BibTex RIS Kaynak Göster

Bir Grup Üniversitete Öğrencisinin Mevlâna’yı Tanıma Düzeyleri ve Mevlâna Hakkındaki Görüşleri

Yıl 2015, Sayı: 73, 203 - 220, 14.04.2015

Öz

Çalışmada Mevlâna’nın ve Mevlevîliğin bir grup üniversite öğrencisi tarafından ne ölçüdetanındığının, öğrencilerin bu konularda taşıdıkları kanaatlerin belirlenerek tanıma ile kanaatlerarasındaki ilişkilerin tespiti amaçlanmıştır. Çalışma iki bölümden oluşmaktadır. Birincibölümde çalışma grubunun Mevlâna’yı tarihsel ve biyografik bakımdan hangi düzeyde tanıdığınıölçmek için bir form düzenlenmiş, ikinci bölümde ise grupların Mevlâna ve Mevlevilikhakkındaki genel kanaatlerine ulaşabilmek amacıyla beşli Likert tipi tutum ölçeği uygulanmıştır.Eğitim ve kültürlenme düzeyi farklı üç grup seçilerek elde edilen veriler; cinsiyet,öğrenim düzeyi ve tema avantajı değişkenlerine göre değerlendirmeye tabi tutulmuştur.Toplam 497 kişilik denek grup, Türkçe Eğitimi, Türk Dili ve Edebiyatı, Sınıf Öğretmenliğive Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Bölümü öğrencilerinden oluşmaktadır. Çalışmaya katılangrupların Mevlâna hakkında yeteri kadar biyografik bilgiye sahip olmadıkları gözlenmiştir.Tema avantajına sahip olmayan grupların öğrenim düzeyleri yükseldikçe Mevlâna hakkındakibilgilerinin azaldığı görülmektedir. Mevlâna’yı yeteri kadar tanımayan çalışma grubu üyelerininde Mevlâna hakkındaki olumlu düşüncelere yüksek oranda katıldıkları gözlenmiştir.Cinsiyetler arasında anlamlı bir bulgu farklılığına rastlanmamaktadır.

Kaynakça

  • AKAY, H. & ÖZTÜRK, İ. (2007). Mevlâna’nın Dayanılmaz Davetine Katılmak, 3 F Yayınevi, İstanbul.
  • AKSOY, Ş. & TENİK, A. (2002). The Four Principles of Bioethics As Found in 13th Century Muslim Scholar Mawlana’s Teachings, BMC MedicalEthics, 3;4, 8 October.
  • B. FÜRUZANFER (1985), Mevlâna Celaleddin Rumî, Çev. Feridun Nafiz Uzluk, Milli Eği- tim Bakanlığı Yay., Ankara.
  • BURNS, P.C., ROE, B.D., & ROSS, E.P. (1982). Teaching Reading In Elementary Schools, Ho- ughton Mifflin Company, Boston.
  • CEBECİOĞLU, E. (2007).“Hz. Mevlânâ Üzerine Genel Bir Değerlendirme”,Tasavvuf, İlmî ve Akademik Araştırma Dergisi, 8(20): 7-12.
  • ÇİFCİ, M. (2003). Dil ve Edebiyat Öğretiminde Zaman Haritası, TÜBAR (Türklük Bilimi Araştırmaları), Sayı 13, Niğde.
  • ÇİFCİ, S. (2011). Bir Grup Yükseköğrenim Öğrencisinin Hacı Bektaş Veli’yi Tanıma Düzeyi ve Bektaşilik Hakkındaki Tutumları, Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi ( 2011 / 57, (225-244).
  • EL-ZEIN, A. (2000). Spiritual Consumption in The United States: The Rumi Phenomenon, İslam&Christian Muslim Relations; Mar 2000; 11,1.
  • ERGÜN, M. (1991). Mevlâna’nın Eğitim Görüşleri, Malatya.
  • ERGÜN, M. (1993). İnsan ve Eğitimi: Mevlâna Üzerine Bir Deneme, Ocak Yayınları, Ankara.
  • ERSEVER, O. (1999). The Humanistic Philosophies of Mevlâna Rumi and Carl Rogers: Effec- tive Communication to Promote Universal Peace, PeaceResearch31.3 (Aug 1999): 42-50, Menno Simons College, Canada.
  • GÜLLÜCE, H. (2013). Mevlânâ’nın Yaşadığı VII/XIII. Asırda Belh ve Konya’nın İlmi ve Tasavvufî Durumuna Genel Bir Bakış, Ekev Akademi Dergisi, Yıl: 17, Sayı: 55, (101-112).
  • HENKEL, H. (2008). One Foot Rooted in İslam The Other Foot Circling The World: Traditio- nand Engagement in a Turkish Sufi Cemaat, Sufizm Today: Heritage and Tradition in The Global Community, I. B. Tauris Yay.,London, 12/2008.
  • İMİK TANYILDIZI, N. (2011). Türk Kültürünün Gençlere Tanıtımında Medyanın Rolü: Hacı Bektaş Veli, Mevlana ve Yunus Emre Üzerine Bir Araştırma, Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi ( 2011 / 59, (101-118).
  • KARASAR, N.(2008). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 18. Baskı.
  • KEKLİK, N. (1987). Mevlânâ’da Metafor Yoluyla Felsefe, İstanbul Üniversitesi Felsefe Arkivi Dergisi, 26 (19-55).
  • KOLAÇ, E. (2010). Hacı Bektaş Veli, Mevlana ve Yunus Felsefesiyle Türkçe Derslerinde Hoşgörü ve Değerler Eğitimi, Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi, 55 (193-208)
  • KÖPRÜLÜ, F. (1991). Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar, Diyanet İşleri Başkanlığı Yay., Ankara., 7. Baskı.
  • LEVEND, A.S. (1988). Türk Edebiyatı Tarihi Cilt I, Türk Tarih Kurumu Basımevi, Ankara, 3. Baskı.
  • LİVATYALI, H.Y. (2001). Mevlânâ’nın Eğitim Görüşü, Birinci Uluslar arası Mevlânâ, Mesnevî ve Mevlevîhâneler Sempozyumu Bildirileri, 19-21 Aralık, Manisa Mevlavîhânesi.
  • MEVLÂNA (2008). Fihi MaFih, Çeviren: Abdülbaki Gölpınarlı, İnkılap Kitabevi.
  • MIRDAL M.G. (2010). Mevlâna Jalâl-ad-Dîn Rumi and Mindfulness, Springer Science + Bu- siness Media, LLC 2010 (25 November), J. Relig Health.
  • SHEIKH, A. (2005). Love Sickness and The Healing of Rumi, Royal Society of Medicine (Gre- at Britain), Journal of The Royal Society of Medicine; May 2005; 98,5.
  • TURAN, R., BELENLİ, T., & KİRİŞ, A. (2010). Mesnevi ve Mesnevi’nin Sosyal Bilgiler Prog- ramında Yer Verilen Değerler Çerçevesinde İncelenmesi, GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, C. 30, S. 1, s.169-203.

