Purpose: Adolescence is an important period for personality development. In this period, adolescents experience intense feelings of anger as well as complex emotions. It is thought that personality traits play an important role in controlling the anger of adolescents. This research was conducted to determine the relationship between sociotropic autonomic personality characteristics and trait anger and anger expression styles of adolescents.
Method: The research is a descriptive and relationally study. The research was conducted with 201 female and 149 male adolescents, who were between the ages of 14-19. Before starting the study, the permission of the Ethics Committee was obtained. The data was collected with the Descriptive Information Form, Sociotropy Autonomy Personality Scale, Trait Anger and Anger Expression Styles Scale.
Results: In this study, was determined that the adolescents' sociotropic 69.32±17.10, autonomic 69.20±14.10 personality and trait anger 22.84±5.52, anger-in 17.54±4.32, anger-out 17.60±4.96, anger control 19.40±4.94 scores were at a moderate level. It is observed that as the level of sociotropy increases, the level of trait anger and anger-in increases; and as the level of autonomy increases, the levels of trait anger, anger-in and anger-out increase.
Conclusions: Nurses, school guidance service, school management and families should work in cooperation to ensure the balanced development of adolescents' sociotropic autonomic personality characteristics and to improve anger control. They should plan and maintain the necessary training and monitoring activities.
Araştırmanın gerçekleştirilebilmesi için İl Milli Eğitim Müdürlüğü'nden (onay kodu: 4fcc-557c-3fe5-a122-832d) ve Girişimsel Olmayan Klinik Araştırmalar Etik Kurulu'ndan (onay kodu:120) gerekli izinler alınarak öğrenci ve velilerden yazılı ve sözlü onamları alınmıştır.
Değerli danışmanlarım Prof. Dr. Sevinç Polat ve Doç.Dr. Nuray Şimşek hocama çalışmanın her aşamasındaki katkılarından ötürü sonsuz teşekkürlerimi sunarım.
Amaç: Ergenlik kişilik gelişimi açısından önemli bir dönemdir. Bu dönemde ergenler karmaşık duyguların yanı sıra yoğun öfke duyguları da yaşarlar. Ergenlerin öfkesini kontrol etmede kişilik özelliklerinin önemli rol oynadığı düşünülmektedir. Bu araştırma, ergenlerin sosyotropik otonom kişilik özellikleri ile sürekli öfke ve öfke ifade tarzları arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Araştırma tanımlayıcı ve ilişkisel bir çalışmadır. Araştırma, 14-19 yaş aralığındaki 201 kadın ve 149 erkek ergen ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya başlamadan önce Etik Kurul izni alındı. Veriler Demografik Bilgi Formu, Sosyotropi-Otonomi Kişilik Ölçeği ve Sürekli Öfke ve Öfke İfade Tarzları Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Elde edilen veriler Shapiro-Wilk Testi, t-Testi, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA), Kruskal-Wallis Testi, Mann-Whitney U Testi, Post Hoc testleri ve korelasyon testleri kullanılarak analiz edilmiştir.
Bulgular: Bu çalışmada ergenlerin sosyotropik 69,32±17,10, otonomik 69,20±14,10 kişilik ve sürekli öfke 22,84±5,52, öfke içe 17,54±4,32, öfke dışa 17,60±4,96, öfke kontrol 19,40±4,94 puanlarının orta düzeyde olduğu belirlendi. Sosyotropi düzeyi arttıkça sürekli öfke ve içe yönelik öfke düzeyinin arttığı; özerklik düzeyi arttıkça sürekli öfke, içe yönelik öfke ve dışa yönelik öfke düzeylerinin arttığı görülmektedir.
Sonuç: Ergenlerin sosyotropik otonomik kişilik özelliklerinin dengeli gelişimini sağlamak ve öfke kontrolünü geliştirmek için hemşireler, okul rehberlik servisi, okul yönetimi ve aileler işbirliği içinde çalışmalıdır. Gerekli eğitim ve izleme faaliyetlerini planlamalı ve sürdürmelidirler.
Araştırmanın gerçekleştirilebilmesi için İl Milli Eğitim Müdürlüğü'nden (onay kodu: 4fcc-557c-3fe5-a122-832d) ve Girişimsel Olmayan Klinik Araştırmalar Etik Kurulu'ndan (onay kodu:120) gerekli izinler alınarak öğrenci ve velilerden yazılı ve sözlü onamları alınmıştır.
Bu çalışmanın her aşamasında desteğini esirgemeyen kıymetli danışman hocalarım Prof. Dr. Sevinç Polat ve Doç. Dr. Nuray Şimşek'e sonsuz teşekkürlerimi sunarım.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Ruh Sağlığı Hemşireliği |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 1 Haziran 2025 |
Kabul Tarihi | 29 Eylül 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 5 Sayı: 3 |