Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KÜRESEL MEDYADA ZAMANSIZ ZAMAN: ANİMASYONLARDAKİ KÜLTÜREL KODLAR VE POPÜLER KÜLTÜR

Yıl 2023, , 820 - 833, 01.07.2023
https://doi.org/10.7456/tojdac.1294747

Öz

Küresel dünyada bireyler üretilen her şeyi hızla tüketmektedir. Özellikle yeni iletişim teknolojilerinin gelişimi kullanıcılarının katılımına imkân sağlamakta ve içeriklerin, yeniliklerin hızla üretilmesini ve tüketilmesini sağlamaktadır. Kitle iletişim araçları kullanıcıları bu anlamda yönlendirmektedir. Frankfurt okuluyla ortaya çıkan kültür endüstrisi bireylerin kitle iletişim araçları tarafından tek tipleştirildiğini ve yönlendirildiğini ifade etmektedir. Geleneksel mecralardan biri olan Televizyon bireyleri ideolojik olarak yönlendirmektedir. Sinemada da duygu-düşünceler kitlelere iletilmekte ve kültürel kodlar aktarılmaktadır. Her yapımın kendine özgü kültürel kodları bulunmaktadır. Bununla birlikte sinema filmlerinde popüler olan kültürel kodlara görsel ve dilsel olarak çağrışım yapılmaktadır. Bu bağlamda kültür endüstrisi global olarak devam etmektedir. Ritzer’e göre ise popüler olanın bilinirliliği McDonaldlaşma olarak ifade edilmektedir. Popüler olan sürekliliğini korumaktadır. Küreselleşen dünyada popüler olan varlığını korumaya devam etmektedir. Bu çalışmada popüler olanın sürekliliğini koruduğu ve animasyonlarda nasıl verildiği ortaya çıkmaktadır. Hangi görsel ve dilsel öğelerin kullanıldığı göstergebilimsel olarak analiz edilmektedir. Popüler olan toplumu hızla yeniden üretmekte ve tüketmektedir. Simülasyon evreni zamansızlığını kültürel kodlar ve popüler olan kodlarla korumaktadır.

Anahtar Kelimeler: Frankfurt Okulu, Küreselleşme, McDonaldlaşma, Tüketim Toplumu, Popüler Kültür.

