BibTex RIS Kaynak Göster

The Neuro-biology of Reading

Yıl 2012, Cilt: 26 Sayı: 1, 142 - 147, 01.01.2012

Öz

Being discussed in psycological, sociological, cultural etc senses, the action of reading is a subject which is heavily studied on. However, the neuro-biological approach requires the evaluation of the actions of reading findings and comments witha different dimension. Focusing on the relation between brain and reading, Nörobiyolojisi / The Neuro-biology this scientificfield is trying to express how the brain performs the reading process andalso researches how reading influences the physiological and cognitive struc­ture of the brain. According to the acquired findings, it is stated that individuals developmentally and their upper level mental activities such as self-consciousness andassessment increase as a consequence of the reading skill, which is rather a complex action. Moreover, it is comprehended that there are integral qualified differences between weak and good readers in emotional, motor and cognitive senses. It is suggested in general that the action of reading positively influences thephysiological structure of the brain

Kaynakça

  • Dembt, J. B., Boynton, G. M. ve David J. H. (1997). Brain activity in visual cortex predicts individual differences in reading performance. PNAS, November 25, 94( 24): 13363-13366.
  • Karaçay, B. (2011). Okuyan beyin. Bilim ve Teknik, Eylül 2011: 20-26.
  • Kerr,D. L. vd. (2004). Effect of practice on reading performance and brain function. Neuroreport, 22 Mart 2004, 15(14): 607-610.
  • Shaywitz, B. A. vd. (2002). Disruption of posterior brain systems for reading in children with developmental dyslexia. Biological Psychiatry, 15 T 2002, 52(2):101-110.
  • Shaywitz, S. A. ve Shaywitz B. A. (2008). Paying attention to reading: The neurobiology of reading and dyslexia. Development and Psychopathology, 20 (2008), 1329-1349.
  • Stein, J. (2002). The Neurobiology of reading difficulties. Neuropsychology and Cognition, 20, Section IV: 199-211.

Okumanın Nörobiyolojisi

Yıl 2012, Cilt: 26 Sayı: 1, 142 - 147, 01.01.2012

Öz

Psikolojik, sosyolojik, kültürel vb. bağlamlarda ele alınan okuma olgusu, üzerin­de çok çalışılan bir konudur. Ancak, nörobiyolojik yaklaşım, bulgu ve yorumlar okuma olgusunu farklı bir boyutuyla da değerlendirmemizi gerektirmektedir. Be- yin-okuma ilişkisi üzerine odaklanan bu bilimsel alan, beynin okuma sürecini na­sıl gerçekleştirdiğini ortaya koymaya çalışmakta ancak aynı zamanda okumanın beynin fizyolojik ve bilişsel yapısını nasıl etkilediğini de incelemektedir. Elde edi­len sonuçlara göre, gerçekleşmesi çok karmaşık bir işlem olan okuma becerisinin sonucu olarak bireyin zihinsel olarak geliştiği, kendini bilme ve kendini denetleme gibi üst düzey zihinsel etkinliklerinin arttığı belirtilmektedir. Ayrıca, zayıf oku­yucularla iyi okuyucular arasında duyusal, motor ve bilişsel yönlerden bütünsel nitelikli farklılıklar olduğu anlaşılmıştır. Genel olarak, okumanın beynin fizyolojik yapısını olumlu etkilediği belirtilmektedir.

Kaynakça

  • Dembt, J. B., Boynton, G. M. ve David J. H. (1997). Brain activity in visual cortex predicts individual differences in reading performance. PNAS, November 25, 94( 24): 13363-13366.
  • Karaçay, B. (2011). Okuyan beyin. Bilim ve Teknik, Eylül 2011: 20-26.
  • Kerr,D. L. vd. (2004). Effect of practice on reading performance and brain function. Neuroreport, 22 Mart 2004, 15(14): 607-610.
  • Shaywitz, B. A. vd. (2002). Disruption of posterior brain systems for reading in children with developmental dyslexia. Biological Psychiatry, 15 T 2002, 52(2):101-110.
  • Shaywitz, S. A. ve Shaywitz B. A. (2008). Paying attention to reading: The neurobiology of reading and dyslexia. Development and Psychopathology, 20 (2008), 1329-1349.
  • Stein, J. (2002). The Neurobiology of reading difficulties. Neuropsychology and Cognition, 20, Section IV: 199-211.
Toplam 6 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Bülent Yılmaz

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 26 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yılmaz, B. (2012). Okumanın Nörobiyolojisi. Türk Kütüphaneciliği, 26(1), 142-147.

Bu dergi içeriği CC BY 4.0cc.svg?ref=chooser-v1by.svg?ref=chooser-v1 ile lisanslanmaktadır.