Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

HALKLA İLİŞKİLERDE DEVLETİN VATANDAŞI TANIMA ÇALIŞMASI: AÇIK KAPI UYGULAMASI

Yıl 2024, , 700 - 718, 01.07.2024
https://doi.org/10.7456/tojdac.1464801

Öz

Bu çalışmanın amacı, Grunig ve Hunt’ın 4’lü halkla ilişkiler modeli bağlamında devletin halkı tanıma aracı olarak Açık kapı uygulamasını nasıl kullandığını tespit etmeyi ve Açık Kapı’nın vatandaşı bilgilendirme, yönlendirme ve yönetime katılım konusundaki rolünü betimlemeyi amaçlamaktadır. Araştırmanın problemi, kamu yönetiminde devletin halkı tanıma aracı olarak Açık kapı uygulaması nasıl kullandığını tespit etmektir. Çalışmanın kuramsal kısmında halkla ilişkilerde tanıma, Grunig ve Hunt’ın 4’lü modeli ile Türkiye’de devletin halkı tanıma araçlarına yer verilmiştir. Araştırma Osmaniye Valiliği Açık Kapı Uygulaması ile sınırlıdır. Çalışmanın yöntem bölümü iki kısımdan oluşmaktadır. Öncelikle Osmaniye Valiliği Açık Kapı birimiyle ilgili betimsel verilere yer verilmiştir. İkinci aşamada da Osmaniye Valiliği Açık Kapı şube müdürü ve çalışanlarıyla yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Elde edilen veriler Grunig ve Hunt’ın 4 iletişim modeli kapsamında analiz edilmiştir. Nitel araştırma yöntemleri kullanılarak elde edilen bulgular kuramsal çerçevede anlatı analiz tekniği ile aktarılmıştır. Araştırma neticesinde Açık Kapı uygulamasının tanıtım odaklı olmaktan ziyade halkı tanıma odaklı hizmet verdiği gözlemlenmiştir. Kamuoyu bilgilendirme modeli kapsamında açık, net, güvenilir ve şeffaf olduğu; iki yönlü asimetrik iletişim çerçevesinde faaliyetlerini iyileştirmek için çeşitli araç ve yöntemlerle vatandaştan bilgi topladığı; iki yönlü simetrik iletişim bağlamında ise bire bir halkla müzakere yapmasa da memnuniyet anketleri aracılığıyla hem kendi hizmetini hem de ilgili kurumların hizmetlerini iyileştirdiği ortaya konulmuştur.

Etik Beyan

Araştırma için sahada veri toplamak amacıyla Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Etik Kurulundan "Etik Onay Belgesi" alınmış olup ilgili belgelerin arasına yerleştirilmiştir.

