BibTex RIS Kaynak Göster

Cataloging Education

Yıl 2012, Cilt: 26 Sayı: 2, 315 - 328, 01.04.2012

Öz

This study deals with the evaluation of the Cataloging and Classification, andOrganization of Information courses at the Department of Information Management of Hacettepe University Ankara , taking into account the previous studies on professional development andchange in general, and the library markets in Turkey

Kaynakça

  • Anglo-AmericanCataloguing Rules. (1978). Second Edition/ Prep. by The Lib­ rary Association (et al); ed. by Michael Gorman and Paul W. Winkler. Lon­ don: The LA.
  • Bade, D. (2008). The perfect bibliographic record: Platonic ideal, rhetorical stra­ tegyornonsense? Cataloging and Classification Quarterly, 46 (1), 109­ 133.
  • Baydur, G. ve Külcü, Ö. (2007). Arşivcilik Eğitimi: Hacettepe Üniversitesi dene­ yiminin ardından. S. Kurbanoğlu, Y. Tonta ve U. Al (Yay. Haz.). Değişen Dünyada BilgiYönetimi Sempozyumu, 24-26, Ekim, 2007. Bildiriler içinde (ss.24-31). Ankara: Ankara: HÜ. Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü.
  • Bronstein, J. (2007). Current trends in library and information studies curricula around the world: Looking for the user-centered approach. Journal of Infor­ mation, Communication and Ethics in Society, 5 (2), 59-78.
  • Chu, H. (2006). Curricula of LIS programs in the USA: a content analysis. C. Khoo, D. Singh ve A.S.Chaudy (ed). Proceedings of the Asia-Pacific Conference onLibrary and Information Education and Practice 2006 (AA-LIEP2006), Singapore, 3-6 April 2006 içinde (ss. 328-337). Singapore: School of Com­ munication and Information,Nanyang Technological University.
  • Çakın İ. (1997). 25 yılda Hacettepe Üniversitesi Kütüphanecilik Bölümü. B. Yıl­ Çakın, maz (Yay. haz.). 25. Yıla Armağan içinde (ss.7-31). Ankara: H.Ü. Kütüp­ hanecilikBölümü.
  • Çakın,İ. (2007). Kütüphanecilik eğitiminden bilgi profesyonellerinin eğitimine: Hacettepe Üniversitesinde son yirmiyıl. S. Kurbanoğlu, Y. Tonta ve U. Al (Yay. Haz.). Değişen Dünyada Bilgi Yönetimi Sempozyumu, 24-26 Ekim 2007, Bildiriler içinde (ss. 19-23). Ankara: H.Ü. Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü.
  • Dull, M.E. (2011).Cataloging education and cataloging futures: An interview with Allyson Carlyle. Serials Review, 37 (2), 116-119.
  • Education and cataloging and the organization of information: Pitfalls and the pendulum(2002). Cataloging and Classification Quarterly, 34 (1-2). Spe­ cial Issue.
  • Hacettepe University. Institute of Library Science and Documentation. (1973). AcademicProgram Outline. March 1973. (Metin teksirdir).
  • Intner,S.S. ve Hill,J.S. (ed.) (1989).Recruiting, educating and training catalo­ ging librarians: solving the problems. New York: Greenwood Press.
  • Jacob,E.K. (2000).Ontologies and the Semantic Web. Bulletin of the American Society for Information Science and Technology, 29 (4), 19-22.
  • Kajberg,L.ve Lorring, L. (ed.) (2005). European curriculum reflections on library and information science education. Copenhagen: The Royal School of Lib­ rary and Information Science.
  • Kim, K-S. (2003). Recent works in cataloging and classification 2000-2002. Lib­ rary Resources and Technical Services, 47 (3), 96-107.
  • Kum, İ.(1979a). Başarılı bir kütüphanelerarası işbirliği projesi: OCLC. Türk Kü­ tüphaneciler Derneği Bülteni, 28 (3), 109-114.
  • Kum, İ. (1979b). Hacettepe Üniversitesi Sosyal ve İdari Bilimler Fakültesi Kü­ tüphanecilikBölümünde yürütülen lisans programı. Türk Kütüphaneciler Derneği Bülteni, 28 (4), 171-177.
  • Lubetzky,S. (1969). Principles of Cataloging: Final Report, phase I, Descriptive Cataloging. Los Angeles: Institute of Library Research, University of Ca­ lifornia.
  • Markey,K. (2004). Current educational trends in the Information and Library Schools curriculum. Journal of Education for Library and Information Sci­ ence, 45 (4), 317-339.
  • Pattuelli, M.C. (2010). Knowledge organization landscape: A content analysis of introductorycourses. Journal of Information Science, 36 (6), 812-822.
  • Svenonius, E. (2000). The intellectual foundation of information organization. Cambridge, MA: MIT Press.
  • Tuncer, N. (2007). Kütüphanecilik eğitiminde değişen ufuklar: Hacettepe Üniver­ sitesi KütüphanecilikBölümünün ilk on beş yılı. (Çağırılı bildiri). S. Kur- banoğlu, Y.Tonta ve U. Al (Yay. Haz.). Değişen Dünyada Bilgi Yönetimi Sempozyumu,24-26 Ekim 2007, Bildiriler içinde (s. 13-18). Ankara: HÜ. Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü.

