Intensive communication and interaction occur in the healthcare sector, where the human factor is always paramount. Such intense communication and interaction require effective management of emotions. Nurses, as the largest group in the health sector who work labour-intensive and spend the longest time with patients, working 24 hours a day, seven days a week, are expected to manage their emotions as well as their physical and mental efforts, as the emotional labour expended in response to encountered events or situations affects nurses' professional achievements, their personal satisfaction, and the satisfaction of the patients they serve. Therefore, nurses need to be aware of and able to manage their emotions, act empathetically, successfully manage interpersonal relationships and be familiar with emotional labour behaviours. To enhance the quality of service nurses provide, strategies should be developed to foster more positive emotional labour behaviours. We recommend providing nurses with awareness or sensitivity training and in-service training on communication, emotion management and emotional labour, encouraging them to participate in scientific events such as congresses and symposiums, and conducting qualitative studies on the subject.
İnsan faktörünün her zaman öne plana çıktığı sağlık sektöründe, iletişim ve etkileşim yoğun şekilde yaşanmaktadır. Yaşanan bu yoğun iletişim ve etkileşim, duyguların etkili bir şekilde yönetimini gerektirmektedir. Bu bağlamda sağlık sektörünün sayıca en büyük grubunu oluşturan, emek yoğun ve yedi gün yirmi dört saat çalışıp hastalarla en uzun süreyi geçiren hemşirelerden fiziksel ve zihinsel olarak sergiledikleri çabanın yanı sıra duygularını yönetmeleri beklenmektedir. Çünkü karşılaşılan olay/durumlar karşısında sarf edilen duygusal emek, hemşirelerin mesleki başarılarını, kendi memnuniyetleri ve hizmet verdiklerin hastaların memnuniyetini etkilemektedir. Bu bağlamda duygularının farkında olan, duygularını yönetebilen, empatik davranabilen, kişilerarası ilişkilerde başarılı olan ve duygusal emek davranışlarının farkında olan hemşirelere gereksinim vardır. Bu nedenle hemşirelerin hizmet kalitesini artırmak için duygusal emek davranışlarını daha olumlu hale getirecek stratejiler geliştirilmelidir. Hemşirelere yönelik iletişim, duyguların yönetimi ve duygusal emek konulu farkındalık veya duyarlılık eğitimleri, hizmet içi eğitimler verilmesi, kongre, sempozyum gibi bilimsel etkinliklere katılımlarının desteklenmesi ve konuya ilişkin nitel çalışmaların yapılması önerilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hemşirelikte Yönetim |
Bölüm | Derlemeler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 26 Eylül 2024 |
Kabul Tarihi | 28 Eylül 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 5 Sayı: 3 |