Kaynakça

  • Aktaş Yamanoğlu, M., Gençtürk Hızal, G., & Özdemir, P. (2013). Türkiye'de Halkla İlişkiler Tarihi. Deki Yayınları.
  • Al, H. (2005, Kasım). Türk Kamu Yönenitiminde Yolsuzlukla Mücadele, Geleneksel Bürokratik Yapı ve Yeni Etik Değerler. 2. Siyasette ve Yönetimde Etik Sempozyumunda sunulan bildiri, Sakarya Üniversitesi. http://www.etiksempozyumu.sakarya.edu.tr
  • Ankara.edu.tr. (2023, Haziran 06). Anlatı (Narrative) Araştırma. acıkders.ankara.edu.tr: https://acikders.ankara.edu.tr/mod/resource/view.php?id=163309
  • Balta Peltekoğlu, F. (2016). Halkla İlişkiler Nedir (9. Baskı b.). Beta Yayınları.
  • İletişim Başkanlığı. (2023, Mayıs 25). Açık Kapı. İçişleri Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı: https://www.icisleri.gov.tr/strateji/acik-kapi
  • Canöz, K. (2008). Kamuda Halkla İlişkilerin Yeni Yüzü: Bilgi Edinme Yasası. Selçuk İletişim, 5(3), s. 141-152.
  • CİMER. (2023, 22 05). CİMER. CİMER: https://www.cimer.gov.tr/50sorudacimer.pdf
  • Çeliksoy, E. (2020). Türkiye'de Kamu Yönetiminde Halkla İlişkiler ve E-Devlet. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum, 9(27), s. 709-728.
  • Davıs, K. (1994). Açık Kapı Politikası. Yönetim (18), s. 5.
  • Durmuşoğlu, T., & Genel, Z. (2022). Pasif Paydaş Olarak Vatandaşın E-İletişim İle Aktif Paydaşa Dönüşümü: Cimer Uygulaması Örneği. Denetişim (24), s. 70-90.
  • e-Devlet. (2023, Mayıs 22). e-Devlet Nedir? e-Devlet: https://www.turkiye.gov.tr/bilgilendirme?konu=sikcaSorulanlar#s01
  • Ehling, W. (2005). Halkla İlişkiler Eğitimi ve Profesyonellik. J. Grunig (Ed.), Halkla İlişkiler ve İletişim Yönetiminde Mükemmellik (s. 463-490) içinde. Rota Basım Yayım Dağıtım.
  • Göksel, A. B., & Başok Yurdakul, N. (2016). Temel Halkla İlişiler Bilgileri. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları.
  • Grunig, J., & Hunt, T. (1984). Managing Public Relations. America and Canada: CBS College Publishing.
  • Grunig, J., & Guring, L. (2005). Halkla İlişkiler ve İletişim Modelleri. J. Grunig (Ed.), Halkla İlişkiler ve İletişim Yönetiminde Mükemmellik (s. 307-348) içinde. Rota Yayınları.
  • Grunig, J., & White, J. (2005). Halkla İlişkiler Kuram ve Uygulamasında Dünya Görüşlerinin Etkisi. J. Grunig (Ed.), Halkla İlişkiler ve İletişim Yönetiminde Mükemmellik (s. 44-78) içinde. Rota Yayıncılık.
  • Güler, T., & Yılmaz, A. (2019). Bir Yönetişim Reformu Olarak Dvletin Gülen Yüzü "Açık Kapı" Uygulaması. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(3), s. 359-374.
  • İçişler Bakanlığı. (2023, Mayıs 25). Açık Kapı Projesi (Milletin Kapısı). Açık Kapı: https://www.icisleri.gov.tr/acik-kapi-projesi-19-01-2018
  • İstanbul Bilgi Üniversitesi. (2023, Mayıs 25). İnsan Hakları Hukuku Uygulama ve Araştırma Merkezi. İnsan Hakları Hukuku Bilgi Bankası: https://insanhaklarimerkezi.bilgi.edu.tr/tr/content/37-kamu-denetciligi-kurumu
  • Kamu Denetçiliği Kurumu. (2023, Mayıs 25). Kamu Denetçiliği Kurumu Mevzuatı. TBMM Kamu Denetçiliği Kurumu (Ombudsmanlık): https://www.ombudsman.gov.tr/Mevzuat/Anayasa
  • Kazancı, M. (2016). Kamuda ve Özel Kuruluşlarda Hakla İlişkiler. Turhan Kitapevi.
  • K.G.E.K. (2023, Mayıs 26). Kurul Hakkında Genel Bilgilendirme. T.C. Kamu Görevlileri Etik Kurulu: https://www.etik.gov.tr/kurumsal/kurul-hakkinda/
  • Mevzuat. (2023, Mayıs 25). Bilgi Edinme Kanunu. Bilgi Edinme Kanunu: https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuatmetin/1.5.4982.pdf
  • Okay, A., & Okay, A. (2007). Halkla İlişkiler Kavram Strateji ve Uygulamaları. Der Yayınları.
  • Osmaniye Valiliği, (2024, 05, 11). Osmaniye Valiliği Açık Kapı Şube Müdürlüğü: http://www.osmaniye.gov.tr/acik-kapi-sube-mudurlugu
  • Sönmez, V., & Füsun, A. (2014). Örneklendirilmiş Bilimsel Araştıma Yöntemleri. Anı Yayıncılık.
  • Şimşek, G. (2023). Halkla İlişkilerde Stratejik İletişim Yönetimi Bağlamında Risk, Konu, Sorun ve Kriz Yönetimine Bütüncül Bir Yaklaşım. S. Paksoy, & H. Çiftçi (Ed), Sosyal Bilimlerde Güncel Çalışmalar-3 (s. 183-203) içinde. İksad Yayınevi.
  • Tarhan, A. (2007). Halkla İlişkilerde Tanıma ve Tanıtma Aracı Olarak İnternet: Belediyelerin Web Siteleri Üzerine bir Analiz. Selçuk İletişim, 4(4), s. 75-95.
  • Tarhan, A. (2010). Devlet ve Vatandaş İlişkisinin Geliştirilmesinde Elektronik Devletin Rolü: Halkla İlişkiler Açısından Bir Değerlendirme. Yayınlanmamış doktora tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Woodyard, M. T. (1991). Aır Force Public Affaırs: The Four Models of Public Relations and Excellence in Public Relations. Maryland University Master Thesis. Maryland University.
  • Yağmurlu, A. (2011). Siyasal Katılım ve Halkla İlişkiler: Ankara Merkez ilçe Belediyeleri Üzerine Bir İnceleme. Türkiye Orta Doğu Amme İdaresi Enstitüsü, s. 1-17.
  • Yılmaz, A. ve Şahyar Akdemir, D. (2019). "İyi İdare Hakkı" Bağlamında İçişleri Bakanlığı "Açık Kapı" Uygulaması. Ombudsman Akademik, 6(11), s. 17-38.