THE LEVEL OF UNDERSTANDING AND OPINIONS OF A GROUP OF UNIVERSITY STUDENTS ON MEVLANA

Yıl 2015, Sayı: 73, 203 - 220, 14.04.2015

Öz

The aim of the study is to determine to what extent college students know Mevlâna Rumi and Mevlevi Order. In addition, I also examined the relationship between students’ knowledge and understanding. The study consists of two parts: in the first part, a form has been prepared to measure the level of the study group’s knowledge of Mevlâna as a historical and biographical figure. The second part contains Likert type items to investigate students’ opinions about Mevlâna and Mevlevi Order. Students participating in this study are studying in Turkish Education, Turkish Literature, Classroom Teaching and Social Studies departments n=497 . Students were selected with an emphasis on the level of education and acculturation. The data were analyzed by focusing on gender, level of education and theme advantage variables. Students participating in this study did not have enough biographic knowledge on Mevlâna. The group that did not have the theme advantage represented a negative relationship between their knowledge on Mevlâna and level of education. On the other hand, the group that did not represent an in-depth knowledge on Mevlâna had more positive opinions on Mevlâna. There was no statistically significant difference between students’ opinions on Mevlâna and their gender. It is obvious that Mevlâna, a prominent figure in national and international level, is not known by college students. Thus, their positive views on Mevlâna cannot be linked to a well-rooted-conscious choice about his teachings and ideas

