Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÇAĞDAŞ SANATTA DOĞANIN İZLERİNE DAİR BİREYSEL SÖYLEMLER

Yıl 2023, , 136 - 154, 01.01.2023
https://doi.org/10.7456//11301100/010

Öz

Doğa, sınırsız farklı biçimleri ile her zaman sanatçılara ilham kaynağı olmuştur. Bu açıdan değerlendirildiğinde doğa, bünyesinde barındırdığı matematik ve geometri içeren sonsuz düzeneği ile öğretici bir kimlik de taşımaktadır. Sanat yapıtlarında doğa çözümlerine Rönesans’tan güncel sanat akımlarına kadar hemen hemen her dönem rastlanılmaktadır. Empresyonizm ile 1870’li yıllarda doğanın kompozisyonları değişen ışık değerleri göz önünde bulundurularak anlık olarak resmedilmiş ve kübizmde ise doğa geometrik bir çözümleme ile ele alınmıştır. Art Povera (yoksul sanat) ile sanat dünyasına doğadan gelen gerçek nesnelerin dayandığı kavram üzerinden süreçteki değişimlerine odaklanan yeni bir anlayış ortaya çıkarken, arazi sanatı, çevresel sanat, ekolojik sanat, yeryüzü sanatı gibi yeni sanat hareketleriyle insan-doğa ve yaşam ilişkileri önem kazanmıştır. Bu bağlamda doğayı odağına alan sanatsal ifadelerde hem doğal çevrenin tahribatına yönelik bir farkındalık oluşturmaya çalışılmış hem de doğanın kendisi üzerinde doğaya yapılan müdahalelerle kavramlar/fikirler öne sürülmüştür. Çalışmanın amacı, çağdaş sanatta doğaya yönelik çözümlemelere odaklanan sanatçıların eserleri üzerine okumalar gerçekleştirmektir. Araştırma bu kapsamda Nils Udo, Anna Garforth, Yong Ju Lee, Katerina Apale, Shona Wilson, Catriona Pollard ve Georgia O’Keeffe’nin sanat anlayışlarına odaklanmaktadır. Ayrıca, araştırmacı tarafından yapılan eserlerdeki doğaya yönelik izler, biçim ve içerik yönünden açıklanmaktadır. Makalede betimsel yöntem ve tarama modeli kullanılarak, durumlar üzerinde herhangi bir değişiklik yapılmadan elde edilen bulgular olduğu gibi sunulmaya çalışılmıştır. Çalışma, hem birebir doğayı deneyimleyen sanatçıların yapıtlarını ve doğadan esinlene/yorumla görsel biçime dönüşen eserleri analiz etmek hem de doğanın sanattaki yansımasını ortaya koyabilmek açısından önem taşımaktadır.

