BibTex RIS Kaynak Göster

Using Web 2.0 Technology in University Libraries and Suggestions.for the Web-based User Education Programs

Yıl 2013, Cilt: 27 Sayı: 1, 100 - 116, 01.01.2013

Öz

User education is defined as a whole effort to provide the required knowledge and skills to users by librarians so that users could utilize from library resources and services. No matter what type of libraries, user education is an important part of library activities and/or services. University libraries are also responsible to provide user education in addition to the other services and, user education programs are developed and performed according to their aims by using advanced technologies to meet the users’ needs. The increase of information resources through the electronic means, the possibility of remote access to the library resources and the introduction of Web 2.0 technologies have become compelling factors for facilitating Web-based user education programs.

Kaynakça

  • Agopyan, A. ve Beklen, A. (2008). Web 2.0 ve IBM. IBM Türk Yazılım Grubu. 18 Şubat 2013 tarihinde http://www.ardenagopyan.com/downloads/snnnmlar/dan-Web20velBM.pdr adresinden erişildi.
  • Aytekin, Ç. ve Rüzgar, N. S. (2004). MPEG ile Web Tabanlı Eğitim. M. Yalvaç ve S. Gülseçen (Yay. Haz.), First international conference on innovations in learning for the future: e-Learning: 26-27 October 2004 için de (ss. 587-598). İstanbul: İstanbul University.
  • Blog. (2013, 7 Mart). Vikipedi, Özgür Ansiklopedi içinde. 12 Mart 2013 tarihinde http://tr.wikipedia.org/wiki/Blog adresinden erişildi.
  • Cengiz, E. ve Tüzüm, V. M. (2004). Dağıtım kanalı eğitiminde web tabanlı uygulamaların kullanılması ve dağıtım kanalı için bir örnek uygulama. M. Yalvaç ve S. Gülseçen (Yay. Haz.), First international conference on innovations in learning for the future: e-Learning: 26-27 October 2004 içinde (ss. 549­ 566). İstanbul: İstanbul University.
  • Çapar, B. ve Gürdal, O. (2001). Kütüphanecilik Bölümü öğrencilerinin okuryazarlık durumu üzerine bir araştırma. Türk Kütüphaneciliği, 15 (4), 407-418.
  • Devlet Planlama Teşkilatı (DPT) (2009). Bilgi toplumu istatistikleri: Bilgi toplumu stratejisi (2006-2010). Ankara: DPT.
  • Ennals, R. (2003). Yeni binyılın üniversitesinin yeni paradigması olarak eylem-araştırma. O.N. Babüroğlu ve Z. Dicleli (Yay. Haz.), Eğitimin geleceği: Üniversitelerin ve eğitimin değişen paradigması içinde (ss. 91-104). İstanbul: Sabancı Üniversitesi.
  • Feather, J. ve Sturges, P (2003) International Encyclopedia of Information Science, London: Routledge.
  • Gönen, D., Ülgen, A., Karagülle, Ö. ve Dikmenli, O. (2004). e-Öğrenme: Eğitim ve geliştirme için yeni bir kurumsal strateji. M. Yalvaç ve S. Gülseçen (Yay. Haz.), First international conference on innovations in learning for the future: e-Learning 26-27 October 2004 içinde (ss. 567-573). İstanbul: İstanbul University.
  • Gülle, M. T. (2002). e-Türkiye sürecinde bilgilenme hakkı ve kütüphaneciliğimiz. Ali Can ve başkaları (Yay. Haz.), e-Türkiye sürecinde kütüphaneler: 38. Kütüphane Haftası bildirileri 25-31 Mart 2002 içinde (ss. 88­ 101). Ankara: TKD.
  • Horton, W. K. (2000). Designing web based training: How to teach anyone anywhere anytime. New York: John&Wiley Sons.
