Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

RÉSUMÉ AND PORTFOLIO DESIGN IN DESIGNER PORTFOLIO COURSE RÉSUMÉ EVALUATIONS

Yıl 2024, , 799 - 808, 01.10.2024
https://doi.org/10.7456/tojdac.1509190

Öz

A résumé is a way for the designer to express his or her skills and experience. A creative résumé highlights the designer's unique talents and personal style. When recruiters evaluate candidates based on their résumés, a creative résumé stands out and can strike a favorable first impression. This is an opportunity to highlight the designer's creativity and design skills. Harmonious color palettes, layouts and graphic elements demonstrate the designer's communication skills. It is essential for designers to design their résumé in an informative, easy-to-read and eye-catching way, as this document is not only a job application form but also a design product. This article aims to discuss why a designer's résumé should be creative and analyzes the résumés created by students in the Portfolio Design course conducted by the researcher. In addition, the importance of the Portfolio Design course, a course in which design students learn to use their résumés to identify their career goals and highlight their experiences and skills, is emphasized.

Kaynakça

  • Allen, J, G. (2001). The Resume Makeover. ABD: John Wiley & Sons, Inc.
  • Ambrose, G., Harris, P. (2009). The Fundamentals of Graphic Design. Switzerland: AVA Publishing.
  • Bernstein, B., Weiss, J.H. (2020). The Big Book Of Job-Hunting Hacks : How To Build A Résumé Conquer The İnterview And Land Your Dream Job. ABD: Skyhorse Publishing.
  • Demir, Ç. (2022). Görsel İletişim Tasarımında Portfolyo Tasarımının Önemi. Ö. Durmaz, M.Ertürk (Ed.). in Görsel İletişimi Tasarlamak (10-33). İstanbul: Yem Yayın
  • Demir, Ç. (2014). Portfolyo Tasarımı ve Portfolyo Tasarımı Ders Projeleri Üzerine Değerlendirmeler. Sanat Yazıları, Issue: 30, 79-92.
  • Eisenman, S. (2011). Building Design Portfolios. ABD: Rockport Publishers Inc.
  • Enelow W., Kursmark, L. (2007). Cover Letter Magic. ABD: JIST Publishing Inc.
  • Labudovic A., Vukusic, N. (2009). Field Guide: How to be a Graphic Designer? ABD: Rockport Publishers Inc.
  • Morgan, H. (2014). The Infographic Resume: How to Create a Visual Portfolio that Showcases Your Skills and Lands the Job. ABD: McGraw-Hill
  • Myers, D.R. (2014). The Graphic Designer’s Guide To Portfolio Design. Kanada: John Wiley & Sons, Inc.
  • Newar, S. (2018). Art of Resume Making. Agniveer
  • Orosz, G. (2020). The Tech Resume Inside Out. https://thetechresume.com/
  • Santoro, S. W. (2014). Guide to Graphic Design. ABD: Pearson Education, Inc,
  • Schuman, N. (2008). The Everything Resume Book. ABD: Adams Media.
  • Teoli D, Sanvictores T, An J. (2023). SWOT Analysis. In: StatPearls. StatPearls Publishing, Treasure Island (FL).
  • Vitali, J. (2003). The Fine Artist’s Guide To Marketing And Self-Promotion. Kanada: Allworth Press.
  • Wolk, L. & Currier, D. (2021). No Plastic Sleeves The Complete Portfolio and Self-Promotion Guide. New York: Routledge.

