Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SANAL GERÇEKLİK ORTAMINDA TİPOGRAFİ KULLANIMININ İNCELENMESİ VE YAZI KARAKTERİ TASARIMI

Yıl 2024, , 869 - 886, 01.10.2024
https://doi.org/10.7456/tojdac.1510738

Öz

Gelişen teknoloji sayesinde sanal gerçeklik kullanımı giderek yaygınlaşmaya başlamıştır. Sanal gerçeklik kullanımının yaygınlaşması ile birlikte, sanal gerçeklikte tasarım giderek önem kazanmıştır. Sanal gerçeklik ortamında dikkat edilmesi gereken tasarım ögelerinden biri tipografidir. Tipografinin, sanal gerçeklik ortamı kullanımlarında farklı tasarım ve üretim süreçleri oluşmuştur. Günümüzde tipografi, sanal gerçeklik ortamlarında farklı formlarda daha özgün bir şekilde kullanılabilmektedir. Bu makalede teknolojinin gelişimi ile ortaya çıkan yeni mecralardan biri olan sanal gerçeklik ve tipografi ilişkisi üzerinde durulmuştur. Bu makale nitel bir çalışma olup tipografinin sanal gerçeklik ortamındaki kullanım biçimi incelenmiştir. İncelemelerden yola çıkılarak bir yazı karakteri tasarımı oluşturulmuştur. Üretilen proje, yazı karakterinin sanal gerçeklik ortamında ki kullanımına dair örnek proje olarak üretilmiştir.