  • Jenda, C. A. ve Kesselman, M. (2008). Innovative library 2.0 information technology applications in agriculture library. Agricultural Information Worldwide, 1 (2), 52-60.
  • Kakırman Yıldız, A. (2012). Sosyal paylaşım sitelerinin dijital yerlilerin bilgi edinme ve mahremiyet anlayışına etkisi. Bilgi Dünyası, 13 (2), 529-542.
  • Konya, Ü. (2004). Üniversite kütüphanelerinde pazar bölümleme stratejileri. Ü. Konya (Yay. Haz.), 40. Kütüp hane haftası bildirileri: 29 Mart-4 Nisan 2004 içinde (ss. 25-36). İstanbul: Türk Kütüphaneciler Derneği İs tanbul Şubesi.
  • Küçükcan, T. ve Gür, B. S. (2009). Türkiye’de yükseköğretim karşılaştırmalı bir analiz. Ankara: Seta.
  • Law, D. (2009). Academic digital libraries ofthe future: an environment scan. New Review of Academic Librarianship, 1(1), 53-67.
  • Maness, J. M. (2006). Library 2.0 theory: Web 2.0 and its implications for libraries, Webology, 3 (2): 1-18. 18 Şubat 2013 tarihinde http://webology.ir/2006/v3n2/a25.html adresinden erişildi.
  • MIT (2013). MIT Libraries RSS, e-Mail & table of contents alert. 18 Şubat 2013 tarihinde http://libguides.mit.edu/content.php?pid=30947&sid=229231 adresinden erişildi.
  • ODTÜ Açık ders malzemeleri (2009a). Web tabanlı eğitim: Tasarım ve uygulama ilkeleri I: İşbirliği. 18 Şubat 2013 tarihinde http://ocw.metu.edu.tr/file.php/29/4dersnotu2.pdr adresinden erişildi.
  • ODTÜ Açık ders malzemeleri (2009b). Web tabanlı eğitim: Tasarım ve uygulama ilkeleri I: WTE’nin dağıtı mı. 18 Şubat 2013 tarihinde http://ocw.metu.edu.t^/file.php^29^un^te-4.pd^ adresinden erişildi.
  • Peltier-Davis, C. (2009). Web 2.0, library 2.0, library user 2.0, librarian user 2.0: innovative services for sustai nable libraries, Computers in Libraries, November/December, 16-21.
  • Podcast. (2013, 9 Mart). Vikipedi, Özgür Ansiklopedi içinde. 12 Mart 2013 tarihinde http://tr.wikipedia.org/wiki/Podcast adresinden erişildi.
  • Soğuksu, D. (2008). Kütüphane 2.0 hareketi. 2 Nisan 2008-İstanbul. 15 Kasım 2009 tarihinde www.kıı.edıı.tr/kıı/.../DSogııksııKutui)hane2.0Wcb_2nisan08.ppt adresinden erişildi.
  • T.C. Devlet Teşkilatı Rehberi (2003). Ankara: TODAİE.
  • Tonta, Y (2009a). Web 2.0 Teknolojilerine ve uygulamalarına genel bakış. 4 Aralık 2009 Web 2.0 teknolojileri ve uygulamaları çalıştayı. 18 Şubat 2013 tarihinde http://calistay.bilgiyonetimi.net/matervaller/yasar-tonta_genel-bakis.ppt adresinden erişildi.
  • Tonta, Y (2009b). Dijital yerliler, sosyal ağlar ve kütüphanelerin geleceği. Türk Kütüphaneciliği, 23 (4), 742­ 768.
  • Tonta, Y., Al, U. ve Madran, O. (2009). Web 2.0 teknolojileri ve uygulamaları. 4 Aralık 2009 Web 2.0 tekno lo jileri ve uygulamaları çalıştayı. 18 Şubat 2013 tarihinde http:^_____ sar-tonta_web-2_kutuphane.ppt adresinden erişildi.
  • Web 2.0. (2013, 8 Mart). Vikipedi, Özgür Ansiklopedi içinde. 12 Mart 2013 tarihinde http://tr.wikipedia.org/wiki/Web_2.0 adresinden erişildi.
  • Wiki. (2010, 20 Şubat). Wikipedia, The Free Encyclopedia içinde. 29 Mart 2010 tarihinde http://en.wikipedia.org/wiki/Wiki adresinden erişildi.
  • Xu, C., Ouyang, F.F., ve Chu, H.T. (2009). The academic library meets web 2.0: Applications and implications. The Journal of Academic Librarianship, 35, 324-331.
  • Yalın, H. İ. (2000). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara: Nobel.