Destekleyen Kurum

YOK

Proje Numarası

YOK

Teşekkür

Teşekkür ederiz

Kaynakça

  • Algar, Sophie. (2013). http://sophiealgargraphics.blogspot.com/2013/01/anna-garforth.html Erişim Tarihi: 22.09.2022
  • Alleaume, Bastien. (2021). Georgia O’Keeffe Hakkında Bilmeniz Gereken Her Şey, Artmajeur Dergisi. https://www.artmajeur.com/tr/magazine/5-sanat-tarihi/georgia-o-keeffe-hakkinda-bilmeniz-gereken-her-sey/330892 Erişim Tarihi: 11.10.2022
  • Anagli, Mimi. (2021). Moss Graffiti Art By Anna Garforth. Mis Magazine. https://madeinshoreditch.co.uk/2021/02/13/moss-graffiti-art-by-anna-garforth/ Erişim Tarihi: 22.09.2022.
  • Apale, 2019. https://www.apale.art/biography.html Erişim Tarihi: 10.10.2022. Arkitektuel, 18. 05. https://www.arkitektuel.com/root-bench/ Erişim Tarihi: 26.09.2022
  • Art For The Environmenthttps://ecoartseurope.wordpress.com/2016/06/01/nils-udo/ Erişim Tarihi: 21.09.2022.
  • Arthouse Gallery, 2016, http://www.arthousegallery.com.au/exhibitions/shona_wilson/offering/ Erişim Tarihi: 29.09.2022
  • Arthouse Gallery, 2016, http://www.arthousegallery.com.au/artists/shona_wilson/ Erişim Tarihi: 29.09.2022.
  • Artsy. https://www.artsy.net/artist/nils-udo Erişim Tarihi: 21.09.2022. Aydın, İ. ve Zümrüt, Y. (2013). Doğa ve Sanat Ekseninde Farklı Yaklaşımlar. Anadolu Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi. 4 (4). 53-78.
  • Bigumigu, https://bigumigu.com/haber/dogal-malzemelerle-mandala-heykeller/ Erişim Tarihi: 29.09.2022.
  • Bluethumb, 2021. https://bluethumb.com.au/blog/artists/10-of-the-best-still-life-artists-of-2021/ Erişim Tarihi: 10.10.2022.
  • Boynukalın, Azize Reva. (2017). Çağdaş Sanatta Doğanın Metaforik Dönüşümü. İdil Sanat ve Dil Dergisi. Cilt 6, Sayı 32. DOİ: 10.7816/idil-06-32-10. s. 1319-1335.
  • Catrionapollard. http://www.catrionapollard.com/about/ Erişim tarihi: 09.10.2022.
  • Catrionapollard. http://www.catrionapollard.com/art/ Erişim Tarihi: 07.10.2022).
  • Cengiz, Özgür., Uluışık, Deniz. Ve Kara, Nuri Fevzi. (2020). Çağdaş Sanat Yapıtlarında Fraktal Geometri Etkileri Üzerine Bir Değerlendirme. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Sayı, 26. s. 563-576.
  • Çevik, Naile, Bingöl, Mehtap, Demirci Şenkal, Aybige. (2021). Bir Tasarım Nesnesi Olarak Kamusal Alanda Kaligrafik/Tipografik Düzenlemeler. Social Sciences Research Journal, 10 (3), s.678-695.
  • Çevik, Naile ve Bingöl, Mehtap. (2021). Kamusal Alan Bağlamında Çağdaş Sanat Söylemleri, İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, Volume/Cilt: 7 No/Sayı: 1, s.147-161.
  • Demir, Yunus. (2020). Beton Dünya. Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Resim Anasanat Dalı Yüksek Lisans Tezi, Ankara. Danışman: Doç. Dr. Serap Emmungil Karamanoğlu.
  • Floelondon. https://www.floelondon.com/the-big-bang Erişim Tarihi: 22.09.2022.
  • Imprint House, Daily Print, Walton N. 2016, http://www.dailyimprint.net/2016/09/daily-practice-shona-wilson.html Erişim Tarihi: 29.09.2022.
  • Kayahan, Z. ve Çevik, N. (2020). Çağdaş Sanatlarda “Doğa” Ekseninde Mekana Özgü Müdahaleler. Çeşm-i Cihan: Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları E-Dergisi. ISSN: 2149-5866 Cilt: 7, Sayı: 1, s: 32-46.
  • Kayahan Zeliha ve Çevik Naile. (2021). Çevre Bilinci Bağlamında Sürdürülebilir Sanatsal Dil, Akademik Sanat Dergisi, Sayı: 14, s. 1-11.
  • Okeeffemuseum. https://www.okeeffemuseum.org/homes/ Erişim Tarihi: 11.10.2022
  • Oğurlu, İdris., Türkoğuz, Suat., Aksu, Aslı Gül., (2018). Doğa Eğitimi Projelerinin Katılımcı Profili ve Yaygın Etkisinin Değerlendirilmesi: IDE Projeleri Örneği. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi. 7 (5). s. 262-283.
  • Okur, Çağlar. (2009). Film Dili Olarak Organik Tipografinin Kullanımı. Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Grafik Anasanat Dalı Sanatta Yeterlik Tezi. Ekim. Danışman: Prof. T. Fikret Uçar. Eskişehir.
  • Tetikçi, İsmail. (2010). Batı Anlayışına Dönük Türk Resim Sanatında Doğa-İnsan İlişkisi. Sanatta Yeterlik Eser Metni. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Resim Anasanat Dalı Resim Programı. Danışman: Aydın Ayan, Mart. İstanbul.
  • Toprak, Sait. (2018). Savaşın Doğa Üzerindeki Etkilerinin Resim Sanatına Yansıması. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sanat ve Tasarım Anasanat Dalı Sanatta Yeterlik Tezi. Danışman: Prof. Suat Karaaslan. Adana.
  • Yeldan, Mehmet Akif. Doğanın Sanat İçinde Biçimlenişi.
  • Yong Ju Lee, https://www.yongjulee.com/about Erişim Tarihi: 26.09.2022.
  • Yong Ju Lee, https://www.yongjulee.com/ROOT-BENCH Erişim Tarihi: 26.09.2022

