Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÜNIVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN KURUMSAL İMAJ ALGILARI: ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ

Yıl 2024, , 110 - 127, 28.12.2023
https://doi.org/10.7456/tojdac.1372658

Öz

Küreselleşme, bilgi teknolojilerinin gelişmesi, hizmetlerin çeşitliliği ve hızlı büyümesi ile günümüzde kurumlar rekabet ortamında önde olmak ve sürdürülebilirlik için kurumsal imaj araştırmalarına önem vermeye başlamışlardır. Kurumsal bir yapı olan üniversitelerin kurumsal imajını belirleyen birçok farklı kriter mevcuttur. Öğrencilerin üniversiteleri ile ilgili olarak kurumsal imajını algılama düzeyi, üniversitenin potansiyel adaylar için tercih oranını da etkilediği gibi üniversitenin prestiji açısından da önemlidir. Bu çalışmanın amacı, Atatürk Üniversitesi’ne bağlı fakültelerde eğitim görmekte olan öğrencilerin üniversiteye dair kurumsal imaj algılarını belirlemektir. Üniversite imaj algısının belirlenmesi amacıyla 2019-2020 eğitim öğretim yılında öğrenim gören altı yüz öğrenciye anket uygulanmıştır. Nicel bir araştırma yöntemi kullanılmış olup, elde edilen veriler SPSS 26 programı yardımıyla aritmetik ortalama, standart sapma, t-testi ve tek yönlü varyans (ANOVA) analizlerine tabi tutulmuştur. Araştırma bulguları katılımcıların aylık harcama ve bölüm hakkındaki ön bilgi değişkenleri ile kurumsal imaj algıları arasında anlamlı farklılık olduğunu ancak fakülte, cinsiyet ve yaşadıkları bölge değişkenlerine göre anlamlı bir farklılığın olmadığını göstermiştir. Katılımcıların Atatürk Üniversitesi’ne yönelik genel kurumsal imaj algılarının “orta düzeyde” olduğu belirlenmiştir. Araştırma sonuçlarının üniversite yönetimi için önemli olan veri kalitesine sahip olduğu söylenebilir.

Etik Beyan

“Üniversite Öğrencilerinin Kurumsal İmaj Algıları: Atatürk Üniversitesi Örneği” başlıklı çalışmasının yazılması ve yayınlanması süreçlerinde ulusal ve uluslararası Araştırma ve Yayın Etiği kurallarına riayet edilmiş ve çalışma için elde edilen verilerde herhangi bir tahrifat yapılmamıştır. Aksi bir durumun tespiti halinde “The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication - TOJDAC Dergisi” nin hiçbir sorumluluğu olmayıp, tüm sorumluluk makale yazarlarına aittir.

