Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

CORTEN ÇELİĞİN HEYKELDEKİ AVANTAJLARI VE PAS ESTETİĞİ

Yıl 2023, , 368 - 378, 01.04.2023
https://doi.org/10.7456/tojdac.1248214

Öz

CORTEN ÇELİĞİN HEYKELDEKİ AVANTAJLARI VE PAS ESTETİĞİ


İlhan KAYA
Atatürk Üniversitesi Heykel Bölümü Erzurum, Türkiye
ilhan.kaya@atauni.edu.tr
https://orcid.org/0000-0002-3627-4818



Atıf Kaya, İ. (2023). Corten Çeliğin Heykeldeki Avantajlari Ve Pas Estetiği. The Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 14(2), x………………...


ÖZ
Corten çeliği 1960’lı yıllarda U.S Steel tarafından geliştirilmiş bir çelik türüdür. Corten farklı atmosferik koşullarda kullanılabilir olması, bakım ihtiyacının daha az olması ve doğal görünümlü bir malzeme olma yönü ile de diğer çeliklere göre avantajlıdır. Zaman geçtikçe dış etkenlere bağlı olarak renginde değişimler olduğu için kendi içinde yaşayan bir malzemedir. Corten çelik korozyona karşı dirençli olması ve estetik görünümlü olması nedeniyle yapı elemanı olarak mimari alanda oldukça yaygın kullanılmaktadır. Heykel sanatında da kullanılan corten çelik paslı yüzeyindeki farklı organik renk tonları ile estetik açıdan etkileyici bir görünüme sahiptir. Corten, heykel sanatçılarının bu özelliklerinden dolayı avantajlı gördükleri bir malzemedir. Paslı yüzeyinin boya, zımpara veya kaplama gibi farklı bir malzeme ve uygulamaya gerek duymadan kullanılabilir olması bu avantajı sağlamaktadır. Corten, ilk kullanım aşamasında sarımsı bir görünüm sergiler ve daha sonra çevre şartlarına göre zaman içinde kahverengiye dönüşür. Ardından, renk değişimi devam eder ve siyahımsı koyu bir kahverengiye dönüşür. Corten çeliğin etkilendiği bazı dezavantajlı yönleri de vardır. Bunlar; hava koşullarının etkisi ile kirlenme, çeşitli asitler, gaz halindeki kirleticiler, kuş pislikleri, nem ve vandalizm gibi durumlardır. Heykel alanında corten çeliği; Richard Serra, Antony Gormley, Eduardo Chillida, Barnett Newman, Donald Judd ve Horst Antes gibi sanatçılar yoğun olarak kullanmaktadırlar.
Anahtar Kelimeler: Corten Çelik, Pas, Estetik, Heykel,


İzdas Kongre Ulusal Ve Uluslar Arası Katılımlı & Hakemli Spesifik Kongreler Platformu 5. Uluslar Arası Haliç Multidisipliner Bilimsel Araştırmalar Kongresinde Bildiri olarak sunulmuştur. 15-16 Ocak 2023, İstanbul.