Kaynakça

  • Alican, Ö. (2014). Esnek Web (Responsive Web) Sitesi Tasarımında Tipografi Sorunları, Yedi: Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi, 85-91.
  • Ambrose, G. & Harris P. (2012a). Görsel Tipografi Sözlüğü. İstanbul: Literatür Yayınları.
  • Ambrose, G. & Harris P. (2012b). Tipografinin Temelleri. İstanbul: Literatür Yayınları.
  • Ambrose, G. & Harris P. (2013). Yaratıcı Tasarımın Temelleri, İstanbul: Literatür Yayınları.
  • Adobe. (t.y). Typographic Terms. https://www.adobe.com/studio/print/pdf/typographic_terms.pdf
  • Aslan, R. & Erdoğan, S. (2017). 21. Yüzyılda Hekimlik Eğitimi: Sanal Gerçeklik, Artırılmış Gerçeklik, Hologram, Kocatepe Vet Journals, 10(3): 204-212.
  • Atiker, B., (2019). Artırılmış Tipografi,Temel Tasarım Kavramlarını Disiplinlerarası Okumak, 17-38.
  • Avcı, E., (2022). Antik Mağaradan Sanal Mağaraya: Metaverse, Beytulhikme Int J Phil 12 (4):981-1005
  • Baines, P.& Haslam, A. (2005), Type And Typograhy, London: Laurence King Publishing
  • Baran, H. (2021). Sanal Gerçeklikte Deneyimlenebilir Konsept Tasarım ve Animasyon Uygulamaları, Sanat Yazıları, (44): 89-114.
  • Baudrillard, J. (2021). Simülakrlar ve Simülasyon. Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Bilirdönmez, K. (2020). Tipografide Renk ve Rengin Kullanımı. Journal of Humanities and Tourism Research, 10 (4).
  • Boratav, O. & Yozgat, S. (2021). Bauhaus Tasarım İlkeleri Doğrultusunda Üç Boyutlu Karakter Tasarımı, İdil Dergisi, p. 1477– 1488.
  • Çavaş, B. Çavaş, H, P. & Can, T, B. (2004). Eğitimde Sanal Gerçeklik, The Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET, 3 (4), 110-116.
  • Demirci, Ş. (2018). Sağlık Hizmetlerinde Sanal Gerçeklik Teknolojileri, İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Dergisi, 6(1): 35-46
  • Demirezen, B. (2019). Artırılmış Gerçeklik ve Sanal Gerçeklik Teknolojisinin Turizm Sektöründe Kullanılabilirliği Üzerine Bir Literatür Taraması, Uluslararası Global Turizm Araştırmaları, 3(1): 1-26.
  • Dönmez, S. C. & Erkılıç, H. (2018). 360 Derece Sanal Gerçeklik Uygulamalarını Sinema Kuramı Üzerinden Okumak Mümkün mü?, Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi , 2 (1) , 40-56.
  • Hillner, M. (2009). Basics Of Typography 01: Virtual Typography, Switzerland: AVA Book.
  • Hoffman H. & Vu D. (1997). Virtual Realit: Teaching Tool of the Twenty-First Century?, Academıc Medicine, p.1.
  • Işır, Ö., Başar, T. Ç. & İnce, M. (2021). Yazı Tı̇plerı̇nı̇n İletı̇şı̇m Açısından Önemı̇, Uluslararası Anadolu Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 652-664.
  • İpek, M. (2016). Geçmişten Bugüne Web Sayfalarında Tipografi Kullanımı, Uluslararası Geçmişten Geleceğe Sanat Sempozyumu ve Sergisi, 798-811.
  • Kaptan, S. (2020). Grafı̇k Tasarım Eğı̇tı̇mı̇nde Harf Estetı̇ğı̇ ve Deneysel Tı̇pografı̇, Sanat ve İnsan Dergisi, 4(2), 121-132.
  • Kızılşafak, E. (2014). Grafik Tasarım Ürünü Olarak Yazı Tasarımının Tarihi ,E-Journal of New World Sciences Academy, NWSA-Fine Arts, D0148, 9, (2), 55-65.
  • Kesgin, R. (2021). Yazı Okunabilirliğine Etki Eden Faktörlerin İncelenmesi, Academic Art Journal, 13, 79-93.
  • Kuruüzümcü, R. (2010). Bir Dijital Ortam ve Sanat Formu Olarak Sanal Gerçeklik, Sanat Dergisi, p.2.
  • Pehlivan Baskın, Z. (2022). Görsel İletişim Tasarımında Tipografi Tarihi ve Temel Terimler, Durmaz, Ö., Ertürk, M. (Ed.), Görsel İletişimi Tasarlamak 001 (96-118), YEM Yayın.
  • Pehlivan Baskın, Z. (2022). Çocuklara Yönelı̇k Tasarlanan Afı̇şlerde Tı̇pografı̇ Kullanımı, The Journal of Social Science , 9 (59), p.174-192.
  • Özkirişçi, H.İ. (2020), Algı ve Zaman Bağlamında Grafik İmge, STD: 251-273
  • Felek, S. (2019). İç Mekân Tasarımında Görselleştirme Yöntemleri “Lupa CR29 Projesi Üzerinden Örneklenmesi”. IDA: International Design and Art Journal, 1(1), p.13-30.
  • Ropolyi, L. (2015). Virtuality and Reality—Toward a Representation Ontology. Philosophies. 1. 40-54.
  • Sarıkavak, K. N. (2014). Görsel İletişim ve Grafik Tasarımda Çağdaş Tipografinin Temelleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Sarıkavak, K. N. (2017). Kaligrafik ve Tipografik Deneysel Tasarımlar. Hayalperest Yayınevi.
  • Şekerci, C. (2017). Sanal Gerçeklik Kavramının Tarihçesi, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi / Volume:10 Issue: 54. Sozluk. (t.y). https://sozluk.gov.tr/
  • Tepe, T. (2022). Dijital Oyunların Tasarım ve Geliştirme Süreçleri, Pegem Akademi, Ankara.
  • Tokareva, J, (2018). The Difference Between Virtual Reality, Augmented Reality And Mixed Reality. Forbes.
  • Yazar, T. (2020) Sanat ve Teknoloji İlişkisinde Görsel İletişim Aracı Olarak Tipografi ve Eğitim Sürecindeki Uygulama Yaklaşımları, Journal of Interdisciplinary and Intercultural Arts, Volume: 5, Issue: 11