Destekleyen Kurum

-

Teşekkür

Teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Aksoy, R. & Bayramoğlu, V. (2008). Sağlık işletmeleri için kurumsal imajin temel belirleyicileri: Tüketici değerlemeleri. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 4(7), 85-96.
  • Atatürk Üniversitesi. (2023). Kayıtlı (devamlı & hazırlık) öğrenci sayıları, https://atauni.edu.tr/tr/aktif-ogrenci-sayilari.
  • Bal, M. (2011). Çalışan Personelin Kurumsal İmaj Oluşumuna Etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Bilgin, L. (2010). Olumlu imaj yaratmak halkla ilişkiler, Kum Saati Yayınları.
  • Cankurtaran, T. & Özbek, O. (2015). Öğrenci algılarına göre beden eğitimi ve spor yüksek okullarının kurumsal imajı. International Journal of Human Sciences, 12(1), 1-14.
  • Charles, F. (1996). The Reputational Landscape.Corporate Reputation Review. 1, 5-14.
  • Cohen, A. P. (1999). Topluluğun simgesel kurtuluşu. Mehmet Küçük (Çev.) Dost Yayınevi.
  • Çerik, Ş. & Erkmen, T. (2006). Kurum imajını etkileyen faktörlerin algılanması ve bu algılamaların beklentilerle karşılaştırılması: üniversite öğrencilerine yönelik bir araştırma, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(6).
  • Cerit, Y. (2006). Eğitim fakültesi öğrencilerinin üniversitenin örgütsel imaj düzeyine ilişkin algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 47(47), 343-365.
  • Çetiner, N. (2016). Üniversitelerde Kurumsal İmaj Oluşumu: Karamanoğlu Mehmet Bey Üniversitesinin Kurumsal İmajının Öğrenciler Açısından İncelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Dokmaipum, S., Khantanapha, N. & Piriyakul, R. (2019). Corporate ımage management of retail business. Open Journal of Business and Management, 7(02), 892-907.
  • Dowling, G. R. (1993). Developing Your Company İmage İnto A Corporate Asset. Long Range Planning, 26(2), 101–109. doi:10.1016/0024-6301(93)90141-2.
  • Geçikli, F. (2012). Kurum imajı, Fenomen Yayıncılık.
  • Gemlik, N. & Sığrı, Ü. (2007). Kurum imajı analizi ve bir belediye üzerindeki uygulamanın değerlendirilmesi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(11), 267-282.
  • Güzelcik, E. (1999). Küreselleşme ve işletmelerde değişen kurum imajı, Sistem Yayıncılık.
  • İbicioğlu, H. (2005). Üniversite öğrencilerinde kurumsal imaj algılamalarını etkileyen faktörlere ilişkin sdü. iibf öğrencilerine yönelik bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdare Bilimler Fakültesi, 10(2), 59-73.
  • Fombrun, C. J. (1996). Reputation: Realizing Value from the Corporate Image. Harvard Business School Press.
  • Kartal, K. A. & Algül, A. (2019). Vakıf ve devlet üniversitelerinin kurumsal imaj bağlamında twitter paylaşımlarının içerik analizi. Yeni Medya Elektronik Dergi, 3(1), 57-70.
  • Kazoleas, D., Kim, Y. & Moffitt, M. A. (2001). Institutional image: a case study. Corporate Communications: An International Journal, 6(4), 205–216. doi:10.1108/EUM0000000006148.
  • Kotler, P. & Andreasen, A. R. (1996). Positioning the Organisation: Strategic Marketig For Non Profit Organisation. Toronto: Prentice-Hall.
  • Köybaşı, F., Uğurlu, C. T. & Ceylan, N. (2016). Eğitim fakültesi öğrencilerinin görüşlerine göre üniversitenin örgütsel imajının değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(3), 885-896.
  • Lemmimk, J., Schuijf, A. & Streukens, S. (2003). The role of corporate image and company employment image in explaining application intentions. Journal of Economic Psychology, 24(1), 1-15. doi:10.1016/s0167-4870(02)00151-4.
  • Nguyen, N. & LeBlanc, G. (1998). The mediating role of corporate image on customers’ retention decisions: an investigation in financial services. International Journal of Bank Marketing, 16(2), 52–65. doi:10.1108/02652329810206707.
  • Okay, A. (2013). Kurum kimliği, Derin Yayınları.
  • Öğüt, N. & Sarıyıldız, N. (2018). Halkla ilişkilerin kurum imajının oluşum sürecindeki rolü ve etkinliği: sağlık sektörü araştırması. International Journal of Social Science, 67, 489-508.
  • Örer, L. (2006). Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi’nin Kurumsal İmajının Öğrenciler Açısından Ölçülmesi Üzerine Bir Alan Çalışması. (Yüksek Lisans Tezi). Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Özdamar, K. (2003). Modern bilimsel araştırma yöntemleri, Kaan Kitapevi.
  • Özdamar, K. (2004). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi, Kaan Kitapevi.
  • Özüpek, N. (2013). Kurum imajı ve sosyal sorumluluk, Eğitim Yayınevi.
  • Peltekoğlu, B. F. (1997). Kurumsal iletişim sürecinde imajın yeri. İ.Ü. İletişim Fakültesi Dergisi, 125-145.
  • Polat, S. (2011). Üniversite Öğrencilerine Göre Kocaeli Üniversitesi’nin Örgütsel İmajı. Eğitim ve Bilim Dergisi, 36(160), 105-119.
  • Polat, S. & Arslan, Y. (2015). Örgütsel yaşamda imaj, imaj geliştirme ve yönetimi, Nobel Yayınları.
  • Prahalad, C. K. & Hamel, G. (1990). The core competence of the corporation. Harvard Business Review, 68(3), 79-81.
  • Rayner, J. (2003). Risk Management – 10 principles, Elsevier plc Group, Great Britain.
  • Sagagi M, S., Ekperi, P. M. & Nwadike S. C. (2019). Evaluation of awareness level and public perception of the ımage of ınsurance companies in enugu state. International Journal of Research and Innovation in Social Science, 3(3), 385-390.
  • Saracel, N., Özkara, B., Karakaş, M., Yelken, R., Vatandaş, C., Bayram, A., Alver, K. & Koçak, H. (2001). Afyon kocatepe üniversitesinin kurumsal imajı: Afyon halkının üniversiteyi algılaması tutum ve beklentilerine ilişkin araştırma. Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(2), 1-14.
  • Silsüpür, Ö. (2015). Üniversite öğrencilerinin gözünde İstanbul üniversitesi’nin imajı. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 3(1), 263-287.
  • Taylan, A. (2015). Nitel ve Nicel Araştırmalarda Evren ve Örneklem Seçimi ve Sorunlar. Yıldırım B. (Ed.) İletişim araştırmalarında yöntemler, uygulama ve örneklerle, Literatürk Yayınları.
  • Taşkın, E. & Sönmez, S. (2005). Kurumsal imaj oluşturmada halkla ilişkilerin rolü ve bir alan araştırması. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi, 7, 1-27.
  • Tengilimoğlu, D. & Öztürk, Y. (2011). İşletmelerde halkla ilişkiler, Seçkin Yayınları.
  • Tezişçi, S. (2013). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Üniversitelerinin Örgütsel Imajına Ilişkin Algıları. (Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Uluçay, D. M. (2018). Üniversitelerde kurumsal imaj ölçümü. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (55), 17-36.
  • Yıldırım, M. (2021). Örneklem ve Örnekleme Yöntemleri. Şen S. ve Yıldırım İ. (Ed.). Eğitimde Araştırma Yöntemleri, Nobel Yayınları.
  • Zorlu, N. (2000). Etkili kurumsal imajda halkla ilişkiler. (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.

