Klinik Araştırma
BibTex RIS Kaynak Göster

VAJİNAL MUAYENE DENEYİMİ OLMAYAN KADINLARIN VAJİNAL MUAYENEYE HAZIRBULUNUŞLUKLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ: AKADEMİSYEN KADINLAR ÜZERİNE NİTEL BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2024, , 318 - 336, 30.09.2024
https://doi.org/10.52369/togusagbilderg.1464204

Öz

Amaç: Vajinal muayene çoğu zaman olumsuz deneyimle sonuçlanan bir uygulamadır. Bu konuda farkındalık sağlamak amacıyla bu araştırmada vajinal muayene deneyimi olmayan kadınların vajinal muayeneye hazırbulunuşluklarının belirlenmesi amaçlanmıştır.
Örneklem ve Yöntem: Araştırma niteliksel olarak yürütülmüş ve örneklem seçiminde ölçüt örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırma verileri 11 kadın katılımcı ile doygunluk noktasına ulaşılmıştır. Veriler araştırmacılar tarafından hazırlanan soru formu ile derinlemesine görüşmeler yapılarak toplanmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırmada katılımcıların ifadesi doğrultusunda vajinal muayeneye ilişkin hazırbulunuşlukları ile ilgili olarak 4 tema belirlenmiştir. Bu temaları “Vajinal Muayene Bilgisi”, “Vajinal Muayene Olmaya Yönelik Tutum”, “Vajinal Muayeneye Yönelik Beklentiler” ve “Vajinal Muayeneye Yönelik Mahremiyet Algısı” oluşturmaktadır. “Vajinal Muayeneye Yönelik Beklentiler” teması altında literatürle benzer şekilde muayene ortamına yönelik, sağlık personeline yönelik ve muayeneye hazırlık beklentisi alt temaları altında kadınların beklentilerine ilişkin veriler elde edilmiştir.
Sonuç: Bu çalışmada katılımcıların vajinal muayeneye hazırbulunuşluklarını sağlamak için mahremiyet konusunda gerekli önlemleri almaya, muayene öncesinde muayeneye yönelik bilgi ve yönlendirilmeye ihtiyaçları olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Teşekkür

Yazarlar araştırmaya katılarak destek veren tüm akademisyenlere, nitel araştırma yöntemleriyle ilgili verdiği değerli katkılardan dolayı Dr. Öğr. Üyesi Seda Ayçiçek’e içtenlikle teşekkür eder.

