Bilgisayar ve internetin hayatımızın pek çok
alanında yer aldığı günümüzde, insan doğasının en yaratıcı taraflarını
nesillere aktaran kültürel bellek kurumlarının bu araçları kullanmaması
olanaksız görülmelidir. Kültürel bellek kurumlarından olan müzeler de zaman
içerisinde değişmekte ve yeni teknolojilerden faydalanarak koleksiyonlarını
kullanıcı odaklı ve daha erişilebilir hâle getirmektedir. Böylelikle müzeler, bilgi
teknolojilerini ve sosyal medyanın getirdiği imkânları iş süreçlerine uyarlamış;
katılımcı sergiler ve organizasyonlar düzenleyerek, sohbet ve tartışmalarla daha
geniş, küresel kitleden potansiyel ziyaretçi edinmeyi ve müzenin etrafında ilgi
alanlarına sahip topluluklar oluşturarak sürdürülebilir olmayı hedeflemiştir (Tuğbay,
2012, s. 6). Bu çalışmada, müzelerin bu yeni teknolojilerin sunmuş olduğu fırsatları
uygulamalarına nasıl adapte ettikleri literatür üzerinden dünya ölçeğinde
incelenmiştir. Ayrıca, Türkiye’de Kültür ve Turizm Bakanlığına bağlı 107 müze
müdürlüğüne anket uygulanarak müzelerin dijitalleştirme, sosyal medya kullanımı
ve dijital ortam temsiliyetleri gibi konulardaki uygulamalarına bakılmıştır. Bulgulara
göre, ankete cevap veren 63 müzeden 56’sında dijitalleştirme yapılmamaktadır.
Bu kurumlardan yalnızca 23’ünün kendisine ait bir web sitesi bulunmaktadır.
Ankete cevap veren kurumların yarısı ise sosyal medyada görünür değildir. Çalışmanın
sonucunda, veriler bağlamında Bakanlığa bağlı müzelerin bilgi teknolojileri ve
interneti etkili kullanmada çekimser kaldıkları söylenebilir.
Müzelerin sosyal medya kullanımı müzelerde dijitalleştirme müzelerde dijital uygulamalar
In today’s world, where
computers and the internet are involved in many areas of our lives, cultural
memory institutions that transfer the most creative aspects of human nature
to generations should not be seen as
impossible to use these tools. Museums from cultural memory institutions also
change over time and make their collections user-oriented and more accessible
by taking advantage of new technologies. Thus, museums adapted the
opportunities brought by information technologies and social media to business
processes; by organizing participatory exhibitions and organizations, they
aimed to attract potential visitors from a wider global audience through
conversations and discussions and to maintain existing interest by creating
communities with interests around the museum (Tuğbay, 2012, p. 6). In this
study, how museums adapt the opportunities offered by these new technologies to
their applications has been examined through the literature on a world scale. In
addition, digitization in the museums, usage of social media, and digital
platforms has been investigated applying the survey on the 107 museums affiliated
the Ministry of Culture and Tourism in Turkey. According to the findings, 56 of
63 museums responding to the survey are not digitized their collection. Only 23
museums from these institutions have their own website. Half of the
institutions that responded to the survey are not visible on social media. As a
result of study, it can be said that the museums affiliated to the Ministry are
reluctant to use information technologies and the internet efficiently.
Social media usage of museums digitization in museums digital applications in museums
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kütüphane ve Bilgi Çalışmaları |
Bölüm | Görüşler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Haziran 2020 |
Gönderilme Tarihi | 23 Ocak 2020 |
Kabul Tarihi | 17 Haziran 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 34 Sayı: 2 |
Bu dergi içeriği CC BY 4.0 ile lisanslanmaktadır.