Kaynakça

  • KAYNAKÇA Algül, A. (2019). Popüler Kültür ve Popüler Edebiyat. European Journal of Educational and Social Sciences, 4 (2), 142 – 153.
  • Atabek, Ü. (2020). Tarihten Geleceğe İletişim Teknolojileri. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Baudrillard, Jean (2016). Simülakrlar ve Simülasyon. Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Bauman, Z. & Lyon, D. (2016). Akışkan Gözetim. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bauman, Z. (2016). Küreselleşme. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bourse, M. & Yücel, H. (2012). İletişim Bilimlerinin Serüveni. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Castells, M. (2016). İletişim Gücü. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Crowley, D. & Heyer, P. (2019). İletişim Tarihi: Taş Devri Sembollerinden Sosyal Medyaya. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Dönmezer, S. (1984). Sosyoloji. Ankara: Savaş Yayınları.
  • Genç, Ç., Özgün, Y., Saran, M., Özgür, Ö., Paftalı, E., Orhon, N., Altunay, A., (2013). Küreselleşme ve Kültürlerarası İletişim. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Gleick, J. (2014). Enformasyon. İstanbul: Optimist Yayınları.
  • Güngör, N. (2018). İletişim Kuramlar ve Yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Güvenç, B. (1991). İnsan ve Kültür. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Held, D. McGrew, A. (2014). Küresel Dönümşümler: Büyük Kürselleşme Tartışması. Ankara: Phoenix Yayınları.
  • Huws, U. (2018). Küresel Dijital Ekonomide Emek. İstanbul: Yordam Kitap.
  • Innis, H. A. (2006). İmparatorluk ve İletişim Araçları. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Kantarı, A. (2016). Kültür, Farklılık ve İletişim. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Kula, O. B. (2013). Marx, Benjamin, Adorno-Sanat ve Edebiyat. İstanbul: Türk İş Bankası Kültür Yayınları.
  • McLuhan, M., Foucault, M., Chomsky, N., Baudrillard, J., Postman, N., Lacan, J., Zizek, S. (2005). Kadife Karanlık. İstanbul: Su Yayınları.
  • Rifat, M. (2018). Açıklamalı Göstergebilim Sözlüğü. İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım.
  • Ritzer, G. & Stepnisky, J. (2018). Sosyoloji Kuramları. Ankara: De Ki Basım Yayım.
  • Ritzer, G. & Stepnisky, J. (2019). Çağdaş Sosyoloji Kuramları ve Klasik Kökenleri. Ankara: De Ki Basım Yayım.
  • Ritzer, G. (2020). Toplumun McDonaldlaştırılması. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Ritzer, G. (2020). Küresel Dünya. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Stevenson, N. (2015). Medya Kültürleri-Sosyal Teori ve Kitle İletişimi. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Uzunçarşılı Soydaş, A. (2010). Kültürlerarası İletişim: Farklı Kültürel Ortamlarda Çalışma ve İletişim. İstanbul: Parşömen Yayıncılık.
  • Thompson, J. B. (2019). Medya ve Modernite. İstanbul: Kırmızı Yayınları.
  • Ünal, S. (2014). Göstergebilimsel Açıdan Sembolik Tüketim. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Yapıcıoğlu, G. (2010). Bir Popüler Kültür Ürünü Olarak Animasyon Sinema: Kayıp Balık Nemo, Buz Devri, Wall-E. Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Radyo Televizyon Ana Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.
  • Yengin, D. (2014) Yeni Medya ve Dokunmatik Toplum. İstanbul: Derin Yayınları.
  • Yengin, D. & Bayrak, T. (2022). Yeni Medya Kuramları 101. İstanbul: Der Yayınevi.
  • Yeşiltuna, D. Ç. (2006). Kültürel Alanda Küresel – Yerel İlişkisi. İzmir: Türk Dünyası İncelemeleri Dergisi, Cilt: VI, Sayı: 2.
  • İnternet URL.1. Kültür – Etimolojik Sözlük (17.06.2020) https://sozluk.gov.tr/
  • URL.2. Kültür – TDK (17.06.2020) https://www.etimolojiturkce.com/kelime/kültür
  • URL.3. Kültür (22.06.2020) https://ctb.ku.edu/en/table-of-contents/culture/cultural-competence/culturally-competent-organizations/main
  • URL. 4. Animasyon (07.06.2023) https://turkcenedemek.com/kelime/animasyon/

TIMELESS TIME IN GLOBAL MEDIA: CULTURAL CODES AND POPULAR CULTURE IN ANIMATIONS

Yıl 2023, , 820 - 833, 01.07.2023
https://doi.org/10.7456/tojdac.1294747

Öz

ABSTRACT
In the global world, individuals rapidly consume everything produced. In particular, the development of new communication technologies allows the participation of its users and ensures the rapid production and consumption of content and innovations. Mass media direct users in this sense. The culture industry that emerged with the Frankfurt school states that individuals are standardized and directed by the mass media. Television, one of the traditional channels, guides individuals ideologically. In the cinema, emotions and thoughts are transmitted to the masses and cultural codes are conveyed. Each production has its own cultural codes. However, cultural codes that are popular in movies are visually and linguistically evoked. In this context, the culture industry continues globally. According to Ritzer, the awareness of the popular is expressed as McDonaldization. Popularity maintains its continuity. It continues to maintain its popular presence in the globalizing world. In this study, it is revealed that what is popular maintains its continuity and how it is given in animations. Which visual and linguistic elements are used are analyzed semiotically. It reproduces and consumes the popular society rapidly. The simulation universe preserves its timelessness with cultural codes and popular codes.