STATE'S RECOGNITION OF CITIZENS IN PUBLIC RELATIONS: OPEN DOOR APPLICATION

Yıl 2024, , 700 - 718, 01.07.2024
https://doi.org/10.7456/tojdac.1464801

Öz

The aim of this study is to determine the way the state uses the Open Door as a tool to get to know the public in the context of Grunig and Hunt’s 4-point public relations model and to describe the role of Open Door in informing, guiding and participating in governance. The problem of the research is to determine how the state utilizes the Open-Door application as a means of getting to know the public in public administration. In the theoretical part of the study, the recognition in public relations, Grunig and Hunt’s 4-point model and the state’s means of public recognition in Turkey are given. The research is limited to Osmaniye Governorship Open-Door Application. The methodology section of the study consists of two parts. First of all, descriptive data on the Osmaniye Governorship Open Door unit are included. In the second stage, semi-structured interviews with Osmaniye Governorship Open Door branch manager and staff were conducted. The obtained data were analyzed within the scope of Grunig and Hunt’s 4 communication models. The findings obtained by qualitative research methods were conveyed with the narrative analysis technique within the theoretical framework. As a result of the research, it was observed that the Open-Door application provides services focused on public knowledge rather than publicity-oriented activities. It was discovered to be open, clear, reliable, and transparent within the scope of the public information model; within the framework of two-way asymmetric communication, it collects information from citizens through various tools and methods to improve its activities; and within the context of two-way symmetric communication, although it does not negotiate with the public one-on-one, it improves both its own services and the services of related institutions through satisfaction surveys.