Kaynakça

  • A. Zahner Company. (2023, 22 Aralık ). Solanum Steel, Weathering Steel, Preweathered. Zahner, https://www.azahner.com/materials/solanum-steel/.
  • Aramendia, J., Gomez-Nubla, L., Castro, K., Martinez-Arkarazo, I., Vega, D., Sanz López de Heredia, A., García Ibáñez de Opakua, A. and Madariaga, J.M. (2012), Portable Raman study on the conservation state of four CorTen steel-based sculptures by Eduardo Chillida impacted by urban atmospheres. J. Raman Spectrosc, 43: 1111-1117. 10.1002/jrs.3158.
  • Aşı boyası. (2023, 14 Ocak ). Wikipedia içinde, https://tr.wikipedia.org/wiki/A%C5%9F%C4%B1boyas%C4%B1 (“Aşı Boyası,” 2023).
  • Bulat, M. (2010). Modern heykelin doğuşu. Sanat Dergisi. 0 (11) , 83-89.
  • Çetinkaya, İ. (2019). Aşı boyası ve kırmızı rengin ritüellerde kullanımı. Haz. Çiğdem Atakuman, Arkeolojide Ritüel ve Toplum, Tematik Arkeoloji Serisi (TAS), 5, 10-11.
  • Daşkesen, H. (2021). Çağdaş heykel sanatında kültürel kimliği konumlandırmak: Wolfgang Laib’in yapıtları üzerinden bir değerlendirme. The Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 11 (4), 1285-1302.
  • Decker, P. Brüggerhoff, S ve Eggert, G. (2008,). To coat or not to coat? The maintenance of Cor-Ten® sculptures. Materials and Corrosion,59,(3). 239-247.10.1002/maco.200804099.
  • Golfomitsou, S. (2016) The role of conservation in new contemporary art installations in new contexts: The case of Richard Serra's “East–West/West–East” in Qatar, Studies in Conservation, 61 (2), 55-60. 10.1080/00393630.2016.1183099.
  • Golfomitsou, S. (2016). Richard Serra [Heykel]. https://www.researchgate.net/figure/Detail-from-a-Corten-plate-of-East-West-West-East-showing-inscriptions-made-using_fig3_308340314. Erişim 6 Ocak 2023.
  • Joy Of Museums, (2022). Barnett Newman [Heykel. Jörg Zägel, tarafından fotoğraf]. https://joyofmuseums.com/artists-index/public-art/broken-obelisk-by-barnett-newman/. Erişim 2 Şubat 2023.
  • Kısaoğulları Cançat, A. (2016). Görsel sanat eğitiminde yüzey teknikleri ve anlam problematiği. Sed, Sanat Eğitim Dergisi, 4 (1), 19-36. 10.7816/sed-04-01-02.
  • Kuiper, K. (2022). Antony Gormley [Heykel]. Encyclopedia Britannica, 26 Aug. 2022, https://www.britannica.com/biography/Antony-Gormley. Accessed 4 February 2023.
  • Kumaravel, D., Bupesh Raja, V, K., Balthaser, K., Jayaganthan, A., Sahas, S., Muralidharan, S., Achamyeleh, T.(2022). Investigation on Wear and Corrosion Behavior of Cu, Zn, and Ni Coated Corten Steel", Advances in Materials Science and Engineering, vol. 2022, Article ID 7341201, 9 pages, 2022. 10.1155/2022/7341201.
  • Kekeç, E. (2022). Geçmişten günümüze aşı boyasının kullanımı üzerine bir değerlendirme. Trakya Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 12, (23), 139-168. DOI: 10.33207/trkede.973664.
  • Nicholson Paul, J. (2018). Antony Gormley, The Angel of the North, 1998, Occupational Medicine, 68, ( 6). 352–353. 10.1093/occmed/kqy096.
  • Nippon Steel, (2022). Ken Iguchi [Hokkaido Yüzüncü Yıl Anıt Kulesi]. https://www.nipponsteel.com/en/product/plate/list/04.html. Erişim 25 Aralık 2022.
  • Nippon Steel, (2022). Pas görümünde renk değişiklikleri [Fotpğraf]. https://www.nipponsteel.com/en/product/plate/list/04.html. Erişim 25 Aralık 2022.
  • Polcari, S. (1994) Barnett Newman’s Broken Obelisk, Art Journal, 53, (4), 48-55. 10.1080/00043249.1994.10791660.
  • Raja, V. B., Palanikumar, K., Renish, R. R., Babu, A. G., Varma, J., & Gopal, P. (2021). Corrosion resistance of corten steel–a review. Materials Today: Proceedings, 46, 3572-3577. 10.1016/j.matpr.2021.01.334.
  • Ruskin, J. (2016). Sanat üzerine dersler: seçme yazılar II. Çev. Ali. N. Tezel, Corpus Yayınları. Tansem, K. Storemyr, P. (2021). Red-coated rocks on the seashore: The esthetics and geology of prehistoric rock art in Alta, Arctic Norway. Geoarchaeology, 36, (2), 314-334. 10.1002/gea.21832 Tunalı, İ. (1998). Estetik, Remzi Kitabevi.
  • Şengünalp, C. (2018). Klasik anıt heykel mantığının dani karavan ekseninde plastik mekâna dönüşümü. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi (41), 38. 10.32547/ataunigsed.462078 XXI, (2023). Richar Serra. [Heykel. Nelson Garrido, tarafından fotoğraf]. https://xxi.com.tr/i/coldeki-richard-serra. Erişim 7 Ocak 2023.
  • Yağmur, Ö. (2015). Minimal Sanatta Dan Flavin'i Gestalt Algı Kuramıyla Anlamlandırma. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergis,0 (33), 150-162.
  • Zengin, M.H., Bulat, M. (2022). Atatürk Üniversitesi kampüsüne sanatsal bir müdahale: Atık metallerden heykel uygulaması. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, (10),132, 264-277. 10.29228/ASOS.63658.