Kaynakça

  • AKAY, H. & ÖZTÜRK, İ. (2007). Mevlâna’nın Dayanılmaz Davetine Katılmak, 3 F Yayınevi, İstanbul.
  • AKSOY, Ş. & TENİK, A. (2002). The Four Principles of Bioethics As Found in 13th Century Muslim Scholar Mawlana’s Teachings, BMC MedicalEthics, 3;4, 8 October.
  • B. FÜRUZANFER (1985), Mevlâna Celaleddin Rumî, Çev. Feridun Nafiz Uzluk, Milli Eği- tim Bakanlığı Yay., Ankara.
  • BURNS, P.C., ROE, B.D., & ROSS, E.P. (1982). Teaching Reading In Elementary Schools, Ho- ughton Mifflin Company, Boston.
  • CEBECİOĞLU, E. (2007).“Hz. Mevlânâ Üzerine Genel Bir Değerlendirme”,Tasavvuf, İlmî ve Akademik Araştırma Dergisi, 8(20): 7-12.
  • ÇİFCİ, M. (2003). Dil ve Edebiyat Öğretiminde Zaman Haritası, TÜBAR (Türklük Bilimi Araştırmaları), Sayı 13, Niğde.
  • ÇİFCİ, S. (2011). Bir Grup Yükseköğrenim Öğrencisinin Hacı Bektaş Veli’yi Tanıma Düzeyi ve Bektaşilik Hakkındaki Tutumları, Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi ( 2011 / 57, (225-244).
  • EL-ZEIN, A. (2000). Spiritual Consumption in The United States: The Rumi Phenomenon, İslam&Christian Muslim Relations; Mar 2000; 11,1.
  • ERGÜN, M. (1991). Mevlâna’nın Eğitim Görüşleri, Malatya.
  • ERGÜN, M. (1993). İnsan ve Eğitimi: Mevlâna Üzerine Bir Deneme, Ocak Yayınları, Ankara.
  • ERSEVER, O. (1999). The Humanistic Philosophies of Mevlâna Rumi and Carl Rogers: Effec- tive Communication to Promote Universal Peace, PeaceResearch31.3 (Aug 1999): 42-50, Menno Simons College, Canada.
  • GÜLLÜCE, H. (2013). Mevlânâ’nın Yaşadığı VII/XIII. Asırda Belh ve Konya’nın İlmi ve Tasavvufî Durumuna Genel Bir Bakış, Ekev Akademi Dergisi, Yıl: 17, Sayı: 55, (101-112).
  • HENKEL, H. (2008). One Foot Rooted in İslam The Other Foot Circling The World: Traditio- nand Engagement in a Turkish Sufi Cemaat, Sufizm Today: Heritage and Tradition in The Global Community, I. B. Tauris Yay.,London, 12/2008.
  • İMİK TANYILDIZI, N. (2011). Türk Kültürünün Gençlere Tanıtımında Medyanın Rolü: Hacı Bektaş Veli, Mevlana ve Yunus Emre Üzerine Bir Araştırma, Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi ( 2011 / 59, (101-118).
  • KARASAR, N.(2008). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 18. Baskı.
  • KEKLİK, N. (1987). Mevlânâ’da Metafor Yoluyla Felsefe, İstanbul Üniversitesi Felsefe Arkivi Dergisi, 26 (19-55).
  • KOLAÇ, E. (2010). Hacı Bektaş Veli, Mevlana ve Yunus Felsefesiyle Türkçe Derslerinde Hoşgörü ve Değerler Eğitimi, Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi, 55 (193-208)
  • KÖPRÜLÜ, F. (1991). Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar, Diyanet İşleri Başkanlığı Yay., Ankara., 7. Baskı.
  • LEVEND, A.S. (1988). Türk Edebiyatı Tarihi Cilt I, Türk Tarih Kurumu Basımevi, Ankara, 3. Baskı.
  • LİVATYALI, H.Y. (2001). Mevlânâ’nın Eğitim Görüşü, Birinci Uluslar arası Mevlânâ, Mesnevî ve Mevlevîhâneler Sempozyumu Bildirileri, 19-21 Aralık, Manisa Mevlavîhânesi.
  • MEVLÂNA (2008). Fihi MaFih, Çeviren: Abdülbaki Gölpınarlı, İnkılap Kitabevi.
  • MIRDAL M.G. (2010). Mevlâna Jalâl-ad-Dîn Rumi and Mindfulness, Springer Science + Bu- siness Media, LLC 2010 (25 November), J. Relig Health.
  • SHEIKH, A. (2005). Love Sickness and The Healing of Rumi, Royal Society of Medicine (Gre- at Britain), Journal of The Royal Society of Medicine; May 2005; 98,5.
  • TURAN, R., BELENLİ, T., & KİRİŞ, A. (2010). Mesnevi ve Mesnevi’nin Sosyal Bilgiler Prog- ramında Yer Verilen Değerler Çerçevesinde İncelenmesi, GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, C. 30, S. 1, s.169-203.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Musa Çifci Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 14 Nisan 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Sayı: 73

Kaynak Göster

ISNAD Çifci, Musa. “Bir Grup Üniversitete Öğrencisinin Mevlâna’yı Tanıma Düzeyleri Ve Mevlâna Hakkındaki Görüşleri”. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi 73 (Nisan 2015), 203-220.

Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Velî Araştırma Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.