UNIVERSITY STUDENTS’ PERCEPTIONS OF INSTITUTIONAL IMAGE: ATATÜRK UNIVERSITY SAMPLE

Yıl 2024, , 110 - 127, 28.12.2023
https://doi.org/10.7456/tojdac.1372658

Öz

With globalisation, the development of information technologies, the diversity and rapid growth of services, today's institutions have started to attach importance to corporate image research in order to be ahead in the competitive environment and for sustainability. There are many different criteria that determine the corporate image of universities as an institutional structure. The level of students' perception of the institutional image of their university is also important in terms of the prestige of the university as it affects the preference rate of the university for potential candidates. The aim of this study is to determine the institutional image perceptions of the students studying in the faculties affiliated to Atatürk University. In order to determine the perception of the university image, a survey was administered to six hundred students studying in the 2019-2020 academic year. A quantitative research method was used and the data obtained were subjected to arithmetic mean, standard deviation, t-test and one-way variance (ANOVA) analyses with the help of SPSS 26 software. The findings of the research showed that there was a significant difference between the participants' perceptions of institutional image with the variables of monthly expenditure and prior knowledge about the department, but there was no significant difference according to the variables of faculty, gender and region of residence. It was determined that the participants' general corporate image perception of Atatürk University was at "medium level". It can be said that the research results have data quality that is important for university management.

