Üretken yapay zeka (YZ) araçları, özellikle hızlı içerik üretme kapasiteleri ile yaratıcı süreçleri dönüştürmekte; eğitim, özgünlük ve etik konularında endişelere yol açmaktadır. Bu çalışma, Türkiye'deki Güzel Sanatlar Fakültelerinde görev yapan akademisyenlerin YZ teknolojilerinin sanat eğitimine etkilerine ilişkin görüşlerini incelemeyi ve bu teknolojilere yaklaşımlarını ortaya koymayı amaçlamıştır. Bu amaçla 55 akademisyenden yarı yapılandırılmış görüşmeler yoluyla elde edilen veriler tematik analize tabi tutulmuştur. Bulgular, Grafik Tasarım ve Animasyon gibi alanlarda YZ uygulamalarının daha fazla benimsendiğini, Resim gibi bölümlerde ise bu teknolojilerin daha mesafeli ele alındığını göstermiştir. Akademisyenlerin, YZ kullanımının etik boyutları, özellikle intihal ve fikri mülkiyet hakları konusunda endişeleri olduğu görülmüştür. Görüşler, YZ'nin yaratıcılığı ve üretkenliği artırma potansiyeline sahip olmakla birlikte, geleneksel becerileri ve sanatın özgünlüğünü korumak için dikkatli bir entegrasyon gerektirdiğini vurgulamaktadır. Sonuç olarak, YZ teknolojilerinin eğitimdeki geleceği, bu teknolojilerin etik ve eğitim sorunları hakkında güncellenmiş bir müfredatla ele alınmalıdır.
Yapay Zeka Yaratıcılık Güzel Sanatlar Eğitimi Üretken Yapay Zeka.
Generative artificial intelligence (AI) tools transform creative processes, especially their capacity to produce content quickly; they raise concerns about education, authenticity, and ethics. This study aimed to examine the views of academics working in Fine Arts Faculties in Turkey on the effects of AI technologies on art education and to reveal their approaches to these technologies. For this purpose, the data obtained from 55 academicians through semi-structured interviews were subjected to thematic analysis. The findings showed that AI applications are adopted more in fields such as Graphic Design and Animation, while these technologies are handled more distantly in departments such as Painting. Academics were found to have concerns about the ethical dimensions of AI use, especially plagiarism and intellectual property rights. Opinions emphasize that while AI has the potential to increase creativity and productivity, it requires careful integration to preserve traditional skills and the authenticity of art. Consequently, the future of AI technologies in education should be addressed with an updated curriculum on these technologies' ethical and educational issues.
Artificial Intelligence Creativity Fine Arts Education Productive Artificial Intelligence.
İzmir Demokrasi Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Kurulundan 08.08.2023 tarih ve 2023/10-02 sayılı karar ve 2023/74 sayılı protokol ile etik kurul onayı alınmıştır.
| Birincil Dil | İngilizce |
|---|---|
| Konular | Görsel Tasarım |
| Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALELERİ |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 30 Haziran 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 7 Nisan 2025 |
| Kabul Tarihi | 27 Haziran 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: 3 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)