Kaynakça

  • Aktaş Yamanoğlu, M., Gençtürk Hızal, G., & Özdemir, P. (2013). Türkiye'de Halkla İlişkiler Tarihi. Deki Yayınları.
  • Al, H. (2005, Kasım). Türk Kamu Yönenitiminde Yolsuzlukla Mücadele, Geleneksel Bürokratik Yapı ve Yeni Etik Değerler. 2. Siyasette ve Yönetimde Etik Sempozyumunda sunulan bildiri, Sakarya Üniversitesi. http://www.etiksempozyumu.sakarya.edu.tr
  • Ankara.edu.tr. (2023, Haziran 06). Anlatı (Narrative) Araştırma. acıkders.ankara.edu.tr: https://acikders.ankara.edu.tr/mod/resource/view.php?id=163309
  • Balta Peltekoğlu, F. (2016). Halkla İlişkiler Nedir (9. Baskı b.). Beta Yayınları.
  • İletişim Başkanlığı. (2023, Mayıs 25). Açık Kapı. İçişleri Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı: https://www.icisleri.gov.tr/strateji/acik-kapi
  • Canöz, K. (2008). Kamuda Halkla İlişkilerin Yeni Yüzü: Bilgi Edinme Yasası. Selçuk İletişim, 5(3), s. 141-152.
  • CİMER. (2023, 22 05). CİMER. CİMER: https://www.cimer.gov.tr/50sorudacimer.pdf
  • Çeliksoy, E. (2020). Türkiye'de Kamu Yönetiminde Halkla İlişkiler ve E-Devlet. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum, 9(27), s. 709-728.
  • Davıs, K. (1994). Açık Kapı Politikası. Yönetim (18), s. 5.
  • Durmuşoğlu, T., & Genel, Z. (2022). Pasif Paydaş Olarak Vatandaşın E-İletişim İle Aktif Paydaşa Dönüşümü: Cimer Uygulaması Örneği. Denetişim (24), s. 70-90.
  • e-Devlet. (2023, Mayıs 22). e-Devlet Nedir? e-Devlet: https://www.turkiye.gov.tr/bilgilendirme?konu=sikcaSorulanlar#s01
  • Ehling, W. (2005). Halkla İlişkiler Eğitimi ve Profesyonellik. J. Grunig (Ed.), Halkla İlişkiler ve İletişim Yönetiminde Mükemmellik (s. 463-490) içinde. Rota Basım Yayım Dağıtım.
  • Göksel, A. B., & Başok Yurdakul, N. (2016). Temel Halkla İlişiler Bilgileri. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları.
  • Grunig, J., & Hunt, T. (1984). Managing Public Relations. America and Canada: CBS College Publishing.
  • Grunig, J., & Guring, L. (2005). Halkla İlişkiler ve İletişim Modelleri. J. Grunig (Ed.), Halkla İlişkiler ve İletişim Yönetiminde Mükemmellik (s. 307-348) içinde. Rota Yayınları.
  • Grunig, J., & White, J. (2005). Halkla İlişkiler Kuram ve Uygulamasında Dünya Görüşlerinin Etkisi. J. Grunig (Ed.), Halkla İlişkiler ve İletişim Yönetiminde Mükemmellik (s. 44-78) içinde. Rota Yayıncılık.
  • Güler, T., & Yılmaz, A. (2019). Bir Yönetişim Reformu Olarak Dvletin Gülen Yüzü "Açık Kapı" Uygulaması. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(3), s. 359-374.
  • İçişler Bakanlığı. (2023, Mayıs 25). Açık Kapı Projesi (Milletin Kapısı). Açık Kapı: https://www.icisleri.gov.tr/acik-kapi-projesi-19-01-2018
  • İstanbul Bilgi Üniversitesi. (2023, Mayıs 25). İnsan Hakları Hukuku Uygulama ve Araştırma Merkezi. İnsan Hakları Hukuku Bilgi Bankası: https://insanhaklarimerkezi.bilgi.edu.tr/tr/content/37-kamu-denetciligi-kurumu
  • Kamu Denetçiliği Kurumu. (2023, Mayıs 25). Kamu Denetçiliği Kurumu Mevzuatı. TBMM Kamu Denetçiliği Kurumu (Ombudsmanlık): https://www.ombudsman.gov.tr/Mevzuat/Anayasa
  • Kazancı, M. (2016). Kamuda ve Özel Kuruluşlarda Hakla İlişkiler. Turhan Kitapevi.
  • K.G.E.K. (2023, Mayıs 26). Kurul Hakkında Genel Bilgilendirme. T.C. Kamu Görevlileri Etik Kurulu: https://www.etik.gov.tr/kurumsal/kurul-hakkinda/
  • Mevzuat. (2023, Mayıs 25). Bilgi Edinme Kanunu. Bilgi Edinme Kanunu: https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuatmetin/1.5.4982.pdf
  • Okay, A., & Okay, A. (2007). Halkla İlişkiler Kavram Strateji ve Uygulamaları. Der Yayınları.
  • Osmaniye Valiliği, (2024, 05, 11). Osmaniye Valiliği Açık Kapı Şube Müdürlüğü: http://www.osmaniye.gov.tr/acik-kapi-sube-mudurlugu
  • Sönmez, V., & Füsun, A. (2014). Örneklendirilmiş Bilimsel Araştıma Yöntemleri. Anı Yayıncılık.
  • Şimşek, G. (2023). Halkla İlişkilerde Stratejik İletişim Yönetimi Bağlamında Risk, Konu, Sorun ve Kriz Yönetimine Bütüncül Bir Yaklaşım. S. Paksoy, & H. Çiftçi (Ed), Sosyal Bilimlerde Güncel Çalışmalar-3 (s. 183-203) içinde. İksad Yayınevi.
  • Tarhan, A. (2007). Halkla İlişkilerde Tanıma ve Tanıtma Aracı Olarak İnternet: Belediyelerin Web Siteleri Üzerine bir Analiz. Selçuk İletişim, 4(4), s. 75-95.
  • Tarhan, A. (2010). Devlet ve Vatandaş İlişkisinin Geliştirilmesinde Elektronik Devletin Rolü: Halkla İlişkiler Açısından Bir Değerlendirme. Yayınlanmamış doktora tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Woodyard, M. T. (1991). Aır Force Public Affaırs: The Four Models of Public Relations and Excellence in Public Relations. Maryland University Master Thesis. Maryland University.
  • Yağmurlu, A. (2011). Siyasal Katılım ve Halkla İlişkiler: Ankara Merkez ilçe Belediyeleri Üzerine Bir İnceleme. Türkiye Orta Doğu Amme İdaresi Enstitüsü, s. 1-17.
  • Yılmaz, A. ve Şahyar Akdemir, D. (2019). "İyi İdare Hakkı" Bağlamında İçişleri Bakanlığı "Açık Kapı" Uygulaması. Ombudsman Akademik, 6(11), s. 17-38.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim Çalışmaları, İletişim Kuramları
Bölüm ARAŞTIRMA MAKALELERİ
Yazarlar

Gülsüm Şimşek 0000-0001-8922-2088

Erken Görünüm Tarihi 24 Haziran 2024
Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2024
Gönderilme Tarihi 4 Nisan 2024
Kabul Tarihi 19 Mayıs 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Şimşek, G. (2024). HALKLA İLİŞKİLERDE DEVLETİN VATANDAŞI TANIMA ÇALIŞMASI: AÇIK KAPI UYGULAMASI. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 14(3), 700-718. https://doi.org/10.7456/tojdac.1464801


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png