Kataloglama Eğitimi

Yıl 2012, Cilt: 26 Sayı: 2, 315 - 328, 01.04.2012

Öz

Bu çalışmada Hacettepe Üniversitesi Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümünde Kataloglama-Sınıflama ve Bilginin Organizasyonu genel başlığı altında verilen ders­ler, literatüre dayanan gelişim ve değişim ile ülke pazarının koşulları da dikkate alınarak değerlendirilmektedir.

Kaynakça

  • Anglo-AmericanCataloguing Rules. (1978). Second Edition/ Prep. by The Lib­ rary Association (et al); ed. by Michael Gorman and Paul W. Winkler. Lon­ don: The LA.
  • Bade, D. (2008). The perfect bibliographic record: Platonic ideal, rhetorical stra­ tegyornonsense? Cataloging and Classification Quarterly, 46 (1), 109­ 133.
  • Baydur, G. ve Külcü, Ö. (2007). Arşivcilik Eğitimi: Hacettepe Üniversitesi dene­ yiminin ardından. S. Kurbanoğlu, Y. Tonta ve U. Al (Yay. Haz.). Değişen Dünyada BilgiYönetimi Sempozyumu, 24-26, Ekim, 2007. Bildiriler içinde (ss.24-31). Ankara: Ankara: HÜ. Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü.
  • Bronstein, J. (2007). Current trends in library and information studies curricula around the world: Looking for the user-centered approach. Journal of Infor­ mation, Communication and Ethics in Society, 5 (2), 59-78.
  • Chu, H. (2006). Curricula of LIS programs in the USA: a content analysis. C. Khoo, D. Singh ve A.S.Chaudy (ed). Proceedings of the Asia-Pacific Conference onLibrary and Information Education and Practice 2006 (AA-LIEP2006), Singapore, 3-6 April 2006 içinde (ss. 328-337). Singapore: School of Com­ munication and Information,Nanyang Technological University.
  • Çakın İ. (1997). 25 yılda Hacettepe Üniversitesi Kütüphanecilik Bölümü. B. Yıl­ Çakın, maz (Yay. haz.). 25. Yıla Armağan içinde (ss.7-31). Ankara: H.Ü. Kütüp­ hanecilikBölümü.
  • Çakın,İ. (2007). Kütüphanecilik eğitiminden bilgi profesyonellerinin eğitimine: Hacettepe Üniversitesinde son yirmiyıl. S. Kurbanoğlu, Y. Tonta ve U. Al (Yay. Haz.). Değişen Dünyada Bilgi Yönetimi Sempozyumu, 24-26 Ekim 2007, Bildiriler içinde (ss. 19-23). Ankara: H.Ü. Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü.
  • Dull, M.E. (2011).Cataloging education and cataloging futures: An interview with Allyson Carlyle. Serials Review, 37 (2), 116-119.
  • Education and cataloging and the organization of information: Pitfalls and the pendulum(2002). Cataloging and Classification Quarterly, 34 (1-2). Spe­ cial Issue.
  • Hacettepe University. Institute of Library Science and Documentation. (1973). AcademicProgram Outline. March 1973. (Metin teksirdir).
  • Intner,S.S. ve Hill,J.S. (ed.) (1989).Recruiting, educating and training catalo­ ging librarians: solving the problems. New York: Greenwood Press.
  • Jacob,E.K. (2000).Ontologies and the Semantic Web. Bulletin of the American Society for Information Science and Technology, 29 (4), 19-22.
  • Kajberg,L.ve Lorring, L. (ed.) (2005). European curriculum reflections on library and information science education. Copenhagen: The Royal School of Lib­ rary and Information Science.
  • Kim, K-S. (2003). Recent works in cataloging and classification 2000-2002. Lib­ rary Resources and Technical Services, 47 (3), 96-107.
  • Kum, İ.(1979a). Başarılı bir kütüphanelerarası işbirliği projesi: OCLC. Türk Kü­ tüphaneciler Derneği Bülteni, 28 (3), 109-114.
  • Kum, İ. (1979b). Hacettepe Üniversitesi Sosyal ve İdari Bilimler Fakültesi Kü­ tüphanecilikBölümünde yürütülen lisans programı. Türk Kütüphaneciler Derneği Bülteni, 28 (4), 171-177.
  • Lubetzky,S. (1969). Principles of Cataloging: Final Report, phase I, Descriptive Cataloging. Los Angeles: Institute of Library Research, University of Ca­ lifornia.
  • Markey,K. (2004). Current educational trends in the Information and Library Schools curriculum. Journal of Education for Library and Information Sci­ ence, 45 (4), 317-339.
  • Pattuelli, M.C. (2010). Knowledge organization landscape: A content analysis of introductorycourses. Journal of Information Science, 36 (6), 812-822.
  • Svenonius, E. (2000). The intellectual foundation of information organization. Cambridge, MA: MIT Press.
  • Tuncer, N. (2007). Kütüphanecilik eğitiminde değişen ufuklar: Hacettepe Üniver­ sitesi KütüphanecilikBölümünün ilk on beş yılı. (Çağırılı bildiri). S. Kur- banoğlu, Y.Tonta ve U. Al (Yay. Haz.). Değişen Dünyada Bilgi Yönetimi Sempozyumu,24-26 Ekim 2007, Bildiriler içinde (s. 13-18). Ankara: HÜ. Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Gülbün Baydur Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 26 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Baydur, G. (2012). Kataloglama Eğitimi. Türk Kütüphaneciliği, 26(2), 315-328.

Bu dergi içeriği CC BY 4.0cc.svg?ref=chooser-v1by.svg?ref=chooser-v1 ile lisanslanmaktadır.