Üniversite Kütüphanelerinde Web 2.0 Teknolojilerinin Kullanımı ve Web Tabanlı Kullanıcı Eğitimi İçin Öneriler

Yıl 2013, Cilt: 27 Sayı: 1, 100 - 116, 01.01.2013

Öz

Kullanıcı eğitimi, kütüphane kaynak ve hizmetlerinden kullanıcının üst düzeyde yararlanması için gerekli bilgi ve becerilerin kullanıcılara, kütüphaneciler tarafından kazandırılması çabasının tümüdür. Hangi tür kütüphane olursa olsun, kullanıcı eğitimi kütüphane çalışmalarının ve/veya hizmetlerinin önemli bir parçasını oluşturmaktadır. Pek çok hizmetinin yanı sıra, kullanıcı eğitimi vermekle sorumlu olan üniversite kütüphaneleri, tüm üniversite çevresinin kütüphaneden üst düzeyde yararlanabilmesi için kullanıcı eğitimini hem amaçlarına, hem çağın teknolojisine, hem de kullanıcı beklentilerine uygun bir biçimde yerine getirmekle de yükümlüdür. Elektronik ortamda bilgi kaynaklarının artış göstermesi, kütüphane kaynaklarına uzaktan erişim olanağı, Web 2.0 teknolojilerinin kütüphanelere de girmesi ve kullanıcı beklentilerinin bu doğrultuda değişmesi bu ortamlardan yararlanarak Web tabanlı kullanıcı eğitiminin hazırlanması gerekliliğini ortaya çıkarmıştır.

