the margins of reality. Wallflower.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları (Diğer), Görsel Sanatlar (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Buğra Mert Alkayalar 0000-0002-1189-2863

Yayımlanma Tarihi 18 Temmuz 2025
Gönderilme Tarihi 13 Mart 2025
Kabul Tarihi 29 Nisan 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 4 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Alkayalar, B. M. (2025). The Fourth Kind (2009) Filminde Sahte Belgesel Aktarım Biçiminin Mizansen Çözümlemesi Çerçevesinde İncelenmesi. Topkapı Sosyal Bilimler Dergisi, 4(3), 130-140.