Amaç: Bu çalışmanın amacı; acil servise başvuran evde sağlık hizmeti alan hastaların, klinik ve demografik özelliklerinin, acil servise başvuru sıklığının ve başvuru nedenlerinin incelenmesidir.
Yöntem: Retrospektif tipteki çalışmada Kasım 2017- Kasım 2022 tarihleri arasında Tokat devlet hastanesi acil servisine başvuran evde sağlık hizmeti alan 18 yaş ve üzeri 22.984 hastanın verisi hastane bilgi sisteminden taranarak çalışmaya dahil edildi.
Bulgular: Çalışmada yaş ortalaması 72,03±17,64 olarak bulundu. Evde sağlık hizmeti alan hastaların %51,1’inin kadın, %63,7’sinin il merkezinde yaşadığı, %88,2’inin kendi imkanları ile acil servise geldikleri, %94,7’sinin acil serviste sarı triaj kodu ile karşılandığı, %83.6’sının hastaneye yatışının yapılmadığı, %34,6’sının en az iki kronik hastalığının olduğu ve %17,6’sının solunum sistemi rahatsızlığı ile acil servise başvurduğu saptandı. Bireylerin yıllara göre acil servise başvuru sayılarının dağılımı; 2017-2018; 6.064 (%26,4), 2018-2019; 5.916 (%25,7) 2019-2020; 6.012 (%26,2) 2020-2021; 2.697 (%11,7) 2021-2022; 2.295 (%10,0) olarak bulundu. Evde sağlık hizmeti alan hastalarının acil servise başvuran hastaların tamamına yakınının yatış olmaksızın taburcu edildiği, acil servise başvuruların en sık sebebi olarak solunum sistemi, enfeksiyon ve kas-iskelet sistemi hastalıkları olduğu ve pandemi dönemini kapsayan süreçte başvuruların önemli derecede azaldığı bulundu.
Sonuç: Acil servise gereksiz başvuruların önlenmesi için evde sağlık hizmeti alan hastaların hastaneden taburcu olduktan sonra birinci basamak sağlık hizmetleri tarafından temel hasta bilgilerinin yeniden değerlendirilerek bu bilgilere yönelik tedavi-bakım planlarının ve geçiş süreci programlarının oluşturulması ve ev ziyaretlerinin düzenlenmesi gerekmektedir. Evde sağlık hizmeti alan hastalarının daha sağlıklı kalmasına yardımcı olarak, maliyetleri düşürerek hastanelerden ve uzun süreli bakım tesislerinden kaçınmalarına yardımcı olmak için evde bakım hemşiresinin sürekli ve kaliteli bakım vermesi gerekmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Birinci Basamak Sağlık Hizmetleri, Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mayıs 2023 |
Gönderilme Tarihi | 6 Mart 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 3 Sayı: 2 |