INDIVIDUAL DISCOURSES ON TRACES OF NATURE IN CONTEMPORARY ART

Yıl 2023, , 136 - 154, 01.01.2023
https://doi.org/10.7456//11301100/010

Öz

Nature has always been a source of inspiration for artists with its unlimited different forms. From this point of view, nature carries an instructive identity with its infinite mechanism that includes mathematics and geometry. Nature solutions in works of art can be found in almost every period, from the Renaissance to contemporary art movements. With Impressionism, the compositions of nature in the 1870s were instantly depicted by taking into account the changing light values, and nature was handled with a geometric analysis in cubism. With Art Povera (poor art), a new understanding that focuses on the changes in the process through the concept on which real objects from nature are based on the art world, while new art movements such as land art, environmental art, ecological art, earth art, human-nature and life relations have gained importance. In this context, in artistic expressions that focus on nature, it has been tried to create awareness about the destruction of the natural environment and concepts/ideas have been put forward, with the interventions made on nature itself. The aim of the study is to perform readings on the works of artists who focus on the analysis of nature in contemporary art. In this context, the research focuses on the artistic understanding of Nils Udo, Anna Garforth, Yong Ju Lee, Katerina Apale, Shona Wilson, Catriona Pollard and Georgia O’Keeffe. In addition, traces of nature in the works made by the researcher are explained in terms of form and content. In the article, the findings obtained without making any changes on the situations were tried to be presented as they were, by using the descriptive method and scanning model. The study is important both in terms to analyzing the works of artists who have experienced nature and the works inspired by nature/transformed into visual form with interpretation, as well as revealing the reflection of nature in art.