Keywords: Frankfurt School, Globalization

Kaynakça

  • KAYNAKÇA Algül, A. (2019). Popüler Kültür ve Popüler Edebiyat. European Journal of Educational and Social Sciences, 4 (2), 142 – 153.
  • Atabek, Ü. (2020). Tarihten Geleceğe İletişim Teknolojileri. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Baudrillard, Jean (2016). Simülakrlar ve Simülasyon. Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Bauman, Z. & Lyon, D. (2016). Akışkan Gözetim. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bauman, Z. (2016). Küreselleşme. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bourse, M. & Yücel, H. (2012). İletişim Bilimlerinin Serüveni. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Castells, M. (2016). İletişim Gücü. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Crowley, D. & Heyer, P. (2019). İletişim Tarihi: Taş Devri Sembollerinden Sosyal Medyaya. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Dönmezer, S. (1984). Sosyoloji. Ankara: Savaş Yayınları.
  • Genç, Ç., Özgün, Y., Saran, M., Özgür, Ö., Paftalı, E., Orhon, N., Altunay, A., (2013). Küreselleşme ve Kültürlerarası İletişim. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Gleick, J. (2014). Enformasyon. İstanbul: Optimist Yayınları.
  • Güngör, N. (2018). İletişim Kuramlar ve Yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Güvenç, B. (1991). İnsan ve Kültür. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Held, D. McGrew, A. (2014). Küresel Dönümşümler: Büyük Kürselleşme Tartışması. Ankara: Phoenix Yayınları.
  • Huws, U. (2018). Küresel Dijital Ekonomide Emek. İstanbul: Yordam Kitap.
  • Innis, H. A. (2006). İmparatorluk ve İletişim Araçları. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Kantarı, A. (2016). Kültür, Farklılık ve İletişim. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Kula, O. B. (2013). Marx, Benjamin, Adorno-Sanat ve Edebiyat. İstanbul: Türk İş Bankası Kültür Yayınları.
  • McLuhan, M., Foucault, M., Chomsky, N., Baudrillard, J., Postman, N., Lacan, J., Zizek, S. (2005). Kadife Karanlık. İstanbul: Su Yayınları.
  • Rifat, M. (2018). Açıklamalı Göstergebilim Sözlüğü. İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım.
  • Ritzer, G. & Stepnisky, J. (2018). Sosyoloji Kuramları. Ankara: De Ki Basım Yayım.
  • Ritzer, G. & Stepnisky, J. (2019). Çağdaş Sosyoloji Kuramları ve Klasik Kökenleri. Ankara: De Ki Basım Yayım.
  • Ritzer, G. (2020). Toplumun McDonaldlaştırılması. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Ritzer, G. (2020). Küresel Dünya. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Stevenson, N. (2015). Medya Kültürleri-Sosyal Teori ve Kitle İletişimi. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Uzunçarşılı Soydaş, A. (2010). Kültürlerarası İletişim: Farklı Kültürel Ortamlarda Çalışma ve İletişim. İstanbul: Parşömen Yayıncılık.
  • Thompson, J. B. (2019). Medya ve Modernite. İstanbul: Kırmızı Yayınları.
  • Ünal, S. (2014). Göstergebilimsel Açıdan Sembolik Tüketim. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Yapıcıoğlu, G. (2010). Bir Popüler Kültür Ürünü Olarak Animasyon Sinema: Kayıp Balık Nemo, Buz Devri, Wall-E. Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Radyo Televizyon Ana Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.
  • Yengin, D. (2014) Yeni Medya ve Dokunmatik Toplum. İstanbul: Derin Yayınları.
  • Yengin, D. & Bayrak, T. (2022). Yeni Medya Kuramları 101. İstanbul: Der Yayınevi.
  • Yeşiltuna, D. Ç. (2006). Kültürel Alanda Küresel – Yerel İlişkisi. İzmir: Türk Dünyası İncelemeleri Dergisi, Cilt: VI, Sayı: 2.
  • İnternet URL.1. Kültür – Etimolojik Sözlük (17.06.2020) https://sozluk.gov.tr/
  • URL.2. Kültür – TDK (17.06.2020) https://www.etimolojiturkce.com/kelime/kültür
  • URL.3. Kültür (22.06.2020) https://ctb.ku.edu/en/table-of-contents/culture/cultural-competence/culturally-competent-organizations/main
  • URL. 4. Animasyon (07.06.2023) https://turkcenedemek.com/kelime/animasyon/
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Selin Yılmaz 0000-0003-2967-0684

Erken Görünüm Tarihi 24 Haziran 2023
Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2023
Gönderilme Tarihi 9 Mayıs 2023
Kabul Tarihi 8 Haziran 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Yılmaz, S. (2023). KÜRESEL MEDYADA ZAMANSIZ ZAMAN: ANİMASYONLARDAKİ KÜLTÜREL KODLAR VE POPÜLER KÜLTÜR. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 13(3), 820-833. https://doi.org/10.7456/tojdac.1294747


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png