Kaynakça

  • Aksoy, R. & Bayramoğlu, V. (2008). Sağlık işletmeleri için kurumsal imajin temel belirleyicileri: Tüketici değerlemeleri. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 4(7), 85-96.
  • Atatürk Üniversitesi. (2023). Kayıtlı (devamlı & hazırlık) öğrenci sayıları, https://atauni.edu.tr/tr/aktif-ogrenci-sayilari.
  • Bal, M. (2011). Çalışan Personelin Kurumsal İmaj Oluşumuna Etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Bilgin, L. (2010). Olumlu imaj yaratmak halkla ilişkiler, Kum Saati Yayınları.
  • Cankurtaran, T. & Özbek, O. (2015). Öğrenci algılarına göre beden eğitimi ve spor yüksek okullarının kurumsal imajı. International Journal of Human Sciences, 12(1), 1-14.
  • Charles, F. (1996). The Reputational Landscape.Corporate Reputation Review. 1, 5-14.
  • Cohen, A. P. (1999). Topluluğun simgesel kurtuluşu. Mehmet Küçük (Çev.) Dost Yayınevi.
  • Çerik, Ş. & Erkmen, T. (2006). Kurum imajını etkileyen faktörlerin algılanması ve bu algılamaların beklentilerle karşılaştırılması: üniversite öğrencilerine yönelik bir araştırma, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(6).
  • Cerit, Y. (2006). Eğitim fakültesi öğrencilerinin üniversitenin örgütsel imaj düzeyine ilişkin algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 47(47), 343-365.
  • Çetiner, N. (2016). Üniversitelerde Kurumsal İmaj Oluşumu: Karamanoğlu Mehmet Bey Üniversitesinin Kurumsal İmajının Öğrenciler Açısından İncelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Dokmaipum, S., Khantanapha, N. & Piriyakul, R. (2019). Corporate ımage management of retail business. Open Journal of Business and Management, 7(02), 892-907.
  • Dowling, G. R. (1993). Developing Your Company İmage İnto A Corporate Asset. Long Range Planning, 26(2), 101–109. doi:10.1016/0024-6301(93)90141-2.
  • Geçikli, F. (2012). Kurum imajı, Fenomen Yayıncılık.
  • Gemlik, N. & Sığrı, Ü. (2007). Kurum imajı analizi ve bir belediye üzerindeki uygulamanın değerlendirilmesi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(11), 267-282.
  • Güzelcik, E. (1999). Küreselleşme ve işletmelerde değişen kurum imajı, Sistem Yayıncılık.
  • İbicioğlu, H. (2005). Üniversite öğrencilerinde kurumsal imaj algılamalarını etkileyen faktörlere ilişkin sdü. iibf öğrencilerine yönelik bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdare Bilimler Fakültesi, 10(2), 59-73.
  • Fombrun, C. J. (1996). Reputation: Realizing Value from the Corporate Image. Harvard Business School Press.
  • Kartal, K. A. & Algül, A. (2019). Vakıf ve devlet üniversitelerinin kurumsal imaj bağlamında twitter paylaşımlarının içerik analizi. Yeni Medya Elektronik Dergi, 3(1), 57-70.
  • Kazoleas, D., Kim, Y. & Moffitt, M. A. (2001). Institutional image: a case study. Corporate Communications: An International Journal, 6(4), 205–216. doi:10.1108/EUM0000000006148.
  • Kotler, P. & Andreasen, A. R. (1996). Positioning the Organisation: Strategic Marketig For Non Profit Organisation. Toronto: Prentice-Hall.
  • Köybaşı, F., Uğurlu, C. T. & Ceylan, N. (2016). Eğitim fakültesi öğrencilerinin görüşlerine göre üniversitenin örgütsel imajının değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(3), 885-896.
  • Lemmimk, J., Schuijf, A. & Streukens, S. (2003). The role of corporate image and company employment image in explaining application intentions. Journal of Economic Psychology, 24(1), 1-15. doi:10.1016/s0167-4870(02)00151-4.
  • Nguyen, N. & LeBlanc, G. (1998). The mediating role of corporate image on customers’ retention decisions: an investigation in financial services. International Journal of Bank Marketing, 16(2), 52–65. doi:10.1108/02652329810206707.