ADVANTAGES OF CORTEN STEEL IN SCULPTURE AND RUST AESTHETICS

Yıl 2023, , 368 - 378, 01.04.2023
https://doi.org/10.7456/tojdac.1248214

Öz

ADVANTAGES OF CORTEN STEEL IN SCULPTURE AND RUST AESTHETICS


ABSTRACT
Corten steel is a type of steel developed by U.S Steel in the 1960s. Corten is advantageous over other steels in that it can be used in different atmospheric conditions, requires less maintenance and is a natural-looking material. It is a material that lives in itself as it changes in color over time depending on external factors. Corten steel is widely used in the architectural field as a building element due to its corrosion resistance and aesthetic appearance. Corten steel, which is also used in sculpture, has an aesthetically impressive appearance with different organic color tones on its rusty surface. Corten is a material that sculptors consider advantageous because of these properties. The fact that its rusty surface can be used without the need for a different material and application such as paint, sandpaper or coating provides this advantage. Corten exhibits a yellowish appearance in the first use phase and then turns brown over time according to environmental conditions. Then, the color change continues and turns into a blackish dark brown. Corten steel has some disadvantages as well. These; pollution by the effect of weather conditions, various acids, gaseous pollutants, bird droppings, humidity and vandalism. Corten steel in the sculpture area; Artists such as Richard Serra, Antony Gormley, Eduardo Chillida, Barnett Newman, Donald Judd and Horst Antes use it extensively.
Keywords: Corten Steel, Rust, Aesthetics, Sculpture