Proje Numarası

YOK

Kaynakça

  • Algar, Sophie. (2013). http://sophiealgargraphics.blogspot.com/2013/01/anna-garforth.html Erişim Tarihi: 22.09.2022
  • Alleaume, Bastien. (2021). Georgia O’Keeffe Hakkında Bilmeniz Gereken Her Şey, Artmajeur Dergisi. https://www.artmajeur.com/tr/magazine/5-sanat-tarihi/georgia-o-keeffe-hakkinda-bilmeniz-gereken-her-sey/330892 Erişim Tarihi: 11.10.2022
  • Anagli, Mimi. (2021). Moss Graffiti Art By Anna Garforth. Mis Magazine. https://madeinshoreditch.co.uk/2021/02/13/moss-graffiti-art-by-anna-garforth/ Erişim Tarihi: 22.09.2022.
  • Apale, 2019. https://www.apale.art/biography.html Erişim Tarihi: 10.10.2022. Arkitektuel, 18. 05. https://www.arkitektuel.com/root-bench/ Erişim Tarihi: 26.09.2022
  • Art For The Environmenthttps://ecoartseurope.wordpress.com/2016/06/01/nils-udo/ Erişim Tarihi: 21.09.2022.
  • Arthouse Gallery, 2016, http://www.arthousegallery.com.au/exhibitions/shona_wilson/offering/ Erişim Tarihi: 29.09.2022
  • Arthouse Gallery, 2016, http://www.arthousegallery.com.au/artists/shona_wilson/ Erişim Tarihi: 29.09.2022.
  • Artsy. https://www.artsy.net/artist/nils-udo Erişim Tarihi: 21.09.2022. Aydın, İ. ve Zümrüt, Y. (2013). Doğa ve Sanat Ekseninde Farklı Yaklaşımlar. Anadolu Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi. 4 (4). 53-78.
  • Bigumigu, https://bigumigu.com/haber/dogal-malzemelerle-mandala-heykeller/ Erişim Tarihi: 29.09.2022.
  • Bluethumb, 2021. https://bluethumb.com.au/blog/artists/10-of-the-best-still-life-artists-of-2021/ Erişim Tarihi: 10.10.2022.
  • Boynukalın, Azize Reva. (2017). Çağdaş Sanatta Doğanın Metaforik Dönüşümü. İdil Sanat ve Dil Dergisi. Cilt 6, Sayı 32. DOİ: 10.7816/idil-06-32-10. s. 1319-1335.
  • Catrionapollard. http://www.catrionapollard.com/about/ Erişim tarihi: 09.10.2022.
  • Catrionapollard. http://www.catrionapollard.com/art/ Erişim Tarihi: 07.10.2022).
  • Cengiz, Özgür., Uluışık, Deniz. Ve Kara, Nuri Fevzi. (2020). Çağdaş Sanat Yapıtlarında Fraktal Geometri Etkileri Üzerine Bir Değerlendirme. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Sayı, 26. s. 563-576.
  • Çevik, Naile, Bingöl, Mehtap, Demirci Şenkal, Aybige. (2021). Bir Tasarım Nesnesi Olarak Kamusal Alanda Kaligrafik/Tipografik Düzenlemeler. Social Sciences Research Journal, 10 (3), s.678-695.
  • Çevik, Naile ve Bingöl, Mehtap. (2021). Kamusal Alan Bağlamında Çağdaş Sanat Söylemleri, İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, Volume/Cilt: 7 No/Sayı: 1, s.147-161.
  • Demir, Yunus. (2020). Beton Dünya. Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Resim Anasanat Dalı Yüksek Lisans Tezi, Ankara. Danışman: Doç. Dr. Serap Emmungil Karamanoğlu.
  • Floelondon. https://www.floelondon.com/the-big-bang Erişim Tarihi: 22.09.2022.
  • Imprint House, Daily Print, Walton N. 2016, http://www.dailyimprint.net/2016/09/daily-practice-shona-wilson.html Erişim Tarihi: 29.09.2022.
  • Kayahan, Z. ve Çevik, N. (2020). Çağdaş Sanatlarda “Doğa” Ekseninde Mekana Özgü Müdahaleler. Çeşm-i Cihan: Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları E-Dergisi. ISSN: 2149-5866 Cilt: 7, Sayı: 1, s: 32-46.
  • Kayahan Zeliha ve Çevik Naile. (2021). Çevre Bilinci Bağlamında Sürdürülebilir Sanatsal Dil, Akademik Sanat Dergisi, Sayı: 14, s. 1-11.
  • Okeeffemuseum. https://www.okeeffemuseum.org/homes/ Erişim Tarihi: 11.10.2022
  • Oğurlu, İdris., Türkoğuz, Suat., Aksu, Aslı Gül., (2018). Doğa Eğitimi Projelerinin Katılımcı Profili ve Yaygın Etkisinin Değerlendirilmesi: IDE Projeleri Örneği. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi. 7 (5). s. 262-283.
  • Okur, Çağlar. (2009). Film Dili Olarak Organik Tipografinin Kullanımı. Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Grafik Anasanat Dalı Sanatta Yeterlik Tezi. Ekim. Danışman: Prof. T. Fikret Uçar. Eskişehir.
  • Tetikçi, İsmail. (2010). Batı Anlayışına Dönük Türk Resim Sanatında Doğa-İnsan İlişkisi. Sanatta Yeterlik Eser Metni. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Resim Anasanat Dalı Resim Programı. Danışman: Aydın Ayan, Mart. İstanbul.
  • Toprak, Sait. (2018). Savaşın Doğa Üzerindeki Etkilerinin Resim Sanatına Yansıması. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sanat ve Tasarım Anasanat Dalı Sanatta Yeterlik Tezi. Danışman: Prof. Suat Karaaslan. Adana.
  • Yeldan, Mehmet Akif. Doğanın Sanat İçinde Biçimlenişi.
  • Yong Ju Lee, https://www.yongjulee.com/about Erişim Tarihi: 26.09.2022.
  • Yong Ju Lee, https://www.yongjulee.com/ROOT-BENCH Erişim Tarihi: 26.09.2022
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehtap Bingöl 0000-0002-9979-2604

Proje Numarası YOK
Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2023
Gönderilme Tarihi 3 Kasım 2022
Kabul Tarihi 15 Kasım 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Bingöl, M. (2023). ÇAĞDAŞ SANATTA DOĞANIN İZLERİNE DAİR BİREYSEL SÖYLEMLER. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 13(1), 136-154. https://doi.org/10.7456//11301100/010


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png