Kaynakça

  • Agopyan, A. ve Beklen, A. (2008). Web 2.0 ve IBM. IBM Türk Yazılım Grubu. 18 Şubat 2013 tarihinde http://www.ardenagopyan.com/downloads/snnnmlar/dan-Web20velBM.pdr adresinden erişildi.
  • Aytekin, Ç. ve Rüzgar, N. S. (2004). MPEG ile Web Tabanlı Eğitim. M. Yalvaç ve S. Gülseçen (Yay. Haz.), First international conference on innovations in learning for the future: e-Learning: 26-27 October 2004 için de (ss. 587-598). İstanbul: İstanbul University.
  • Blog. (2013, 7 Mart). Vikipedi, Özgür Ansiklopedi içinde. 12 Mart 2013 tarihinde http://tr.wikipedia.org/wiki/Blog adresinden erişildi.
  • Cengiz, E. ve Tüzüm, V. M. (2004). Dağıtım kanalı eğitiminde web tabanlı uygulamaların kullanılması ve dağıtım kanalı için bir örnek uygulama. M. Yalvaç ve S. Gülseçen (Yay. Haz.), First international conference on innovations in learning for the future: e-Learning: 26-27 October 2004 içinde (ss. 549­ 566). İstanbul: İstanbul University.
  • Çapar, B. ve Gürdal, O. (2001). Kütüphanecilik Bölümü öğrencilerinin okuryazarlık durumu üzerine bir araştırma. Türk Kütüphaneciliği, 15 (4), 407-418.
  • Devlet Planlama Teşkilatı (DPT) (2009). Bilgi toplumu istatistikleri: Bilgi toplumu stratejisi (2006-2010). Ankara: DPT.
  • Ennals, R. (2003). Yeni binyılın üniversitesinin yeni paradigması olarak eylem-araştırma. O.N. Babüroğlu ve Z. Dicleli (Yay. Haz.), Eğitimin geleceği: Üniversitelerin ve eğitimin değişen paradigması içinde (ss. 91-104). İstanbul: Sabancı Üniversitesi.
  • Feather, J. ve Sturges, P (2003) International Encyclopedia of Information Science, London: Routledge.
  • Gönen, D., Ülgen, A., Karagülle, Ö. ve Dikmenli, O. (2004). e-Öğrenme: Eğitim ve geliştirme için yeni bir kurumsal strateji. M. Yalvaç ve S. Gülseçen (Yay. Haz.), First international conference on innovations in learning for the future: e-Learning 26-27 October 2004 içinde (ss. 567-573). İstanbul: İstanbul University.
  • Gülle, M. T. (2002). e-Türkiye sürecinde bilgilenme hakkı ve kütüphaneciliğimiz. Ali Can ve başkaları (Yay. Haz.), e-Türkiye sürecinde kütüphaneler: 38. Kütüphane Haftası bildirileri 25-31 Mart 2002 içinde (ss. 88­ 101). Ankara: TKD.
  • Horton, W. K. (2000). Designing web based training: How to teach anyone anywhere anytime. New York: John&Wiley Sons.
  • Jenda, C. A. ve Kesselman, M. (2008). Innovative library 2.0 information technology applications in agriculture library. Agricultural Information Worldwide, 1 (2), 52-60.
  • Kakırman Yıldız, A. (2012). Sosyal paylaşım sitelerinin dijital yerlilerin bilgi edinme ve mahremiyet anlayışına etkisi. Bilgi Dünyası, 13 (2), 529-542.
  • Konya, Ü. (2004). Üniversite kütüphanelerinde pazar bölümleme stratejileri. Ü. Konya (Yay. Haz.), 40. Kütüp hane haftası bildirileri: 29 Mart-4 Nisan 2004 içinde (ss. 25-36). İstanbul: Türk Kütüphaneciler Derneği İs tanbul Şubesi.
  • Küçükcan, T. ve Gür, B. S. (2009). Türkiye’de yükseköğretim karşılaştırmalı bir analiz. Ankara: Seta.
  • Law, D. (2009). Academic digital libraries ofthe future: an environment scan. New Review of Academic Librarianship, 1(1), 53-67.
  • Maness, J. M. (2006). Library 2.0 theory: Web 2.0 and its implications for libraries, Webology, 3 (2): 1-18. 18 Şubat 2013 tarihinde http://webology.ir/2006/v3n2/a25.html adresinden erişildi.
  • MIT (2013). MIT Libraries RSS, e-Mail & table of contents alert. 18 Şubat 2013 tarihinde http://libguides.mit.edu/content.php?pid=30947&sid=229231 adresinden erişildi.
  • ODTÜ Açık ders malzemeleri (2009a). Web tabanlı eğitim: Tasarım ve uygulama ilkeleri I: İşbirliği. 18 Şubat 2013 tarihinde http://ocw.metu.edu.tr/file.php/29/4dersnotu2.pdr adresinden erişildi.
  • ODTÜ Açık ders malzemeleri (2009b). Web tabanlı eğitim: Tasarım ve uygulama ilkeleri I: WTE’nin dağıtı mı. 18 Şubat 2013 tarihinde http://ocw.metu.edu.t^/file.php^29^un^te-4.pd^ adresinden erişildi.
  • Peltier-Davis, C. (2009). Web 2.0, library 2.0, library user 2.0, librarian user 2.0: innovative services for sustai nable libraries, Computers in Libraries, November/December, 16-21.
  • Podcast. (2013, 9 Mart). Vikipedi, Özgür Ansiklopedi içinde. 12 Mart 2013 tarihinde http://tr.wikipedia.org/wiki/Podcast adresinden erişildi.
  • Soğuksu, D. (2008). Kütüphane 2.0 hareketi. 2 Nisan 2008-İstanbul. 15 Kasım 2009 tarihinde www.kıı.edıı.tr/kıı/.../DSogııksııKutui)hane2.0Wcb_2nisan08.ppt adresinden erişildi.
  • T.C. Devlet Teşkilatı Rehberi (2003). Ankara: TODAİE.
  • Tonta, Y (2009a). Web 2.0 Teknolojilerine ve uygulamalarına genel bakış. 4 Aralık 2009 Web 2.0 teknolojileri ve uygulamaları çalıştayı. 18 Şubat 2013 tarihinde http://calistay.bilgiyonetimi.net/matervaller/yasar-tonta_genel-bakis.ppt adresinden erişildi.
  • Tonta, Y (2009b). Dijital yerliler, sosyal ağlar ve kütüphanelerin geleceği. Türk Kütüphaneciliği, 23 (4), 742­ 768.
  • Tonta, Y., Al, U. ve Madran, O. (2009). Web 2.0 teknolojileri ve uygulamaları. 4 Aralık 2009 Web 2.0 tekno lo jileri ve uygulamaları çalıştayı. 18 Şubat 2013 tarihinde http:^_____ sar-tonta_web-2_kutuphane.ppt adresinden erişildi.
  • Web 2.0. (2013, 8 Mart). Vikipedi, Özgür Ansiklopedi içinde. 12 Mart 2013 tarihinde http://tr.wikipedia.org/wiki/Web_2.0 adresinden erişildi.
  • Wiki. (2010, 20 Şubat). Wikipedia, The Free Encyclopedia içinde. 29 Mart 2010 tarihinde http://en.wikipedia.org/wiki/Wiki adresinden erişildi.
  • Xu, C., Ouyang, F.F., ve Chu, H.T. (2009). The academic library meets web 2.0: Applications and implications. The Journal of Academic Librarianship, 35, 324-331.
  • Yalın, H. İ. (2000). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara: Nobel.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Demet Işık Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 27 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Işık, D. (2013). Üniversite Kütüphanelerinde Web 2.0 Teknolojilerinin Kullanımı ve Web Tabanlı Kullanıcı Eğitimi İçin Öneriler. Türk Kütüphaneciliği, 27(1), 100-116.

Bu dergi içeriği CC BY 4.0cc.svg?ref=chooser-v1by.svg?ref=chooser-v1 ile lisanslanmaktadır.