Kaynakça

  • A. Zahner Company. (2023, 22 Aralık ). Solanum Steel, Weathering Steel, Preweathered. Zahner, https://www.azahner.com/materials/solanum-steel/.
  • Aramendia, J., Gomez-Nubla, L., Castro, K., Martinez-Arkarazo, I., Vega, D., Sanz López de Heredia, A., García Ibáñez de Opakua, A. and Madariaga, J.M. (2012), Portable Raman study on the conservation state of four CorTen steel-based sculptures by Eduardo Chillida impacted by urban atmospheres. J. Raman Spectrosc, 43: 1111-1117. 10.1002/jrs.3158.
  • Aşı boyası. (2023, 14 Ocak ). Wikipedia içinde, https://tr.wikipedia.org/wiki/A%C5%9F%C4%B1boyas%C4%B1 (“Aşı Boyası,” 2023).
  • Bulat, M. (2010). Modern heykelin doğuşu. Sanat Dergisi. 0 (11) , 83-89.
  • Çetinkaya, İ. (2019). Aşı boyası ve kırmızı rengin ritüellerde kullanımı. Haz. Çiğdem Atakuman, Arkeolojide Ritüel ve Toplum, Tematik Arkeoloji Serisi (TAS), 5, 10-11.
  • Daşkesen, H. (2021). Çağdaş heykel sanatında kültürel kimliği konumlandırmak: Wolfgang Laib’in yapıtları üzerinden bir değerlendirme. The Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 11 (4), 1285-1302.
  • Decker, P. Brüggerhoff, S ve Eggert, G. (2008,). To coat or not to coat? The maintenance of Cor-Ten® sculptures. Materials and Corrosion,59,(3). 239-247.10.1002/maco.200804099.
  • Golfomitsou, S. (2016) The role of conservation in new contemporary art installations in new contexts: The case of Richard Serra's “East–West/West–East” in Qatar, Studies in Conservation, 61 (2), 55-60. 10.1080/00393630.2016.1183099.
  • Golfomitsou, S. (2016). Richard Serra [Heykel]. https://www.researchgate.net/figure/Detail-from-a-Corten-plate-of-East-West-West-East-showing-inscriptions-made-using_fig3_308340314. Erişim 6 Ocak 2023.
  • Joy Of Museums, (2022). Barnett Newman [Heykel. Jörg Zägel, tarafından fotoğraf]. https://joyofmuseums.com/artists-index/public-art/broken-obelisk-by-barnett-newman/. Erişim 2 Şubat 2023.
  • Kısaoğulları Cançat, A. (2016). Görsel sanat eğitiminde yüzey teknikleri ve anlam problematiği. Sed, Sanat Eğitim Dergisi, 4 (1), 19-36. 10.7816/sed-04-01-02.
  • Kuiper, K. (2022). Antony Gormley [Heykel]. Encyclopedia Britannica, 26 Aug. 2022, https://www.britannica.com/biography/Antony-Gormley. Accessed 4 February 2023.
  • Kumaravel, D., Bupesh Raja, V, K., Balthaser, K., Jayaganthan, A., Sahas, S., Muralidharan, S., Achamyeleh, T.(2022). Investigation on Wear and Corrosion Behavior of Cu, Zn, and Ni Coated Corten Steel", Advances in Materials Science and Engineering, vol. 2022, Article ID 7341201, 9 pages, 2022. 10.1155/2022/7341201.
  • Kekeç, E. (2022). Geçmişten günümüze aşı boyasının kullanımı üzerine bir değerlendirme. Trakya Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 12, (23), 139-168. DOI: 10.33207/trkede.973664.
  • Nicholson Paul, J. (2018). Antony Gormley, The Angel of the North, 1998, Occupational Medicine, 68, ( 6). 352–353. 10.1093/occmed/kqy096.
  • Nippon Steel, (2022). Ken Iguchi [Hokkaido Yüzüncü Yıl Anıt Kulesi]. https://www.nipponsteel.com/en/product/plate/list/04.html. Erişim 25 Aralık 2022.
  • Nippon Steel, (2022). Pas görümünde renk değişiklikleri [Fotpğraf]. https://www.nipponsteel.com/en/product/plate/list/04.html. Erişim 25 Aralık 2022.
  • Polcari, S. (1994) Barnett Newman’s Broken Obelisk, Art Journal, 53, (4), 48-55. 10.1080/00043249.1994.10791660.
  • Raja, V. B., Palanikumar, K., Renish, R. R., Babu, A. G., Varma, J., & Gopal, P. (2021). Corrosion resistance of corten steel–a review. Materials Today: Proceedings, 46, 3572-3577. 10.1016/j.matpr.2021.01.334.
  • Ruskin, J. (2016). Sanat üzerine dersler: seçme yazılar II. Çev. Ali. N. Tezel, Corpus Yayınları. Tansem, K. Storemyr, P. (2021). Red-coated rocks on the seashore: The esthetics and geology of prehistoric rock art in Alta, Arctic Norway. Geoarchaeology, 36, (2), 314-334. 10.1002/gea.21832 Tunalı, İ. (1998). Estetik, Remzi Kitabevi.
  • Şengünalp, C. (2018). Klasik anıt heykel mantığının dani karavan ekseninde plastik mekâna dönüşümü. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi (41), 38. 10.32547/ataunigsed.462078 XXI, (2023). Richar Serra. [Heykel. Nelson Garrido, tarafından fotoğraf]. https://xxi.com.tr/i/coldeki-richard-serra. Erişim 7 Ocak 2023.
  • Yağmur, Ö. (2015). Minimal Sanatta Dan Flavin'i Gestalt Algı Kuramıyla Anlamlandırma. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergis,0 (33), 150-162.
  • Zengin, M.H., Bulat, M. (2022). Atatürk Üniversitesi kampüsüne sanatsal bir müdahale: Atık metallerden heykel uygulaması. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, (10),132, 264-277. 10.29228/ASOS.63658.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İlhan Kaya 0000-0002-3627-4818

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2023
Gönderilme Tarihi 6 Şubat 2023
Kabul Tarihi 18 Şubat 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Kaya, İ. (2023). CORTEN ÇELİĞİN HEYKELDEKİ AVANTAJLARI VE PAS ESTETİĞİ. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 13(2), 368-378. https://doi.org/10.7456/tojdac.1248214


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png