Bu çalışmanın amacı, Alan Merriam’ın “Müzik kültürel olarak anlam yüklü sesler içinde kalıplaşmış bir etkinlikler, düşünceler ve nesneler bütünüdür” görüşünü fenomenolojik bir yaklaşımdan hareketle geleneksel müzikler açısından ele almak ve bu doğrultuda geleneksel Alevi müziğinin; yapısal, simgesel nitelikleri ve icra biçimleri bağlamında ne gibi özellikler taşıdığını anlamaya çalışmaktır. Bu amaçla, yazılı kaynaklarda yer alan veri setinin dışında çocukluğundan beri cemlerde zakirlik ve dedelik yapan, dolayısıyla simge anlam ilişkisinin gelenekteki kurgulanma biçimini yakından deneyimlemiş olan, Tunceli’nin Ovacık ilçesine bağlı Koyungölü köyünde ikamet eden Celâl Ali Abbas Ocağı dedelerinden Zeynel Batar Dede 70 çalışmanın en önemli veri kaynağı olmuştur. Kendisiyle Aralık 2019’da Alevilik ve müzik ilişkisine yönelik derinlemesine görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Yapılan görüşmeler tematik olarak betimlenmiş ve beliren temalar kapsamında bu müziğin anlam boyutu aydınlatılmaya çalışılmıştır. Çalışmanın müzik analizlerine dayanan kısmı için Zeynel Dede’den derlenen Zazaca sözlü Şah Hatayi deyişi örneğinden yola çıkılmış ve Aleviliğe özgü simgelerin, müziğin yapısal unsurları ile kurduğu anlamsal ilişki, bu deyiş üzerinden analiz edilmiştir. Çalışmanın sonuç kısmında yazılı kaynaklardaki verilerin haricinde Zeynel Dede örneğinden hareketle Alevilikteki Hak-Muhammet-Ali, Yol, Hızır, Ehlibeyt, Pir, Mürşit, Kerbela, vb. simgelerin müzikle kurduğu ilişkilerin algılanma biçimleri bağlamında ortak bir tarih algısının müzik aracılığıyla inşa edilen gösterenleri olarak önem kazandığı görülmüştür. Bu bağlamda simgelerin müzikle kurduğu ilişki bakımından, kalıplaşan bir takım ifade biçimlerine dönüştüğü ve böylesi bir yansımanın geçmişten günümüze aktarılan kültürel bakiyeye, simge-algı ve anlam dünyası üçgeninde ontolojik bir boyut kazandırdığı anlaşılmıştır.
The aim of this study is to understand what kind of features traditional Alawi music has in thecontext of its forms of performance and structural features, based on Alan Merriam’s view “Music isa stereotype of activities, thoughts and objects in stereotyped sounds”.For this purpose, those who have been both zakir and dede in cems since childhood and experiencedconstruction of the relationship between symbol and meaning in the tradition; Zeynel Batar Dede 70 , one of the dedes of Celāl Ali Abbas Ocağı, who lives in Koyungölü village of Ovacık districtof Tunceli, was the main data source of the study and in-depth interviews with Alawism and musicwere held with him in December 2019. The interviews were described thematically and the semanticdimension of this music was tried to be illuminated within the scope of the themes that appeared.For the part of the study based on music analysis, the example of the Zaza verbal Shah Hatayi phrasecompiled from Zeynel Dede was set out and the semantic relationship of the Alawi-specific symbolswith the structural elements of the music was analysed through this phrase.In conclusion, based on the example of Zeynel Dede and in the context of the perception of therelationships established by the symbols, such as Haq-Muhammad-Ali, Yol, Hızır, Ahl al-bayt,Pir, Murshid and Karbalā with music, it has been observed that a common sense of history hasgained importance as the demonstrators built through music. It has been understood that the symbolsemerging in this context have turned into a form of stereotypical expressions in terms of theirrelationship with music and that such a reflection has brought ontological dimension to the culturalbalance transmitted from past to present in the triangle of symbol-perception-semantic world
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 17 Aralık 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Sayı: 96 |
Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Velî Araştırma Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.