  • Okay, A. (2013). Kurum kimliği, Derin Yayınları.
  • Öğüt, N. & Sarıyıldız, N. (2018). Halkla ilişkilerin kurum imajının oluşum sürecindeki rolü ve etkinliği: sağlık sektörü araştırması. International Journal of Social Science, 67, 489-508.
  • Örer, L. (2006). Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi’nin Kurumsal İmajının Öğrenciler Açısından Ölçülmesi Üzerine Bir Alan Çalışması. (Yüksek Lisans Tezi). Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Özdamar, K. (2003). Modern bilimsel araştırma yöntemleri, Kaan Kitapevi.
  • Özdamar, K. (2004). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi, Kaan Kitapevi.
  • Özüpek, N. (2013). Kurum imajı ve sosyal sorumluluk, Eğitim Yayınevi.
  • Peltekoğlu, B. F. (1997). Kurumsal iletişim sürecinde imajın yeri. İ.Ü. İletişim Fakültesi Dergisi, 125-145.
  • Polat, S. (2011). Üniversite Öğrencilerine Göre Kocaeli Üniversitesi’nin Örgütsel İmajı. Eğitim ve Bilim Dergisi, 36(160), 105-119.
  • Polat, S. & Arslan, Y. (2015). Örgütsel yaşamda imaj, imaj geliştirme ve yönetimi, Nobel Yayınları.
  • Prahalad, C. K. & Hamel, G. (1990). The core competence of the corporation. Harvard Business Review, 68(3), 79-81.
  • Rayner, J. (2003). Risk Management – 10 principles, Elsevier plc Group, Great Britain.
  • Sagagi M, S., Ekperi, P. M. & Nwadike S. C. (2019). Evaluation of awareness level and public perception of the ımage of ınsurance companies in enugu state. International Journal of Research and Innovation in Social Science, 3(3), 385-390.
  • Saracel, N., Özkara, B., Karakaş, M., Yelken, R., Vatandaş, C., Bayram, A., Alver, K. & Koçak, H. (2001). Afyon kocatepe üniversitesinin kurumsal imajı: Afyon halkının üniversiteyi algılaması tutum ve beklentilerine ilişkin araştırma. Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(2), 1-14.
  • Silsüpür, Ö. (2015). Üniversite öğrencilerinin gözünde İstanbul üniversitesi’nin imajı. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 3(1), 263-287.
  • Taylan, A. (2015). Nitel ve Nicel Araştırmalarda Evren ve Örneklem Seçimi ve Sorunlar. Yıldırım B. (Ed.) İletişim araştırmalarında yöntemler, uygulama ve örneklerle, Literatürk Yayınları.
  • Taşkın, E. & Sönmez, S. (2005). Kurumsal imaj oluşturmada halkla ilişkilerin rolü ve bir alan araştırması. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi, 7, 1-27.
  • Tengilimoğlu, D. & Öztürk, Y. (2011). İşletmelerde halkla ilişkiler, Seçkin Yayınları.
  • Tezişçi, S. (2013). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Üniversitelerinin Örgütsel Imajına Ilişkin Algıları. (Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Uluçay, D. M. (2018). Üniversitelerde kurumsal imaj ölçümü. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (55), 17-36.
  • Yıldırım, M. (2021). Örneklem ve Örnekleme Yöntemleri. Şen S. ve Yıldırım İ. (Ed.). Eğitimde Araştırma Yöntemleri, Nobel Yayınları.
  • Zorlu, N. (2000). Etkili kurumsal imajda halkla ilişkiler. (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim Çalışmaları
Bölüm ARAŞTIRMA MAKALELERİ
Yazarlar

Kadir Aydın 0000-0001-9333-1690

Gökhan İlhan 0000-0002-3934-4498

Erken Görünüm Tarihi 15 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 7 Ekim 2023
Kabul Tarihi 5 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Aydın, K., & İlhan, G. (2023). ÜNIVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN KURUMSAL İMAJ ALGILARI: ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 14(1), 110-127. https://doi.org/10.7456/tojdac.1372658


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png