TASARIMCI PORTFOLYOSUNDA ÖZ GEÇMİŞ VE PORTFOLYO TASARIMI DERSİ ÖZ GEÇMİŞ DEĞERLENDİRMELERİ

Yıl 2024, , 799 - 808, 01.10.2024
https://doi.org/10.7456/tojdac.1509190

Öz

Öz geçmiş, tasarımcının kendi yeteneklerini ve deneyimlerini ifade etmesinin bir yoludur. Yaratıcı bir öz geçmiş, tasarımcının benzersiz yeteneklerini ve kişisel tarzını vurgular. İşverenler, öz geçmiş üzerinden adayları değerlendirirken, yaratıcı bir öz geçmiş dikkat çekmekte ve ilk izlenimde olumlu bir etki bırakabilmektedir. Bu, tasarımcının yaratıcılığını ve tasarım becerilerini öne çıkarmak için bir fırsattır. Uyumlu renk paletleri, düzenler ve grafik öğeler, tasarımcının iletişim becerilerini gösterir. Tasarımcıların öz geçmişlerinin bilgilendirici, okunması kolay ve dikkat çekici bir şekilde tasarlamaları önemlidir, çünkü bu belge sadece bir iş başvuru formu değil aynı zamanda bir tasarım ürünü olarak da nitelendirilmektedir. Bu makalede bir tasarımcının öz geçmişinin neden yaratıcı olması gerektiği tartışılmış olup araştırmacının yürüttüğü Portfolyo Tasarımı dersinde öğrencilerin oluşturduğu öz geçmişler incelenmiştir. Bunlara ek olarak tasarım öğrencilerinin kariyer hedeflerini belirlemek, deneyimlerini ve yeteneklerini vurgulamak için öz geçmişlerini kullanmayı öğrendikleri bir ders olan Portfolyo Tasarımı dersinin önemi vurgulanmıştır.

Kaynakça

  • Allen, J, G. (2001). The Resume Makeover. ABD: John Wiley & Sons, Inc.
  • Ambrose, G., Harris, P. (2009). The Fundamentals of Graphic Design. Switzerland: AVA Publishing.
  • Bernstein, B., Weiss, J.H. (2020). The Big Book Of Job-Hunting Hacks : How To Build A Résumé Conquer The İnterview And Land Your Dream Job. ABD: Skyhorse Publishing.
  • Demir, Ç. (2022). Görsel İletişim Tasarımında Portfolyo Tasarımının Önemi. Ö. Durmaz, M.Ertürk (Ed.). in Görsel İletişimi Tasarlamak (10-33). İstanbul: Yem Yayın
  • Demir, Ç. (2014). Portfolyo Tasarımı ve Portfolyo Tasarımı Ders Projeleri Üzerine Değerlendirmeler. Sanat Yazıları, Issue: 30, 79-92.
  • Eisenman, S. (2011). Building Design Portfolios. ABD: Rockport Publishers Inc.
  • Enelow W., Kursmark, L. (2007). Cover Letter Magic. ABD: JIST Publishing Inc.
  • Labudovic A., Vukusic, N. (2009). Field Guide: How to be a Graphic Designer? ABD: Rockport Publishers Inc.
  • Morgan, H. (2014). The Infographic Resume: How to Create a Visual Portfolio that Showcases Your Skills and Lands the Job. ABD: McGraw-Hill
  • Myers, D.R. (2014). The Graphic Designer’s Guide To Portfolio Design. Kanada: John Wiley & Sons, Inc.
  • Newar, S. (2018). Art of Resume Making. Agniveer
  • Orosz, G. (2020). The Tech Resume Inside Out. https://thetechresume.com/
  • Santoro, S. W. (2014). Guide to Graphic Design. ABD: Pearson Education, Inc,
  • Schuman, N. (2008). The Everything Resume Book. ABD: Adams Media.
  • Teoli D, Sanvictores T, An J. (2023). SWOT Analysis. In: StatPearls. StatPearls Publishing, Treasure Island (FL).
  • Vitali, J. (2003). The Fine Artist’s Guide To Marketing And Self-Promotion. Kanada: Allworth Press.
  • Wolk, L. & Currier, D. (2021). No Plastic Sleeves The Complete Portfolio and Self-Promotion Guide. New York: Routledge.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Görsel Tasarım
Bölüm ARAŞTIRMA MAKALELERİ
Yazarlar

İrem Bilgi 0000-0001-5356-5572

Erken Görünüm Tarihi 21 Eylül 2024
Yayımlanma Tarihi 1 Ekim 2024
Gönderilme Tarihi 3 Temmuz 2024
Kabul Tarihi 18 Eylül 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Bilgi, İ. (2024). RÉSUMÉ AND PORTFOLIO DESIGN IN DESIGNER PORTFOLIO COURSE RÉSUMÉ EVALUATIONS. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 14(4), 799-808. https://doi.org/10.7456/tojdac.1509190


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png