Kaynakça

  • 1. Aksakal O. S. Jinekolojik Muayenenin Psikososyal-Medikal Yönü. T Klin J Gynecol Obst. 2001;11;62–67.
  • 2. Saleh N, Abu-Gariba M, Yehoshua I, Peleg R. Barriers To İmplementation Of A Pelvic Examination Among Family Doctors İn Primary Care Clinics. Postgraduate Medicine. 2018; 130(3):341–347.
  • 3. Cappiello J, Levi A. The Annual Gynecologic Examination Updated For The 21st Century. Nursing For Women’s Health. 2016;20(3):315–319.
  • 4. Kızılırmak A, Kocaöz S. Bir Üniversitedeki Kadınların Serviks Kanseri ve Pap Smear Testine İlişkin Sağlık İnançlarını Etkileyen Faktörle. Sted / Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi. 2018;27(3):165–175.
  • 5. Adams SA, Haynes VE, Brandt HM, Choi SK, Young V, Eberth JM et Al. Cervical Cancer Screening Behaviors And Proximity To Federally Qualified Health Centers İn South Carolina. Cancer Epidemiology. 2020; 65 101682:1–7.
  • 6. Demir S, Oskay ÜY. Jinekolojik Muayene Olan Kadınların Yaşadığı Deneyimler ve Sağlık Profesyonelinden Beklentileri. Kadın Sağlığı Hemşireliği Dergisi. 2016;1(1):68-79.
  • 7. Altay B, Kefeli B. Jinekolojik Muayeneye Gelen Kadınların Anksiyete Düzeyi Ve Etkileyen Bazı Faktörler. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi. 2012;5 (4): 134- 141.
  • 8. Lai CY, Levy V. Hong Kong Chinese Women’s Experiences Of Vaginal Examinations İn Labour. Midwifery. 2002;18(4):296-303. Doi: 10.1054/Midw.2002.0326.
  • 9. Muliira RS, Seshan V. Ramasubramaniam S. Improving Vaginal Examinations Performed By Midwives. Sultan Qaboos University Medical Journal. 2013;13(3): 442.
  • 10. Hatamleh R, Gharibeh H, Bnaya AA. Jordanian Women's Perceptions Of İntrapartum Vaginal Examination. Evidence Based Midwfery:2012;10(4): 131-136.
  • 11. Topses G. Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, 2. Baskı, 2006.
  • 12. Creswell JW. (2007). Qualitative İnquiry & Research Design: Choosing Among Five Approaches ( 2. Baskı). Usa: Sage Publications.
  • 13. Yıldırım A, Şimşek H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • 14. Başkale H. Nitel Araştırmalarda Geçerlik, Güvenirlik ve Örneklem Büyüklüğünün Belirlenmesi. Deuhfed. 2016;9(1):23-28.
  • 15. Tan T, Çaltekin SG, Başkaya YH. Kadınların Doğum Sürecinde Vajinal Muayene ve Elektronik Fetal Monitorizasyona Yönelik Deneyimleri. Sakarya Üniversitesi Holistik Sağlık Dergisi. 2022:5(3);289-300.
  • 16. Swahnberg K. Wijma B, Siwe K. Strong Discomfort During Vaginal Examination: Why Consider A History Of Abuse?. European Journal Of Obstetrics & Gynecology And Reproductive Biology.2011;157(2):200-205.
  • 17. Downe S, Gyte GM, Dahlen HG, Singata M. Routine Vaginal Examinations For Assessing Progress Of Labour To İmprove Outcomes For Women And Babies At Term. Cochrane Database Syst Rev, 7. 2013;7:1-38
  • 18. Stewart M. (2008). Midwives' Discourses On Vaginal Examination İn Labour (Doctoral Dissertation, University Of The West Of England).
  • 19. Gürbüz S. Şahin F.(2014). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • 20. Miles BM. Huberman MA. (1994). An expanded sourcebook: Qualitative data analysis. Sage publications.
  • 21. Bryan AF, Chor J. Factors İnfluencing Young Women's Preparedness For Their First Pelvic Examination. Obstetrics & Gynecology. 2018;132(2):479-486.
  • 22. Grundström H, Wallin K, Berterö C. ‘You Expose Yourself İn So Many Ways’: Young Women's Experiences Of Pelvic Examination. Journal Of Psychosomatic Obstetrics & Gynecology. 2011;32(2):59-64.
  • 23. Lewin D, Fearon B, Hemmings V, Johnson G. Informing Women During Vaginal Examinations. British Journal Of Midwifery. 2005: 13(1);26-29.
  • 24. Klerk HW, Boere E, Van Lunsen RH, Bakker JJ.Women’s Experiences With Vaginal Examinations During Labor İn The Netherlands. Journal Of Psychosomatic Obstetrics Gynecology. 2018:39(2);90-95.
  • 25. Jenkins H, Jessiman WC, Hubbard G, O'Malley C. Exploring women's experiences, views and understanding of vaginal examinations during intrapartum care: A meta-ethnographic synthesis. Midwifery. 2023:124;103746;1-8.
  • 26. Yılar Erkek Z, Özer S. Doğum Sürecinde Yapılan Vajinal Muayeneye İlişkin Annelerin Görüşleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2020:23(1);9-16.
  • 27. Güneş G, Karaçam Z. Doğum Sonu Dönemdeki Kadınların Vajinal Muayene Deneyimleri: Nitel Bir Araştırma. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi. 2018:11(2):87-95.
  • 28. Larkin P, Begley CM, Devane D. Women’ Experiences Of Labour And Birth: An Evolutionary Concept Analysis. Midwifery. 2009:25(2);49-59. Doi: 10.1016 / J.Midw. 2007.07.010
  • 29. İldan Çalım S, Ulaş SC, Sülüden E, Ataç N, Göçer Ş, Yürekli ZN. Akademisyen Kadınların Jinekolojik Muayene Deneyimleri ve Beklentilerinin Belirlenmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2022;6(1):125-134.
  • 30. Bryan AF, Chor J. Factors influencing adolescent and young adults’ first pelvic examination experiences: A qualitative study. Journal of pediatric and adolescent gynecology. 2019:32(3);278-283.

