Dijitalleşmeyle günümüzde sosyal medya neredeyse hayatın her alanında gerek bireysel gerekse kurumların iletişim kullanımlarında kesintisiz olarak baş vurdukları araçların en başında gelmektedir. Sivil toplum kuruluşları STK halktan gelen isteklerin yerel ve genel yönetime iletilmesi açısından önemli toplumsal platformlar olarak kabul edilmektedirler. Yerel ve genel yönetimin güçlü bir demokrasi olgusu altında hizmet vermesinin garantisi konumunda olan STK’lar, gönüllük esasına dayalı hizmetleriyle toplumun vazgeçilmez aktörleri olmaya devam etmektedirler. Diğer taraftan toplumun birer parçası olan faklı kültür, inanç ve görüşteki bireylerin seslerini duyurabilmeleri ve toplumda görünür olabilmeleri bağlamında STK’lar önemli bir rol üstlenmektedir. Bu görünürlüklerinin artırılmasında sosyal medya tıpkı birey ve diğer kurumlar gibi STK’lar için de vazgeçilmez bir iletişim aracıdır. Bu çalışmada, sosyal medyanın STK’lar için faaliyetlerini duyurdukları mecralar olmak dışında, sosyo-kültürel kimliğin inşası bağlamında da önemli bir rol üstelendiği düşünülmektedir. Özellikle kültürel ve dini açıdan faaliyetlerini sürdüren STK’lar toplumdaki görünürlüklerini bu yolla artırma olanağı bulmaktadırlar. Bu noktada çalışmada, sosyo-kültürel açıdan toplumun bir parçası olan Alevileri temsil eden KKTC Alevi Kültür Merkezi Derneği ve Pir Sultan Abdal Kültür Derneği STK’larının sosyal medya paylaşımları resmi Facebook sayfaları amaçlı örneklem tekniği ile seçilmiş ve söz konusu derneklerin resmi Facebook sayfalarındaki paylaşımlarına yönelik bir yıllık [1 Temmuz 2019-30 Haziran 2020] içerik analizi gerçekleştirilmiştir. Buradan hareketle, söz konusu paylaşımların aracılığı ile derneklerin sosyal medya kullanım pratikleri üzerinden sosyo-kültürel kimliğin oluşmasına katkı koydukları belirlenmiştir. Kuzey Kıbrıs özelinde, STK’larla ilgili sınırlı çalışmaların yer alması kültürel ve dini açıdan toplumun belirli bir kesimini temsil etmesi açısından öneme sahip Alevi dernekleri üzerine yönelik gerçekleştirilen bu çalışma literatüre katkı koyacak niteliktedir.
Sosyo-kültürel Kimlik Dijitalleşme Sosyal Medya Sivil Toplum Kuruluşları Alevilik
With digitalization, social media is one of the tools that both individuals and institutions have been able to cope continuously in almost every aspect of life. Non-governmental organizations NGOs are important social platforms for the transmission of requests from the public to local and general administration. NGOs, which are guaranteed to serve local and general government under a strong phenomenon of democracy, continue to be indispensable actors of society with their voluntary services. NGOs, on the other hand, play an important role in the fact that people in different cultures, beliefs and opinions who are part of society can make their voices heard and be visible in society. In increasing these visibilities, social media is an indispensable communication tool for NGOs, just like individuals and other institutions. In this study, it is thought that social media plays an important role in the context of the construction of socio-cultural identity, as well as the media where they announce their activities for NGOs. Especially culturally and religiously, NGOs have the opportunity to increase their visibility in society. At this point, the social media posts of the KKTC Alevi Cultural Center Association and Pir Sultan Abdal Cultural Association NGOs representing Alevis, which are part of socio-cultural society, were selected with sample technique for official Facebook pages and an annual [July 1, 2019-June 30, 2020] content analysis was carried out for the sharing of these associations on their official Facebook pages. From here, it has been determined that through these shares, the associations contribute to the formation of socio-cultural identity through social media usage practices. In northern Cyprus, the inclusion of limited studies on NGOs is culturally and religiously important for representing a certain segment of society, and this study on Alevi associations is important to contribute to the literature.
Socio-cultural Identity Digitalization Social Media Non-governmental Organisations Alawi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 2 Mart 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Sayı: 97 |
Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Velî Araştırma Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.