INVESTIGATION OF TYPOGRAPHY USE AND FONT DESIGN IN VIRTUAL REALITY ENVIRONMENT

Yıl 2024, , 869 - 886, 01.10.2024
https://doi.org/10.7456/tojdac.1510738

Öz

Thanks to developing technology, the use of virtual reality has become increasingly widespread. With the widespread use of virtual reality, design in virtual reality has become increasingly important. One of the design elements that should be considered in the virtual reality environment is typography. Different design and production processes have occurred in the use of typography in the virtual reality environment. Nowadays, typography can be used more uniquely in different forms in virtual reality environments. This article focuses on the relationship between virtual reality and typography, one of the new medium that emerged with the development of technology. This article is a qualitative study and the usage of typography in the virtual reality environment is examined. Based on the reviews, a font design was created. The project produced was produced as an example project for the use of the font in the virtual reality environment.

Kaynakça

  • Alican, Ö. (2014). Esnek Web (Responsive Web) Sitesi Tasarımında Tipografi Sorunları, Yedi: Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi, 85-91.
  • Ambrose, G. & Harris P. (2012a). Görsel Tipografi Sözlüğü. İstanbul: Literatür Yayınları.
  • Ambrose, G. & Harris P. (2012b). Tipografinin Temelleri. İstanbul: Literatür Yayınları.
  • Ambrose, G. & Harris P. (2013). Yaratıcı Tasarımın Temelleri, İstanbul: Literatür Yayınları.
  • Adobe. (t.y). Typographic Terms. https://www.adobe.com/studio/print/pdf/typographic_terms.pdf
  • Aslan, R. & Erdoğan, S. (2017). 21. Yüzyılda Hekimlik Eğitimi: Sanal Gerçeklik, Artırılmış Gerçeklik, Hologram, Kocatepe Vet Journals, 10(3): 204-212.
  • Atiker, B., (2019). Artırılmış Tipografi,Temel Tasarım Kavramlarını Disiplinlerarası Okumak, 17-38.
  • Avcı, E., (2022). Antik Mağaradan Sanal Mağaraya: Metaverse, Beytulhikme Int J Phil 12 (4):981-1005
  • Baines, P.& Haslam, A. (2005), Type And Typograhy, London: Laurence King Publishing
  • Baran, H. (2021). Sanal Gerçeklikte Deneyimlenebilir Konsept Tasarım ve Animasyon Uygulamaları, Sanat Yazıları, (44): 89-114.
  • Baudrillard, J. (2021). Simülakrlar ve Simülasyon. Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Bilirdönmez, K. (2020). Tipografide Renk ve Rengin Kullanımı. Journal of Humanities and Tourism Research, 10 (4).
  • Boratav, O. & Yozgat, S. (2021). Bauhaus Tasarım İlkeleri Doğrultusunda Üç Boyutlu Karakter Tasarımı, İdil Dergisi, p. 1477– 1488.
  • Çavaş, B. Çavaş, H, P. & Can, T, B. (2004). Eğitimde Sanal Gerçeklik, The Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET, 3 (4), 110-116.
  • Demirci, Ş. (2018). Sağlık Hizmetlerinde Sanal Gerçeklik Teknolojileri, İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Dergisi, 6(1): 35-46
  • Demirezen, B. (2019). Artırılmış Gerçeklik ve Sanal Gerçeklik Teknolojisinin Turizm Sektöründe Kullanılabilirliği Üzerine Bir Literatür Taraması, Uluslararası Global Turizm Araştırmaları, 3(1): 1-26.
  • Dönmez, S. C. & Erkılıç, H. (2018). 360 Derece Sanal Gerçeklik Uygulamalarını Sinema Kuramı Üzerinden Okumak Mümkün mü?, Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi , 2 (1) , 40-56.