Assessment of Readiness for Vaginal Examination of Women Without Vaginal Examination Experience: A Qualitative Study on Academician Women

Yıl 2024, , 318 - 336, 30.09.2024
https://doi.org/10.52369/togusagbilderg.1464204

Öz

Objective: Vaginal examination is a practice that often results in negative experiences. In order to raise awareness on this issue, this study aimed to determine the readiness of women who have no vaginal examination experience for vaginal examination.
Sample and Method: The research was conducted qualitatively, and criterion sampling method was used in sample selection. The research data reached saturation point in 11 women. Data were collected through in-depth interviews with a questionnaire prepared by the researchers. Content analysis method was used to analyze the data.
Results: In line with the statements of the participants in the study, 4 themes were determined regarding their readiness for vaginal examination. These themes consist of "Knowledge of Vaginal Examination", "Attitude towards Vaginal Examination", "Expectations towards Vaginal Examination" and "Perception of Privacy towards Vaginal Examination". Under the theme of "Expectations for Vaginal Examination", like the literature, data on women's expectations were obtained under the sub-themes of expectations for the examination environment, for healthcare personnel and for examination preparation.
Conclusion: In this study, it was concluded that the participants needed to take the necessary precautions regarding privacy to ensure their readiness for the vaginal examination, and that they needed information and guidance regarding the examination before the examination.

