In cinema, fictional films depict stories that can be real, have been real, or could never happen. Documentaries, on the other hand, claim to represent reality. Mockumentaries are an innovative film genre that blurs the boundaries between reality and fiction, diverging from classical cinematic narratives. Mockumentaries present fictional narratives using the realistic cinematic language of documentaries. While some films can be directly categorized as mockumentaries due to their characteristics, others utilize the language of mockumentaries as a narrative technique. In cinema, the horror genre often adopts the mockumentary style as a means of persuasion and to provoke critical questioning. This is especially evident in the found footage subgenre of horror films, which frequently exhibits features of the mockumentary format. The 2009 American horror film The Fourth Kind, a part of the found footage subgenre, emphasizes from the outset that it portrays a true story, incorporating both fictional and purportedly real footage. However, despite these claims, the film follows a fictional narrative depicting the abduction of individuals by aliens and their experiences during these events. Consequently, it becomes evident that the “real” footage claimed by the film is also fictional. Nonetheless, audience commentary since 2009 suggests that the film’s events continue to provoke debates about their authenticity. Certain scenes in the film are perceived as transforming into a mockumentary due to specific elements in its mise-en-scène. This study examines the use of the mockumentary as a narrative technique in The Fourth Kind through an analysis of its mise-en-scène. The film, selected through purposive sampling, will be analyzed using the mise-en-scène analysis method to explore how elements of the mockumentary genre are employed within its narrative framework.
The Fourth Kind mise-en-scène analysis Mockumentary Horror Cinema Found Footage
Sinemada kurmaca filmler gerçekte yaşanabilir, yaşanmış veya asla yaşanamayacak hikayeleri anlatmaktadırlar. Belgeseller ise gerçeklik iddiası taşımaktadırlar. Sahte belgesel, gerçek ile kurmacanın sınırlarının silikleştiği, iç içe geçtiği yenilikçi ve klasik sinema anlatısının dışına çıkan bir film türüdür. Sahte belgeseller, kurmaca bir metni belgesel türünün gerçekçi sinema dilini kullanarak anlatmaktadır. Bazı filmler nitelikleriyle direkt olarak sahte belgesel türüne dahil oluyorken bazıları ise sahte belgeselin dilini bir aktarım biçimi olarak kullanmaktadır. Sinemada korku janrı, sahte belgesel türünün dilini aktarım biçimi olarak kullanarak ikna ve sorgulatma kabiliyetlerinden faydalanmaktadır. Özellikle buluntu film (found-footage) alt türündeki korku filmlerinde sahte belgesel türünün özelliklerine rastlanmaktadır. Buluntu film alt türüne dahil olan, 2009 yapımı The Fourth Kind (Dördüncü Tür) adlı Amerikan yapımı korku filminde gerçek bir olayın anlatıldığı başından itibaren vurgulanmaktadır ve filmin içinde hem kurmaca hem de gerçek olduğu iddia edilen görüntüler yer almaktadır. Ancak film bütün iddialarına rağmen insanların uzaylılar tarafından kaçırılmalarını ve o anlarda yaşadıklarını anlatan kurmaca bir senaryoya sahiptir. Bu durumda gerçek olduğu iddia edilen görüntülerin de gerçek olmadığı anlaşılmaktadır. Buna rağmen 2009 senesinden bu yana izleyiciler tarafından yapılan yorumlarda filmdeki olayların gerçekliğinin sorgulandığına ulaşılabilmektedir. Filmin, izleyiciye sunduğu mizansenindeki özellikleriyle bazı sahnelerde sahte belgesele dönüştüğü düşünülmektedir. Bu çalışmada amaçlı örneklem metoduyla seçilen The Fourth Kind filminde sahte belgesel türünün bir aktarım biçimi olarak kullanımı filmin mizansenindeki ögeler üzerinden mizansen çözümlemesi yöntemiyle incelenecektir.
The Fourth Kind Mizansen Çözümlemesi Sahte Belgesel Korku Sineması Buluntu Film
Dr. Öğr. Üyesi Gizem Şimşek Kaya
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları (Diğer), Görsel Sanatlar (Diğer) |
| Bölüm | Araştırma Makaleleri |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 18 Temmuz 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 13 Mart 2025 |
| Kabul Tarihi | 29 Nisan 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 4 Sayı: 3 |