  • Hillner, M. (2009). Basics Of Typography 01: Virtual Typography, Switzerland: AVA Book.
  • Hoffman H. & Vu D. (1997). Virtual Realit: Teaching Tool of the Twenty-First Century?, Academıc Medicine, p.1.
  • Işır, Ö., Başar, T. Ç. & İnce, M. (2021). Yazı Tı̇plerı̇nı̇n İletı̇şı̇m Açısından Önemı̇, Uluslararası Anadolu Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 652-664.
  • İpek, M. (2016). Geçmişten Bugüne Web Sayfalarında Tipografi Kullanımı, Uluslararası Geçmişten Geleceğe Sanat Sempozyumu ve Sergisi, 798-811.
  • Kaptan, S. (2020). Grafı̇k Tasarım Eğı̇tı̇mı̇nde Harf Estetı̇ğı̇ ve Deneysel Tı̇pografı̇, Sanat ve İnsan Dergisi, 4(2), 121-132.
  • Kızılşafak, E. (2014). Grafik Tasarım Ürünü Olarak Yazı Tasarımının Tarihi ,E-Journal of New World Sciences Academy, NWSA-Fine Arts, D0148, 9, (2), 55-65.
  • Kesgin, R. (2021). Yazı Okunabilirliğine Etki Eden Faktörlerin İncelenmesi, Academic Art Journal, 13, 79-93.
  • Kuruüzümcü, R. (2010). Bir Dijital Ortam ve Sanat Formu Olarak Sanal Gerçeklik, Sanat Dergisi, p.2.
  • Pehlivan Baskın, Z. (2022). Görsel İletişim Tasarımında Tipografi Tarihi ve Temel Terimler, Durmaz, Ö., Ertürk, M. (Ed.), Görsel İletişimi Tasarlamak 001 (96-118), YEM Yayın.
  • Pehlivan Baskın, Z. (2022). Çocuklara Yönelı̇k Tasarlanan Afı̇şlerde Tı̇pografı̇ Kullanımı, The Journal of Social Science , 9 (59), p.174-192.
  • Özkirişçi, H.İ. (2020), Algı ve Zaman Bağlamında Grafik İmge, STD: 251-273
  • Felek, S. (2019). İç Mekân Tasarımında Görselleştirme Yöntemleri “Lupa CR29 Projesi Üzerinden Örneklenmesi”. IDA: International Design and Art Journal, 1(1), p.13-30.
  • Ropolyi, L. (2015). Virtuality and Reality—Toward a Representation Ontology. Philosophies. 1. 40-54.
  • Sarıkavak, K. N. (2014). Görsel İletişim ve Grafik Tasarımda Çağdaş Tipografinin Temelleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Sarıkavak, K. N. (2017). Kaligrafik ve Tipografik Deneysel Tasarımlar. Hayalperest Yayınevi.
  • Şekerci, C. (2017). Sanal Gerçeklik Kavramının Tarihçesi, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi / Volume:10 Issue: 54. Sozluk. (t.y). https://sozluk.gov.tr/
  • Tepe, T. (2022). Dijital Oyunların Tasarım ve Geliştirme Süreçleri, Pegem Akademi, Ankara.
  • Tokareva, J, (2018). The Difference Between Virtual Reality, Augmented Reality And Mixed Reality. Forbes.
  • Yazar, T. (2020) Sanat ve Teknoloji İlişkisinde Görsel İletişim Aracı Olarak Tipografi ve Eğitim Sürecindeki Uygulama Yaklaşımları, Journal of Interdisciplinary and Intercultural Arts, Volume: 5, Issue: 11
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Görsel İletişim Tasarımı (Diğer)
Bölüm ARAŞTIRMA MAKALELERİ
Yazarlar

Zeynep Sena Bağriaçik 0000-0001-9088-8231

Zeynep Pehlivan Baskın 0000-0003-2627-992X

Erken Görünüm Tarihi 21 Eylül 2024
Yayımlanma Tarihi 1 Ekim 2024
Gönderilme Tarihi 4 Temmuz 2024
Kabul Tarihi 9 Ağustos 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Bağriaçik, Z. S., & Pehlivan Baskın, Z. (2024). INVESTIGATION OF TYPOGRAPHY USE AND FONT DESIGN IN VIRTUAL REALITY ENVIRONMENT. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 14(4), 869-886. https://doi.org/10.7456/tojdac.1510738


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png