Kaynakça

  • 1. Aksakal O. S. Jinekolojik Muayenenin Psikososyal-Medikal Yönü. T Klin J Gynecol Obst. 2001;11;62–67.
  • 2. Saleh N, Abu-Gariba M, Yehoshua I, Peleg R. Barriers To İmplementation Of A Pelvic Examination Among Family Doctors İn Primary Care Clinics. Postgraduate Medicine. 2018; 130(3):341–347.
  • 3. Cappiello J, Levi A. The Annual Gynecologic Examination Updated For The 21st Century. Nursing For Women’s Health. 2016;20(3):315–319.
  • 4. Kızılırmak A, Kocaöz S. Bir Üniversitedeki Kadınların Serviks Kanseri ve Pap Smear Testine İlişkin Sağlık İnançlarını Etkileyen Faktörle. Sted / Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi. 2018;27(3):165–175.
  • 5. Adams SA, Haynes VE, Brandt HM, Choi SK, Young V, Eberth JM et Al. Cervical Cancer Screening Behaviors And Proximity To Federally Qualified Health Centers İn South Carolina. Cancer Epidemiology. 2020; 65 101682:1–7.
  • 6. Demir S, Oskay ÜY. Jinekolojik Muayene Olan Kadınların Yaşadığı Deneyimler ve Sağlık Profesyonelinden Beklentileri. Kadın Sağlığı Hemşireliği Dergisi. 2016;1(1):68-79.
  • 7. Altay B, Kefeli B. Jinekolojik Muayeneye Gelen Kadınların Anksiyete Düzeyi Ve Etkileyen Bazı Faktörler. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi. 2012;5 (4): 134- 141.
  • 8. Lai CY, Levy V. Hong Kong Chinese Women’s Experiences Of Vaginal Examinations İn Labour. Midwifery. 2002;18(4):296-303. Doi: 10.1054/Midw.2002.0326.
  • 9. Muliira RS, Seshan V. Ramasubramaniam S. Improving Vaginal Examinations Performed By Midwives. Sultan Qaboos University Medical Journal. 2013;13(3): 442.
  • 10. Hatamleh R, Gharibeh H, Bnaya AA. Jordanian Women's Perceptions Of İntrapartum Vaginal Examination. Evidence Based Midwfery:2012;10(4): 131-136.
  • 11. Topses G. Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, 2. Baskı, 2006.
  • 12. Creswell JW. (2007). Qualitative İnquiry & Research Design: Choosing Among Five Approaches ( 2. Baskı). Usa: Sage Publications.
  • 13. Yıldırım A, Şimşek H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • 14. Başkale H. Nitel Araştırmalarda Geçerlik, Güvenirlik ve Örneklem Büyüklüğünün Belirlenmesi. Deuhfed. 2016;9(1):23-28.
  • 15. Tan T, Çaltekin SG, Başkaya YH. Kadınların Doğum Sürecinde Vajinal Muayene ve Elektronik Fetal Monitorizasyona Yönelik Deneyimleri. Sakarya Üniversitesi Holistik Sağlık Dergisi. 2022:5(3);289-300.
  • 16. Swahnberg K. Wijma B, Siwe K. Strong Discomfort During Vaginal Examination: Why Consider A History Of Abuse?. European Journal Of Obstetrics & Gynecology And Reproductive Biology.2011;157(2):200-205.
  • 17. Downe S, Gyte GM, Dahlen HG, Singata M. Routine Vaginal Examinations For Assessing Progress Of Labour To İmprove Outcomes For Women And Babies At Term. Cochrane Database Syst Rev, 7. 2013;7:1-38
  • 18. Stewart M. (2008). Midwives' Discourses On Vaginal Examination İn Labour (Doctoral Dissertation, University Of The West Of England).
  • 19. Gürbüz S. Şahin F.(2014). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • 20. Miles BM. Huberman MA. (1994). An expanded sourcebook: Qualitative data analysis. Sage publications.
  • 21. Bryan AF, Chor J. Factors İnfluencing Young Women's Preparedness For Their First Pelvic Examination. Obstetrics & Gynecology. 2018;132(2):479-486.
  • 22. Grundström H, Wallin K, Berterö C. ‘You Expose Yourself İn So Many Ways’: Young Women's Experiences Of Pelvic Examination. Journal Of Psychosomatic Obstetrics & Gynecology. 2011;32(2):59-64.
  • 23. Lewin D, Fearon B, Hemmings V, Johnson G. Informing Women During Vaginal Examinations. British Journal Of Midwifery. 2005: 13(1);26-29.
  • 24. Klerk HW, Boere E, Van Lunsen RH, Bakker JJ.Women’s Experiences With Vaginal Examinations During Labor İn The Netherlands. Journal Of Psychosomatic Obstetrics Gynecology. 2018:39(2);90-95.
  • 25. Jenkins H, Jessiman WC, Hubbard G, O'Malley C. Exploring women's experiences, views and understanding of vaginal examinations during intrapartum care: A meta-ethnographic synthesis. Midwifery. 2023:124;103746;1-8.
  • 26. Yılar Erkek Z, Özer S. Doğum Sürecinde Yapılan Vajinal Muayeneye İlişkin Annelerin Görüşleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2020:23(1);9-16.
  • 27. Güneş G, Karaçam Z. Doğum Sonu Dönemdeki Kadınların Vajinal Muayene Deneyimleri: Nitel Bir Araştırma. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi. 2018:11(2):87-95.
  • 28. Larkin P, Begley CM, Devane D. Women’ Experiences Of Labour And Birth: An Evolutionary Concept Analysis. Midwifery. 2009:25(2);49-59. Doi: 10.1016 / J.Midw. 2007.07.010
  • 29. İldan Çalım S, Ulaş SC, Sülüden E, Ataç N, Göçer Ş, Yürekli ZN. Akademisyen Kadınların Jinekolojik Muayene Deneyimleri ve Beklentilerinin Belirlenmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2022;6(1):125-134.
  • 30. Bryan AF, Chor J. Factors influencing adolescent and young adults’ first pelvic examination experiences: A qualitative study. Journal of pediatric and adolescent gynecology. 2019:32(3);278-283.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Klinik Ebelik
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ayşenur Kahraman 0000-0001-8194-9776

Melek Şen Aytekin 0000-0003-2490-8390

Özgür Alparslan 0000-0002-2264-2886

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2024
Gönderilme Tarihi 3 Nisan 2024
Kabul Tarihi 19 Ağustos 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

Vancouver Kahraman A, Şen Aytekin M, Alparslan Ö. VAJİNAL MUAYENE DENEYİMİ OLMAYAN KADINLARIN VAJİNAL MUAYENEYE HAZIRBULUNUŞLUKLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ: AKADEMİSYEN KADINLAR ÜZERİNE NİTEL BİR ARAŞTIRMA. TOGÜ Sağlık Bilimleri Dergisi. 2024;4(3):318-36.